Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Var köpa beg G4

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2002-09-18 17:30

Macbörsen på MacWorld ligger nere för tillfället, här är det inte mycket att hurra för det som erbjuds. Gula Tidningen säljer LC475 och SE30 och annat krafs.

Någon som har tips på seriösa företag som säljer begagnat ungefär motsvarande www.3stepit.se som säljer rekonditionerade PC i alla prisklasser?

/Ulf A

Titta in på http://www.it-recycler.com och klicka på lagerlistan. Vi har en del som kanske kan vara av intresse...

/Jon, IT-Recycler.com

[ 18 September 2002, 19:43: Meddelandet ändrat av: Jon Adolfsson ]

Från IT-recyclers hemsida:

"Vi säljer inte till privatpersoner för tillfället pga konsumentköpsreglerna som idag gäller."

Så, Ulf, om du skall handla som privatperson funkar inte detta.
Eller, Jon, är det så att det skall ändras? Det vore trevligt.

Inte inom den närmaste framtiden, tyvärr. Vi inriktar oss på företagsmarknaden i ett första skede.

Från IT-recyclers hemsida:

"Vi säljer inte till privatpersoner för tillfället pga konsumentköpsreglerna som idag gäller."

Nya konsumentköplagen gör att vi måste lämna sex månaders garanti på alla datorer till konsumenter - det är inte möjligt att göra utan att höja priserna mycket.

[ 18 September 2002, 19:55: Meddelandet ändrat av: Martin Björnström ]

Annars finns en annan hemsida

Mactorget - som MacWorld fast bättre

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Martin Björnström:
Från IT-recyclers hemsida:

"Vi säljer inte till privatpersoner för tillfället pga konsumentköpsreglerna som idag gäller."

Nya konsumentköplagen gör att vi måste lämna sex månaders garanti på alla datorer till konsumenter - det är inte möjligt att göra utan att höja priserna mycket.

Kan man inte mygla med det?

Synd att ni inte får/kan sälja till privatpersoner ju, tänk på oss som inget företag äger, var ska vi få en dator som fått fullservice från för en bra slant?

  • Oregistrerad
  • 2002-09-18 22:12

Om ni inför en klausul då, som gör att privatpersoner får köpa om de vill, men att konsumentköplagen i så fall inte gäller, utan en begränsad garanti om, säg tre veckor? Skulle det gå att på laglig väg göra något dylikt?

Hur gäller denna lag, förresten, avseende begagnade prylar? Kan man åberopa den om man köper en TV på loppis?

Whoa, förresten - tur att jag hann köpa min G4 av er innan detta kom upp! (Nej, jag ska inte åberopa lagen om datorn börjar nysa!)

Om ni inför en klausul då, som gör att privatpersoner får köpa om de vill, men att konsumentköplagen i så fall inte gäller, utan en begränsad garanti om, säg tre veckor? Skulle det gå att på laglig väg göra något dylikt?
Hur gäller denna lag, förresten, avseende begagnade prylar? Kan man åberopa den om man köper en TV på loppis?

Såvitt jag har förstått så går det inte att avtala bort en lag - den gäller oavsett vad vi skriver i våra villkor. Men endast till konsumenter, när det gäller försäljning mellan företag gäller avtalsfrihet.

Loppis? Då köper du av en privatperson - och då gäller inte lagen.

Ett sätt att "gå runt" är att jag köper ut datorn av företaget och säljer vidare den till kunden. Men frågan är om det räknas som seriöst?

1
Bevaka tråden