Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Publicera "ljudgraf" på nätet

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hallå,

Detta må vara en ganska konstig förfrågan, men jag använder idag Amadeus Pro för att spela in ljudet i lägenheten då vi är borta från hunden då och då. Det har varit ett riktigt bra verktyg för att kunna höra vad hon gör när vi är borta och se om det finns samband i när hon vaknar m.m.

Det har lett till att hon är väldigt stabil hemma nu då vi har kunnat träna effektivt utan att hon misslyckats.

Men så slog det mig, skulle det vara möjligt att få ett program att lägga upp en bild på en graf eller dylikt på en webbserver över ljudet så man kunde se i realtid?

Alternativt om det finns något serversidebibliotek (helst PHP, ruby eller python) som kan analysera en ljudfil och göra något liknande?

Andra förslag mottages också tacksamt!

Tack på förhand för en konstig förfrågan...

(Man kan ju tycka att det vore enklare att skaffa en enkel övervakningskamera men så fanatisk är jag inte! )

Vad tycker egentligen hunden om det här?

Ursprungligen av tiger leap:

Vad tycker egentligen hunden om det här?

Ja, jag borde väl kanske fråga om hunden om jag inte inkräktar på hennes personliga integritet.

Det finns ett par sajter där man kan lägga upp ljud som har grafisk visning av vågformen, men jag tror det är mer huvudvärk än man tror att automatiskt lägga upp filer, få till passande visning på de här sajterna och undvika att bli kickad för att man lägger upp ljud ingen annan har någon användning för.

Jag vet att det finns ett par bibliotek för att manipulera ljudfiler i python, och jag antar att samma sak finns för Ruby och PHP, så det borde vara ganska lätt att rita grafer utifrån det. Kräver nog en hel del kodande dock, knappast något sådant som det finns färdiga program för. (Det borde också kunna gå med Processing, Flex/Flash eller liknande webbutvecklingsspråk, där finns ju visualiseringsbitarna iallafall.)

Men absolut lättast är nog att spela in ljudet, få det att laddas upp automatiskt på en server, och sedan ladda ner och titta i valfri ljudeditor, tex Audacity. Lite meckigare, men förmodligen enklast.

• Avstängd
  • Stockholm
  • 2008-01-28 23:41

Är det inte bättre att ta en bild med en webbkamera - t.ex. en i minuten - och ladda upp till egen sajt så att man kan sitta på annan plats och se vad som är i görningen :-)? Det finns ett gratisprogram som fixar detta - har dock glömt vad det heter.

1
Bevaka tråden