Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden för Nikon D40 och D40x

Tråden skapades och har fått 628 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-05-03 22:30
Ursprungligen av Reisan:

Javisst du får till bra foton med kitobjektivet. Det finns bättre objektiv för de olika områdena som du nämner. Du kommer att märka längre fram vad du behöver, var inte orolig.

Tack, du är nog fasiken den första som lugnat mig när det gäller mitt köp. Som sagt var, de inne på fotosidan har varit rätt veliga.

Kan ju passa på att fråga om du/ni har sett nått bra paketpris med D40'n nånstans? Kanske med väska, uv filter, och minne i? (helst inte över 6000:-)

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-05-03 22:34
Ursprungligen av Neliz:

Tack, du är nog fasiken den första som lugnat mig när det gäller mitt köp. Som sagt var, de inne på fotosidan har varit rätt veliga.

Kan ju passa på att fråga om du/ni har sett nått bra paketpris med D40'n nånstans? Kanske med väska, uv filter, och minne i? (helst inte över 6000:-)

Du har ett bra erbjudande på min favoritnätbutik. Se "värdepaket" via länken nedan:

http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyberphoto.se/info.php?article=D401855

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-05-03 22:35

Ser ju kanon ut, och under 6000:-
Näää nu kan jag knappt vänta längre

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-05-03 22:39
Ursprungligen av Neliz:

Ser ju kanon ut, och under 6000:-
Näää nu kan jag knappt vänta längre

Ja, det är ett bra paketpris. Jag fick pröjsa mer för ungefär samma saker. Du såg min inköpslista i huvudinlägget i denna tråd. Köp en billig kortläsare som du kan ansluta via USB. Grymt smidigt.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-05-03 22:44
Ursprungligen av Reisan:

Ja, det är ett bra paketpris. Jag fick pröjsa mer för ungefär samma saker. Du såg min inköpslista i huvudinlägget i denna tråd. Köp en billig kortläsare som du kan ansluta via USB. Grymt smidigt.

Vart kan jag köpa en billig kortläsare då? Och um...varför?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-05-03 22:53
Ursprungligen av Neliz:

Vart kan jag köpa en billig kortläsare då? Och um...varför?

Jag personligen sliter hellre på minneskortet än uttaget i kameran och sladden mellan kamera och dator. Jag tror att överföringshastigheten är lite snabbare också än när man för över via sladd mellan kamera och dator.

Teknikmagasinet har en billig kortläsare för SecureDigital (SD) kort.

Annars finns det butiker som Claes Ohlsson, Kjell & Co, mfl.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-05-03 22:56
Ursprungligen av Reisan:

Jag personligen sliter hellre på minneskortet än uttaget i kameran och sladden mellan kamera och dator. Jag tror att överföringshastigheten är lite snabbare också än när man för över via sladd mellan kamera och dator.

Teknikmagasinet har en billig kortläsare för SecureDigital (SD) kort.

Annars finns det butiker som Claes Ohlsson, Kjell & Co, mfl.

Så man sätter alltså in minneskortet i kortläsaren och sen in i datorn.
Jo men slitage vill man ju inte ha så givetvis skall denna också inhandlas, sen att det går snabbare är nog inte helt fel.:D

funderar nu, när jag vet att jag kommer att ha kvar 1500:- på min budget om jag skulle ha ett batterigrepp? eller kanske ett extra minne + batteri.

Svårt val det där alltså.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-05-03 23:05
Ursprungligen av Neliz:

Så man sätter alltså in minneskortet i kortläsaren och sen in i datorn.
Jo men slitage vill man ju inte ha så givetvis skall denna också inhandlas, sen att det går snabbare är nog inte helt fel.:D

funderar nu, när jag vet att jag kommer att ha kvar 1500:- på min budget om jag skulle ha ett batterigrepp? eller kanske ett extra minne + batteri.

Svårt val det där alltså.

Det är ingen superstor skillnad i hastighet och egentligen är det ett onödig grej. Men jag är lite petig med sånt där med slitage. Vårdar du kameran och tillbehören så lär det inte hända något om jag ska vara ärlig. Vänta med minneskortläsaren och testa kabeln som medföljer och se vad du själv tycker.

Det finns inget batterigrepp till D40/D40x, tyvärr! Om du ska fotografera heldag så kan det vara bra med extra minneskort och batteri. Främst minneskortet som fylls snabbt. Speciellt om man tar sekvensbilder, dvs flera bilder i följd när avtryckaren hålls ner. Men batteriprestandan är väldigt bra i denna modell. Jag tror inte att en normalanvändare tar slut på batteriet på en dags fotografering. Om man stänger av kameran när den inte används, så är det lugna puckar.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-05-03 23:59
Ursprungligen av Reisan:

Det är ingen superstor skillnad i hastighet och egentligen är det ett onödig grej. Men jag är lite petig med sånt där med slitage. Vårdar du kameran och tillbehören så lär det inte hända något om jag ska vara ärlig. Vänta med minneskortläsaren och testa kabeln som medföljer och se vad du själv tycker.

Det finns inget batterigrepp till D40/D40x, tyvärr! Om du ska fotografera heldag så kan det vara bra med extra minneskort och batteri. Främst minneskortet som fylls snabbt. Speciellt om man tar sekvensbilder, dvs flera bilder i följd när avtryckaren hålls ner. Men batteriprestandan är väldigt bra i denna modell. Jag tror inte att en normalanvändare tar slut på batteriet på en dags fotografering. Om man stänger av kameran när den inte används, så är det lugna puckar.

Ah men det blir nog en sådan iallafall, är lite av en överbeskyddare jag också med mina saker, och det kostade ju inet mer än en hundring.
Asså inte? Jag måste ha tänkt på Canon då (Varit inne på eod 400d innan) Jaja, inte mycket att göra åt Får tänka lite till på det då, ett minne + batteri kan ju vara bra att ha iallafall. Man vet aldrig vad som kan ske.

Citat:

Angående minneskortet så har jag också ett likadant 2GB kort och där får jag in ca 260 bilder i RAW-formatet och ca 560 bilder i JPEG-formatet med högsta kvaliten. Om du inte ska göra avancerade efterbehandlingar av fotona, så rekommenderar jag att du kör med JPEG-formatet och högsta kvaliten.

Du behöver inte memorera detta just nu. Jag berättar mer för att du ska ha en föraning om vad du får. Lite tekniktjafs är bra att veta innan. Sen har du gott om tid att läsa in och praktisera.

Jo men jag vill nog göra en del i Photoshop, ett av mina största intressen nämligen. Så RAW format får det nog bli. Så då passar ju ett minne till ganska bra
ääh, skitbra med allt du säger ju. Tackar och tar imot all info och tips man kan få.

Citat:

Jag gör allt för att hålla tillbaka teknik- och prylmonstret i mig... Haha. Så om jag börjar pläddra på med massa tekniska prylmojänger eller liknande så se det som en introduktion och inte något du behöver lusläsa och ta in inledningsvis.

haha svårt att hålla tillbaka det? Ja kanske lika bra att ta det lite lugnt i början, är redan tusen saker att läsa på, memoera och sen testa. Svårt svårt!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-05-04 00:17
Ursprungligen av Neliz:

Ah men det blir nog en sådan iallafall, är lite av en överbeskyddare jag också med mina saker, och det kostade ju inet mer än en hundring.
Asså inte? Jag måste ha tänkt på Canon då (Varit inne på eod 400d innan) Jaja, inte mycket att göra åt Får tänka lite till på det då, ett minne + batteri kan ju vara bra att ha iallafall. Man vet aldrig vad som kan ske.

Ja, framför allt minneskort. Kanske kan du köpa ett extra minneskort på 4GB och ha det 2GB kortet som är i paketet, som reservkort ifall du behöver mer lagringsmöjligheter vid något tillfälle? Extra batteri är också alltid bra att ha. Retfullt när man är ute på fältet och kameran dör...

Ursprungligen av Neliz:

Jo men jag vill nog göra en del i Photoshop, ett av mina största intressen nämligen. Så RAW format får det nog bli. Så då passar ju ett minne till ganska bra
ääh, skitbra med allt du säger ju. Tackar och tar imot all info och tips man kan få.

Aha, vad skoj. Jag visste inte detta på för hand. Jag själv pysslar också mycket med bildredigering i PS.

Ursprungligen av Neliz:

haha svårt att hålla tillbaka det? Ja kanske lika bra att ta det lite lugnt i början, är redan tusen saker att läsa på, memoera och sen testa. Svårt svårt!

Ja, småportioner är nog bäst såhär inledningsvis. Annars blir det bara en enda sörja av information. Första kvällen satt jag bara och läste i manualen som medföljer och samtidigt testa olika saker.

  • Medlem
  • Skanör med Falsterbo
  • 2008-05-03 23:21
Ursprungligen av Neliz:

Ser ju kanon ut, och under 6000:-
Näää nu kan jag knappt vänta längre

Inte för att lägga mig i för mycket ? men är inte
detta rätt skysst ?? samt helt ny uppgradering?!

http://www.pricerunner.se/pl/29-1067389/Digitalkameror/Nikon-D60-Black-18-55mm-Lens-Kit-priser

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-05-03 23:35
Ursprungligen av Trisen:

Inte för att lägga mig i för mycket ? men är inte
detta rätt skysst ?? samt helt ny uppgradering?!

http://www.pricerunner.se/pl/29-1067389/Digitalkameror/Nikon-D60-Black-18-55mm-Lens-Kit-priser

Nja, jag personligen tycker inte att de små skillnaderna i funktionerna kommer att ge bättre prestanda i helhet eller bildkvalité. Men den är ju lite bättre och två modeller nyare. Men ett bra tips ändå!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-05-04 00:00
Ursprungligen av Trisen:

Inte för att lägga mig i för mycket ? men är inte
detta rätt skysst ?? samt helt ny uppgradering?!

http://www.pricerunner.se/pl/29-1067389/Digitalkameror/Nikon-D60-Black-18-55mm-Lens-Kit-priser

Nog inte dum denna, syftar då på att det är en nyare modell. men då betalar jag hellre 4670:- för en D40 med kitobjektev, väska, minne och UV filter. men tack iallfall, sjysst med lite tips helt klart!

  • Medlem
  • Skanör med Falsterbo
  • 2008-05-04 00:04
Ursprungligen av Neliz:

Nog inte dum denna, syftar då på att det är en nyare modell. men då betalar jag hellre 4670:- för en D40 med kitobjektev, väska, minne och UV filter. men tack iallfall, sjysst med lite tips helt klart!

OK O:-)

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-05-03 21:42

blivit tipsad om detta objektiv innan: http://www.pixmania.com/se/se/20645/art/nikon/af-objektiv-50mm-f-1-8d.html

Men det är väl främst för macro bilder eller är jag helt ute och cyklar?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-05-03 22:03

Jag rekommenderar att du börjar med att använda det objektiv som medföljer. Detta har normalräckvidd och det skadar inte att man förflyttar sig i djupled. Det är bra att vänja sig. När du plåtat ett par månader med detta, så har du blivit mer van och kan bättre känna efter vad du behöver.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-05-03 22:28

Förresten, om du inte har någon brådska med inköpet, så är det billigare att köpa via t ex www.cyberphoto.se eller annan nätbutik. Det är ju inte alltför lång leveranstid. Anledningen att jag köpte i fysisk butik var att jag inte kunde vänta. Hade ju redan väntat medan jag spara ihop slantarna ju. Men JP i Malmö är väldigt trevliga och kunniga.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-05-03 23:11

Angående minneskortet så har jag också ett likadant 2GB kort och där får jag in ca 260 bilder i RAW-formatet och ca 560 bilder i JPEG-formatet med högsta kvaliten. Om du inte ska göra avancerade efterbehandlingar av fotona, så rekommenderar jag att du kör med JPEG-formatet och högsta kvaliten.

Du behöver inte memorera detta just nu. Jag berättar mer för att du ska ha en föraning om vad du får. Lite tekniktjafs är bra att veta innan. Sen har du gott om tid att läsa in och praktisera.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-05-03 23:14

Jag gör allt för att hålla tillbaka teknik- och prylmonstret i mig... Haha. Så om jag börjar pläddra på med massa tekniska prylmojänger eller liknande så se det som en introduktion och inte något du behöver lusläsa och ta in inledningsvis.

Tog och köpte en D40 för ungefär två veckor på Scandinavian Photo, gick fint, köpte kameran med kitobjektiv, Crumpler-väskan "that", ett Hoya UV-filter och 4 gb SD. Kalaset landade på 4800:-, ett bra pris tycker jag!

Man lär sig snabbt hantera systemkameran, och 18-55 objektivet som följer med funkar utan problem också. Då och då önskar jag att jag hade haft 55-200 VR objektivet Nikon också säljer, när man vill fotografera till exempel djur i naturen man inte kan komma närmre.

Jag valde en D40 efter att ha funderat på både D60 och D40x, men eftersom jag inte tycker att de extra pengarna är värt megapixlarna blev det en D40.

Speciellt som D40-användare bör man kolla in http://www.kenrockwell.com/, många tips för som just börjat fotografera.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-05-05 01:03

Imon får jag förhoppningsvis min kamera om allt går som planerat. (Blir en tidig födelsedags present)

Detta är vad jag kommer att köpa (från Japan Photo):

*Nikon D40 + 18-55mm
* Kenko Uv fillter 52mm
*Scandisk Minne 4GB + Kortläsare
*LowePro väska Apex
* Ett extra batteri
= 5425:-

Låter helt okey väl?
Nä, nu kan jag knappt vänta, hoppas allt går som planerat imorgon bara.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-05-05 06:24
Ursprungligen av Neliz:

Imon får jag förhoppningsvis min kamera om allt går som planerat. (Blir en tidig födelsedags present)

Detta är vad jag kommer att köpa (från Japan Photo):

*Nikon D40 + 18-55mm
* Kenko Uv fillter 52mm
*Scandisk Minne 4GB + Kortläsare
*LowePro väska Apex
* Ett extra batteri
= 5425:-

Låter helt okey väl?
Nä, nu kan jag knappt vänta, hoppas allt går som planerat imorgon bara.

Vad skoj att ditt paket kommer snart. Ja, det var ett bra startpaket.

Ursprungligen av Neliz:

Imon får jag förhoppningsvis min kamera om allt går som planerat. (Blir en tidig födelsedags present)

Detta är vad jag kommer att köpa (från Japan Photo):
(...)
* Ett extra batteri
(...)

Jag tycker att extrabatteri inte är värt pengarna, det känns onödigt att ha med i ett startkit. Batteriet räcker länge, jag hade nyss med mig kameran till Halland över Kristihimmelfärd, 4 dagar. Tog runt 700 bilder, och fipplade en del i menyerna och sorterade en hel del bilder i kameran. Detta på en laddning. Så tänk efter på om batterikostnaden är värt det!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-05-05 17:46
Ursprungligen av Ajohansson:

Jag tycker att extrabatteri inte är värt pengarna, det känns onödigt att ha med i ett startkit. Batteriet räcker länge, jag hade nyss med mig kameran till Halland över Kristihimmelfärd, 4 dagar. Tog runt 700 bilder, och fipplade en del i menyerna och sorterade en hel del bilder i kameran. Detta på en laddning. Så tänk efter på om batterikostnaden är värt det!

Jag däremot tycker att det är inte nödvändigt i ett startkit, men det är ändå investerade pengar ifall det medföljande batteriet till kitet går sönder eller tar slut vid något tillfälle. Men jag håller med om att det varar väldigt länge. Jag har inte plåtat heldagar, men väldigt intensivt i 3-4 timmar med sekvenstagning. Och batteriet har bara minskat ett steg på indikatorn. Och då har jag använt både display och ett 55-200 VR objektiv.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-05-05 06:22
Ursprungligen av Ajohansson:

Tog och köpte en D40 för ungefär två veckor på Scandinavian Photo, gick fint, köpte kameran med kitobjektiv, Crumpler-väskan "that", ett Hoya UV-filter och 4 gb SD. Kalaset landade på 4800:-, ett bra pris tycker jag!

Vad skoj att du skaffat en D40! Ja, det var ett bra paketpris.

Ursprungligen av Ajohansson:

Man lär sig snabbt hantera systemkameran, och 18-55 objektivet som följer med funkar utan problem också. Då och då önskar jag att jag hade haft 55-200 VR objektivet Nikon också säljer, när man vill fotografera till exempel djur i naturen man inte kan komma närmre.

Jag komplettera med ett sådant objektiv som du nämner ovan. Utmärkt för precis det du nämner, då man inte kommer nära något. Bildstabilisatorn i det objektivet är väldigt bra.

Ursprungligen av Ajohansson:

Jag valde en D40 efter att ha funderat på både D60 och D40x, men eftersom jag inte tycker att de extra pengarna är värt megapixlarna blev det en D40.

Ju fler megapixlar kameran har, destu större krav på objektivet. Och givetvis inställningar och fotografen.

Ursprungligen av Ajohansson:

Speciellt som D40-användare bör man kolla in http://www.kenrockwell.com/, många tips för som just börjat fotografera.

Ken Rockwell, som är en erfaren fotograf använder just D40 vid tillfällen och förespråkar många goda råd.

Ursprungligen av Reisan:

Jag komplettera med ett sådant objektiv som du nämner ovan. Utmärkt för precis det du nämner, då man inte kommer nära något. Bildstabilisatorn i det objektivet är väldigt bra.

Använder du något objektiv med VR II? Det vore kul med ett litet utlåtande i så fall :).

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-05-05 17:43
Ursprungligen av Ajohansson:

Använder du något objektiv med VR II? Det vore kul med ett litet utlåtande i så fall :).

Ja, jag använder ofta ett Nikon AF-S DX 55-200/4-5,6G ED VR, när jag tar lite sport/djurfoton. Jag personligen tycker den ger bra foton. Jag är fortfarande i lärdomsfasen, så det kan bli ännu bättre. Där finns givetvis bättre liknande objektiv I proffsklass.

Du kan se övningsfoton på mitt Flickr-konto: http://www.flickr.com/photos/reisan De flesta foton är tagna med mitt 55-200 objektiv. De andra är tagna med kitobjektivet 18-55.

Ursprungligen av Reisan:

Ja, jag använder ofta ett Nikon AF-S DX 55-200/4-5,6G ED VR, när jag tar lite sport/djurfoton. Jag personligen tycker den ger bra foton. Jag är fortfarande i lärdomsfasen, så det kan bli ännu bättre. Där finns givetvis bättre liknande objektiv I proffsklass.

Du kan se övningsfoton på mitt Flickr-konto: http://www.flickr.com/photos/reisan De flesta foton är tagna med mitt 55-200 objektiv. De andra är tagna med kitobjektivet 18-55.

55-200 Innehåller endast VR I inte II.

mvh Janne (med nikon D80 hihi)

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-05-06 22:41

Jag vet väldigt lite om makro-objektiv och därav kommer en väldigt nybörjarfråga. Kan man använda ett 100mm makro-objektiv som teleobjektiv också? Eller är dessa enbart för användning på nära håll, dvs vad objektivet klarar av i närgräns?

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2008-05-06 23:33
Ursprungligen av Reisan:

Jag vet väldigt lite om makro-objektiv och därav kommer en väldigt nybörjarfråga. Kan man använda ett 100mm makro-objektiv som teleobjektiv också? Eller är dessa enbart för användning på nära håll, dvs vad objektivet klarar av i närgräns?

Eller så vänder du på det hela, du köper ett teleobjektiv som klarar makroläge.

Bevaka tråden