Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Macbook Air - nu IRL!

Tråden skapades och har fått 314 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • International user
  • 2008-01-18 22:16

Pris tryckfels Nisse om 1.8GHz?

Inte tusan kostar väl 1.8GHz modellen 28.000 i runda slängar? 1.6GHz är 16000 kr.:confused:

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2008-01-19 15:50
Ursprungligen av bossep:

Inte tusan kostar väl 1.8GHz modellen 28.000 i runda slängar? 1.6GHz är 16000 kr.:confused:

Det beror på, 1.8 Ghz-modellen kostar visst 28000 men då är det MED SSD-disk på 64 GB också..

  • Medlem
  • International user
  • 2008-01-20 10:20
Ursprungligen av dayweed:

Det beror på, 1.8 Ghz-modellen kostar visst 28000 men då är det MED SSD-disk på 64 GB också..

Då finns den mao inte med något annat? Jag kan inte hitta något annat pris. I vilket fall som helst så är bet MBP som gäller för mig.

Ursprungligen av bossep:

Då finns den mao inte med något annat? Jag kan inte hitta något annat pris. I vilket fall som helst så är bet MBP som gäller för mig.

Jodå, bara att gå in i affären, välja 1,6 GHz-modellen och sen välja till 1,8GHz-processor. 19165 kronor får du betala för det.

Jag borde egentligen tillhöra den perfekta målgruppen för denna maskin, eftersom jag reser och kånkar omkring extremt mycket på datorn, men ändå är inte denna maskin inte vad jag vill ha, eftersom:

* Liten på fel ledd. Jag vill ha en maskin som tar liten plats i flygplanet, på café-bordet, i styrelserummet etc, och den här maskinen är bara tunn, vilket gör att enda gången den tar mindre plats är i väskan, vilket inte är ointressant, men mindre viktigt för mig.

* Ingen möjlighet till extrabatteri. Förutom möjligheten till lång driftstid så har batteriet på ALLA bärbara jag ägt och använt, 20-30 st, genom åren tagit slut och behövt bytas.

* Ingen inbyggd nätverksport. Jag ansluter mig lika ofta, eller kanske till och med oftare, till trådbundet nätverk som trådlöst när jag är ute och jobbar hos kund. Visst, det finns en adapter, men då ska man ha med ytterligare en extra pryl, och alla som glömt skärmadaptern är man kommer ut till kundmöte vet varför det inte är kul.

* Ingen möjlighet till Gigabit Ethernet. Jag jobbar regelbundet med stora filer och behöver flytta och ta backup, och trådlöst, eller till och med vanligt 100Mbit ethernet är helt enkelt för långsamt.

Om man bortser från prestanda så har jag ägt ett antal maskiner som mycket bättre motsvarade mina önskemål:
* PB 12"
* iBook 600
* IBM Thinkpad X2*, X3*
* Fujitsu 7020 (1,7 kg, modulfack för extra batteri, vilket ger mig 8,5 timmars driftstid)

Både IBM:en och Fujitsun har dessutom stöd för dockningsstation, vilket är helt underbart när man som jag vill använda en extern skärm, USB-utrustning, externt tangentbord och mus etc.

Så för min del är det lite "jaså, inte den här gången heller". Däremot så tror jag att man kommer att se en del av den här tekniken i kommande MBP-versioner och då kan det bli intressant.

Den som lever får se.

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

* Fujitsu 7020 (1,7 kg, modulfack för extra batteri, vilket ger mig 8,5 timmars driftstid)

Precis som Lombard och Pismo. Apple kunde också, varför inte längre? Jag tror jag kommer upp i 10 timmar med två fräscha batterier. Gissa varför man fortsätter använda dem än idag?

Ursprungligen av bollman:

Vikt är av stor vikt. Min vänstra axel kommer tacka mig. Sure, det är en kompromiss, jag har fått flytta mycket av mitt material till min mac mini hemma och Air kommer bara vara en apparat för att kunna ta med mig det aktuella jobbet.

Absolut. När jag en gång i tiden bytte från 180c till Duo så kändes det. Men hur stor del av vikten är datorn? Hur mycket är böcker och andra papper?

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2008-01-19 10:30

Jag beställde en Air redan innan den var lanserad (ekonomisk finess) och står nu först i kön på MacSupport förhoppningsvis. 1,8 maxad, med allt extra (dvd och ethernet, ssd) och nu är det bara att stå ut tills den kommer.
Vikt är av stor vikt. Min vänstra axel kommer tacka mig. Sure, det är en kompromiss, jag har fått flytta mycket av mitt material till min mac mini hemma och Air kommer bara vara en apparat för att kunna ta med mig det aktuella jobbet.
Glossyskärm tycker jag är bäst, min MBP specialbeställde jag med glossy. Mycket lättare att hålla ren och ergonomin är bättre, oavsett vad alla gnäller om när det kommer till blänk, jag har inte haft något problem med blänk sen jag började med glossy på min förrförra macbook (3 maskiner i rad med glossy).
Batteribyte, sure, men det verkar ju inte så fasligt svårt. Jag byter ju disk i en MBP på 5 minuter så jag tror inte det skall bli så svårt att byta batteri på Air när det väl tjänat ut.

Det som känns lite jobbigt är avsaknaden av en del portar. Men jag tror det kommer bli precis som med diskettstationen. Man biter ihop någon månad sen fattar man inte hur sjutton man brydde sig innan.

Vi bestämde oss för att placera MacBook Air forumet tillsammans med MacBook så nu finns tråden här!

Ursprungligen av Björnström:

Vi bestämde oss för att placera MacBook Air forumet tillsammans med MacBook så nu finns tråden här!

Så vitt jag vet var det bara du som tyckte det Tycker fortfarande vi slår ihop allt bärbart i ett forum.

det här hör ju till en annan tråd egentligen, men det rimligaste är i min mening att ha ppc/legacy-books och intel-books i olika delar.
macbook och macbook pro har ju mycket mer gemensamt än ibook och macbook resp powerbook och macbook pro.

om man ska hårdra det hela så är ju egentligen alla intel-macar (förutom mac pro) i princip samma maskin i grunden, med enbart modellens specifika 'tillbehör' (skärm, grafikort etc) som skillnad...

Ursprungligen av gabriela:

det här hör ju till en annan tråd egentligen, men det rimligaste är i min mening att ha ppc/legacy-books och intel-books i olika delar.
macbook och macbook pro har ju mycket mer gemensamt än ibook och macbook resp powerbook och macbook pro.

om man ska hårdra det hela så är ju egentligen alla intel-macar (förutom mac pro) i princip samma maskin i grunden, med enbart modellens specifika 'tillbehör' (skärm, grafikort etc) som skillnad...

Du har naturligtvis rätt, men hur mycket pratas det om PPC och äldre? Det mesta handlar väl om Intel-Macarna, med relativt få diskussioner om PBG4, iBook och Pismo, och ytterst lite äldre än det?

Air är svårplacerad, den är något av en platt MacBook, men dyrversionen är ju ingen budgetdator precis... Jag tycker nog att den verkar rikta sig till proffsen.

Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

Du har naturligtvis rätt

naturligtvis!

Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

hur mycket pratas det om PPC och äldre? Det mesta handlar väl om Intel-Macarna, med relativt få diskussioner om PBG4, iBook och Pismo, och ytterst lite äldre än det?

men det *har* pratats mycket om äldre maskiner.
även om det inte uppkommer så många nya frågor/ämnen, så det är ju fortfarande många som anväder de gamla maskinerna. ett separat forum skulle ju bli som ett problemlösningsarkiv för dem. (utan att behöva sålla bland 'nya' ämnen.)

in med det nya, ta hand om det gamla!

Ursprungligen av gabriela:

in med det nya, ta hand om det gamla!

Jag är den siste att vilja mobba ut dem som använder gamla datorer. Det är bara en fråga om vad forumet används till. OS9-avdelningen är lite halvt onödig eftersom det skrivs så lite. Därmed inte sagt att det inte används! Det är välintrimmade miljöer där frågorna redan ställts. Naturligtvis måste det finnas någonstans att ta vägen, men mycket av det gamla kan samlas på en plats.

Det här är vad jag skulle önskat att MacAir var:

http://gizmodo.com/346797/ultralight-lenovo-x300-series-thinkpad-leaked

Men såklart med möjligheten att köra OS X

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-20 09:13

Det här är vad jag skulle önska att Air var:

http://forums.macrumors.com/showpost.php?p=4792400&postcount=28

... en LITEN dator

Ursprungligen av pesc:

Det här är vad jag skulle önska att Air var:

http://forums.macrumors.com/showpost.php?p=4792400&postcount=28

... en LITEN dator

Ja JÄKLAR vad snyggt! En sådan hade jag köpt direkt. Det var så jag trodde att den skulle se ut hela tiden. Bara det vita tangentbordet gör en massa. Tror faktiskt att dom flesta är lite besvikna på designen och formfaktorn mera än något annat. Skulle väl vara priset också, lite väl dyr som en andra dator.

Hmm, jag har funderat lite över MacBook Air, och läst en del.
Och enligt mig, är det toppen att Apple har skapat en så tunn bärbar dator.
MEN, det är endast en förtunnad MacBook med ett par nya förbättringar såsom LED, backlight på tangentbordet osv.
Jag är i stort behov av en "ultraportabel" bärbar dator i dags läget, men apple hade inte det utbudet och då kom MacWorld som en räddare i nöden.
Jag blev grymt glad över MBA, men som sagt den är lätt och tunn = bärbar, väldigt lätt att bära med sig antagligen, men den tar fortfarande mycket plats iom att den är bred. Hade köpt 10st om den hade varit i 11,1 " -12". Den är liten, men på fel sett.
Nu vet jag inte vad jag ska göra, finns ett antal 11,1"-12" datorer där ute men med Windows "Bläh" Vista... Och det största kravet är egentligen att datorn har OSX..
Svårt dilemma bestämmer mig antagligen när jag fått känna på MBA IRL.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-20 20:36

En liten fundering från min sida angående hårddisken och hur denna möjligheter att byta ut den inför kommande framtid. Tror ni hårddisken kommer på något sätt vara kopplad till olika logikkort, eller hur fungerar det? Jag menar... man tjänar ju grymt mycket om jag t.ex. köper 4200-disken nu och uppgraderar den sedan till SSD, då den med all sannolikhet kommer minska i pris framöver. Hur har ni gjort? Varför har ni valt en SSD-disk för 9000 kr, eller standarden.. en 4200-RPM disk på 80GB? Det är denna punkt som irriterar mig något otroligt. Visar det sig bara att man kan uppgradera i framtiden är köpet givet.

Björnström: du som har kontakter inom Mac-världen och service, har dem fått någon manual skickade till sig än, där allt sådant står? Vad säger dina kontakter?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-20 22:03

Till alla som besväras av avsaknaden att kunna byta batteri on-the-go:
Är övertygad om att en tredjepartsutvecklare kommer komma med ett externt batteri som enkelt kopplas till magsafekontakten. Om inte någon gör en sån så kanske man borde utveckla ett själv. Behovet verkar vara oöverträffat.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-14 20:10
Ursprungligen av Kambei:

Till alla som besväras av avsaknaden att kunna byta batteri on-the-go:
Är övertygad om att en tredjepartsutvecklare kommer komma med ett externt batteri som enkelt kopplas till magsafekontakten. Om inte någon gör en sån så kanske man borde utveckla ett själv. Behovet verkar vara oöverträffat.

Ett externt batteri till din Macbook Air

  • Medlem
  • Umeå
  • 2008-01-21 20:17

Skälet till att det sitter en 4200varvare är att det inte går att uppbringa en 1.8" hårddisk som snurrar fortare. Sen är det så att högre rotationshastighet medför högre strömförbrukning.

Läste igenom artikeln och bemötandet och jag tycker bara det är det gamla vanliga "försvara sin egen grupp" -argument.

Verkar som att PC och Mac-användare idag har väldigt många ömma tår. Kommer bara nån i närheten av dem så hugger man och gör allt för att försvara sig.

De flesta av argumenten bemöttes med att form faktorn är för liten för att få in fler portar, bättre hårddisk osv. vilket stämmer. Men den kanske å andra sidan inte var gjord som en dator med alla möjligheter vilket jag tycker har framgått här oändligt antal gånger.

Trots allt, tror man tillräckligt mycket på något så bortser man från vissa negativa resultat, funktioner, felvärden, brister. Så är det. It's all in your head

Ursprungligen av peacerich:

De flesta av argumenten bemöttes med att form faktorn är för liten för att få in fler portar, bättre hårddisk osv. vilket stämmer. Men den kanske å andra sidan inte var gjord som en dator med alla möjligheter vilket jag tycker har framgått här oändligt antal gånger.

Jo, det var rätt många sådana argument, vilket kan te sig lite fattigt när man ska diskutera. Men jag tror han ville göra en poäng, att Apple ville göra en dator av en viss storlek för folk som vill ha en dator av en viss storlek, och då går det helt enkelt inte att få in alla tänkbara finesser och funktioner.

Ursprungligen av peacerich:

Trots allt, tror man tillräckligt mycket på något så bortser man från vissa negativa resultat, funktioner, felvärden, brister. Så är det. It's all in your head

Fast om försäljningen går bra eller inte är ju inte "all in your head". Och går försäljningen bra så kan man anta att produkten varit rätt utformad för sin målgrupp. (Det omvända är dock inte alltid sant, en bra produkt kan ju sälja dåligt om den marknadsförs fel, osv.)

Ursprungligen av Adrian B:

Fast om försäljningen går bra eller inte är ju inte "all in your head". Och går försäljningen bra så kan man anta att produkten varit rätt utformad för sin målgrupp. (Det omvända är dock inte alltid sant, en bra produkt kan ju sälja dåligt om den marknadsförs fel, osv.)

Fast, jag syftade mest på alla dessa diskussioner som dyker upp med hetska angrepp för och emot där de själva inte verkar förstå att de tillhör olika målgrupper.

Sen är jag inte säker på att bara för produkten säljer bra så är den rätt utformad. Det går att få mycket sålt med rätt marknadsföring.

Ta t.ex Powerpoint, (off topic) standard för presentation i vartenda litet företag i hela västvärlden.
Det följer iofs. med office-paketet men med rätt marknadsföring så har man nog 95% (ren gissning) av marknaden, trots att det är ett program som löser sina uppgifter ganska dåligt.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-01-23 15:05
Ursprungligen av peacerich:

Fast, jag syftade mest på alla dessa diskussioner som dyker upp med hetska angrepp för och emot där de själva inte verkar förstå att de tillhör olika målgrupper.

Vilken målgrupp man själv tillhör är fullständigt irrelevant. MacBook Pro 17" är perfekt för mig, men trots att jag personligen inte vill ha en MacBook Air så är jag övertygad om att den kommer att sälja. Det är ju inte så att endast de Apple-produkter som jag (eller du, eller någon annan) köper är de som går bra.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-23 23:01

Som jag förstår det så är det samma slags hårddisk i MPA som i Ipod, varför kan dom då inte slänga in 160 GB modellen när det ändå finns en sådan!

  • Oregistrerad
  • 2008-01-24 01:04
Ursprungligen av hyena:

Som jag förstår det så är det samma slags hårddisk i MPA som i Ipod, varför kan dom då inte slänga in 160 GB modellen när det ändå finns en sådan!

Jag tror 160gb'arn är några mm tjockare. Om det är därför så hade jag gärna offrat några mm på datorn för 2x HD utrymme.

Över till min egna fråga:

Tror ni man märker en 3000kr's skillnad mellan 1.6 och 1.8ghz, under vanligt användande?

Känns dyrt för 0.2ghz (speciellt med tanke på att jag köpte en ny quad core för 2500kr nyligen).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-24 08:19
Ursprungligen av imported_Mute:

Tror ni man märker en 3000kr's skillnad mellan 1.6 och 1.8ghz, under vanligt användande?

Personligen tycker jag 11% prestandaökning på CPUn är ointressant (om du inte kodar film eller så). För "vanlig användning" tror jag bruk av hårddisk (eller nätaccess) är det som märks mest i prestandan. Så vill du ha en snabb dator så är nog SSD viktigare.

Är det någon som sett en bra prestandatest mellan SSD och hårddisk (helst 4200RPM)?

Du kanske har bättre andrahandsvärde på en 1,8GHz MBA...

Ursprungligen av peacerich:

Sen är jag inte säker på att bara för produkten säljer bra så är den rätt utformad. Det går att få mycket sålt med rätt marknadsföring.

Jepp, det var därför Zune slog så bra

Du har helt klart en poäng, men ärligt talat tror jag att konsumenter inte är så dumma faktiskt, om man ska köpa en dator för nästan 17k så räcker det inte med bra marknadsföring.

Marknadsföringen är ett måste för att nå ut till konsumenterna och Apple lyckas otroligt bra med att nå ut just nu. Men sen måste också produkten sälja sig själv också för att det ska fungera hela vägen ut (eller levereras på ett sätt som sätter konkurrensen ur spel - se nedan om PP). Den ursprunliga iPoden som enligt många var på tok för dyr var en sådan produkt som sålde bra för att produkten var bra, inte för att det var fenomenal marknadsföring.

Ursprungligen av peacerich:

Ta t.ex Powerpoint, (off topic) standard för presentation i vartenda litet företag i hela västvärlden.
Det följer iofs. med office-paketet men med rätt marknadsföring så har man nog 95% (ren gissning) av marknaden, trots att det är ett program som löser sina uppgifter ganska dåligt.

Fast PowerPoint är ett väldigt dåligt exempel där det geniala i marknadsföringen har varit Microsofts dominans och att det är en del i Office-paketet med viktiga produkter som Word och Excel. Jag tror inte för ett ögonblick att PowerPoint hade klarat sig på egna ben om det inte fått en gräddfil in i allas datorer via Officepaketet som blivit standard på alla arbetsplatser, och det i sin tur tack vare att Microsoft fått in Windows på nästan varenda PC som säljs (däri ligger det geniala från Microsoft).

Bevaka tråden