Men visst är det så att TVn måste kunna hantera en S-video signal för att kunna visa bild i färg?
Nej, det behövs inte en TV med S-video port eller SCART med stöd för S-video. Det räcker med en COMPOSITE in eller en vanlig SCART-kontakt (då får man givetvis köpa en SCART -> RCA/COMPOSITE adapter). Med Radeon 8500 kortet får du med en S-Video -> Composite konverter och en kraftig composite-kabel.
Vad är nu COMPOSITE?
För er som inte vet vad COMPOSITE är så är det "den gula sladden" i serien "svart, röd och gul" sladd man kan ha till mycket A/V utrustning. Den ser exakt ut som en RCA-kontakt man kopplar till stereon, men man har då en extra för bilden också. Composite är en sämre kopplingstyp jämför med S-video.
När man bara får svartvit bild från en S-video slad så betyder det att TV:n inte har stöd för S-video. Det är så att olika scartkontakter klarar av olika saker. Vissa hanterar bara composite + stereo ljud, andra hanterar compsite, s-video och stereo ljud och vissa hanterar RGB-koppling (från ex. DVD).
Huruvida TV:n stöder S-video på SCART-kontakten är lite klurigt att veta. Ofta kan man gå in i TV:ns menyer och välja detta. Vi har en värsta 36" Sony TV på jobbet där man välja och vraka vad kontakterna ska "söka efter med högst prio" (typ).
Två vanligaste faktorerna till Svartvit bild med TV-ut från Radeon 8500:
1. Du har kopplat S-videosladden till en TV eller video som ej stöder S-video
2. Du har inte ställt om inställningen på TV:n till en PAL-upplösning. Som standard är denna ställd på NTSC.
Varför svartvit när det inte fungerar?
Att bilden blir svartvit när TV:n/utaget inte stödjer S-video tror jag beror på att i S-video kablage så är luma (ljustryka) och croma (färgmängd) separerad för renare bild. Med composite går allt i en och samma ledning så att säga. Kommer s-video signalen fram till en port som inte stöder "uppdelningen" så kommer bara luman fram (en gråskalig bild över vilka områden som skall vara ljus resp. mörka).
Rätta mig om jag skrivit något fel ovan, är lite trött nu efter jobbet