Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

På jakt efter stråkmaskin

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-12 12:15

Jag är på jakt efter en stråkmaskin att använda live. Jag har använt Logan String Melody 2, Arp Omni och Rolans Strings RS-202 i olika studios, och gillar soundet i alla tre. Tyvär så ser man så sällan såna till salu, och om de väl dyker upp är de nästan alltid halvtrasiga. Finns det några andra modeller man kan leta efter som är lite vanligare men låter lika härligt?

Jag har fattat att stråkmaskiner utgörs av 3 sågtandsvågformer med olika snabba vibraton som utgör det feta choruset. Jag har försökt detta med min nordlead 2, men det blir inte riktigt rätt ändå.

Sen skulle jag också gärna ha tips på en phaser som passar bra till stråkmaskin för att få det där goa soundet!

Solina String Ensemble och Logan String Melody är de modeller jag sett mest av på annonssidorna. Men de är som sagt sällsynta - antagligen för att stråkmaskiner låter rätt unikt. Även om de är uppbyggda ungefär så som du beskriver så är det svårt att få till det där levande ljudet. Den enda maskin som jag har hört härma dem bra är Korg Polysix tack vare att den har inbyggd ensemble effekt.

Jag annonserade hur länge som helst innan jag fick tag i min Solina. Men jag lyckades få tag i en Roland RS-101 strax innan dess för 1500:-. Så det kan väl vara värt att slänga upp en köpesannons.
De stråkmaskiner som jag kan varna lite för är Elka 610 och Roland RS09. De låter förvisso bra båda två. Men de saknar det där tjocka ljudet som iaf jag förknippar med stråkmaskin.

Phaser-kungen till stråkmaskiner är nog Electro Harmonix Smallstone. Det kan vi tacka Jarre och Oxygene för. Rekommenderar också en Electric Mistress flanger och en varm delay.

Den klassiska phasern är ju Electroharmonix Smallstone, men en MXR phase90 kan också vara rätt.
Smallstone finns numera även i samma format som MXR; en liten gjuten låda istf den klassiska Electroharmonix-plåtlådan. Jag är själv mycket sugen på en sådan till min Solina.

Solina är i mitt tycke alltid ett säkert kort, men i likhet med de flesta andra stråkmaskiner har priserna stigit våldsamt de sista åren.

/RtMI

1
Bevaka tråden