Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Macbook Air - nu IRL!

Tråden skapades och har fått 314 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Japp, det är jag med på- därav citationstecken runt stänger. Men tack för vänligheten ändå!

Vad jag var ute efter är att man kan ha många program igång i bakgrunden på det här sättet utan att datorn säckar ihop, eller att man skall vara rätt för att mätta internminnet. När man samtidigt kör spaces och hoppar med ögonblickshastighet mellan förkonfigurerade arbetsytor så glömmer man snabbt att hårddisken borde vara ett stort gruskorn i maskineriet.
Framförallt tycker jag att alla som känner att de kommer att vara tvugna att köpa 1.8 med SSD skall tänka sig noga för. Det är rätt mycket som skall ligga på bordet för att motivera prisskillnaden.
Jag kommer att uppgradera min HD på sikt när SSD blivit större och billigare, men tills dess är det helt ok som det är. För mina ändamål.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-02-07 17:06
Ursprungligen av AndreeMarkefors:

Japp, det är jag med på- därav citationstecken runt stänger. Men tack för vänligheten ändå!

Vad jag var ute efter är att man kan ha många program igång i bakgrunden på det här sättet utan att datorn säckar ihop

Absolut, Mac OS X har mycket bra minneshantering. Men det har inget med stängningen av fönstren att göra. Du kan låta bli att stänga fönstret utan att minnet tar slut märkbart mycket snabbare för det.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-07 17:09
Ursprungligen av AndreeMarkefors:

bild

lyllo

  • Medlem
  • Habo
  • 2008-02-09 18:31

Din beställning skickades iväg 05.02.2008 och vi räknar med att den ska levereras till din leveransadress senast 13.02.2008. Dagarna är arbetsdagar och tiderna är ungefärliga.

Och det är omöjligt att spåra beställningen

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2008-02-10 12:49

Skit också. Förvisso från igår "skickad", men beräknat leveransdatum flyttat till 20 feb från 15 feb. Jag har en specialbyggd AppleStore (1,8 GHz m 80GB HD).

Varför inga smaskiga bilder? Är den så ful? Vill se en Air i ett svenskt hem!

  • Medlem
  • Habo
  • 2008-02-10 13:35
Ursprungligen av Leftrustle:

Varför inga smaskiga bilder? Är den så ful? Vill se en Air i ett svenskt hem!

Ja mycket konstigt... helt dött här inne.
När jag får min Air blir det bilder kan jag lova.

Ursprungligen av soft:

Ja mycket konstigt... helt dött här inne.
När jag får min Air blir det bilder kan jag lova.

Tja, en svensk i ett schweiziskt hem räknas kanske inte?

Skulle kunna lägga upp fler bilder, men vi vet ju alla hur den ser ut på bild!?

Vad gäller PS och Ai så har du ju dina 2 GB RAM. Inget av de programmen är särskilt CPU intensiva, så det lilla jag testat är inga problem.

Sen är ju det här ingen arbetsdator för kreativt grovjobb. Där emot vill jag kunna öppna alla Adobefiler och finslipa eller koda. Ingen köper väl Air som enda dator? I alla fall inte om man har hårdvarukrav. Det är lite som med "måste du fråga vad den kostar, så är den för dyr". Typ... "måste du fråga om den är kraftfull nog, så kanske den inte är det?".

Jag är jättenöjd med datorn och väldigt glad nu att jag tog en Air och inte en MacBook. Det upplysta tangentborder är ju kanon och musplattan funkar verkligen fint. Dels vanliga grejor som tap-tap-dra. Eftersom plattan är stor har man mycket plats. 3-fingers fram-bak och zoom genom att nypa som på iPhone.

Datorns litenhet och vikt vänjer man sig snabbt vid. Jag är den första att erkänna att jag tyckte just tunnheten är en gimmick. Det kändes från början som en antiegenskap som var helt oväsentlig. Efter att ha haft MacBook Air i några dagar så fick jag lite av en chock när jag var inne hos en Premium Reseller och såg MacBook igen igår. Den kändes plötsligt tjock och tung.
För några år sen gjorde en kompis en lustig betrktelse som passar in: han gick från en Saab till en BMW och sa att det inte märktes så stor skillnad på kvalitet i allmänhet. Men när han sen fick köra sina föräldrars Saab efter några månader sen fick han en chock. Att byta från BMW:n till Saaben var ett mycket större steg...

Att ta med sig en MacBook Air i väskan kan jämföras med att plocka med sig sitt favoritmagazin. Den känns helt enkelt inte större, och knappt tyngre, än en vanlig högblank tidning från Pressbyrån. Detta kan vara värt mycket mer än man först tror.

Nätverksdelen är bra. Min gamla Vaio tappar täckningen i mitt sovrum av någon anledning. Men min Air har jag full täckning och bra driv.

Första dagarna var jag lite orolig för batteritiden. Nu känns det bättre. Kanske har batteriet kalibrerat in sig lite?. Jag plockade ur datorn nyladdad imorse och loggade in och har skrivit det här inlägget. Bluetooth är inte på, men nätverket är ju (obviously). Det är fortfarande mörkt, så jag har den fina belysningen på tangentbordet på. Nyss visade tidsindikatorn 4:43 minuter kvar och när jag slutade hamra på tangentbordet hoppade den upp till 5:15, nu när jag skriver igen 4:47. Detta efter ca 20 minuters användande. Skärmen är på halv styrka, vilket är bekvämt. INTE kompromissdåligt, men heller inte så vibrant som skärmen KAN vara om man vill få ut max av bilden.

Fortfarande helt övertygad om att den billigaste varianten är rätt val för mig och många andra. De som köper den snabba har säkert sina anledningar. Om du inte är säker på vilken du behöver, så köp den billigaste. HD:n kan man byta själv om nån månad när det dykt upp nya intressanta alternativ. Jag är inte helt säker, men det borde inte vara några som helst problem att ersätta P-ATA HD:n med en SSD.

Kopplar in datorn vid soffan nu igen. Ytterligare 5 minuter senare står indikatorn på 5:14 kvar.

Jag star pa nya AppleStore i NYC w14th&9th ave och skriver detta pa en MacBook Air. Den ar verkligen sjukt latt och tunn!

Kanns som en tillplattad MacBook for skarmen ar stor och tangentbordet kanns som vanligt. Ser fram emot leverans! Vilken blick-magnet!

Och så en bild också...

Lite morgonsurfande, någon?

Senast redigerat 2008-02-11 14:16
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-11 09:59

Får tyvärr inte din bild att fungera!

  • Medlem
  • Habo
  • 2008-02-11 13:00

Tack för beskrivningen AndreeMarkefors!
Det måste vara den första "svenska" first-impression jag läser

  • Medlem
  • Habo
  • 2008-02-11 15:40
Senast redigerat 2008-02-11 16:18

Smutt format! Ssk bild 4 (Air on Pc).
Fick ett par (ganska) kul filmlänkar...
http://www.youtube.com/watch?v=sEwRCDPATII
http://www.youtube.com/watch?v=Z0ERgZ9dztk

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-02-14 11:04
Ursprungligen av Stefan Johansson:

Smutt format! Ssk bild 4 (Air on Pc).
Fick ett par (ganska) kul filmlänkar...
http://www.youtube.com/watch?v=sEwRCDPATII
http://www.youtube.com/watch?v=Z0ERgZ9dztk

Dessa var rolig filmer
Fasen va sugen man blev på MacBook Air

  • Medlem
  • Habo
  • 2008-02-12 15:19

Jag började med att göra en ominstallation för att spara utrymme och Remote disk install gick som smort.. även om det tog en timme kanske.
Använt min 1.8/SSD MBA i sträck sedan dess jag fick den och jag är hittils mycket nöjd
Mina första tankar så här långt är hur snabb den är. Hade verkligen inte räknat med det.
Har läst tveksamheter till om Photoshop fungerar eller inte.... photoshop bara startar på 2-3 sekunder! Har även installera Windows XP i Parallels och det fungerar ju.
Ska jag vara ärlig så känner jag ingen hastighetskillnad på denna Macbook Air och min tidigare Macbook Pro 2.2ghz när det rör alla program jag handterar, iTunes, Firefox, Adium, mail, irc osv samtidigt.
Skärmen är mycket ljus och skarp glossy och datorn känns overkligt tunn för sin prestanda.

  • Medlem
  • Kil
  • 2008-02-13 21:35

Beställde samma dag som dom presenterade den, idag kom den. Helt underbar, skärmen är ju helt sjuk när man kommer från en ibook G4 12"

Ngn som sett maskiner för demo i Stockholmsbutiker?

  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2008-02-15 22:45

Använda MBA som utbildare

Jag går o funderar.....
- Köpa en ny MBP när den uppdaterats...... eller
- Slå till på en MBA och dessutom köpa en iMac som stationär......

Jag arbetar som konsult och utbildar... är alltså ute o reser en hel del och använder idag min PB G4 som enda dator.... Den funkar bra som arbetsredskap när jag utbildar o kör mina bildspel och filmer på den....

Hur fungerar det med MBA? Den ska väl också kunna fungera i det sammanhanget. I så fall är ju dess mini-format synnerligen lockande. När jag kör filmer kan jag ju ha dessa på en liten extern hårddisk typ Iomega 250Gb.

Och så kan jag ha en iMac som stationär dator hemma där jag gör det mesta av jobbet med att skapa bildspel, redigera filmer, skriva, lagra, mm mm

ELLER - köpa en MBP och ha den som enda datorn....

Synpunkter...? (Det handlar inte om ekonomi egentligen...)

Sitter du "en hel del" vid datorn och, som du antyder, jobbar med video och annat skulle jag helt klart rekommendera setupen med två datorer.
Jag köpte själv en Sony Vaio för nåt år sen när den kom. 17" med 1920x1200 och bra prestanda i övrigt. Efter en tid var jag tvungen att inse att det är ingen miljö att jobba med på sikt. Skall man få nåt vettigt gjort anser jag att man skall ha ett ordentligt tangentbord, mus och skärm. Det går helt enkelt inte att jobba effektivt nån längre tid vid en bärbar (min åsikt).
De som kör på det bärbara konceptet kanske kompletterar med docka, extra tangentbord etc, men tja.. då mäste man ju nästan upprätta en vanlig arbetsstation ändå.
Fördelen är kanske att man bara jobbar mot en hårddisk och alltid har med sig sakerna, men det kan man lösa med smart synkning om man har två datorer.

Jag antar att jag tycker att man in grund och botten skall köpa datorn till det den skall användas till: bärbar till vägen och stationär till hemma.

MBA är en riktigt nice bärbar om man kan leva utan FW, många USB osv. Skärmen är bra, tangentbordet likaså. Musplattan är så bra att jag slutat packa upp musen när jag skall jobba med datorn, så länge jag inte behöver rita eller retuschera.
Och som du säger: en nätt liten USB-disk gör ju att du kan ta med rätt mycket media. jag är glad för WD passport och den finns i 320 GB nu.

Lycka till med ditt beslut

  • Medlem
  • Kil
  • 2008-02-16 19:01

mmmmmm macbook air :-)

såhär ser den ut, på riktiigt - när sambon lagt beslag på den .. men jag är inte bitter

  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2008-02-16 20:59
Ursprungligen av AndreeMarkefors:

Sitter du "en hel del" vid datorn och, som du antyder, jobbar med video och annat skulle jag helt klart rekommendera setupen med två datorer.
>Lycka till med ditt beslut

Tack för ditt svar.. Ja det ligger en del i det du säger, och jag börjar tröttna lite på att vare helt beroende till bärbart för allt arbete...

MBA fungerar väl också helt utmärkt - hoppas jag - till att köra videoprojektor från via mini dvi-vga

Kul med bilder och text från er som fått era leveranser!

John Gruber har skrivit lite om varför MacBook Air blir en hit, och varför han faktiskt backar lite från sitt första påstående om att den främst blir en sekundär dator för folk:

In my initial Macworld Expo coverage, I asked for email from readers who had pre-ordered Airs, asking why they bought one. Responses (and there were many) ran nearly 50-50 between those who bought the Air as a secondary machine and those who bought it as their “fast enough for me and I never use FireWire anyway” main machine. Given the nerd-skewed demographics of the DF audience, I suspect the Air-as-secondary-Mac group is way overrepresented in the responses I received. My money says most people buying an Air will be using it as their one and only computer. Those critics predicting a sales flop seemingly aren’t aware that this second group even exists.

Han poängterar också att prestandan inte är så dålig om man ger den lite perspektiv:

What struck me regarding Macworld’s MacBook Air benchmarks wasn’t how much worse the Air performed than the standard MacBook or MacBook Pro, but how much better it performed than their baseline notebook, a 1.67 GHz 15-inch PowerBook G4 — the fastest Mac notebook you could buy two years ago, and the very computer I still use every day. That the Air isn’t as fast as a regular MacBook does not matter because the Air — for most people and most tasks — is clearly fast enough.

Läs hela: The Appeal of the MacBook Air

Ursprungligen av Adrian B:

"That the Air isn’t as fast as a regular MacBook does not matter because the Air for most people and most tasks — is clearly fast enough."

Det är just detta många missar tror jag. Alldels för få tänker igenom sina behov först.

  • Hur snabb CPU behöver du egentligen?

  • Hur många portar?

  • Vill du tvunget kunna byta batteri "on the fly"?

Det många gör tror jag, är att de jämför två datorer sida vid sida. Detta därför att de vill ha så mycket som möjligt för pengarna. Helt naturligt alltså.
Men inte tvunget rätt sätt att tänka.

Det är rätt sätt om de två datorerna tillhör samma klass. Dvs samma skärmstorlek, samma prisklass etc. Då kan man jämföra rakt av. Det som gör många tester av MBA lite snedvridna är att det är en ny typ av dator. Faktiskt.
Skärm och tangentbord är av full storlek. Musplattan är revolutionerande. Den är stor och funktionell. Ändå är MBA liten. Eller ja.... platt... lätt... Som ett nummer av Åka Skidor, MacUp eller what have you. Den hänger med.

Jag var länge, och är kanske fortfarande, rätt impad av Vaio TZ. Det är en extremt cool dator med hög upplösning på skärmen. Sony har försökt med tangentbordet, men jag kan inte tänka mig att man sätter sig och arberar vid den datorn. Kompletteringsarbetar möjligtvis. Uppdaterar. Men inte arbetar.

Många tittar på MBA och ser bara de vanliga hårdvaruspecarna. HD:n är på 80 GB, CPU 1.6... Hmmm.... Ok, den har 2 GB men de kan man inte uppgradera, så allt som allt känns datorn undernärd. I jämförelse.
Men om det i själva verket räcker med en cpu på 1.4? Om en HD på 80 är ok, eftersom det finns smidiga externa diskar som du bara tar med när du behöver dem och inte alltid som på en tjockare dator? Om 2 GB räcker och de där 4 GB bara kom till användning vid nåt syntetiskt test?
Då skulle man kanske tittat på de utmärkande egenskaperna lite mer?

Nä, det är bra med prestanda. Men samtidigt gäller det att förstå sina egna behov. Det är lätt att skjuta över målet och köpa det snabbaste mest fullmatade som finns, när det egentligen var smidighet och snabb access man behövde. Det, plus en vettig arbetsmiljö.

  • Hur mycket är en super bright och kontrastrik 13" LED värd?

  • Vad är det värt att kunna låta datorn bara glida ner i väskan i dokumentfacket?

  • Spelar det nån roll att musen inte behöver packas upp ens för ordentligt arbete?

Skulle jag vikta de olika kriterierna nu i efterhand, så inser jag hur sjukt mycket värt det är att datorn är så lätt att ta med. Jag har inte nätaggregatet med när jag sticker ut. Jag jobbar med datorn på rasterna på jobbet (har i bästa fall 2 h) och eftersom den ligger i vila är den igång när locket är uppe och vilar när jag stänger det. Jag behöver ingen mus. Ingen extra HD om jag inte vill ha med mina filmer eller extra videokurser.

  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2008-02-18 15:41

Jag tycker det här är mkt vettigt resonemang. MBA måste ju ses först och främst utifrån formatet - inte prestanda. Det är en extremt lätt dator. That's it. Sedan förstår jag att den är kraftfull nog för att klara det en bärbar dator måste klara.

Jag lutar mer o mer åt att köpa en bra-specad iMac OCH en MBA istället för en MBP (som enda dator)

  • Medlem
  • 2008-02-20 14:29

fick min precis, måste säga att den var tunnare än vad jag trott, såg ganska fet ut på de tjockaste delarna på bilderna. superdriven var dock en besvikelse, extremt långsam, tur att jag aldrig använder optiska medier.

Macoteket på Birger Jarlsgatan (Stockholm) har fått in ett visnings-ex.
Klart trevligt att testa den! Stämmer in i övriga kören - den känns mindre än vad den faktiskt är, och MB och MBP känns ju ganska klumpigt konstruerade när man jämför. Antagl synvila dock, tack vara de avsmalnande kanterna. 4 mm tunn, det kan man tolka som man vill. I praktiken är den nog ngn cm i främre kanten.

Ska bara invänta uppdateringen av MBP, sedan beslut!

Hallå Stefan!

Det är inte rimligt att välja mellan MBP och MBA(1)! Det är ju helt olika datorer!

Behöver du dedikerat grafikkort? Upplösning på mer än 1280x800? Kör du encoding med din bärbara? Är det till och med din enda dator?

Hade MBP och MBA kostat lika mycket hade jag ändå valt MBA. Det är behovet som måste styra.

Sen är uppdateringen till MBP väl redan rätt känd? LED till 17", Penryn, multitouch-platta. Har dock inte hört nåt om tangentbordet, men det är ju inte omöjligt att de bytar till samma som på Air. Och det hade varit ett lyft i min mening.

MVH

A

(1) = I all välmening. Inte menat som ett hugg mot eventuellt resonemang. Men ibland kan man luras att välja "datorn med de värsta komponenterna" om två datorer kostar lika mycket. Som jag skrev i inlägget ovan, är jag tveksam till det sättet att tänka.

Ursprungligen av AndreeMarkefors:

Hallå Stefan!
Det är inte rimligt att välja mellan MBP och MBA(1)! Det är ju helt olika datorer!

Anledningen till att jag funderar på en MBP är att jag tror den har längre hållbarhet, prestandamässigt. Just nu kör jag en Alu-book som snart är fem år; med mitt infrekventa datorhandlande tror jag att en ny MBP kommer att kännas piggare än en första generationens MPA, om en tre-fyra år.
Å andra sidan så skulle en MBA passa mig bättre, datorn hänger med lite överallt och som föreläsningsmaskin är den ju kanon. Enda minuset är att man inte kan låsa fast den.

Även Humac i Västermalmsgallerian har fått ett ex, och väntar in 20 st i morgon eller fredag (fast helt säkra är de inte). MBA:n är fantastisk, ännu läckrare IRL än på bild. Min köplust närmar sig nu besatthet...

Kommer det in en med SSD kan jag nog inte bärga mig.

Bevaka tråden