Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Macbook Air - nu IRL!

Tråden skapades och har fått 314 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Adrian B:

Jepp, det var därför Zune slog så bra

Du har helt klart en poäng, men ärligt talat tror jag att konsumenter inte är så dumma faktiskt, om man ska köpa en dator för nästan 17k så räcker det inte med bra marknadsföring.

Marknadsföringen är ett måste för att nå ut till konsumenterna och Apple lyckas otroligt bra med att nå ut just nu. Men sen måste också produkten sälja sig själv också för att det ska fungera hela vägen ut (eller levereras på ett sätt som sätter konkurrensen ur spel - se nedan om PP). Den ursprunliga iPoden som enligt många var på tok för dyr var en sådan produkt som sålde bra för att produkten var bra, inte för att det var fenomenal marknadsföring.

Apple har lyckats på så sätt att de under lång tid byggt upp förtroendet och exklusiviteten med sitt varumärke. När man lyckas med det och sedan fortätter synas vid rätt tillfällen och med produkter som följer mallen för vad som är Apple, så sköter sig marknadsföringen själv. Viral marketing.

Det är ju helt ofattbart hur Apple lyckats med att bygga upp förväntningar och uppmärksamhet inför ett expo utan speciellt mycket marknadsföring. Sen hamnar deras produkter på alla nyhetsidor ändå.

Fast PowerPoint är ett väldigt dåligt exempel där det geniala i marknadsföringen har varit Microsofts dominans och att det är en del i Office-paketet med viktiga produkter som Word och Excel. Jag tror inte för ett ögonblick att PowerPoint hade klarat sig på egna ben om det inte fått en gräddfil in i allas datorer via Officepaketet som blivit standard på alla arbetsplatser, och det i sin tur tack vare att Microsoft fått in Windows på nästan varenda PC som säljs (däri ligger det geniala från Microsoft).[/QUOTE]

Jag vet, Powerpoint var ett dåligt exempel. Microsoft har ju som du säger en lite annan taktik än Apple. Att tvinga folk att använda windows eftersom de inte klarar av orkar, eller vågar byta operativsystem. Apple skulle nog gjort samma sak om de kunnat.

Är det inte lite konstigt att det inte har publicerats ngn mer ordentlig review?
Om leveranserna börjar nästa vecka borde väl teknikjournalisterna ha fått ex att recensera redan nu?

Visserligen kul med pågående debatt, men lite mer kött på benen fr hands-on testning vore ännu roligare!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-22 15:15
Ursprungligen av Stefan Johansson:

Är det inte lite konstigt att det inte har publicerats ngn mer ordentlig review?
Om leveranserna börjar nästa vecka borde väl teknikjournalisterna ha fått ex att recensera redan nu?

Visserligen kul med pågående debatt, men lite mer kött på benen fr hands-on testning vore ännu roligare!

mm, när kommer de om man beställer idag? Om en vecka, två, tre eller en månad?

Ursprungligen av foccus:

mm, när kommer de om man beställer idag? Om en vecka, två, tre eller en månad?

Applestore:

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2008-01-24 01:35

Ja, det är ju inte processorn du betalar för då, det är mest SSD-minnet. Det är självklart mycket snabbare och säkrare än en hårdisk, i alla lägen.

Ursprungligen av boris91:

Ja, det är ju inte processorn du betalar för då, det är mest SSD-minnet. Det är självklart mycket snabbare och säkrare än en hårdisk, i alla lägen.

Nej, för 3000 får man ingen SSD, då får man bara snabbare processor. Och det känns tveksamt om det är prisvärt, men å andra sidan kan det kännas psykiskt bättre att ha processorn så snabb som möjligt. Om inte annat så för att slippa må dåligt när nästa uppdatering kommer och 1,8 GHz blir standard

  • Medlem
  • Umeå
  • 2008-01-24 08:51

I det här testet har de provat 1.8" hårddiskar, de toppar ut på 20-25MB/s i läs/skriv hastihet.

1.8" SSD har i runda slängar 40-50MB/s läs och ca 35MB/s skriv hastihet.

Själv så undrar jag mest om fläkten går hela tiden eller om den bara snurrar igång ibland. Hade den varit helt tyst med SSD 90% av tiden man använder den hade jag nog rånat en bank vid det här laget och beställt.

Ursprungligen av Redglittercoffin:

Själv så undrar jag mest om fläkten går hela tiden eller om den bara snurrar igång ibland. Hade den varit helt tyst med SSD 90% av tiden man använder den hade jag nog rånat en bank vid det här laget och beställt.

Enligt samma Newsweek-recension som jag länkade ovan så blir inte MacBook Air lika varm, vilket borde betyde mindre fläktproblem antar jag:

(Bonus: the Air doesn't run as hot as Apple's other laptops--it's actually possible to work for an hour with the device on your lap without the feeling that your fertility is at stake.)

Jag uppfattade det som att dom hade varianten med hårddisk.

Ursprungligen av Adrian B:

Enligt samma Newsweek-recension som jag länkade ovan så blir inte MacBook Air lika varm, vilket borde betyde mindre fläktproblem antar jag:

(Bonus: the Air doesn't run as hot as Apple's other laptops--it's actually possible to work for an hour with the device on your lap without the feeling that your fertility is at stake.)

Jag uppfattade det som att dom hade varianten med hårddisk.

Jag håller med, han pratar ju om varianten som kostar $1,799 och SSD är ju ett tillval.
Han nämner väl inte ens SSD?

Om det är penryn-processorn som påverkar den lägre värmen så bådar det gott inför MBP's speedbump.

Ursprungligen av peacerich:

Om det är penryn-processorn som påverkar den lägre värmen så bådar det gott inför MBP's speedbump.

MBA har en specialvariant av Merom, inte Penryn. Det är sannolikt att det är den lägre klockfrekvensen kombinerat med den svala 4200rpm-hårddisken som ger temperaturen. Kanske är chassiet speciellt formgivet för att avge värme bättre än tidigare modeller.

Jag har upptäckt ngt som saknas, ett hål för att kedja fast datorn med "kensington-lås" (ni förstår vad jag menar, el hur).
Står iaf inte att läsa på Apples hemsida om detta.
Hade man stansat ut ett sådant hade ju datorn också blivit ännu liiitee lättare .

  • Oregistrerad
  • 2008-02-02 17:50

Nån mer som beställt?

Nån mer än jag som lagt en beställning? Vad har ni fått för datum?
Min är beräknad att bli klar till den 22a feb, beräknad leverans 8 mars

Äntligen börjar MB Air levereras, "over there" iaf.
Uppackningsbilder...
http://uneasysilence.com/archive/2008/01/12919/

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2008-02-01 11:50

Tyvärr verkar de första 1,8/SSD inte levereras förrän 6/2 i USA. Får väl se hur länge de tar innan jag får min

Review på Gizmodo: http://gizmodo.com/348753/macbook-air-review
"I'll go ahead and call it the most simple, focused, and beautiful laptop ever."
Låter lovande!

  • Medlem
  • Habo
  • 2008-02-04 15:42

FICK JUST:
Förberedd för avsändning
Beräknad avsändning: 05 Feb, 2008
Beräknad leverans: 14 Feb, 2008

För 1.8/SSD

Är intresserad av leveransstatusen hos era andra! Posta please!

Senast redigerat 2008-02-04 17:07
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-06 22:46

Batteritid på 2,5 - 3 timmar (Se Engadget). Jo tack, vad hände med de där "5" timmarna? Mycket är väldigt läckert på MBAir men inte kunna byta batteri "on the run"?

  • Medlem
  • Habo
  • 2008-02-06 23:00

Vem skutton byter batteri on the run. Har aldrig hört talas om att någon ens gör så förräns den till största del obefogade kritiken mot Air började sprudla.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-07 01:01

Det där är ju alldeles beroende på vad man gör och vilka behov man har. Air är ju lätt och mycket portabel vilket borde innebära att den syftar till att användas i sammanhang där det inte är så lätt att hitta en nätkontakt?

Jag vill inte såga Air eftersom den i övrigt är mycket läcker men det är en miss tycker jag att man inte lätt kan byta batterier. Inte minst med tanke på att det inbyggda batteriet har medioker prestanda (borde inte Air vara ganska energisnål?). Till min MBP har jag 3 batterier och det är en befrielse vid t.ex. längre resor.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-02-07 01:20
Ursprungligen av hkim:

Det där är ju alldeles beroende på vad man gör och vilka behov man har. Air är ju lätt och mycket portabel vilket borde innebära att den syftar till att användas i sammanhang där det inte är så lätt att hitta en nätkontakt?

Jag vill inte såga Air eftersom den i övrigt är mycket läcker men det är en miss tycker jag att man inte lätt kan byta batterier. Inte minst med tanke på att det inbyggda batteriet har medioker prestanda (borde inte Air vara ganska energisnål?). Till min MBP har jag 3 batterier och det är en befrielse vid t.ex. längre resor.

Fast de är ju lite the apple way att ta bort funktioner som majoriteten inte använder. De är samma sak med iPod.

Följdfrågan bli givetvis, Varför ska man ha en lätt och tunn dator om man ska kånka på stora tunga batterier?:)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-07 08:33

För att om man kånkar på batterier så behöver datorn vara lätt för att summan inte ska bli alltför tung? Duh.

Ursprungligen av tompa747:

Följdfrågan bli givetvis, Varför ska man ha en lätt och tunn dator om man ska kånka på stora tunga batterier?:)

Dels vill jag instämma med pesc, dels vill jag säga att om man reser mycket har man i regel lite kläder i en resväska av valfri storlek och datorn i en portfölj/axelväska. Man måste ju inte bära batterierna i portföljen/axelväskan.

Även jag är av åsikten att lättbytta batterier vore en grym fördel, då det trots allt handlar om en dator som troligtvis kommer spendera mycket tid on the road.

  • Medlem
  • Kil
  • 2008-02-09 18:07

"Din beställning skickades iväg 09.02.2008" Halleluja!

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2008-02-07 15:13

Nu har jag fått min MacBook Air............SuperDrive! Som skickades före mina två MBAs av något skäl. Konstigt nog står det "beräknad avsändning 5 feb" på resten av prylarna. Med mycket udda leveransdagar...

MACBOOK AIR 13/1.6/2GB/80GB-SWE
Beräknad avsändning: 05 Feb, 2008
Beräknad leverans: 14 Feb, 2008 1

APPLE 45W MAGSAFE POWER ADAPTER-INT
Beräknad avsändning: 05 Feb, 2008
Beräknad leverans: 08 Feb, 2008 1

MACBOOK AIR 13 CTO
Beställningsbyggd
Beräknad avsändning: 05 Feb, 2008
Beräknad leverans: 14 Feb, 2008 1

APPLE USB ETHERNET ADAPTER-INT
Beräknad avsändning: 05 Feb, 2008
Beräknad leverans: 08 Feb, 2008

Jag har haft min MBA i några dagar och är väldigt nöjd så här långt.

Köpte först en MB Black efter att ha gjort en rätt ordentlig lista med för-emot mellan dessa båda datorer. Jag köpte den billigaste MBB och köpte sen en ny HD på 320 GB och 4 GB ram som jag skulle installera. Både HD och RAM är ju snorbilligt nu (köpte mitt i USA).
På pappret så slår MB:en MBA lätt. Det är samma format och allt är i princip både bättre och billigare. Att MBA är tunn är ju en icke-egentskap för notebooks (eller? mer om detta sen).

Som sagt.. allt är bättre.. utom tre saker som jag ser det. Skärm, tangentbord och trackpad. Nu var det emellertid så att just skärmen är det som är viktigast för mig vid köp av notebook. Detta ledde till en del huvudbryderier och uppställningar om vad jag "måste ha" och vad som är mer "nice to have". Till slut vann MB black ändå, så jag plockade upp den i NYC för en vecka sen.
Jag hann dock inte mycket mer än starta den innan den första besvikelsen kom över mig. Skärmen har dålig kontrast och en svärta som aldrig blir mer än mörkgrå. De vita nyansera brinner upp i varandra och det spelar ingen roll hur man vinklar skärmen- en homogen färg ändrar ändå kraftigt nyans från toppen till botten av skärmen. När så MBA började dyka upp i butik i NY så blev min bedrövelse ännu större eftersom trycket i de nya LED-skärmarna är världar bättre. Även om de inte är perfekta så är de mycket homogenare och har fin svärta och bra tryck i alla färger.
Till slut vek jag mig och lämnade tillbaka MB:n och plockade upp den billigaste MBA:n- 1.6GHz och 80 GB HD.

Innan köpet hade jag kunnat testa den lite i butik och mina värsta farhågor som gällde den långsamma hårddisken visade sig märkligt nog sakna grund. Datorn är responsiv och trevlig att jobba med. Framförallt verkar de 2 GB RAM och Leopards minneshantering göra sitt. När man väl startat ett program och "stänger" det med röda knappen så lyser ju fortfarande den där pricken under iconen (ni får ursäkta, jag är switcher och detta är första Mac:en och mina första timmar i OSX). Efter det är det i princip instant access om man vill återvända till programet.

Jag började med att installera om OSX via min Vista x64 som funkade "as advertised". Lite fascinerat tittade jag på min MBA när den stod på soffan och installerade från CD:n i min produktionsdator. Anledningen till ominstallation var att jag ville slimma bort onödiga skrivardrivrutiner och annat. Totalt kunde jag frigöra så mycket plats att jag fått in CS3 Design Premium + Fireworks CS3 och lite fonter på den platsen som blev ledig.
Det är också detta jag vill använda datorn till: webutveckling i Dreamweaver, layout och lite blogging. Strikt sett är ju detta glorifierad textredigering som inte kräver så mycket av datorn.
Ett annat krav jag hade är att kunna spela upp minst 720p .MKV-filer, men där såg jag inga problem.

Jag har använt datorn för lite för att kunna bedöma den. Jag är ju också en OSX-novis, så det kräver en del tillvänjning även om det går bra. Trackpaden, quicklook, stacks och annat bidrar till produktiviteten känns det som. Leopard är snyggt att jobba i tycker jag.
Som PC-användare saknar jag främst ett helskärmsläge i Dreamweaver. Det är grymt fult och irriterande att panelerna inte dockar och att hela applikationen försvinner om man klickar nån mm fel. Tips, någon?

Jag kör med en trådlös Mighty Mouse över BT och använder USB-porten till min snygga WD-passport drive då och då (finns ju nu i 320 GB).

Jag kommer att lägga upp en noggrann redogörelse för mina upplevelser på min hemsida som är på gång. Där kommer jag mer ingående att beskriva vad jag tänker om MBA:s begränsningar och de val Apple gjorde vid designen.
I grund och botten ville jag ha en dator som alltid hänger med, även då jag inte förväntar mig att använda den. Den skall fungera bra utan mus och om den är laddad på mogonen skall jag kunna jobba "ett bra tag" med den utan att oroa mig för batteriet. Väggadaptern är så liten att den också hänger med, även om jag först tänkte att jag inte skulle behöva släpa på den om jag inte ville.
Jag återkommer med batteritid efter några laddcykler.

Slutligen kan jag säga att den "barnaglädje" jag förväntade mig efter att ha plockat upp min MB black aldrig infann sig. Detso mer infinner den sig nu. Allra helst när man sitter i ett halvskumt rum och skriver på det otroligt snygga, upplysta tangentbordet samtidigt som den krispa bilden från skärmen hoppar emot en.
Jag gjorde en referenskoll på Transformers i 720p innan idag och det var ju knasigt bra bild.

Så ska det se ut!

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-02-07 16:38
Ursprungligen av AndreeMarkefors:

När man väl startat ett program och "stänger" det med röda knappen så lyser ju fortfarande den där pricken under iconen (ni får ursäkta, jag är switcher och detta är första Mac:en och mina första timmar i OSX). Efter det är det i princip instant access om man vill återvända till programet.

Med den röda knappen stänger du bara fönstret. Programmet är fortfarande igång.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-10 13:44
Ursprungligen av AndreeMarkefors:

Totalt kunde jag frigöra så mycket plats att jag fått in CS3 Design Premium + Fireworks CS3 och lite fonter på den platsen som blev ledig.

Så hur funkar photoshop och illustrator? Folk har väl menat att det sk funka OK på macbooken men borde då gå sämre här.

Bevaka tråden