Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden för Nikon D40 och D40x

Tråden skapades och har fått 628 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Jetwash:

Eller så vänder du på det hela, du köper ett teleobjektiv som klarar makroläge.

Teleobjektiv med "macro" funktion är inte så bra, det kallas fuskmacro. Vet man att man använder mycket macro så köp ett riktigt macro ist, typ Nikons 60mm eller Sigmas 150/2,8.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-05-07 22:00
Ursprungligen av Jetwash:

Eller så vänder du på det hela, du köper ett teleobjektiv som klarar makroläge.

Ok, så makro-objektiv och objektiv med makro-läge är alternativen. Då vet jag.

Ursprungligen av janne303:

55-200 Innehåller endast VR I inte II.

mvh Janne (med nikon D80 hihi)

Ursprungligen av janne303:

Teleobjektiv med "macro" funktion är inte så bra, det kallas fuskmacro. Vet man att man använder mycket macro så köp ett riktigt macro ist, typ Nikons 60mm eller Sigmas 150/2,8.

Japp, mitt 55-200 med VR är första generationen.

Ok, men jag antar att ett fusk-makro är bättre än inget alls om man nu behöver makro-läge någon gång. Men ska man pyssla en del med makro så är det bästa alternativet ett riktigt makro-objektiv.

Tjo!
Jag är i stort sett helt färsk på det här med fotande, men köpte mig för någon månad sen en D40 - har inte ångrat mig för en sekund!
Visst, det är lite att lära sig och jag fattar fortfarande inte mycket av inställningarna Men den är väldigt nybörjarvänlig med förklaringar av menyerna och så. Sen blir ju bilderna så bra! Och i högsta upplösning blir dom grymt stora och väldigt trevliga att jobba med i tex Photoshop

Nu när jag fått testa på lite ett tag så kan jag känna att ett extraobjektiv är på sin plats (dock seg budget som studerande ) men det medföljande funkar utmärkt på "vanliga" avstånd, macroläget duger för mig också O:-)

Bara några ord från en glad nybörjare, tveka inte att köpa en!

(Smyger in en bild jag tog idag, endast beskuren )

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-05-07 22:24
Ursprungligen av Escargot:

Tjo!
Jag är i stort sett helt färsk på det här med fotande, men köpte mig för någon månad sen en D40 - har inte ångrat mig för en sekund!
Visst, det är lite att lära sig och jag fattar fortfarande inte mycket av inställningarna Men den är väldigt nybörjarvänlig med förklaringar av menyerna och så. Sen blir ju bilderna så bra! Och i högsta upplösning blir dom grymt stora och väldigt trevliga att jobba med i tex Photoshop

Nu när jag fått testa på lite ett tag så kan jag känna att ett extraobjektiv är på sin plats (dock seg budget som studerande ) men det medföljande funkar utmärkt på "vanliga" avstånd, macroläget duger för mig också O:-)

Bara några ord från en glad nybörjare, tveka inte att köpa en!

(Smyger in en bild jag tog idag, endast beskuren )

Tjena! Vad kul att du skaffat dig en D40. Välkommen i gänget. Ja, den är verkligen superbra för nybörjare som mig själv. Himla bra kamera att komma igång och lite till med.

Välkommen förresten till forumet. Ser att detta är ditt första inlägg. Hoppas du kommer att trivas här. Kolla in relaterade trådar och tipslänkar i första inlägget i denna tråden.

  • Medlem
  • Vänersborg
  • 2008-05-08 07:17

D40X duger till proffs med. En alldeles utmärkt "hemmakamera". Även om man har fotograferat i 50 år så behöver man "prova sig fram" med alla nya kameror. Själv tog jag min nya kamera och provade samma motiv med alla "program". Mycket lärorikt. T.ex. "Blommprogrammet" och "sportprogrammet" kan användas till mycket annat än blommor och sport.
Varför jag köpte en D40X och inte dyraste toppmodellen?
-6000 spänn är alldeles lagom utgift för en kamera som är stenåldersmässig om 4-5 år. Behöver jag "värstingar" hyr jag dem. Det har visat sig genom åren att "resultatet inte står i propotion till priset på kameran"

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-05-08 22:31
Ursprungligen av nabben:

Varför jag köpte en D40X och inte dyraste toppmodellen?
-6000 spänn är alldeles lagom utgift för en kamera som är stenåldersmässig om 4-5 år. Behöver jag "värstingar" hyr jag dem. Det har visat sig genom åren att "resultatet inte står i propotion till priset på kameran"

Håller med dig om att det är inte utrustningen som ger bra foton, utan fotografen. Dock kan teknik och utrustning av högre kvalité hjälpa till eller förenkla vägen till en bra bild. Men som sagt, det hänger mest på fotografen.

Så man kan hyra kamerautrustning? Som privat person? Vilka har denna tjänst?

  • Medlem
  • Vänersborg
  • 2008-05-09 08:19

Privatperson är jag lite osäker på, jag har enskild firma då blir allt lättare. Vad jag menar är att det är otroligt svårt om ens möjligt att se någon skillnad på en D40X och den dyraste. Skillnaden ligger i optiken mer än i kameran. Vill man ha litet skärpedjup, som jag älskar tex är ljusstyrka 5,6 inget alternativ. Jag verkligen älskar min gamla 180/2,8 som blir 270/1,8 på DX40. Den smidigaste 300:an med den ljusstyrkan jag haft. Att exponeringsmätaren inte funkar skiter jag i, det finns ju "fusklapp" på baksidan av kameran så man kan kolla resultatet med en gång.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-05-09 17:54
Ursprungligen av nabben:

Privatperson är jag lite osäker på, jag har enskild firma då blir allt lättare. Vad jag menar är att det är otroligt svårt om ens möjligt att se någon skillnad på en D40X och den dyraste. Skillnaden ligger i optiken mer än i kameran. Vill man ha litet skärpedjup, som jag älskar tex är ljusstyrka 5,6 inget alternativ.

Ok, misstänkte att det ej fanns någon tjänst för privatpersoner. Ja, skillnaden görs ju av fotografen och optiken. Dock finns det funktioner som underlättar för fotografen, som kanske inte finns i de "billigare" alternativen, men det är ju upp till var och ens behov. Du är nöjd med din utrustning, så det är ju bra.

Håller med reisan

Då d40n också riktar sig både till avancerade användare och newbies så har den även jäkligt bra hjälp. om man tex har problem med en bild, klicka på frågetecknet och ett svar dyker fram Hur bra är inte det?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-05-09 23:34
Ursprungligen av Ipod_Lover:

Håller med reisan

Då d40n också riktar sig både till avancerade användare och newbies så har den även jäkligt bra hjälp. om man tex har problem med en bild, klicka på frågetecknet och ett svar dyker fram Hur bra är inte det?

Vet inte om du missförstått mina svar till nabben? Min ursprungliga point var att det finns funktioner som man kan önska, som inte finns på nybörjarkamerorna. Och beroende på ens behov så är valet också olika prioriterat.

Men jag håller med dig om att D40 är extra användarvänlig och har smarta hjälpfunktioner. Därav förstår man hur den har blivit så populär som nybörjarkamera. Även proffs höjer denna modell, då de anser att man får mycket kamera för en billig peng.

Senast redigerat 2008-05-10 02:25
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-05-16 23:30

Idag fick jag min efter längtade Nikon D40!
orkade inte vänta på japanphoto som aldrig fick hem sin beställning så jag stack till expert istället. Jisses alltså, jag är sååå nöjd. kan ju säga att jag dansar runt som på små rosa fluffiga moln nu

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-05-16 23:35
Ursprungligen av Neliz:

Idag fick jag min efter längtade Nikon D40!
orkade inte vänta på japanphoto som aldrig fick hem sin beställning så jag stack till expert istället. Jisses alltså, jag är sååå nöjd. kan ju säga att jag dansar runt som på små rosa fluffiga moln nu

Hehe, grattis till ett bra inköp! Du kommer ha mycket nöje med den. Snart får du skaffa dig ett Flickr-konto så att du kan lägga in dina foton och eventuellt visa för andra.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-05-17 01:33
Ursprungligen av Reisan:

Hehe, grattis till ett bra inköp! Du kommer ha mycket nöje med den. Snart får du skaffa dig ett Flickr-konto så att du kan lägga in dina foton och eventuellt visa för andra.

Sall nog fixa mig ett Flickr konto med en gång då (Ni kan dock kolla på min hemsida där jag kommer att lägga upp det mesta Http://neliz.se) Har iallafall 2st bilder från idag.

Du, En fråga bara, kan man ändra inställningarna så att jag kan se mitt motiv rätt i displayen?
Jobbigt att bara ha det lilla kikhålet annars. Går detta att ändra?

Kollat igenom manualen samt sökt men inte hittat nånting. :-S

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-05-17 01:44
Ursprungligen av Neliz:

Sall nog fixa mig ett Flickr konto med en gång då (Ni kan dock kolla på min hemsida där jag kommer att lägga upp det mesta Http://neliz.se) Har iallafall 2st bilder från idag.

Du, En fråga bara, kan man ändra inställningarna så att jag kan se mitt motiv rätt i displayen?
Jobbigt att bara ha det lilla kikhålet annars. Går detta att ändra?

Kollat igenom manualen samt sökt men inte hittat nånting. :-S

Flickr är superbra och man kan använda det som lagringsplats för sina foton och man kan länka in fotona här eller på ens egna hemsida. Som gratismedlem kan man lägga upp max 200 foton och man kan ladda upp sammanlagt 100MB per månad. Så om du gör dem webbanpassade, dvs upplösning 72 pix/tum och 1024x681 (liggande) och 681x1024 (stående) pixlar i storlek så blir bildfilerna små och du kan lätt ladda upp många.

Nej, du kan ej använda displayn som sökare tyvärr. Det finns på de dyrare modellerna endast. Var ovan att använda sökaren i början men det gick snabbt att vänja sig. Och det är dessutom bättre när det är solsken ute då man ser knappt något på displayn.

Trevlig hemsida förresten. Du ser att det blir foton av det hela med din nya systemkamera.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-05-17 01:52
Ursprungligen av Reisan:

Flickr är superbra och man kan använda det som lagringsplats för sina foton och man kan länka in fotona här eller på ens egna hemsida. Som gratismedlem kan man lägga upp max 200 foton och man kan ladda upp sammanlagt 100MB per månad. Så om du gör dem webbanpassade, dvs upplösning 72 pix/tum och 1024x681 (liggande) och 681x1024 (stående) pixlar i storlek så blir bildfilerna små och du kan lätt ladda upp många.

Nej, du kan ej använda displayn som sökare tyvärr. Det finns på de dyrare modellerna endast. Var ovan att använda sökaren i början men det gick snabbt att vänja sig. Och det är dessutom bättre när det är solsken ute då man ser knappt något på displayn.

Trevlig hemsida förresten. Du ser att det blir foton av det hela med din nya systemkamera.

Ja men då skall jag göra ett konto där Men max 200foton var ju inte sååå mycket :/ Jaja men jag kommer att heta Neliz där iallafall Tack för tipsen!

Gör inte så mycket att man inte kan använda displayen, precis som du säger så är det ovant. Den känslan kommer garanterat att släppa sen

Man tackar så mycket. Jajjamensan ser jag det Sååå glad!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-05-17 01:58
Ursprungligen av Neliz:

Ja men då skall jag göra ett konto där Men max 200foton var ju inte sååå mycket :/ Jaja men jag kommer att heta Neliz där iallafall Tack för tipsen!

Gör inte så mycket att man inte kan använda displayen, precis som du säger så är det ovant. Den känslan kommer garanterat att släppa sen

Man tackar så mycket. Jajjamensan ser jag det Sååå glad!

Ja, 200 st är inte mycket. Jag fyllde den kvoten rätt snabbt och var tvungen att uppgradera mitt konto till PRO som kostar 150 kr per år. Men då har man ingen maxgräns på antal foton. Så det är det värt. Lägg in ett inlägg i tråden "Vi som har Flickr-konto" och posta din webbadress till ditt Flickr-konto sedan när du skapat och laddat upp lite. Tråden finns i samma forumdel som denna tråden. Länk till mitt Flickr-konto hittar du i den tråden.

Ja, du vänjer dig snabbt och dessutom så håller man kameran stadigare när du har den närmare kroppen. Än när man sträcker ut armarna framför sig.

Ursprungligen av Reisan:

Hehe, grattis till ett bra inköp! Du kommer ha mycket nöje med den. Snart får du skaffa dig ett Flickr-konto så att du kan lägga in dina foton och eventuellt visa för andra.

Hoppas jag också får lika glada tillrop ! Har beställt ett Nikon D40 Kit idag för leverans om 1-2 veckor. Att vänta är ju OK när priset är 2990 kronor.
Mycket kamera för pengarna är det.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-05-28 18:09
Ursprungligen av adress@mac:

Hoppas jag också får lika glada tillrop ! Har beställt ett Nikon D40 Kit idag för leverans om 1-2 veckor. Att vänta är ju OK när priset är 2990 kronor.
Mycket kamera för pengarna är det.

Jamen grattis till ett superbra köp! Ja, det är riktigt förmånligt att köpa D40-kit nu. Har sjunkit ca 2000 kr sedan jag köpte min i februari i år. Ja, det kan jag tänka mig att leveranserna nu tar lite längre tid eftersom det är stor efterfrågan på den modellen just nu. Speciellt när det närmar sig sommaren.

  • Medlem
  • Vänersborg
  • 2008-05-17 12:36

Får ni något sålt på flickr? -Jag tyckte mest deras villkor var rent ut sagt löjliga.
Det går inte att se i realtid på displayen. En såpass "tung" och "stor" kamera blir för vinglig om msn inte ser i sökaren. Pannan är en del av stativet. Har du problem med sökaren kan det bero på att du är "vänsterögd". Det ena ögat dominerar över det andra, det kan man kolla om man håller handen framför näsan och i tur och ordning blundar på ett öga. Det öga som ger "likadan bild" som med båda är dominant. Själv är jag vänsterögd. På den tiden man matade fram film hade jag alltid motor för att inte peta ut högerögat med frammatningsspaken. Likadant när man skjuter måste alltid ha specialfäste till kikarsiktet för att inte bomma.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-05-25 16:59

Lite frågor bara.
Vad är det för skillnad på Vidvinkel och teleobjektiv?
Om jag vill ha autofokus så måste jag ha ett objektiv med motor?

Kanske nån kan tipsa om ett bra allround objektiv som funkar både till att fota djur, natur, street, porträtt mm mm?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-05-25 17:42
Ursprungligen av Neliz:

Lite frågor bara.
Vad är det för skillnad på Vidvinkel och teleobjektiv?
Om jag vill ha autofokus så måste jag ha ett objektiv med motor?

Enkelt förklarat vad skillnaden är, är att vidvinkelobjektiv ger ett bredare perspektiv på motiv. Men beroende på hur nära/långt ifrån motivet du försöker fotografera, blir det olika stort. Teleobjektiv är bra när det är avstånd till motivet. Dock ger tele ett smalare perspektiv.

Om du vill ha autofokus till din D40 behöver du objektiv som har egen inbyggd fokusmotor. Nikkor-objektiv har oftast beteckningen AF-S, som indikerar på att där finns fokusmotor. Du kan kika på det kit-objektiv som medföljde. Där står det bl a "AF-S" på. Om det bara står "AF" så behöver man ett kamerahus med egen fokusmotor ifall man vill använda autofokus.

Ursprungligen av Neliz:

Kanske nån kan tipsa om ett bra allround objektiv som funkar både till att fota djur, natur, street, porträtt mm mm?

På rak arm så nämner jag två, Nikons Nikkor 16-85mm och 24-120mm. Båda med AF-S och bildstabilisering. Det förstnämnda ger från rejäl vidvinkel till kortare tele, medan det andra alternativet ger mindre vidvinkel och lite längre tele.

Finns många alternativ och även då från andra tillverkare. Men ungefär de brännviddarna kan anses som "allround".

Valet beror lite på vad man prioriterar, dvs mer vidvinkel för landskap/natur och mindre djur eller motiv som man behöver komma nära på längre avstånd. Eller om man inte behöver så mycket vidvinkel, dvs mindre landskap/natur och mer djur eller komma närmare motivet på avstånd.

Som med mycket, får man överväga budget och kvalité. Vad passar dig bäst?

Fotosidan har bra förklaring på vidvinkel, normal och tele, samt vilka mått på brännvid som är inom dessa typer. Finns i fotosidans skola, "Fototeknik 4 - Objektivens egenskaper".

  • Medlem
  • Vänersborg
  • 2008-05-26 07:16
Ursprungligen av Neliz:

Lite frågor bara.
Vad är det för skillnad på Vidvinkel och teleobjektiv?
Om jag vill ha autofokus så måste jag ha ett objektiv med motor?

Kanske nån kan tipsa om ett bra allround objektiv som funkar både till att fota djur, natur, street, porträtt mm mm?

-Med ett vidvinkel får du med allt du ser, med ett tele får du med det som är viktigt! Eller som Bob Capa uttryckte saken: If your images ain´t good enough, you ain´t close enough!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-05-29 06:18

Någon som kan ge mig några tips om upplättningsmetod med extern blixt vid t ex fotografering av motiv i motljus? T ex vid porträtt eller motiv som är inom 2-3 meters avstånd. Inomhus och utomhus.

Behöver inte vara så detaljerat med vad man ställer in utan om man t ex ska använda den där vita plastmojängen (omnibounce) eller hur man vinklar blixthuvudet, etc...

Alla tips mottages varmt.

Senast redigerat 2008-05-29 06:32
  • Medlem
  • Vänersborg
  • 2008-05-29 07:51

Det skiljer sig en del mellan olika kameror och blixtar. Och mellan olika fotografers tycke och smak men så här gör jag. Antingen använder jag kamerans inbyggda blixt och manuella inställningar (här bör man exprimentera i lugn och ro före "skarpt läge) Med lös blixt tar jag fram min gamla ej dedicerade blixt och ställer arbetsbländaren "fel". Vitsen är att blixten ska lätta upp inte lysa ut bilden. Mitt alternativ 2 är att använda kamerans "porträttprogram" och den inbyggda blixten. Skillnaden är liten jämfört med krånglet i metod 1. Helst använder jag min gamla 180/2,8 och ställer bländare på 2,8 utan blixt för det är bara att konstatera: Upplättningsblixt ÄR besvärligt särskilt om man har mycket automatik som drar åt olika håll. Man måste prova prova prova och åter prova. Trösten med en digitalkamera är i alla fall att man inte behöver vänta på att se hur det blev.

Fjärrkontroll till D40 bla.

Någon som provat Nikons fjärrkontroll och har erfarenhet om dess duglighet.
Priset 260:- verkar lovande - men hur fungerar den i praktiken ?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-05-29 18:01
Ursprungligen av nabben:

Det skiljer sig en del mellan olika kameror och blixtar. Och mellan olika fotografers tycke och smak men så här gör jag. Antingen använder jag kamerans inbyggda blixt och manuella inställningar (här bör man exprimentera i lugn och ro före "skarpt läge) Med lös blixt tar jag fram min gamla ej dedicerade blixt och ställer arbetsbländaren "fel". Vitsen är att blixten ska lätta upp inte lysa ut bilden. Mitt alternativ 2 är att använda kamerans "porträttprogram" och den inbyggda blixten. Skillnaden är liten jämfört med krånglet i metod 1. Helst använder jag min gamla 180/2,8 och ställer bländare på 2,8 utan blixt för det är bara att konstatera: Upplättningsblixt ÄR besvärligt särskilt om man har mycket automatik som drar åt olika håll. Man måste prova prova prova och åter prova. Trösten med en digitalkamera är i alla fall att man inte behöver vänta på att se hur det blev.

Ja, jag får ta och experimentera med inställningar, vinkel på blixthuvud och med/utan diffuser. Tack för dina tips!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-29 12:18

Jag köpte min på cyberphoto för 190 kr.

Nikon ML-03

Hur den fungerar? Man säger åt kameran att lyssna på fjärren. Sedan trycker man på fjärrens knapp så fokuserar kameran och tar bild. Enkelt.

Tips: Ställ in i kameran hur länge den ska lyssna på fjärren. Default är att den slutar efter några minuter vilket irriterar mig. Jag ställde in att den ska lyssna jättelänge. Jag kan ju själv ställa tillbaka lyssningen då jag är klar.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-05-29 17:59

Jag har också en sådan fjärrkontroll som pesc, till min D40. Min fungerar utmärkt och är enkel att använda. Precis som pesc förklarat så ställer man in att kameran ska ta foto via fjärrstyrning och sedan bara trycker man och kameran fokuserar och tar sedan bilden. Väldigt smidigt för t ex självporträtt eller om man själv vill vara med på bild med andra.

  • Medlem
  • Skanör med Falsterbo
  • 2008-05-29 22:56

Möjligen om ni ställer Blixten på TTL så slår den efter ditt exponeringsvärde ..
för att sen inte puffa till det för mycket .. Är ett tipps att ställa BLIXTEN i ett
expo comp +/- men typ - 0,3 -> -0,7 så slår den lätt under och ger en fin
upplättning..

Elgiganten och Nikon D40

Idag har Elgiganten annonsblad i DN igen. Priset för D40 Kit är 2990:-
Förmodligen är det som tidigare - det finns inga när man kommer dit.
Nu är det ju så som det står i annonsen "Tillgångsgaranti 3 dagar" Det är tom söndag det. "Garanterar tillgången i 3 dagar, boka och leverans inom 10 dagar och ingen handpenning". Då är det väl bara att köra på, för dom som önskar en D40 till priset 2990 kronor. Det skulle jag göra - och har gjort!

Bevaka tråden