Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kräv bättre bankservice nu!

Tråden skapades och har fått 35 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Clavius, visst är det fult av bankerna, men som tur är så är det där på väg att ändra sig. Jag kommer inte ihåg var eller när, men jag vet att jag läst om det. Staten, genom nån minister, har varit påtryckande mot bankerna och dom har lovat att bättre sig, de har gnällt och sagt att det krävs tid att ställa om sig, men att det ska ske. Redan nu har det blivit lite bättre, en överföring till annan bank sker nästa dag, men målet är förstås ögonblicklig överföring.

ciryon, det sorgliga är att det faktiskt är enorm dominans av IE och windows. Jag har byggt sajter som är till för alla normala plattformar och webbläsare (bara dom stödjer vissa aktuella standarder förstås) och ändå kan man lätt se på statistiken att dominansen är total. Snyftar lite när man ser hur få macträffar det är...

Jag ser de såhär: *kan* man bygga det för för både mac och windows och för de populäraste webbläsarna så finns det förstås *ingen* anledning att mura in sig i ett plattformshörn. Det är bara när man behöver vissa speciella finesser som helt enkelt bara finns på en plattform som man kan fundera på en sån lösning (bygger man t.ex. för intranet där man på förhand vet att alla sitter med IE i windows så kan man ju t.ex. dra nytta av speciella finesser).

Fredriks företag lever och andas i microsoftvärlden (dom blev ju Best i show när Gates var här faktiskt!) och de känner väl att den är tillräckligt stor för att dom ska klara sig bra där.

  • Oregistrerad
  • 2002-02-27 23:17

Har följt tråden och kan se det ur min vinkel som fd webutvecklare.

Sätter man en vettig nivå på browsers och säkerhetskrav så skall det inte vara problem med varken mac, pc, linux eller unix.

Problemet är beställarna och inkompetenta projektledare. Satt och jobba med en stor utländskbank och där var det duktiga beställare och vi hade tur att ha en projektledare som var macfreak. Dessvärre var vi för dyra i själva produktionen men hela förstudien och förprojektet köptes till 100%. Så visst går det. Det gäller ha en kund som vet vad de vill.

Vi får inte glömma att bankerna i Sverige satsar på weblösningar för att spara pengar. De gör de inte för att öka servicenivån vilket vore mest logiskt. Personligen vill jag klicka max två gånger innan jag är inne och gör mina ärenden. Vilken bank klara det idag?

Sen vill jag poäntera att hos storföretagen så finns det en massa personer som saknar massa med grundläggande kunskaper för att kunna göra en beställning för en webtjänst. Med tanke på konservatismen inom bankerna i Sverige så är det ju inte så konstigt att de inte vet vad som är bäst.

/N

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-03-01 09:00

Det här med statistisk och IE Explorer. Jag ifrågasätter lite de siffror som presenteras. Vissa browsar, tex. Opera, går ju att ställa in för att uppträda mot servern som IE. Blir de träffarna inte registrerade i statistiken som IE-användare, månne?
Jag läste på Operas websida att dom har snott åt sig så pass som 5% av browsermarknaden i vissa områden. Här nämndes Tysklan, Skandinavien och Ryssland. Det är väl ett sundhetstecken, kanske är IE:s totala dominans på väg ner!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-03-01 09:13
Citat:

Slutsatsen är att det lönar sig att göra lösningar som fungerar på alla plattformar. Det handlar bara om att följa de riktiga standarder som finns, inte Microsofts egna påhittade. Att använda Microsofts påhitt (t.ex. ActiveX) innebär bara säkerhetsrisker. Förr eller senare kommer folk tröttna på sånt. Jag vet många som använder Windows, men som inte vill använda IE. Om inte sidan fungerar i Opera eller Mozilla t.ex. så handlar de någon annanstans. Det samma gäller naturligtvis banker.

Håller med. Det är många som använder iCab, Opera, Mozilla, Netscape eller OmniWeb av säkerhetsskäl. IE har helt enkelt för många säkerhetshål.

(Hur kan det förresten komma sig att inte fler företag i Sverige och internationellt dumpar IIS och Outlook? Dessa program har oerhörda säkerhetsbrister!)

  • Medlem
  • 2002-03-01 14:52
Citat:

Men jag skulle inte för allt i världen vilja byta internetbanken mot privatgiro, det är så smidigt att fixa sina betalningar utan att ens behöva resa sig ur soffan.

Men jag skulle inte för allt i världen vilja byta privatgiro mot internetbanken, det är så smidigt att fixa sina betalningar utan att ens behöva resa sig ur soffan.

Citat:

Det är lite bökigt, sant, men går att leva med. Tusen gånger smidigare än certifikatprogram och annat som låser en vid en viss dator. Med dosan kan jag slå mig ner på ett internetcafé på Teneriffa och betala räkningarna man kom på att man glömde betala i tid.

Typ precis som med mina privatgirolappar.

Citat:

Och det blir faktiskt enklare och enklare. Såg att CSN till och med tagit sitt förnuft till fånga (*wow*) och reducerat sitt sanslöst långa OCR- nummer från 25 siffror förra året till 10 siffror i år. Men den bästa utvecklingen är förstås e-räkningar som kommer rakt in i internetbanken, då slippar man allt vad OCR-nummer heter. Synd att inte fler företag hakat på detta ännu.
(...)
Eller om man vill överföra pengar till någon annan person konto. Eller för att kolla om Pelles Pizza dragit dom där kronorna från kontot och när det hände.´

Här har du rätt. Bankerna vill att vi ska göra deras jobb själva. Därför är överföringar via iBank gratis och via telefondito kostande.
Givetvis kommer jag att förlora.

/Enar - early adapter

Vad med i Internetworlds undersökning om Internetbanker!

[ 05 Mars 2002: Meddelandet ändrat av: Christian Aahs ]

Bevaka tråden