• Medlem
  • Sundsvall
  • 2008-01-13 05:17

Hej!

Är lite rookie på det här, har läst lite, men har ändå några frågetecken jag inte lyckats räta ut på egen hand.

Jag tänkte köra en liten testserver hemma, och som jag förstår det är det Dynamisk DNS som gäller, då jag inte har råd att pröjsa en massa extra hundringar i månaden för dedikerad (fast) IP. Haken verkar vara att jag inte kan använda den datorn som mejl-server, då mejl som skickas från DynDNS-domäner tydligen filtreras bort som spam av de flesta mottagare. Är detta sant? Är det i så fall p.g.a. domännamnet eller IP-adressen, eller båda?

Dessutom verkar det som att man inte kan koppla ett "vanligt" domännamn såsom "www.minwebbsida.com" genom DynDNS, utan att det istället måste bli ett underdomän, "www.minwebbsida.dyndns.com". Är detta också riktigt? Finns det andra lösningar för att koppla ett "vanligt" domännamn till min dynamiska IP?

Nu tänkte jag använda en router hemma (Zyxel Prestige 600 series) för att dela upp Internet-anslutningen till dels "servern" och dels min bärbara. Kommer detta medföra lite trubbel vad gäller DynDNS eller dylikt? Jag har hört talas om NAT, men det verkar lite struligt vad gäller styrning av inkommande trafik?

En sista fråga också, är SSL bra att ha? Jag kommer att låta datorn stå på för det mesta, och då jag inte är hemma kommer jag förmodligen ofta arbeta på distans via SSH eller FTP.

Tack på förhand!