Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

När kom USB till Mac?

Tråden skapades och har fått 40 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2007-12-30 16:27

Jag har en dispyt med en PC-kompis som menar bestämt att USB infördes på Mac-datorer helt nyligen, för ungefär ett år sen. Jag vet ju att det är fel, men vet någon när USB kom för första gången på en Mac-dator?

15 augusti 1998 i och med introduktionen av iMac. Vill du kan du hänvisa till Apples egen specifikation som tydligt säger 2 USB-portar.
http://support.apple.com/specs/imac/iMac.html

• Medlem
  • Umeå
  • 2007-12-30 16:37

Första macen med usb var blå dåren, januarie 99. http://www.apple-history.com/

Edit: Glömde bort att imacen kom före blådåren

Första iMacen var den första att levereras med USB-port enligt everymac.com. Den kom 6:te maj 1998

http://www.everymac.com/systems/apple/imac/stats/imac_ab.html

Äg han ordentligt

Ursprungligen av Laseranders:

...
Den kom 6:te maj 1998
...

Nej, då tillkännagav Apple bara att den skulle komma. Lanseringen kom först senare i augusti samma år.

När den första imacen släpptes 1998 introducerade Apple USB på sina datorer. Alla macar jag haft i min ägo sen 1999 har haft USB som standard. Din PC-kompis är helt ute och cyklar.

• Medlem
  • Uddevalla
  • 2007-12-30 16:48

Tack för svaren. Ska bli kul att fortsätta diskussionen med min kompis som bortsett från PC:n är en bra person. Här om dagen sa han faktiskt att nästa dator nog blir en Mac.

Ursprungligen av marta:

Tack för svaren. Ska bli kul att fortsätta diskussionen med min kompis som bortsett från PC:n är en bra person. Här om dagen sa han faktiskt att nästa dator nog blir en Mac.

Hur fortlöpte det ?

*nyfiken*

• Medlem
  • Uddevalla
  • 2008-01-14 10:47
Ursprungligen av Goflorp:

Hur fortlöpte det ?

*nyfiken*

Det blev en rolig diskussion till slut. Det hela började med frågan om när USB kom till Mac, men ganska snart rörde sig inläggen om Stockholm, om öar på västkusten, Umeå, polcirkeln, en svensk deckarförfattare med mera.
Diskussionen med min kompis blev också rolig. När jag meddelade hur det nu är med USB och Mac enligt alla kunniga inlägg här, rynkade han tvivlande på näsan. Numera har han dock botaniserat själv på Internet och förstått att hans första tro var något förhastad. Fortfarande funderar han på att köpa Mac. Kanske han blir ännu mer övertygad när jag berättar hur det förhåller sig med Solna, vackra vintervyer och svarta sotarrövar.

• Medlem
  • International user
  • 2007-12-30 16:44

Nästa fråga blir således, när kom USB till Peze?

Yes!!

Ursprungligen av Yes:

Nästa fråga blir således, när kom USB till Peze?

Yes!!

2-3 år tidigare började USB dyka upp och många andra PC-datorer förutom iMac började vid den tiden få USB. Det som var speciellt med iMac var att den enbart hade USB.

Även USB 2.0 dök upp senare på Mac, nämligen 2003.

OT: Wow, svar från 4 pers inom 15 minuter, det är rätt imponerande faktiskt. (Varav tre från Umeå )

Ursprungligen av Adrian B:

OT: Wow, svar från 4 pers inom 15 minuter, det är rätt imponerande faktiskt. (Varav tre från Umeå )

Det är väl svart som en sotareröv däruppe tills i April så man har väl inget annat att göra än att vara på 99Mac

Det är väl svart som en sotareröv däruppe tills i April så man har väl inget annat att göra än att vara på 99Mac

Man skulle kunna tro det va? Fast det var mer i oktober-december, här uppe är det vitt och vintervackert just nu efter snöandet de senaste dagarna. Såpass att det inte ens blir riktigt mörkt på nätterna om det är lite mulet för stadens ljus reflekteras i snön på marken och molnen på himlen. Riktigt mysigt faktiskt.

• Medlem
  • International user
  • 2008-01-12 19:29

Umeå ligger ca 40 mil söder om polcirkeln, inte så långt från sveriges mittpunkt eg och har alltså ingen polarnatt. Fast det är ju inte så lätt att veta om man aldrig varit norr om Solna.

Ursprungligen av rhesus:

Umeå ligger ca 40 mil söder om polcirkeln, inte så långt från sveriges mittpunkt eg och har alltså ingen polarnatt. Fast det är ju inte så lätt att veta om man aldrig varit norr om Solna.

Lelle pöjk! Raderna ovan var skrivna med stor ironi och en saftig portion humor.
Att sedan komma dragande med Solna...jag sätter aldrig min fot i fjollträsk

Jag bor på Öckerö, vilket ligger i Göteborgs skärgård.

Fast det är ju inte så lätt att veta om man aldrig varit söder om Solna.

• Medlem
  • International user
  • 2008-01-12 22:43

Lelle pöjk! Raderna ovan var skrivna med stor ironi och en saftig portion humor.
Att sedan komma dragande med Solna...jag sätter aldrig min fot i fjollträsk

Jag bor på Öckerö, vilket ligger i Göteborgs skärgård.

Fast det är ju inte så lätt att veta om man aldrig varit söder om Solna.

Jag har varit i Skåne. Aldrig mer

• Medlem
  • 2008-01-13 00:31

...jag sätter aldrig min fot i fjollträsk

Jag har aldrig hajat fjollträsk som omskrivning för Stockholm. Fjoll förstår jag. Det finns farliga och äckliga bögar och metrosexuella som gömmer sig i skydd av den stora staden. Men träsk? Östermalm var visserligen ett träsk, men det är väl inte vad som menas ..? Tokholm förstår jag helt. Man byter "Stock" mot "Tok". Lite revygag, som anspelar på att allt är så tokigt i stan. Lantlig humor à la Stefan och Christer.

Kukön kanske skulle funka som en direktöversättning, fast lite mer plump än Stockholm? Eller Drulskäret om man vill vara lite mer diskret. Fast då får man inga riktiga hata-bögar-och-andra-som-sticker-ut-vibbar. Kuksugarön? Det får en nästan litterär klang!

• Medlem
  • International user
  • 2008-01-13 15:34
Ursprungligen av stfm:

Jag har aldrig hajat fjollträsk som omskrivning för Stockholm. Fjoll förstår jag. Det finns farliga och äckliga bögar och metrosexuella som gömmer sig i skydd av den stora staden. Men träsk?

Tror det har att göra med att det är ett norrländskt uttryck och i norrlands inland heter många orter något med träsk, vilket betyder sjö. Fjollträsk skulle alltså stå för "ort där det bor fjollor vid en sjö".

Jag har iofs bott 6 år i Stockholm och trivdes alldeles utmärkt, trots alla metrosexuella personer och latteserveringar.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-13 00:38

jag sätter aldrig min fot i fjollträsk

Bra, vi har nog med bönder här som bara klagar på hur mycket de hatar Stockholm. 10% skämt, 90% allvar men det är en annan diskussion.

• Medlem
  • International user
  • 2008-01-12 21:17
Ursprungligen av Adrian B:

Finns väl inget annat att göra i de djupa skogarna i Norrland ?:D

USB låg efter PC-nissarna, men jag har för mig att det var tvärt om med Firewire, eller?
Möjligen att om de var före i PC-världen så hade de ingen nytta av den

Aj-Trippel-Eee-Tretton-nittifyra heter det ju i PC-världen....

• Avstängd
  • Stockholm
  • 2008-01-01 00:04

FW har aldrig blivit standard på PC's. Det blir det nog aldrig heller.

Nå - inbyggda kameror och slopandet av floppydrives var nog Apple först med. Och inbyggd brännare som standard (?). Gigabit ethernet har min TiBook som är 5-6 år gammal - och det är väl fortfarande inte standard på en PC.

Nu är det visserligen svårt att tala om standard när det gäller PC - ty det är just det som är problemet; någon rigid standard finns egentligen inte. När jag tänker standard-PC så tänker jag vad t.ex. en billig Dell kommer med i kartong. Utan extras.

• Medlem
  • International user
  • 2008-01-02 10:10

Apple hoppade över CD brännaren total och byggde in DVD spelare fram till slutet på 2000. Det ändrade dom 2001 i och med Rip Mix Burn kampanjen men där var PCn mycket snabbera.

//Rob

Man kan dock säga att iMacen "tvingade" tillverkarna att börja släppa USB-tillbehör. Innan den kom struntade allt för många på PC-sidan i att det fanns något som hette USB utan körde vidare med skrivare och scanners för parallellporten etc.;)

iMacen fick fart på USB-marknaden som väl var. Vill minnas att det vid dess introduktion inte ens fanns skrivare med USB (Epson 740 blev först).

Ursprungligen av marta:

Jag har en dispyt med en PC-kompis som menar bestämt att USB infördes på Mac-datorer helt nyligen, för ungefär ett år sen.

Är han så trög att han gör dispyt om något man kan kolla på nätet på en minut, så kommer du aldrig att kunna övertyga honom om något annat. Men du kanske kan få honom att köpa en 98-iMac riktigt dyrt? Den måste ju vara ny enligt honom.

Apple kanske inte var först med USB, men nog var de först att standardisera det? Än idag levereras massor av PC-burkar med PS2-skit, fast USB-portar har de ju. 1998 var det mycket vanligt med PC-burkar utan USB-portar.

Vad gäller Firewire så är det så gott som standard på PC numera. Ett moderkort utan Firewire är billigt skräp. Bra moderkort har Firewire. Till och med de flesta billiga så vitt jag vet. Jag slog upp en sida moderkort på Datorbutiken. 8 av 10 hade Firewire.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-12 18:53

Kom ihåg att innan USB och FW var man tvungen att stänga av datorn innan man satte i eller kopplade ur en enhet. Bara en sådan sak.
Det funkade ofta i och för sig att fulkoppla SCSI men det kunde lika gärna gå riktigt illa.
Sedan att krångel med ID och terminering osv. Sådant man har glömt bort idag..

Ursprungligen av acke:

Kom ihåg att innan USB och FW var man tvungen att stänga av datorn innan man satte i eller kopplade ur en enhet. Bara en sådan sak.
Det funkade ofta i och för sig att fulkoppla SCSI men det kunde lika gärna gå riktigt illa.
Sedan att krångel med ID och terminering osv. Sådant man har glömt bort idag..

Sant! Okej, scuzzy-hårddisken ska kopplas in... okej då måste jag starta om. H****e, det funkar inte. Hmm... på min andra arbetsplats hade hårddisken ID 3 av 6; nu måste jag sätta den till 2 av 6. Okej, nu startar jag om igen och ser om det funkar.

Med firewire; *boom* nu kör vi.

Useless Serial Bus...

Bevaka tråden