Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden för Nikon D40 och D40x

Tråden skapades och har fått 628 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • International user
  • 2008-07-04 09:59
Ursprungligen av Reisan:

Vad skoj att du är väldigt nöjd och tycker det är ännu mer skoj nu. Nya möjligheter och erfarenheter väntar dig nu när du har skaffat digital systemkamera.

Ja, de är lustiga Cyberphoto med deras små godispresenter som de skickar med när man beställt grejor.

Man får godiset även om man handlar i deras butik. Godiset är perfekt att gnaga på när man packar upp sin nya leksak

Ursprungligen av rhesus:

Man får godiset även om man handlar i deras butik. Godiset är perfekt att gnaga på när man packar upp sin nya leksak

Heheh.. godiset tog fru och barn hand om. Jag fick nöja mig med min nya kamera!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-07-04 20:35
Ursprungligen av rhesus:

Man får godiset även om man handlar i deras butik. Godiset är perfekt att gnaga på när man packar upp sin nya leksak

I mitt fall passa det utmärkt och var nästan nödvändigt. När jag hade fått hem mina leksaker, så tänkte jag inte på mat alls i flera timmar. Då var det tur att CP hade levererat med någon form av föda.

Ursprungligen av Gusten68:

Heheh.. godiset tog fru och barn hand om. Jag fick nöja mig med min nya kamera!

En nöjd familj är en lycklig familj!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-07-03 17:19
Ursprungligen av Zawamura:

Du borde uppgradera till Leopard

Mm, skaffa Leopard då den kom ut. Men min dator strular och jag har inte tagit tag i att lämna in den på service. Men när jag väl fått tummarna ur... Så ska jag tuta in Leopard igen och testa möjligheterna.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-06-27 15:05

Håll in alt näru öppnar iPhoto så kan du göra ett nytt bibliotek.

  • Medlem
  • Vänersborg
  • 2008-06-28 10:17

-Det är värt att uppdatera till Leopard. Om datorn har tillräckligt flås! Annars blir det bara segt. I Leopard fungerar äntligen alla finesser som Apple skrutit med i alla år bra. Men Intel Dual-core är nog ett minimikrav.

  • Medlem
  • Vänersborg
  • 2008-07-02 12:39

3000 för en D40 är väldigt mycket kamera för väldigt lite. Man får inte mycket kompaktkamera för de pengarna,

Ursprungligen av nabben:

3000 för en D40 är väldigt mycket kamera för väldigt lite. Man får inte mycket kompaktkamera för de pengarna,

Jag gav lite över 4000 på cyberphoto, men det var ett paket, D40 med kit objektiv, en soligor väska, ett UV filter ett 2 gig sandisk minneskort och en microfiber putsduk, och en TWIX

Så jag är jäkligt nöjd och glad! har tagit cirka 100 bilder med den sen jag hämtade den i går!

(dottern har fått agera mycket modell )

  • Medlem
  • Vänersborg
  • 2008-07-04 08:18

Strular datorn kan det vara en bra idé att ladda ner "10.5.4 combo" istället för att uppdatera. MEd "installera och arkivera" blir datorn som ny! -I bästa fall!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-07-04 20:32
Ursprungligen av nabben:

Strular datorn kan det vara en bra idé att ladda ner "10.5.4 combo" istället för att uppdatera. MEd "installera och arkivera" blir datorn som ny! -I bästa fall!

Jag har testat att köra Radera och installera, tre gånger. Det är antingen mina ram-minnen eller mest troligen mitt grafikkort som strular. Nog off-topic.at i denna tråden.

Ursprungligen av Reisan:

Jag har testat att köra Radera och installera, tre gånger. Det är antingen mina ram-minnen eller mest troligen mitt grafikkort som strular. Nog off-topic.at i denna tråden.

Glöm inte ev. ny firmware bara - kolla det. Men som sagt "nog off-topic!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-07-04 22:20
Ursprungligen av adress@mac:

Glöm inte ev. ny firmware bara - kolla det. Men som sagt "nog off-topic!

Tack för tipset.

För att vara lite mer on-topic...

Jag märker ju vilken skillnad det är mot mitt gamla analoga system i sättet jag använder kameran... Men film planerade jag mycket mer och var "sparsam" med film, nu bränner jag av en salva kort och kan konstatera att visst blir fler sämre kort men jag har nog tagit fler riktigt bra kort på det sätter bara den här veckan än under åren jag kört film, bara en sån sak att få till riktigt bra spontana bilder på min dotter när hon leker/springer/etc bilder där hon är naturlig framför kameran bara för att jag inte behöver göra henne uppmärksam på att nu ska vi ta kort...

Nu bladdrar jag på igen, men denna gång var det i alla fall lite mer on-topic O:-)

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-07-04 23:17

Ja, jag kan förstå att det är smidigare med digitala foton än de man framkalla från analoga kameror. Dels kan man ta betydligt fler foton och dessutom sålla ut de man inte vill ha kvar redan i kameran.

Den enda gången jag inte kastar ett foto som inte är helt bra, suddigt felexponerat eller så är när min dotter är med på bild, när det gäller henne är varje bild guld värd att ha kvar
Annars så kastar jag inte bilder i kameran utan det blir när jag sätter mig och betygsätter och "taggar" bilderna i iPhoto, som sagt enorm skillnad på att vänta på framkallning av filmrullar... väntar på 4 stycken som är på framkallning... men nu blir det nog inget mer analogt fotograferande för mig

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-07-04 23:53

Du kan ju köra analogt för gamla goda tiders skull, då och då.

Ursprungligen av Reisan:

Du kan ju köra analogt för gamla goda tiders skull, då och då.

Skulle vara därför... men nä.. det bär emot att veta att varje bild jag tar kommer att kosta pengar. Med digitalkameran har man ju i princip bara inköpskostnaden för hårdvaran. Vad kostar 36 bilder att ta med den..inte många öre i datorns elförbrukning, medan 36 bilder kostar film och 99:- i framkallning...

  • Medlem
  • Vänersborg
  • 2008-07-05 08:09

-Det finns inte ens en inlämningsdisk kvar i fotoaffären för analogt längre!

Ursprungligen av nabben:

-Det finns inte ens en inlämningsdisk kvar i fotoaffären för analogt längre!

Nej jag råkade ut för det på onoff när jag skulle lämna in mina sista rullar... fick gå och fråga efter var jag skulle lämna in dem.. fick till svar: "Du får göra det i kassan det är så få som lämnar in film så vi kan inte ha en inlämningsdisk längre" gissa om jag kände mig som en dinosaurie..

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-07-05 08:50
Ursprungligen av nabben:

-Det finns inte ens en inlämningsdisk kvar i fotoaffären för analogt längre!

De hade ju kunnat kombinera inlämningsdisken, så att man kunde lämna in både digital och film. Jag antar att t ex OnOff, måste skicka iväg och att de inte gör framkallning i butiken, oavsett om det är digitalt eller film(?). Om det är så, så hade det ju inte varit mycket extra kostnad och i princip samma hanteringsarbete. Dvs påse plus filmrulle eller CD/Kort.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-07-12 02:22

Ojoj, var ett jäkla tag sedan jag var här inne. Och vad jag lärt mig mycket sen sist, herregud.
Hur mår ni alla?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-07-12 02:35
Ursprungligen av Neliz:

Ojoj, var ett jäkla tag sedan jag var här inne. Och vad jag lärt mig mycket sen sist, herregud.
Hur mår ni alla?

Det låter både bra och skoj att du lärt dig en hel del sen sist. Jo, det mås bra, tack!

  • Medlem
  • Vänersborg
  • 2008-07-12 08:52

RAW-filen ska finnas intakt som ett negativ och ändringarna "någon annan stans". Men i datorernas förunderliga värd kan man aldrig vara säker. Du får testa med en "skräpbild".

Jag måste bara skriva om min totala omvändelse i hanteringen av min d40. Det har vart en lärorik resa men nu tror jag att jag har funnit en metod som fungerar bra för MIG.

Till att börja med så, precis som många andra antar jag, fotade jag en del med motivlägena. Resultaten blev oftast rätt bra men jag saknade bristen på kontroll, dvs lite av anledningen till att jag gick över till en systemkamera.

Jag läste och läste och bestämde mig för att gå på manuella inställningar rätt över och då menar jag iso-val, slutare, bländare, vitbalans, af-omfång osv. Denna period har vart enormt lärorik men nu när jag har lite bättre kontroll på vad som betyder och alla inbördes förhållanden så bestämde jag mig för att ta ett drastiskt steg bakåt (kanske vissa skulle säga, vad vet jag?).

Min nya filosofi går ut på på att

1) Köra i läge A då jag anser att kameran gör ett bättre och framförallt snabbare val av slutare. Jag har fortfarande möjlighet att styra bländaren vilket jag ser som betydligt mer viktigt än att kunna styra slutaren. Egentligen är väl ända skillnaden att du i M manuellt ställer in kameran på 0 vilket tar betydligt längre tid än om du låter kameran sköta det arbetet åt dig i A. Då jag inte är nöjd med resultatet justerar jag snabbt exponeringskompensationen istället.

Visst finns det undantag där du kanske vill över- eller underexponera men då är det inga problem att snabbt gå på M för det specifika tillfället. Fast det går väl iof, om du exempelvis vill köra en siluett låsa exponeringen på himlen och komponera om likaväl?

2) Jag låter kameran sköta ISO-valet. Det här var något jag var väldigt rädd för i början. Av någon anledning, och jag ser det hos flera, så har jag vart överdrivet rädd för brus. För det första tycker jag att d40n har lågt brus på låga ISO-tal och för det andra så, som i exemplet ovan, gör kameran ett betydligt kvickare val än vad jag gör.

Hur många av oss har förövrigt inte glömt att ändra ISO och upptäckt det alldeles för sent. Nu ser jag ISO mer som ett av flera instrument för att uppnå rätt exponering. Skulle det nu bli lite brus så stör det faktiskt inte mig så himla mycket.

3) Jag har gått från RAW till JPG. Här är jag mer kluven men det avgörande argumentet för mig är snabbheten. Jag tilltalas av tanken att se RAW som dina negativ där du har möjlighet att ändra på vitbalans i efterhand. Dock har jag, efter moget övervägande, kommit fram till att jag mer uppskattar att lägga min tid på att komponera bra bilder och vara mer i "fält" än framför datorn och redigera mina bilder i ps.

4) Ovanstående punkt förutsätter givetvis att jag tweakar kameran på bästa sätt (något som inte var lika viktigt när jag fotade i RAW). Några radikala förändringar är att jag numera alltid är noggrann med vitbalansen då jag inte avser att korrigera färgerna i datorn. När jag har gjort rätt vitbalansval så inser jag hur himla mycket bättre min kamera är på att göra färgvalen åt mig. Detta har ju dock givetvis ganska mycket att göra med att jag inte är något hejjare på att redigera mina bilder i datorn och jag är ingen stor vän av ps. Vidare kör jag, i princip, alltid med inställningen vivid i image optimization.

Hoppas jag inte glömt något, men det är iaf ungefär så här jag jobbar numera.

Kontentan är iaf:

-Mer fotograferande
-Bättre bilder
-Mindre tid för redigering

Inget RAW vs JPG-krig nu hoppas jag. Det här fungerar, för tillfället, bäst för MIG. Det kan mycket väl vara så att jag ändrar mig och övergår till RAW i framtiden. Men utifrån mitt tålamod och mina kunskaper i ps så är det här rätt väg att gå just nu.

Några funderingar bara...någon som känner igen sig?

  • Medlem
  • Vänersborg
  • 2008-07-15 08:54

Att använda förprogrammerade inställningar på fel ställe kan också vara rätt användbart, ibland, där finns möjligheter för kul experiment.
Använder man RAW yrkesmässigt använder många "script" eller liknande. Tex ett "script" som korrigerar för det gula ljuset i ishallen i Vänersborg, ett annat för det isblå ljuset i ishallen i Grästorp osv..

Jo, jag kör rätt ofta med "fel" vitbalans i olika situationer. För snygg naturtrogen färg i ansikten har jag kommit fram till att skuggsymbolen för vitbalans fungerar bra. Annars väljer jag oftast molnpreseten, även inomhus. Jäkligt lärorikt att prova sig fram med vitbalansen är det iaf.

Visst skulle det fungera att fixa en egen preset i camera raw om man exempelvis fotar mycket i en ishall eller liknande. Som glad amatör så besöker jag dock sällan ställen där ljusförhållandena är likadana så det blir att pilla med vitbalansen för varje kort.

@ pumpernickle:

Håller med om din filosofi, till en början fotograferade jag i RAW och gav så mycket merarbete för att få rätt vitbalans och rätta färger. Dessutom kunde jag bara ta 280 bilder i RAW på mitt minneskort. När jag bytte till JPEG (tack vare bland andra Rockwell) så blir färgerna och vitbalansen oftast rätt från början (använder enchanced saturation på alla mina bilder och oftast auto vitbalans).

De flesta korten jag tar använder jag A eller P till, för att de är smidiga. P för snabbheten, när man ska ha en bild illa kvickt. Dessutom fungerar flexibelt program väldigt bra också, om man vill ändra slutare och bländare.

Däremot är jag inte riktigt kompis med ISO, kör oftast med Auto ISO men inte över 400, eftersom jag tycker det ger för mycket brus. Men jag ska försöka lite med högre värden för att verkligen se hur det blir!

Jag har förresten funderat lite på hur man som fotograf fördelar tiden mellan kameran och datorn, alltså hur mycket man tar bilder gentemot hur mycket tid man lägger på redigering i program som PS och sortering på datorn..

I mitt fall lägger jag nog 75% av min fotograferingstid med kameran i hand, jag sorterar alldeles för lite redigerar som mest lite lite färger och vitbalansen i Lightroom.

Hur gör ni?

Ursprungligen av Ajohansson:

@ pumpernickle:
Jag har förresten funderat lite på hur man som fotograf fördelar tiden mellan kameran och datorn, alltså hur mycket man tar bilder gentemot hur mycket tid man lägger på redigering i program som PS och sortering på datorn..

I mitt fall lägger jag nog 75% av min fotograferingstid med kameran i hand, jag sorterar alldeles för lite redigerar som mest lite lite färger och vitbalansen i Lightroom.

Hur gör ni?

Jag har kameran med mig och ibland blir det rena fotoutflykter - alltså en resa med syftet att komma hem med vissa foton. Ibland är den med på ngt annat och jag råkar få med ett antal bilder hem. Man kanske inte kan sticka iväg och fota svampar när man skall på husvisning om ni förstår...

Tar gott om bilder ute, olika vinklar, olika "pill" överexponerar, under likaså.
Annat utsnitt, bländare. Leker rätt bra.

Väl hemma kopieras rasket till en extern disk och sedan in i LR.

Kollar, sorterar bort oskärpa och annat som inte håller måttet.
Sedan går jag över det jag sparat och det beror ju på:
Skärper, vitbalans (Pentaxen fixar inte lysrör - någonsin), förstärker färger eller (oftare) bleker bort färger, gör om till Svartvitt, etc etc etc.

Jag tycker LR är ROLIGT och ser det som en del av hobbyn.

Gissar att det förr fanns gott om folk som sket fullständigt i mörkrumsbiten och bara tog foton. Likaså fanns det väl tvärtom, de som tyckte att mörkrummet var trevligare än att vara ute och knäppa bilderna....

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-07-15 21:36

Ja, det är bra och kul att experimentera med de förinställda vitbalanslägen i olika typer av ljusförhållanden. Att manuellt ställa in vitbalansen genom att låta kameran mäta mot ett vitt papper eller gråkort är inte dumt heller. Speciellt i ishallar eller andra typer av inomhushallar. Har testat lite av detta. Får testa mer vid tillfälle.

Jag spenderar ca 60 procent med fotografering och 40 procent med att sortera, beskära och eventuellt justera färg/ljus i Lightroom. Dock försöker jag på senare tid att ställa in bättre och därmed mindre efterarbete. När jag endast behöver beskära fotot, då är jag väldigt nöjd med mig själv.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-07 13:34

Hur farligt är det egentligen att använda gamla blixtar på en Nikon D40?

Har två, en gammal old school och en Lomo. Lomon funkar men vågar man testa med den andra? Kan elektroniken pajja i kameran, med den vänstra på bilden ->

Stockholm Smygstyle: Minolta Auto 200X / Nokia Video Light / Cam 20 / Lomo Flash

Bevaka tråden