Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Inspelning på USB-disk, snabb nog?

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Tjo! Får hem min USB-disk idag och tänkte flytta över all media till den, inkl. mina inspelningsfiler. Lite lättare att dra över till andra och arbeta på låtarna då. Frågan är dock om USB-disken är tillräckligt kvick för att spelas in mot direkt. Eller skall jag ha en arbetsmapp på en annan disk och använda den externa endast för lagring?

Jag skulle nog säga att det helt beror på vilken disk vi pratar om. Tanka hem något program för att benchmarka så får du nog lite bättre svar. Och, givetvis, testa dig fram innan du bestämmer dig. Lycka till!

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-10-30 11:11

USB2 är i stort sett lika snabbt som firewire.

Ursprungligen av Arete:

USB2 är i stort sett lika snabbt som firewire.

...i medvind och nedförsbacke. Vill man förvissa sig om att kunna lasta ner cpu:n utan att diskprestanda dyker så är det hårdvaruaccelerering man behöver, och då är usb inte lämpligt.

USB2 är ju snabbare än firewire, men firewire800 är väl att rekommendera...

Ursprungligen av Jonas W:

USB2 är ju snabbare än firewire.

Oftast inte.

USB2 ska vara snabbare än FW400 men sen beror det på villken disk det handlar om, jag köpte en packardbell o den sög, men kanske har det att göra med vad man har för disk som man har OSet på i mitt fall en macbook med 5200rpm disk men det konstiga är att det funkar mycket bättre o spela in på den än packardbell disken

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-10-30 14:34

Om jag inte missminner mig är firewire snabbre än USB2 vid överföring av många filer i strid ström, är inte helt säker hur stor skillnad det är vid en konstant ström audiodata. Googla lite.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-30 14:59

USB2 har en teoretisk maximal stötvis överföringshastighet på 480Mb/s, firewire400 har en teoretisk konstant överföringshastighet på 400Mb/s. Det går alltså inte att jämföra siffrorna med varandra. Att säga att USB2 "ska vara snabbare" går alltså inte.

I praktiken är USB2 långsammare än firewire oavsett hur man testar, det beror på att firewire är ett mycket bättre protokoll och har separata chip för att sköta kommunikationen. De olika test jag har sett(ca 10st) visar att firewire400 är mellan 10% och 50% snabbare än USB2.

Över till ursprungsfrågan, det beror på vad det sitter för HD i lådan och vad du har för dator. Det enklaste är förstås att testa. Om det gäller enstaka spår bara så kommer det att gå aldeles utmärkt, om du tänkte spela in 40 spår samtidigt i 192kHz/24bit så är det bara att glömma.

Ursprungligen av Frebrik:

I praktiken är USB2 långsammare än firewire oavsett hur man testar, det beror på att firewire är ett mycket bättre protokoll och har separata chip för att sköta kommunikationen. De olika test jag har sett(ca 10st) visar att firewire400 är mellan 10% och 50% snabbare än USB2.

Det var som fan, här har man gått och trott att USB2 skulle vara bättre än firewire400, ska genast skrota all USB2 utrustning

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-30 19:43
Ursprungligen av Jonas W:

Det var som fan, här har man gått och trott att USB2 skulle vara bättre än firewire400, ska genast skrota all USB2 utrustning

Haha, det är ju bättre på sätt och vis eftersom inte alla datorer kommer med firewire och om man flyttar prylar mellan PC och mac så är det ett säkrare kort.

Jag körde en Wastern digital Mybook 250 gb via usb när jag hade min macbook kvar, det funkade då utan problem..
Det är bara att prova sig fram och se om det funkar tycker jag.

För tillfället kör jag samma disk genom fw800 och det är så klart en otrolig positiv skillnad.

Det beror förstås självklart på hur stora jobb du kräver av den, jag har oftast bara spelat in enstaka spår i taget och spelat upp max ca 20-30 spår.

Har kört en Packard Bell-disk i ett år nu och den har aldrig strulat. Åtminstone 20 spårs uppspelning samtidigt i 44.1 KHz/20 bit är inga problem. Mitt ljudkort går också på usb med 8 in/ut. Inga problem ihop med hårddisken. Att sedan disken är ful som stryk är en annan sak...men det är den iofs inte ensam om.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-16 15:21
Ursprungligen av nixpix:

Har kört en Packard Bell-disk i ett år nu och den har aldrig strulat. Åtminstone 20 spårs uppspelning samtidigt i 44.1 KHz/20 bit är inga problem. Mitt ljudkort går också på usb med 8 in/ut. Inga problem ihop med hårddisken. Att sedan disken är ful som stryk är en annan sak...men det är den iofs inte ensam om.

FireWire har egen styrelektronik, vilket USB saknar. Därför kan man kopiera stora filer mellan två FireWire-skivor, med marginell belastning av processorn. Om man t. ex. kör många mjukvarusyntar, processorkrävande effekter eller dylikt, kan den belastningen det innebär att skyffla data till den externa skivan bli intressant.

Om man däremot har processorkraft över borde det ju inte bli något problem.

Men Digidesign rekommenderar inte USB-diskar. De skriver:

Citat:

Not Supported

eSATA Hard Drives
Although there have been no reported issues with eSATA drives, these have not been tested by Digidesign, and are therefore not supported.

USB 2.0 Hard Drives
USB hard drives are NOT recommended or supported for use as recording drives. Limited testing has shown that performance with USB drives is inferior to that of FireWire drives.

Edit: Problemet torde vara det jag skrev ovan. Risken finns att processorn sysslar med annat och prioriterar ned skyfflandet av data från och till USB-disken.

Vänligen, Ylan

  • Medlem
  • Karlshamn
  • 2007-10-31 04:19

varför 20 bitar?

...för att du ska ha något att fråga om

24 menade jag. Bitar, alltså.

Tänkte att jag skulle skriva en liten uppdatering.
Har inte haft några problem alls med min USB-disk under inspelning, dock skall noteras att jag som max spelat in två spår samtidigt. Anar att prestandan ändras om man t.ex. spelar in ett trumset.

1
Bevaka tråden