Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

imac för varm och diskfel

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej

Jobbig dag. Köpte en nya imac för några veckor sedan och redan från början har jag fått diskfel samt att den strulat. Sedan märkte jag att den blev varmare och varmare för att till slut vara så jobbigt att polare svettades hemma hos mig (bor på 22 kvm). Ikväll blev det dock för hemskt. Datorn brändes och den låg på 70C och uppåt! Gjorde back-up på det mesta efter att ha rådfrågat folk och stängde av den. Jag förstår inte hur den kunnat bli så varm? Är detta något vanligt problem och ska jag finna mig i det? Fick höra att det inte alls var bra och att jag ska fixa det. Förslag? (Orkar inte fråga klasskompisar då deras enda svar är "mac är skit, vad var det jag sa?")

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-02 09:33

ta in den för service, spec med tanke på att den är ny..

Att den blir så pass varm är inte alls normalt, går fläktarna på den alls?

Låter inte bra. Visst blir min iMac varm (på toppen av skärmen) Men inte så man börjar svettas iaf. Inga diskfel har jag haft heller. Tycker du ska göra som ntity säger, lämna in den på service. Tråkigt när det blir sådär, med nya grejer.

jag har ringt till apple men blev besviken med deras bemötande då de inte kunde ge mig någon tempratur som var normal efter 1,5 timme i telefon. Fick dock höra på annat ställe att det skulle kunna vara normalt, men jag är fortfrande kluven. Skulle någon kunna installera istat PRO och kolla deras "power supply 1" vid normal användning. Känner inte att jag vill klaga mer på apple för att sedan skämma ut mig om det är helt normalt. (datorhypokondriker är inget man vill vara om man kan slippa)

Apple vill inte ge "normaltemperaturer", för det skulle skapa en flod av användare som vill byta för att deras dator är "för varm". Själv ligger min iMac G5 ganska stadigt på ≈63°C med tempar upp till ≈70-75°C vid hård belastning. Och den har tuffat på i snart tre år utan problem.

Sen ska man inte glömma att datorn drar rätt mycket luft genom sig när den är på. Kall luft in, varmare ut. Ergo, rummet värms upp. Vad genomströmningen på en iMac är vet jag inte men äldre pc-datorer kunde lätt suga i sig 30 kubikmeter luft på en timme.

Okej. Känns som om jag kör hårt med den som jag brukar, back-upar på nätterna och håller tummarna. Känns dock lite obehagligt med diskfelen etc. Den klarade dock leopard-upgrade utan problem

1
Bevaka tråden