Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad är bättre i OS X i jämförese med Vista?

Tråden skapades och har fått 47 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Umeå
  • 2008-01-21 18:06

Jag har en längre tid haft tankar på det folk säger, att OS X(/Mac) är så mycket bättre än Vista(/PC). Men är det verkligen så? Om vi tar bort aspekter så som spel, virus och bluescreens, eftersom de inte berör mig, vad kan då OS X komma med som inte Vista kan?

Fungera?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-01-21 18:25

Som med allt annat handlar det förstås om tycke och smak. För min del är OS X överlägset, och det handlar om en massa saker.

En typisk grej är väl att jag tycker OS X är mycket bättre på att låta mig få saker gjorda. En av de mest störande grejerna jag vet med Windows är alla rutor som kommer upp hela tiden. Hej hopp, vill du uppdatera ditt antivirusprogram? Hej hopp, det finns nya Windows-uppdateringar att installera. En miljon såna rutor och pratbubblor som hoppar upp framför näsan på en när man är som mest koncentrerad på att arbeta med något. Ren idioti.

Gränssnittet är mycket mer användbart. Det finns en balans i hur mycket man visar på skärmen samtidigt. Windows brukar ha en tendens att med en gång ge en alla valmöjligheter som finns i systemet, även de man sällan/aldrig använder. OS X är bättre på att ge en just det man är ute efter för stunden så att säga. En välbalanserad visibility helt enkelt. Och hela den här "it just works"-filosofin fungerar faktiskt. Underbart att aldrig behöva trassla med drivrutiner osv. Det bara fungerar direkt.

Det finns mycket mer, men detta var några godbitar.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2008-01-21 18:26

Om du tycker ett virusfritt och stabilt system som fungerar inte är något som du bryr dig om så tror jag inte du hittar något du behöver i Mac OS X.

  • Medlem
  • Nyköping
  • 2008-01-21 18:36

Du får ett op som är skräddarsytt till din dator dvs du har inga eller sällan problem med t.ex. drivrutiner.
En mail app som jag tycker fyller alla mina behov, och lirar bra med kalendern och adressbok.
Komplett integrerad mediahantering för hemmapularen med iWeb, iTunes, iMovie, iPhoto och Fronrow.
Sen är ju Time Machine en rätt trevlig liten sak också.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2008-01-21 20:16

Även om jag vet att många har problem med Vista så är jag inte en av dem, därför faller det argumentet. För mig står datorn på och hårddiskarna arbetar för jämnan, utan omstarter.

Det här med att man inte behöver drivrutiner och att hårdvaran är skräddarsydd gillar jag, efter att ha suttit i Vista och går till XP så känner man hur dåligt XP faktiskt var och hade inte Vista funnits hade jag tyckt OS X varit ännu mer spännande. I Vista fungerar ju internet, ljudkortet, s-ata-diskarna med mera direkt (även i Linux och antagligen i OS X också). Det jag fått intrycket av är att OS X tar för givet vad som är bra för användaren och att man inte själv får välja/ha kontroll. Kan man exempelvis installera ett program någon annanstans än just på huvudpartitionen i "applications" tillsammans med OS X?

Anledning att man inte får upp "vill du uppdatera"-rutor i OS X har väl att göra med antagligen att OS X uppdateras direkt (utan att man själv har kontroll över den bandbredd som stjäls) eller att Apple inte väljer att korrigera de säkerhetshål som faktiskt finns (för finns gör dem, http://www.techworld.com/security/news/index.cfm?newsid=1798 )

Edit: Såg att artikeln var lite gammal, här är en färskare (och mer skrämmande?) http://blogs.zdnet.com/security/?p=758

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-01-25 10:36
Ursprungligen av Moffat:

Det jag fått intrycket av är att OS X tar för givet vad som är bra för användaren och att man inte själv får välja/ha kontroll. Kan man exempelvis installera ett program någon annanstans än just på huvudpartitionen i "applications" tillsammans med OS X?

Det tycker inte jag stämmer alls. Kanske för gamla Mac OS Classic, det kan jag inte riktigt uttala mig om, men inte om OS X. OS X bygger på Unix och är som sådant otroligt flexibelt.

Lustigt att du nämner "installera" program. I 9 fall av 10 så installerar man ett program på detta vis: man drar programikonen (det är bara en fil, inte hundratjugo som på windows) till där man vill att programmet ska vara. Klart. Man avinstallerar genom att dra den till papperskorgen istället. Svårare än så bör det ju inte vara, faktiskt.

Ursprungligen av Moffat:

rijo: Ha ha! Ja den där funktionen är helt galen, gäller inte när saker vill ut på internet utan när man vill ändra något "viktigt" i systemet, var så länge sen jag hade den aktiverad (det är det första man avaktiverar efter en installation av Vista)

Inget sånt pyssel i OS X, naturligtvis.

Vad är det första du gör efter du har installerat ett program i Windows? Du går in i inställningarna och fixar så det beter sig som du vill, inte sant? Du kanske t.ex. tar bort default-inställningen att programmet vill starta automatiskt vid uppstart, köras precis hela tiden i systrayen? Detta tyckte jag var sjukt drygt när jag körde Windows — att man direkt efter installation måste slå programmet på fingrarna och säga åt det att ge fan i att jävlas med en. För så är det ju, inte sant? Dessutom vill vissa program att man ska ange sin epostadress och annat så de kan skicka spam till en. Vafan liksom?

Inget sånt på OS X. Inget sånt alls. Program jävlas inte med dig. De försöker inte starta automatiskt, de dräller inte genvägar överallt, etc osv. De är artiga, som en gäst i ens dator bör vara. Hajar du?

I OS X så har jag märkt att jag nästan aldrig ändrar inställningarna i ett program. Helt enkelt för att de som gjort programmet är mer medvetna om god användarvänlighet.

Ursprungligen av Moffat:

Liten irriationsgrej är väl fortfarande enknappsmusen på de bärbara.

Absolut inte. Vad använder man högerknappen till? Ah, du menar högerklicksmenyerna som gömmer sig lite här och där i Windows? De är otroligt sparsmakade i OS X, istället för att använda högerklicksmenyer hela tiden så klickar man på synliga ikoner i OS X. Och om man nu nästan aldrig använder högerklicksmenyer, varför skulle det då vara så allvarligt att det inte finns en högerklicksknapp på trackpaden? Den finns inte helt enkelt för att den inte används så mycket.

Inte alls som i Windows där man sträcker sig efter högerklicksmenyerna var och varannan sekund. Detta är också en anledning till varför programmen till OS X är mer användarvänliga — man måste inte "hitta" dess funktionalitet i diverse gömda menyer. Det är lättare att få en översikt över vad programmet gör bara genom att titta på det, jämfört med Windows där viktig funktionalitet kan gömma sig i en högerklicksmeny.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2008-01-25 14:17

Jogin: Interessant. Det stämmer att jag ofta är tvungen att ställa om saker i programmet för att det ska fungera "på mina villkor" i Windows. Men för att få en känsla över hur allt det där fungerar i OS X känns det som om jag måste äga och använda en Mac en tid.

jahve: Okej.

Vet du, är det så att du vill köra Vista är det helt ok, inte behöver du söka bekräftelse i ett macforum?

  • Medlem
  • Nyköping
  • 2008-01-21 20:30

Det finns lite inställningar för uppdateringar, vet inte om det är det du är ute efter men här ser du hur det ser ut i OSX.
Hoppas det kan hjälpa dig med dina frågor.
mvh /r

  • Medlem
  • Umeå
  • 2008-01-21 20:38

akerstrom, jag är lite uttråkad med Windows, men vill veta om OS X faktiskt är bättre, om det finns något annat bakom "det bara funkar" som lockar en som kan hatera en dator väl. Jag känner att ett laptopköp kanske kommer att infinna sig snart och försöker därför finna argument köpa en snygg Macbook

  • Medlem
  • International user
  • 2008-01-21 22:12
Ursprungligen av Moffat:

men vill veta om OS X faktiskt är bättre, om det finns något annat bakom "det bara funkar" som lockar en som kan hatera en dator väl.

OS X är ju ett *NIX och 9 nördar av 10 föredrar Unix som du säkert vet. Skämt å sida så är OS X otroligt kraftfullt och det finns hur mycket som helst att utforska för den som är intresserad och vill. Det fina är att man kan välja själv.

Ursprungligen av Moffat:

akerstrom, jag är lite uttråkad med Windows, men vill veta om OS X faktiskt är bättre, om det finns något annat bakom "det bara funkar" som lockar en som kan hatera en dator väl. Jag känner att ett laptopköp kanske kommer att infinna sig snart och försöker därför finna argument köpa en snygg Macbook

På vilket sätt är du uttråkad?
När jag gick över till os x och macbook pro från år av windows-användning så har jag märkt att det är mindre pill med os x. man rotar inte så mycket, man fiplar inte med många olika saker för att få en sak att fungera osv.

Jag kör ifs xp/vista via fusions. men det är inte samma sak.

får en känsla av att under os x så koncentrerar man mer på det man ska göra i programmet än i själva programmet.

  • Medlem
  • Nyköping
  • 2008-01-21 20:50

Oh oh!.. en feature jag saknar i OSX som Vista har är att när en ny Vista app vill ut på nätet kommer en fin svart skärm som hindrar en att göra någonting annat och frågar Cancel or Allow.
Det finns en liten film om det, den kan du se här: http://www.youtube.com/watch?v=VKM1cAtAdtQ

jo jag vet att det går att ta bort funktionen, tänkte bara vara lite tokrolig

  • Medlem
  • Linköping
  • 2008-01-21 21:21

Nu ska vi ta ett par exempel från den riktiga världen:

#1 Jag har en gammal (2002) PB G4 Ti 1.0, den hade gått med samma installation av OSX sen ny när jag fick tag i den så jag blåste den och kastade i Leopard och datorn bara hoppade igång och fungerade precis lika fint efter installationen somd en gjorde innan. Nu pratar vi alltså om senaste versionen av OSX på en 5 år gammal bärbar och det går som tåget.

#2 Min bror (som inte alls är lika smart och snygg som jag och därför har en peezee) fick för sig att han skulle blåsa sin P4 3.2 1gb ram mm. och börja köra fista, f-låt mena ju förstås vista. Han höll på och krånglade konstant två dagar i sträck för att få skiten att funka, sen åkte XP tillbaka i den maskinen. Nu pratar vi alltså om en dator som inte är ny men ändå inte så gammal att den på något sätt är dålig, den är byggd på kända kvalitets-prylar (intel-chipset på intel-moderkort etc.) och ändå lyckas inte ful-vista fatta vad det ska göra, bra skit microsoft.

För att göra lång histora kort, vista är ett inkompatibelt, resrusslukande, opålitligt smäck. Så vill man helst slippa att ha en dator som bara fungerar och gör vad man förväntar sig av den (fasen vad tråkigt, inte minsta utmaning för understimulerade hobby-haxxors) så ska man nog akta sig noga för att köpa en mac.

over and out
//Johan

"Det jag fått intrycket av är att OS X tar för givet vad som är bra för användaren och att man inte själv får välja/ha kontroll. Kan man exempelvis installera ett program någon annanstans än just på huvudpartitionen i "applications" tillsammans med OS X? "

Du kan installera program vart som helst. Det är bara enklast i längden om alla installeras i program. Jag har provat alternativet och det blev bara struligt.

"Anledning att man inte får upp "vill du uppdatera"-rutor i OS X har väl att göra med antagligen att OS X uppdateras direkt (utan att man själv har kontroll över den bandbredd som stjäls) eller att Apple inte väljer att korrigera de säkerhetshål som faktiskt finns"

Du har full kontroll på när OS X skall söka efter uppdateringar och om du vill installera dessa måste du bekräfta med adminlösenord för att installera. Det finns säker säkerhetshål i X men jag har fortfarande inte hört talas om någon som råkat illa ut.

De allra flesta som bytt verkar vara mer än nöjda över bytet och det går ju alldeles utmärkt att köra både X och Vista på samma Mac native eller virtual. Det väljer du själv.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2008-01-21 21:47
Ursprungligen av kjelle:

De allra flesta som bytt verkar vara mer än nöjda över bytet och det går ju alldeles utmärkt att köra både X och Vista på samma Mac native eller virtual. Det väljer du själv.

Ja, de verkar nöjda, det är det som förundrar mig och vill därför veta vad som var upphovet till bytet, förutsatt att det inte var virus eller ett tafatt försök att skruva ihop sin egen burk samt om det finns något som talar att de inte skulle vara lika nöjda i Linux.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2008-01-21 21:12

rijo: Ha ha! Ja den där funktionen är helt galen, gäller inte när saker vill ut på internet utan när man vill ändra något "viktigt" i systemet, var så länge sen jag hade den aktiverad (det är det första man avaktiverar efter en installation av Vista), men tror även den frågar när man ska installera ett helt vanligt program, galenskap! Men i övrigt tycker jag att Windows Defender i Vista är riktigt bra, lättöverskådligt samt konfigurerbart.

Precis som i Linux så gillar jag i OS X att man kan zooma in vart man vill på skrivbordet, även om man kan zooma in närmare i Linux (vilket även medför att du kan zooma in så långt att du har svårt att zooma ut igen) och att man kan "greppa tag i" ett fönster vart man vill, bara man håller in controll-knappen, inte bara på titelraden.

Ursprungligen av Moffat:

Precis som i Linux så gillar jag i OS X att man kan zooma in vart man vill på skrivbordet, även om man kan zooma in närmare i Linux (vilket även medför att du kan zooma in så långt att du har svårt att zooma ut igen) och att man kan "greppa tag i" ett fönster vart man vill, bara man håller in controll-knappen, inte bara på titelraden.

HUr zoomar man? Har aldrig testat denna funktionen.

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2008-01-22 20:13
Ursprungligen av Moffat:

rijo: Ha ha! Ja den där funktionen är helt galen, gäller inte när saker vill ut på internet utan när man vill ändra något "viktigt" i systemet, var så länge sen jag hade den aktiverad (det är det första man avaktiverar efter en installation av Vista), men tror även den frågar när man ska installera ett helt vanligt program, galenskap! Men i övrigt tycker jag att Windows Defender i Vista är riktigt bra, lättöverskådligt samt konfigurerbart.

Precis som i Linux så gillar jag i OS X att man kan zooma in vart man vill på skrivbordet, även om man kan zooma in närmare i Linux (vilket även medför att du kan zooma in så långt att du har svårt att zooma ut igen) och att man kan "greppa tag i" ett fönster vart man vill, bara man håller in controll-knappen, inte bara på titelraden.

Jag undervisar i kursen Operativsystem Vista (gymnasiet) för tillfället (borde planera morgondagens projekt i stället för att hänga här...) och tycker nog det är en ganska BRA funktion.
För övrigt är det ju samma på Macen, och iom. Leopard varnar ju systemet för program som man laddat ned från nätet, till och med PHP-filer.

Skillnaden är väl att i OS X upplever jag det inte lika mycket i vägen som i Vista (Till saken hör att jag i Macen inte kör på en Adminanvändare, utan har ett särskilt "vardagskonto" som jag alltid är inloggad på. I Vista är jag admin men måste ändå då och då knappa in för att godkänna grejer. Men man vänjer sig. Stor fall framåt dock mot XP vad gäller säkerhet...)

I övrigt tycker jag nog Vista är vassare än XP på rätt mycket. Utforskaren ("Finder", som jag säger till eleverna ideligen ) är mer snabbnavigerad än XP och har en del fina förbättringar över lag.

Ja, det finns många saker som är bra med Vista. Det rullar på relativt snabbt på en HP Laptop C2D 1.8 med 2 GB Ram.

MEN:
OS X är sååå mycket smidigare att arbeta i!
Ännu snabbare, mer responsivt, mer logiskt, mer konsekvent, bättre (!) program till plattformen (tänk Textmate, Transmit, iLife...), tightare integrerat system-program-användare, virusfritt, snyggare.

Tja. Jag skulle välja OS X vilken dag som helst och tycker den tusenlapp (ungefär, don't go down that road again...) en Mac är dyrare än motsvarande (bärbara) dator är ett givet mervärde just för att man får köra OS X istf. någon Windowsvariant.

Dock tycker jag Vista dissas en smula oförtjänt - inte minst bland våra elever på skolan, även om de börjar se saker mer nyanserat nu.
Tänk när vi får köra kursen "Operativsystem Mac OS X".... *Längtar*

/M, (Macanvändare sedan -89...)

  • Medlem
  • Nyköping
  • 2008-01-21 21:19

Håller med till 100%, sen har vi ju också slowmotion animeringar i OSX håll ner skift när en animering startar så går dom låångsamt. Kan man leka med i flera minuter

  • Medlem
  • Nyköping
  • 2008-01-21 21:34

Peter Edwardsson: ctrl+scroll

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-21 22:05

Min PC fur alles polare köpte en Macbook för en månad sedan, nu så ber han mer eller mindre om ursäkt för att han inte testat OSX tidigare. Personligen tycker jag att OSX är enklare, vet inte vad jag ska ta för exempel, men tex att ta ett screenshot i OSX vs XP säger mycket om hur olika dessa operativ är byggda. OSX Men nu var det vista som diskuterades och det har jag tyvärr inte orkat lära mig,, har inte behövt starta min dator i Vista ännu.

Jag tror att man måste prova för att få en känsla för vad det är som är så bra med OS X.
Man kan berätta hur mycket som helst men det är ändå din egen upplevelse som räknas. Titta in i några Mac Shoppar och testa lite. Du får säkert testköra tills du är nöjd. Därefter vet du ju själv. Köp eller inte köp men skall du ändå byta dator så verkar det dumt att inte köpa mac eftersom du kan välja vilket/vilka OS du vill använda. Det valet har du ju inte med en renodlad Win-maskin.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2008-01-21 22:52
Ursprungligen av Fredric:

tex att ta ett screenshot i OSX vs XP säger mycket om hur olika dessa operativ är byggda. OSX Men nu var det vista som diskuterades och det har jag tyvärr inte orkat lära mig,, har inte behövt starta min dator i Vista ännu.

Att ta screenshot i Vista fungerar på samma sätt som i XP tror jag, med andra ord kan man inte få screenshotet sparat direkt till skrivbordet utan måste själv klistra in det i ett bildbehandlingsprogram. Jag upptäckte dock att man med ALT+printscr bara får med det aktiva fönstret.

Jag har besökt Apple-butiker ett flertal gånger men jag tycker det är svårt att bilda sig en betydande uppfattning om OS:et. En sak som är säker är att Macbook Pros skärm är riktigt grym. Jag håller tummarna att även de billigare modellerna av Macbook får sig en LED-skärm i nästa uppgradering.

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2008-01-22 20:28
Ursprungligen av Moffat:

Att ta screenshot i Vista fungerar på samma sätt som i XP tror jag, med andra ord kan man inte få screenshotet sparat direkt till skrivbordet utan måste själv klistra in det i ett bildbehandlingsprogram...

Både och.

Det finns (äntligen!) ett program för detta med i Vista - som standard!
Dessutom riktigt bra.

Skärmklippverktyget heter det och hittas enklast genom att skriva "skä" i sökrutan i Starmenyn (eller i Tillbehör).

Du kan välja på markering (kvadratisk), markering (egen, dvs oregelbunden), fönster och helskärm.
När du valt öppnas screenshottet (svenska?) och du får chans att rita till grejer, markera med överstrykningspenna etc (användbart!!). Automatisk sparas allt du gör i urklipp, så det är bara att klistra in i önskad app. Schmidigt. Du får även chans att spara urklippet i valfritt grafikformat.

OK, Ingenting (nästan) som inte Macen kan, men ett välkommet tillägg till Windows.

/M

ps. För övrigt stör jag mig mest på att det i Winsows inte, år 2008, finns ett snabbkommando för att skapa Ny mapp!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-22 23:50

Nu har jag inte kört Vista utan bara XP och det säger du suger, men här är två saker som jag tycker att OS X är mycket, mycket, bättre på än Windows:

1. Jag har en bärbar och när jag lyfter på locket så kan jag använda den efter två sekunder. Min stationära PC kan ta 30-60 sekunder på sig. Ibland mer. Macen den bara startar på ingen tid alls. Blankt!

2. Minneshanteringen! Jag har bara 2 gigg i maskinen och jag kan köra precis hur många program som helst samtidigt. Videoredigering, iTunes, ordbehandlare, utvecklingsmiljö etc. När jag växlar mellan programmen går det ögonblickligen. I Windows får man ibland vänta på att programmet skall swappas in. Det märks in på Mac OS X. Samma sak om jag kör min IDE på PC och låter den stå över natten. På morgonen kan det ta precis hur lång tid som helst för att Windows skall swappa in minnet igen. Varför det tycker att det är en bra idé att swappa ut det under natten har ingen lyckats förklara. Jag behöver väl kanske inte påpeka hur just det fungerar på Macen. Jag tror du förstår.

För mig betyder dessa två saker mycket. Att inte behöva vänta på att det dumma operativsystemet skall snurra på diskarna och gör sin skit. Jag förstår faktiskt inte varför Windows uppför sig så urbota jävla dåligt på just minneshanteringen. Jag skulle redigera lite småfilmer som jag tagit med telefonen. En gig funkade inte och programmet kraschade! Inte bara gick lite långsammare, utan kraschade!

Så skall det inte vara!
Eller är det bara jag som Mac-användare som är bortskämd

  • Medlem
  • Umeå
  • 2008-01-21 23:01

rhesus: Jovisst är det så! Även jag trivs i *nix, eller ja, senaste Ubuntu (7.10) är väl det jag prövat mest där de funktionerna jag nämnde ovan föll mig varmt om hjärtat (zoom-funktionen mm.)

Liten irriationsgrej är väl fortfarande enknappsmusen på de bärbara. Hur blir det när man kör något annat OS via Bootcamp, måste man använda en extern USB-mus eller finns det något apple har gjort för att Trackpad ska fungera likadant i Windows/Linux?

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2008-01-22 00:28
Ursprungligen av Moffat:

rhesus: Jovisst är det så! Även jag trivs i *nix, eller ja, senaste Ubuntu (7.10) är väl det jag prövat mest där de funktionerna jag nämnde ovan föll mig varmt om hjärtat (zoom-funktionen mm.)

Liten irriationsgrej är väl fortfarande enknappsmusen på de bärbara. Hur blir det när man kör något annat OS via Bootcamp, måste man använda en extern USB-mus eller finns det något apple har gjort för att Trackpad ska fungera likadant i Windows/Linux?

Enklast är väl att ctrl-klicka, eller ställa in trackpaden så den reagerar på antal fingrar och olika rörelser. Ett finger blir vänsterklick, två fingrar blir högerklick, och dra med två fingrar så scrollar man. På MBA finns det ju fler rörelser, men det är en annan historia.

Bevaka tråden