Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Marknadens bästa orkesterljud?

Tråden skapades och har fått 23 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-01-01 17:36

Jag är intresserad av att veta vilket orkesterpaket i proffsklass som är mest värd att investera i. Att lyssna på demostycken från t.ex. Vienna eller Sonivox berättar ju inget om spelbarhet, hur systemkrävande de är mm...

Jag vill alltså ha ett professionellt komplett orkesterpaket som kan integreras i Logic som vilka andra instrument som helst.

Någon med erfarenhet?

  • Medlem
  • 2008-01-01 17:42

De jag jobbat med som låtit bäst är de från EWQL. Men de kräver lite av sin brukare och är definitivt inte gratis. Jag själv väntar på deras nästa 50%-race för att vidare investera i stråkar.

/Mein

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-01-01 17:45
Ursprungligen av Mein:

De jag jobbat med som låtit bäst är de från EWQL. Men de kräver lite av sin brukare och är definitivt inte gratis. Jag själv väntar på deras nästa 50%-race för att vidare investera i stråkar.

/Mein

Vad menas med kräver? Svårspelat?

Har de 50% ofta?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-01-01 17:51

...och en följdfråga: Prisskillnaden är ju slående jämfört med t.ex. Viennas paket. Är det skillnad i kvalitet här också, eller snackar vi någon procent bättre för dubbla priset (som så ofta är fallet när man ska ha det bästa)?

  • Medlem
  • 2008-01-01 18:08

Njae, inte svårt men alla benämns med sina italienska facktermer samt att ljuden är ickeförskönade så ska du ha en stråke som börjar vibrera efter ett tag så måste du kombinera två ljud för bästa resultat.

Jag tycker ljudkvaliteten är märkbart bättre mot de andra jag hört. Dessutom olika varianter på samma ljud vilken gör att du kan få det att låta hyfsat äkta.

Nu är jag ingen tung brukare av dessa så det finns nog folk med mer kvalificerade kommentarer.

/Mein

  • Medlem
  • International user
  • 2008-01-02 00:38

vill du ha ljud som låter som en riktig symfoniorkester skulle jag föreslå motu symphonic orchestra. efter övertalning fick jag clase att investera i just detta, och jag tror nog han är mycket nöjd med det! jag har själv spelat i orkester i en herrans massa år, och det här paketet är det närmsta ljudmässiga man kommer till en riktig orkester. det låter sådär rått och sprött.
då har jag iofs inte hört så jättemånga, och inte heller det som mein pratade om... får kolla upp det...

Denna är kanske något att titta på, inte så dyr (som EWQL) och låter bra för de pengarna tycker jag...beror ju givetvis på vad man vill ha...har inte provat den i logic men i PT och det fungerar bra, det är väl bra på det sättet att den håller sig till det naturliga omfånget, dvs du kan inte spela ett fiol-ljud som bas osv.

http://www.philharmonik.com/

En välsorterad musikaffär borde väl ha så du kan prova om du är intresserad av att köpa.

Mvh

Kan bara hålla med om EWQLSO. Det låter verkligen bra.
Utan tvekan det som låter mest "Hollywood" om man nu är ute efter det.
Nu t.o.m den 4:e är det dessutom rea på det.
http://www.soundsonline-europe.com/End-Of-Year-Sale-p-193.html
Tramsigt billigt.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-01-02 11:36

Jag har läst att EWQLSO är upptaget i konserthall, med ojusterbart reverb som resultat, medan Viennas instrument är samplade var för sig "torrt" i en för ändamålet byggd studio. Någon som vet något om detta?

Kör man EWQL Platinum så har man 3 mikrofon positioner att välja mellan.
Men jag ser det som dess styrka. Det låter himla bra "out of the box".
Man kan fokusera på att skapa musik och inte hålla på att trixa.
Att lägga reverb på torra samplingar blir liksom inte samma grej.
För mer info kan du ju även kolla in deras forum:
http://www.soundsonline-forums.com/index.php
Men lyssna på exempel och låt dina öron bestämma vad som låter bäst för dig.
Av det som finns ute nu så hade jag utan tvekan valt EWQL Platinum.
Vilket jag också har

  • Medlem
  • 2008-01-02 12:54

Dom där priserna hade jag missat. Ska just ge mig själv en julklapp i efterskott.

/Mein

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-01-02 13:54

Tublenco: Bra argument, det där med att slippa trixa. Skall dock ta en vända till någon affär och kolla Viennas grejor ändå. Jag blir dessutom en smula misstänksam när de rear ut prylar, vilket nästan alltid innebär att de har något bättre på G.

Är det någon som kör detta genom Logic, kanske senaste versionen dessutom?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-01-02 14:02

En fråga till, hur ser fördelningen ut i Platinumpaketet mellan de olika instrumenten? Jag är ute efter att kunna bygga fåstämmiga kammarsättningar som gärna låter lite mer "trä" framför alltför svulstiga, fullorkestrala padliknande mattor. Jag är väldigt trött på stråkar som låter onaturligt, i synnerhet som enskilt instrument.

En följdfråga till detta är hur samplat är det egentligen. Ligger en ny på varje tangent? Också ofta ett problem med bundlade stråkar, att de låter bra här och där, men går du upp eller ned två toner suger det.

Ursprungligen av quasar:

Jag är ute efter att kunna bygga fåstämmiga kammarsättningar som gärna låter lite mer "trä" framför alltför svulstiga, fullorkestrala padliknande mattor. Jag är väldigt trött på stråkar som låter onaturligt, i synnerhet som enskilt instrument.

Kolla in www.xsample.de

Endast enkelbesatt träblås, stråk och div slagverk men nog det mest "realistiska" jag har hört. (lyssna på demosidan) Man köper alla instrument separat. Deras nya Kontakt-ljud är dessutom anpassade för Human Playback i Finale.

Ursprungligen av Albert S:

Kolla in www.xsample.de

Endast enkelbesatt träblås, stråk och div slagverk men nog det mest "realistiska" jag har hört. (lyssna på demosidan) Man köper alla instrument separat. Deras nya Kontakt-ljud är dessutom anpassade för Human Playback i Finale.

Tack för tipset, det kan nog vara det jag letar efter! Jag ska läsa på lite mer... men runt 800-1000kr kan jag faktiskt tänka mig att pröva på...

Jag tänkte också köpa ganska snart, men frågan är var man köper? Jag skulle behöva få det demat innan, men sist jag var på musikbörsen var det inget som kunde något om sånt här. (Nittonårig praktikant som läser innantill från hemsidor... tsss, tsss)

Klarar man sig med en MacBook Pro (1.83Ghz, 2gb RAM, extern FireWire hårddisk) och ett mBox2 ljudkort? Jag har ju redan mina låtar inspelade, så jag ska mest "boosta" inspelningen lite i ProTools...

Jag är rädd att EWQL låter för bra, om ni förstår. Jag vill inte att det ska låta fett, utan så realistiskt och osminkat som möjligt.

[EDIT] Jag bor i Stockholm, kan nämnas.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-01-02 16:11

Med det rabatterade priset i åtanke är nog EWQL ett gott köp. Tublencos trevliga länk ovan leder ju till en rabatt på 72% (om det nu är sant). Det förefaller som att man skulle kunna komplettera med något mindre paket från t.ex. Vienna för en specifik stråke eller två. Men jag håller med. Jag vill kunna göra mindre sessioner, med få instrument, men som låter riktigt sprött och autentiskt.

Jag snackade med Musikbörsen i Malmö, och det visar sig att varken Vienna eller ES släpper några butiksexemplar för demo (vilket iofs borde innebära att de installerar en skarp istället). Säljaren föreföll ganska kompetent, och hävdade att Viennas grejor var väldigt tekniska och krävde mycket programmering, vilket inte faller mig i smaken.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-01-02 16:14

EN HELT ANNAN SAK som stört mig sedan jag började i mediebranschen för tretton år sedan är att det inte finns någon andrahandsmarknad för licenser. Detta skulle alla vinna på, även tillverkarna.

Man skulle ju då kunna tänka sig att köpa en begagnad licens från någon och spela upp sig på innan man investerar större. Förbannat irriterande.

Hej quasar,
Svarade precis på ditt mail så förhoppningsvis fick du några svar där.
Rabatten stämmer. Köpte själv mitt därifrån. Dock inte lika billigt.
Innan fick man ju köpa från deras USA online butik men då tillkommer ju moms & tull.
Så det är toppen att man nu kan handla från Europa istället.
Håller med att det är trist med deras licens grej att man inte kan sälja vidare.
Har även EWQL Gold XP som bara ligger här och samlar damm nu sedan jag gick över till Platinum.

Valfrid: Att köra Platinum med det du har kan nog bli lite tungt.
Platinum kräver en hel del RAM och gärna lite snabba diskar.
Men allt beror ju såklart hur mycket man vill köra samtidigt.
Men ska du som du skriver "boosta" befintliga inspelningar och inte köra så mycket borde det fungera fint. Fast ljudmässigt kanske Vienna skulle passa dig bättre?

Personligen hade jag själv valt Platinum även om Vienna skulle varit billigare.
Det låter toppen, man blir inspirerad av ljuden och är lätt att jobba med.
Nu kommer snart deras "PLAY" spelare som ersätter den gamla Kontakt Player som de kört med hittills. Med den kommer nya möjligheter. Även att man kan komma över 3GB spärren. Genast blir ju allt roligare då

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-01-03 18:04

Albert: Låter bra, i synnerhet 34:an och 35:an (Solo strings). Undrar bara hur mycket spelbarhet demon tillkännager och hur mycket samplade "stycken" som fogats ihop...

Detta är riktigt bra, med plockgodisprincip, att du kan välja exakt vad du vill ha och betala för. Låter spännande med Finale, men jag jobbar helt utifrån klaviatur när jag gör musik. Har ingen erfarenhet av detta program. Kommentar?

EN LITEN FÖLJDFRÅGA: Vad anser ni för klaviatur som bäst för just stråkar? Jag har semivägda tangenter på min enkla Keystation, men för vissa instrument känns min gamla synth, med mer orgelfeel i tangenterna mer ändamålsenlig. Finns det någon klaviatur där man kan "ställa om" från semivägt?

ang xsample' s demos så är dom helt oediterade direkt från Finale. Det är det som gör dom så imponerande. En annan styrka med dessa ljud är alla ovanliga speltekniker som sällan finns hos andra orkesterbibliotek (Vienna, East West mfl).

När det gäller Finale så är det framförallt ett program för professionell noteditering. Playback-funktionerna har blivit radikalt bättre på senare år men det är fortfarande inget program man bör använda för sk "mockups", dvs orkestersimuleringar. Där är tex Logic ett bättre alternativ.

Personligen sysslar jag inte med mockups så jag orkar faktiskt aldrig att exportera midi från Finale till någon annan DAW (i mitt fall ProTools). Jag använder visserligen Vienna, GPO och lite annat för uppspelning av mina finaledokument men det är endast som hjälp under kompositionsprocessen. Sen skickar jag iväg noterna på vanligt papper och någon helt "analog" orkester får ta hand om själva realiserandet...

När det gäller klaviatur är det nog en smaksak. Själv använder jag mig av ett 88 tangenters med riktig pianomekanik. När man jobbar mycket med orkestermusik är det väldigt bra att ha hela omfånget till hands utan att behöva oktavtransponera hela tiden.

Halion Symphonic Orchestra låter ju också grymt enligt mig. På hemsidan finns det både ljudexempel och videos.
http://www.steinberg.net/687_1.html

Mitt band ska ta oss steget högre när det gäller livespelningar, med bland annat samplat stråk till klick. Vi vill ju inte ha en symfoniorkester precis, men ändå får det inte låta synthigt. Vad ska vi införskaffa för plug-in då?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-04-27 02:01

Jag köpte det feta Platinum-paketet från EWQLSO bara för att upptäcka i efterhand att de - i pixelfontstorlek - annonserade motorns inkompabilitet med min Intel-Mac. EWQL har världens stimmigaste webbplats, och jag frågar nu om någon vet hur det ser ut på uppdateringsfronten för det här.

1
Bevaka tråden