Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Någon mer än jag som gillar FS1R

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Vetlanda
  • 2007-10-30 09:25

Är det någon mer än jag som tycker Yamahas digitala "moppe" är grym?

  • Medlem
  • 2007-10-30 09:30

Grym synt, uselt användargränssnitt. Jag sålde min.

  • Medlem
  • Vetlanda
  • 2007-10-30 09:32

Men det finns ju editors..:tveksam:

Och med en enkel midi controller med rattar sen så blir det hyffsat!:tveksam:

"The most powerful FM synthesizer on the planet"

Har faktiskt kikat lite på den, för den kostar inte mer än kaffepengar nu väl?

Hur funkar det med formant-sequencing? Är det lika kul som Yamaha lovar? Har nog inte hört något bra demo på den biten...

  • Medlem
  • Vetlanda
  • 2007-10-30 09:45

Med rätt editor kan du göra egna Fseq:s. Men det är ju en synt som man skulle behöva 80 poäng i FM-synt på högskola för att fatta. Kan köras som ensamble typ 4 FM syntar i patch. Eller 4 FM syntar, 1 per midikanal. Bra fx samt skönt filter. Värd varenda krona. Säger jag som älskar att dricka kaffe.

Ska försöka fixa en Fseq demo senare idag. Posta en mp3 nånstans så förvränger jag den i "moppen". Trumloop eller snack tja nått kul...

Senast redigerat 2007-10-30 21:38

jag är intresserad av hur saker kan låta när man använder ngt program för att analysera och resyntetisera tal, trumloop eller något

Kanske det formant-sequencing innebär? eller?

  • Medlem
  • Vetlanda
  • 2007-10-30 16:39
Citat:

jag är intresserad av hur saker kan låta när man använder ngt program för att analysera och resyntetisera tal, trumloop eller något

Kanske det formant-sequencing innebär? eller?

Precis!

Jag köpte jgbs... gillar den, inte minst låter den rent allmänt jävligt bra. Står lite i motsats till DX-7:ans lite grynigare sound (Fs1R har 32 bit internt som jag har förstått det). Pianot är t.ex ganska så användbart. Har inte programmerat så mycket då jag använt den som fristående modul till keyboard, men har tänkt koppla upp den till SoundDiver så småningom.

  • Medlem
  • Vetlanda
  • 2007-10-31 19:25

DX ljud sväljer den väl rakt av. Så en editor och sysex laddare för att stänka in dem är nog ett måste.....

http://www4.airnet.ne.jp/k_take/fs1r_editor_english.html

Den tycker jag är bra. Både Mac ochPC!!!

  • Medlem
  • 2007-10-31 20:19

Olle Truck: Ah, det var du som köpte den. Hade glömt vem det var.

1
Bevaka tråden