Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Macbook Air - nu IRL!

Tråden skapades och har fått 314 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Nu när Apples nya Macbook Air är släppt tyckte jag den är värd en egen och nystartad tråd, istället för att diskussionen fortsätter i ryktestrådarna!

Jag är grymt intresserad men skulle gärna se ngr hands-on test innan jag slår till.
Kombinationen av portabilitet men bibehållen skärmstorlek passar mig perfekt som flänger runt ganska mycket med kontoret på fickan/i väskan.
Prestandamässigt - inget monster kanske men målgruppen för MBA tror jag föredrar vikt och storlek (och design?!) framför prestanda.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-16 10:43

Man visste att det skulle vara nödvändigt med kompromisser, men nu när den är här är jag ändå lite tveksam inför prestandan och anslutningsmöjligheterna.

Har idag en 1,83 CD Macbook (tidig alltså) vilket innebär att även med den häftigaste Airen så blir det en prestandaförlust där. RAM är lika. Väljer man PATA-disken istället för Solid State-disken (som i sig kostar som en Macbook) så levererar den endast 4200-rpm.
Samtidigt finns det endast en USB-port och ingen ljudingång samt att man blir tvungen att köpa ett nytt kitt med videoadaptrar. Förståeligt men lite trist.

Har ingen aning om vad jag ska köpa nu.

EDIT: Såg nu att Micro-DVI till DVI samt Micro-DVI till VGA adapter medföljer!

För min del skulle MB Air inte vara en dator som kan ersätta en desktop maskin. Jag skulle vilja ha en Air som en dator "on-the-go" men synka innehållet mot en stationär burk.
(de vanl MB Pro fungerar däremot ok som ersättare för stationär dator, själv använder jag en gammal PB G4 som huvuddator.)

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-01-16 11:07

Den kanske kommer att sälja jättebra, men för egen del känns det mer som det handlar om "bragging rights" och designsnack. Mycket pengar för lite prestanda jämfört med de andra bärbara. Men, det är klart, har man en fet plånbok och en annan Mac att synka med, då är det nog guldläge. Den påminner mest om en uppdaterad Powerbook Duo.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-01-16 17:59
Ursprungligen av Jimi:

Den kanske kommer att sälja jättebra, men för egen del känns det mer som det handlar om "bragging rights" och designsnack. Mycket pengar för lite prestanda jämfört med de andra bärbara. Men, det är klart, har man en fet plånbok och en annan Mac att synka med, då är det nog guldläge. Den påminner mest om en uppdaterad Powerbook Duo.

Nu jämför du väl ändå lite tokigt va?
Jämfört med konkurrenterna är det ju väldigt mycket bang-for-the-buck.
Sony TZ börjar väl på 20 000?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-01-18 13:57
Ursprungligen av mbp:

Nu jämför du väl ändå lite tokigt va?
Jämfört med konkurrenterna är det ju väldigt mycket bang-for-the-buck.
Sony TZ börjar väl på 20 000?

Tja... referensramar är ju olika. För mig ser det verkligen ut som en kompromissdator med halvbra kapacitet, men säkerligen bättre än konkurrenterna - det är ju en Mac. Och detsamma gällde Duo-maskinerna på sin tid.

Hur man än vänder på det är ju en ens egna val - därför skrev jag att det för mig ser ut som en kompromiss jag inte kan leva med.

Snygg! Men som vanligt är tricket att hålla ut ett eller två år. Då har vi ju SSD-disk i billigaste modellen, som dessutom prissänkts rejält och fått en rad andra förbättringar

Ursprungligen av TZW:

Snygg! Men som vanligt är tricket att hålla ut ett eller två år. Då har vi ju SSD-disk i billigaste modellen, som dessutom prissänkts rejält och fått en rad andra förbättringar

Morgondagen är alltid bättre... men det som behövs nu ska handlas idag!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-16 13:03
Ursprungligen av TZW:

Snygg! Men som vanligt är tricket att hålla ut ett eller två år.

Också ett sätt att se på det. Men väntar man lite till har man ju dubbelt så stor SSD-disk och så är ju efterföljaren till SSD 2 år närmare...

Ursprungligen av acke:

Också ett sätt att se på det. Men väntar man lite till har man ju dubbelt så stor SSD-disk och så är ju efterföljaren till SSD 2 år närmare...

Hehe, sant Min reaktion kom kanske i fel tråd, jag tänkte på alla som nu gråter över att de inte har råd med SSD-versionen, som om det vore någon slags mänsklig rättighet att få det nyaste nu nu nu.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-16 11:38

Jag blir tokig!

Jag använder idag en PB G4 12" som huvudmaskin. Då jag skaffade den bytte den ut en Dell Latitude 400 (med Linux). Jag var då lite betänksam eftersom PB var större än min Dell, men det var så många andra saker som var bättre med PB så det blev ett mycket bra byte.

Om jag nu skulle vilja byta upp mig från min PB så verkar det helt omöjligt att hitta en maskin i samma storlek. MB Air är ju 5 cm bredare! Och några cm djupare. Eftersom jag ofta använder laptopen mobilt så är ju dessa mått mycket mer relevanta i en flygplansstol eller tågbord än hur tjock laptopen är. Varför blir mobila datorer bara större och större?

Då jag kommer till ett skrivbord kör jag alltid med locket stängt och en extern skärm och tangentbord/mus. Jag fattar inte! Det verkar som Pro-serien är tänkt att köras på skrivbord med skärmen som finns i locket!?!?! (17 tum liksom??) Vad är det för ergonomi?

Vikten på Air är trevlig."Prestanda" på <2GHz är helt OK. Priset spelar ingen roll... Och att den saknar optisk drive gör mig inget...

Men,
- Disken på 80G är ju vad som finns i min 3 år gamla PB. Jag vill ha dubbelt så stor då jag uppgraderar.
- Glossy
- Hur byts batteri? Vad kostar det? Hur fort går det? Jag kör min laptop flera timmar varje dag på batteri och jag kör slut på ett batteri på något år...
- 2GB RAM är OK, men om jag skulle vilja köra någon virtuell maskin skulle det vara trevligt att kunna dubbla. Går inte....
- Ingen Firewire? Så då kan man inte koppla in sin videokamera? Eller ha en bootbar backupdisk? Inget target-mode för att komma åt hårddisken på laptopen?
- Ingen fjärr? Så personer på språng behöver inte göra presentationer?
- Endast en USB är lite snålt. Jag kopplar ju in tgb/mus på skrivbordet. Var sätter jag Kameran/ipoden/timemachine-disken? En USB-port till vore bra.

Nej, tyvärr finns det fortfarande ingen Mac laptop jag vill uppgradera min PB G4 till...

Ursprungligen av pesc:

- Ingen Firewire? Så då kan man inte koppla in sin videokamera? Eller ha en bootbar backupdisk? Inget target-mode för att komma åt hårddisken på laptopen?

Boota kan du ju numera göra från en USB-disk, iom övergången till Intel.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-16 11:54
Ursprungligen av gabriel.fjellander:

Boota kan du ju numera göra från en USB-disk, iom övergången till Intel.

Det visste jag inte. Utmärkt!

Ursprungligen av pesc:

Men,
- Disken på 80G är ju vad som finns i min 3 år gamla PB. Jag vill ha dubbelt så stor då jag uppgraderar.
- Glossy
- Hur byts batteri? Vad kostar det? Hur fort går det? Jag kör min laptop flera timmar varje dag på batteri och jag kör slut på ett batteri på något år...
- 2GB RAM är OK, men om jag skulle vilja köra någon virtuell maskin skulle det vara trevligt att kunna dubbla. Går inte....
- Ingen Firewire? Så då kan man inte koppla in sin videokamera? Eller ha en bootbar backupdisk? Inget target-mode för att komma åt hårddisken på laptopen?
- Ingen fjärr? Så personer på språng behöver inte göra presentationer?
- Endast en USB är lite snålt. Jag kopplar ju in tgb/mus på skrivbordet. Var sätter jag Kameran/ipoden/timemachine-disken? En USB-port till vore bra.

Nej, tyvärr finns det fortfarande ingen Mac laptop jag vill uppgradera min PB G4 till...

Har man lite större krav på prestanda och flexibilitet (ljud/video/köra parallels-windows/grafisk produktion etc) tror man inte kan förvänta sig att kunna använda Air som huvudmaskin. De som mest kör office-applikationer, mail, internet kommer att tycka den är helt ok i prestanda... och skryta med hur snygg den är
Men, det vore intressant att veta hur den funkar i en flygstol i ekonomiklass...

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-01-16 12:17
Ursprungligen av pesc:

- Endast en USB är lite snålt. Jag kopplar ju in tgb/mus på skrivbordet. Var sätter jag Kameran/ipoden/timemachine-disken? En USB-port till vore bra.

USB-hub. I tangentbordet från Apple sitter två extra USB-portar.

Ursprungligen av oee:

Håller helt med dig Pesc. Tycker Apple försöker uppfinna ett behov som inte finns. Den tunnaste bärbara datorn - ja, men inte den minsta och till bekostnad av alldeles för många kompromisser.

Om du har rätt kommer Air inte att sälja så bra. Om Apple har rätt så kommer den det. Så otroligt spännande att få se vilken av er som får rätt... Vilken nagelbitare!!

Hur ni övriga kan vara besvikna på prestandan är för mig ett mysterium. Jag känner mig lite som en psykdoktor på ett mentalsjukhus när jag försöker sätta mig in i era tankebanor.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-16 12:38
Ursprungligen av Jogin:
Ursprungligen av Pesc:

- Endast en USB är lite snålt. Jag kopplar ju in tgb/mus på skrivbordet. Var sätter jag Kameran/ipoden/timemachine-disken? En USB-port till vore bra.

USB-hub. I tangentbordet från Apple sitter två extra USB-portar.

Ur iPod-manualen:

Andra pryttlar kanske också behöver mer ström än vad tangentbordet kan leverera. Men nu kanske Apple-tangentbordet har massor av kräm? Jag vet inte.

Annars blir det en USB-hubb med extern strömförsörjning som behövs. Ormboet börjar skapas.

Detta är egentligen inte en dealbreaker för mig men en liten minusfaktor.

Ursprungligen av pesc:

Ur iPod-manualen:
[ATTACH]14917[/ATTACH]

Andra pryttlar kanske också behöver mer ström än vad tangentbordet kan leverera. Men nu kanske Apple-tangentbordet har massor av kräm? Jag vet inte.

Annars blir det en USB-hubb med extern strömförsörjning som behövs. Ormboet börjar skapas.

Detta är egentligen inte en dealbreaker för mig men en liten minusfaktor.

Dessutom köper man väl inte världens tunnaste dator för att släpa på ett extra tangentbord?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-23 10:19
Ursprungligen av henkebarn:

Dessutom köper man väl inte världens tunnaste dator för att släpa på ett extra tangentbord?

Inte för att släpa på, men...

Själv har jag två arbetsplatser jag pendlar mellan. På varje skrivbord har jag en STOR skärm och externt tangentbord/mus där jag kopplar in min 12" bärbara PB. Då laptopen kommer till ett skrivbord körs den med locket stängt och jag får en bättre arbetsmiljö än om jag hade haft en bara en 17" laptop. I det läget vill jag att laptopen skall ta så liten footprint som möjligt på skrivbordet och inte vara i vägen.

Då tangentbordet är ikopplat är det ju trevligt om man kan koppla in iPoden, etc.

För denna mobila användning ser jag inte hur en MBA skulle förbättra min situation.

  • Medlem
  • 2008-01-23 15:01
Ursprungligen av pesc:

Inte för att släpa på, men...

Själv har jag två arbetsplatser jag pendlar mellan. På varje skrivbord har jag en STOR skärm och externt tangentbord/mus där jag kopplar in min 12" bärbara PB. Då laptopen kommer till ett skrivbord körs den med locket stängt och jag får en bättre arbetsmiljö än om jag hade haft en bara en 17" laptop. I det läget vill jag att laptopen skall ta så liten footprint som möjligt på skrivbordet och inte vara i vägen.

Då tangentbordet är ikopplat är det ju trevligt om man kan koppla in iPoden, etc.

För denna mobila användning ser jag inte hur en MBA skulle förbättra min situation.

Powerbook 12" - 2.1 Kg
Macbook Air - 1,36 Kg

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-24 10:44
Ursprungligen av Addex:

Powerbook 12" - 2.1 Kg
Macbook Air - 1,36 Kg

Vikten är super! 10 poäng till MBA. Och 3 extra-poäng för sexighet.

Ursprungligen av Addex:

Om man sitter på tåg 2 timmar om dagen så är de extra centimetrarna i footprint guld värda. Där har jag min frukost! Tjockleken på PB 12" har jag inte haft några större problem med.

En favorit är i flygstolen då man kan ställa den färdigätna lunchbrickan på tvären på flygbordet och samtidigt få plats med laptopen på sidan. Mycket bra eftersom det kan ta timmar innan personalen hinner samla ihop disken.

Hur man kan designa en laptop för resande och vara så till den milda grad inriktad på tjocklek så footprint försämras och möjligheten till större disk och fler portar får utgå är i mitt tycke klantigt.
Sämre footprint: minus 7 poäng
Max 80 G disk: minus 7 poäng
Endast en USB: minus 3 poäng
Glossy: minus 3 poäng

Mitt personliga slutbetyg: minus 7 poäng

http://www.99.se/attachment.php?attachmentid=15037&stc=1&d=1201171887

Fantastisk bild för att förklara PB 12" smidighet.
Sådär har man suttit några gånger.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-01-16 13:12
Ursprungligen av pesc:

- Ingen fjärr? Så personer på språng behöver inte göra presentationer?

Hört talas om bluetooth? Du kan ju använda mobilen som fjärr, alternativt en sån där specialgrej för presentationer.

Ursprungligen av pesc:

Om jag nu skulle vilja byta upp mig från min PB så verkar det helt omöjligt att hitta en maskin i samma storlek. MB Air är ju 5 cm bredare! Och några cm djupare. Eftersom jag ofta använder laptopen mobilt så är ju dessa mått mycket mer relevanta i en flygplansstol eller tågbord än hur tjock laptopen är. Varför blir mobila datorer bara större och större?

jag håller med, apple krypte macbooken i fel ledd!

även lite tveksam till hur rolig maskinen blir att använda med 4200rpm-disken...?

Ursprungligen av pesc:

- Hur byts batteri? Vad kostar det? Hur fort går det? Jag kör min laptop flera timmar varje dag på batteri och jag kör slut på ett batteri på något år...

Det går inte att byta batteri själv. Batteriet kostar lika mycket som på andra Mac-laptops ($129) och då ingår gratis installation.

Ursprungligen av pesc:

- Glossy

Då sa du nåt. Har inte reflekterat över det (ha-ha) särskilt mycket, men på en sån liten laptop som lämpar sig för att jobba på tåg, utomhus, osv, är det nog smartare med matt display.

Ursprungligen av pesc:

- Endast en USB är lite snålt. Jag kopplar ju in tgb/mus på skrivbordet. Var sätter jag Kameran/ipoden/timemachine-disken? En USB-port till vore bra.

Inte så stort problem såvida du inte ansluter mer än en USB-enhet on the go. Vid skrivbordet kan du ju ha en USB-hubb.

Ursprungligen av pesc:

- Ingen fjärr? Så personer på språng behöver inte göra presentationer?

Detta reagerade jag också på faktiskt. Förstår inte varför man inte får en fjärrkontroll med... Men den kostar bara 165 kr extra så det är inte the end of the world direkt.

  • Medlem
  • 2008-01-16 12:09

Håller helt med dig Pesc. Tycker Apple försöker uppfinna ett behov som inte finns. Den tunnaste bärbara datorn - ja, men inte den minsta och till bekostnad av alldeles för många kompromisser.

Har också väntat bra länge på en PRO bärbar i stl runt 12"-13". Jag förstår allvarligt talat inte riktigt vilka som ska köpa Macbook Air?

Ursprungligen av oee:

Jag förstår allvarligt talat inte riktigt vilka som ska köpa Macbook Air?

Jag gissar den kommer att sälja kanonbra!

Ursprungligen av oee:

Håller helt med dig Pesc. Tycker Apple försöker uppfinna ett behov som inte finns. Den tunnaste bärbara datorn - ja, men inte den minsta och till bekostnad av alldeles för många kompromisser.

Jag tror du tänker för snävt, utifrån hur du själv fungerar, men alla har inte samma behov och önskemål. För många är MacBook Air en mer eller mindre perfekt dator. Visst, man kan sakna ethernet nån enstaka gång och det är förstås en nackdel att batteriet inte går att byta - men på det hela taget är den precis vad många drömt om. Den kostar en del, vilket är surt om man inte har råd, men det är inte en dyr dator för den skull.

Ursprungligen av oee:

Jag förstår allvarligt talat inte riktigt vilka som ska köpa Macbook Air?

Jag tror MacBook Air kommer att sälja mycket bra. Låt oss återkomma till detta om ett år så ser vi vem som fick rätt.

Ursprungligen av Adrian B:

Jag tror du tänker för snävt, utifrån hur du själv fungerar, men alla har inte samma behov och önskemål. För många är MacBook Air en mer eller mindre perfekt dator. Visst, man kan sakna ethernet nån enstaka gång och det är förstås en nackdel att batteriet inte går att byta

Jodå, det går att byta men man måste lämna in den för att få det bytt.
129 dollar enligt Engdget och då ingår kostnaden för bytet.

http://www.engadget.com/2008/01/15/macbook-air-battery-replacements-129-free-install/

Ursprungligen av peacerich:

Jodå, det går att byta men man måste lämna in den för att få det bytt.
129 dollar enligt Engdget och då ingår kostnaden för bytet.

http://www.engadget.com/2008/01/15/macbook-air-battery-replacements-129-free-install/

Ah, hade inte hunnit se det. Visserligen inte lika enkelt som att byta själv, men det var ju ändå en nackdel mindre. Bra!

Den skulle passa perfekt för mig. Någon som vill köpa en MacBook 1.83 GHz Core Duo?

Jag har en Mac Pro som huvudmaskin och MacBooken är bara för när jag är ute och reser, ger presentationer mm. Syncar den när jag kommer hem. Men jag tycker att den är för tung. En MBA skulle sitta som gjuten. Men jag får nog vänta ett tag, och då kanske SSD är billgare också.

Bevaka tråden