Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

"Fixa" den transparenta menyraden

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2007-11-07 00:23

I Leopard så har menyraden av någon konstig anledning fått en viss mån av transparens. Lösningen på "problemet" har varit att ta sin skrivbordsbild och lägga in en grå platta överst med exakt samma storlek som själva menyraden. Menyn är fortfarande transparent men den ser ut att vara solid och fin.

Denna process är lite omständlig och byter du bakgrundsbild så är det samma visa all-over-again.

Som tur är finns det nu ett enkelt program som per automatik lägger in en platta av valfri färg under menyraden. Vips, efter en knapptryckning så är transparensen endast ett sorgligt minne.

Läs mer på MacUpdate.com

Snyggt, funkade utmärkt
Tack för det

Grejt, tackar!

  • Medlem
  • International user
  • 2007-11-08 03:22

Opaque Meny Bar är en ännu enklare lösning på samma sak.

http://eternalstorms.at/utilities/opaquemenubar/index.html

Där finns även fix så man slipper den apfula 3D-effekten på docken

http://eternalstorms.at/utilities/2dornot2d/index.html

Jag fattar inte...
Är det transperenta i menyn verkligen SÅ jävla fruktansvärt?
Okej för att det inte är det snyggaste jag sett, men det är inte så att jag känner att jag måste skaffa ett program som gör om alla mina bakgrundsbilder till bilder med grå lister längst upp för att det ska bli en grå meny...
Är ni inte lite väl konservativa nu?

håller dock med om docken, det är faktiskt inte så snyggt...
Men docken har de väl aldrig lyckats göra speciellt snygg heller för den delen?

Ursprungligen av RockyMontana:

Jag fattar inte...
Är det transperenta i menyn verkligen SÅ jävla fruktansvärt?

Ja. Kolla om inte annat in John Siracusas prickiga och randiga menylister i den också i övrigt mycket läsvärda artikeln på Ars Technica: http://arstechnica.com/reviews/os/mac-os-x-10-5.ars/4. Scrolle ner en bit på sidan.

Ursprungligen av RockyMontana:

Jag fattar inte...
Är det transperenta i menyn verkligen SÅ jävla fruktansvärt?

Det beror ju helt på vad man har för bakgrundsbild på skrivbordet. Med vissa färger på bilden syns inte menytexten alls.

Ursprungligen av Örjan Borgström:

Det beror ju helt på vad man har för bakgrundsbild på skrivbordet. Med vissa färger på bilden syns inte menytexten alls.

Men SÅ transperant är den väl inte längre?

hmm. Hur får man bort Opaque Menu Bar??

  • Medlem
  • International user
  • 2007-11-08 08:23
Ursprungligen av monophonic:

hmm. Hur får man bort Opaque Menu Bar??

Starta om.

solfjäderfunktionen i stacks slutar ju att fungera plus att 3D-dock blir mysko..
alltså när man aktiverar skriptet(?) 2Dornot2D

Diggar menyraden. Är snyggare än tidigare och transparensen stör mig inte alls.

Ursprungligen av attila:

Diggar menyraden. Är snyggare än tidigare och transparensen stör mig inte alls.

jag håller med.
Kanske inte snyggare, men iaf lite nytt och sådär...
stör mig inte det minsta.
Docken kan jag hålla med om att "the fuzzy blue orgs" ser för jävligt ut dock...
Kul namn dessutom, det fastnade

Ursprungligen av RockyMontana:

Docken kan jag hålla med om att "the fuzzy blue orgs" ser för jävligt ut dock...
Kul namn dessutom, det fastnade

"Fuzzy blue orbs"

Likadant tycker jag verkligen inte att ikonerna är så aaaaasfula som de review'ar i ARS Technica...

Ursprungligen av RockyMontana:

Likadant tycker jag verkligen inte att ikonerna är så aaaaasfula som de review'ar i ARS Technica...

Fula och fula - man ser ju inte på mapparna i docken vad de innehåller längre. Eller byter utseende efter innehållet i bokstavsordning. Alltså inte nödvändigtvis fula, bara dåliga.

De?

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2007-11-08 21:52

Ni måste skämta? Jag ser verkligen inte problemet..

Jag tycker inte heller att transparansen stör. Tvärtom tar det bort fokus från menyraden, och det tycker jag är bra. Fönstret hamnar mer i blickfånget.

1
Bevaka tråden