Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bygga system för funktionshindrad?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har gluttat länge på mac och ser glatt på enkelheten men fasar också för svårigheten att få osx att jobba som det är nödvändigt att det gör.

Det som främst intresserar mig är möjligheten att med frontrow sköta det mesta med endast fem knappar, då en fjärrrkontroll för funktionshindrade har åtta så finns det någon över till on/off av TV och dylikt.

Målet är att styra musik/film/TV ja snudd på htpc köret men då styras med endast 8 knappar. Där ryker ju htpc just för att en enkel fjärr har 110 små gummipluttar som man med dålig motorik inte kan uträtta något vettigt med.

Vad jag behöver veta är inte bara svar på mina frågor Utan jag behöver era råd och tips för vad jag ska tänka på.

Är jag så fokuserad på att styra några saker att jag glömmer andra?

Jag funderar på ett gäng hårddiskar externt som innehar film och musik, kanske på en server annars bara externa hårddiskar till huvuddatorn som får stå på. Sen om apple TV blir lite fräckare eller om en mac mini ska få fungera som Entertain-enhet.

Jag är rätt kass på avancerat datoriserande, då hade jag säkert haft världens lösning med en pc redan. Det är just enkelheten som lockar.

Är jag på rätt väg?

Kan man lägga behörigheter på material enkelt, dvs göra tre spellistor som är de enda som är tillgängliga. Dvs administrera vad som är tillgängligt för den unga mannen, till en början för att skola in i systemet och sen lägga till mer allteftersom förmågan att hantera systemet ökar.

Ett jitter av funderingar hindrar mig att formulera mig klart, men jag hoppas ni får ett hum om vad jag är ute efter?

/Jon

Förr fanns det en grupp på Bräcke Östergård i Göteborg, Hisingen som jobbade med allsköns handikapp-anpassning. Mkt kretsade kring Bliss, Bliss-telefonen etc.
Kanske kan du kolla med dem? Om inte den borgerliga regeringen har utplånat dem

Dumt återuppfinna hjulet om de kanske redan har ngt program/styrsystem...

Ursprungligen av Goflorp:

Förr fanns det en grupp på Bräcke Östergård i Göteborg, Hisingen som jobbade med allsköns handikapp-anpassning. Mkt kretsade kring Bliss, Bliss-telefonen etc.
Kanske kan du kolla med dem? Om inte den borgerliga regeringen har utplånat dem

Dumt återuppfinna hjulet om de kanske redan har ngt program/styrsystem...

Hmm.. Kan du mycket om bliss???

Jag har symbol for windows för att bygga papperskartor i bliss och är relativt insatt. Har du någon fräck blisslänk är jag mycket intresserad av det, offtopic sorry, och bliss-telefonen vad är det?

Vidare finner jag mac överlägset användarvänligt och välfungerande, ska ha en och utvärdera. Dock så är de dåligt utförda men nödvändiga programvarorna vi behöver enbart för windows mig veteligen, och med tanke på hur uselt det är så funkar det nog mindre bra till mac.

Då blir det nog dubbla os för den sakens skull.

Jag är ny, men verkar vara relativt mer på än många av de jag möter i denna värld. Vet att det finns värre, men generellt är det rätt tunt med feedback och inspiration. Så det känns som jag får köra lite learning by doing och hoppas jag inte blir bankrutt.

Om jag hittar guld så delar jag givetvis med mig för att det åtminstone efter den dagen ska gå att finna bra och lätthittad info.

Tack för svar så långt,

Jon

Ang. begränsning utav det tillgängliga materialet så är det inte så jättesvårt. Iom att FrontRow/AppleTV använder sig utav iTunes-biblioteket så är det bara att låta bli att lägga till det där för att man inte ska komma åt det den vägen.

Sen att tillverkarna har dille på att plottra ner fjärrkontrollerna med knappar betyder inte att man måste ha alla. Jag har inte jättestor erfarenhet av dito system, men det lilla jag har pillat så har man inte behövt så många knappar för att göra det allra mesta.

Pluggade Bliss på hobbynivå för rätt länge sedan. Iom att jag läste teckenspråk så slant Bliss med på ett hörn (omsorgs-svängen, Mun-Hand-System, Bliss, Teckenspråk, Tecknat Stöd etc).

Blisstelefonen var (är?) ett projekt som låter Blissare kommunicera via telefon/bredband. man har ungefär som en texttelefon fast man skickar Bliss-symboler. Sketakul.

Jag har gett bort mina böcker och annat material till en tjej som jobbar med det, hon behövde dem bättre än att de stod i min hylla...

Jag hade en hemsida på Bliss en gång i tiden, den var rätt flitigt besökt

Det finns en massa små företag som jobbar med sånt här. Små ingenjörsfirmor som bygger allt från anpassningar till fjärrkontroller etc, gräv...
Antingen kan du köpa in ngn pryl klar eller få idéer/inspiration genom att se andra saker. Google är din vän

Exakt vad är det du skall göra och vad krävs av användaren ?
Ikoner på knappar? Bliss på skärmen, Stora knappar pga motorikstörning/dålig syn ?
Vadderade skydd på ex fjärr (kastskydd) ?

Att bara sätta sig ner och reda ut de där första tjoget med tankar på ett papper tar väl antagligen timmar....

Hälpmedelsinstitutet;
http://www.hi.se/templates/Page____127.aspx

Idé?! Ta hjälp av de som forskar kring sånt här. Det finns säkert doktorander som sulle älska sätta tänderna i sånt här. Den unge mannen i fråga tycker nog bara det är roligt om det görs på rätt sätt.

"Certecs forskningsområde är rehabiliteringsteknik. Forskningen handlar om människa, teknologi, pedagogik och design i ett funktionshinderperspektiv och leds av prof Bodil Jönsson. "
http://www.certec.lth.se/forskning.asp

Många tack Gloflorp

Har beställt en macbook till att börja med så får vi se hur den är. Sen måste jag spara om jag ska ha fler saker Inte rik, bara för att understryka att jag inte bara köper till att börja med lättvindigt. Jobbar och sliter som alla andra!

Bara en tanke så borde ju bliss gå att trycka in i en ordlista precis som vilken översättning som helst, eftersom det är ett gäng geometriska symboler i kombination likt asiatiska språk. Och jag tycker mig ha läst att det är en iso-standard vilket bara borde underlätta, hur vet jag inte men det borde det

Tack för tankar och idéer Fler är bara bra

/Jon

1
Bevaka tråden