Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden för Nikon D40 och D40x

Tråden skapades och har fått 628 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-02-28 20:28
Ursprungligen av Ipod_Lover:

fast egentligen, är det lätt att slita ut den inbyggda usb porten om man använder den ofta tex bara överföra 3 bilder till iphoto osv?

Ja, men om man är försiktig varje gång så ska det inte vara några problem. Jag har den sladden i min väska ifall jag behöver komma åt minneskortet när jag är borta. Hemma kör jag på med min kortläsare.

okej. fast iofs allting blir ju slitet till slut

  • Medlem
  • Vänersborg
  • 2008-02-29 12:14

Kul det funkade, trevlig helg

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-03-05 13:20

Tidigare i denna tråd så diskuterades kombinationen filter och motljusskydd. Jag undrar om motljusskyddet skruvas på, som ett t ex UV-filter? Eller den trycks endast på som ett lock som passar precis?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-03-05 13:26

I veckan kommer mitt nybeställda LowePro Top Load zoom toploader 70 AW väska och ett begagnat Nikkor AF-S DX VR Nikkor 55-200mm f/4-5.6 G IF-ED. Det får gärna rappa på, på Posten!

Ursprungligen av Reisan:

I veckan kommer mitt nybeställda LowePro Top Load zoom toploader 70 AW väska och ett begagnat Nikkor AF-S DX VR Nikkor 55-200mm f/4-5.6 G IF-ED. Det får gärna rappa på, på Posten!

Hehe låter bra. Ska åka till paris på påsken. Lånar nog ett tamron 70-300 så man kan ta lite bilder på eifeltornet osv

enda är väl att jag kanske inte hinner få mitt pass. lol?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-03-05 19:00
Ursprungligen av Ipod_Lover:

Hehe låter bra. Ska åka till paris på påsken. Lånar nog ett tamron 70-300 så man kan ta lite bilder på eifeltornet osv

enda är väl att jag kanske inte hinner få mitt pass. lol?

Aha, Paris! Vad skoj! Ok, ska bli kul att se fotona när du är åter. Om du kommer iväg. Men kan du inte skynda på det eller få något temporärt? Mm, har inte rest så mycket så jag vet inte vad som gäller nu med pass.

jopp ska försöka skynda på passet
Kommer lägga upp många nice'iga bilder när jag kommer hem igen

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-03-05 19:19
Ursprungligen av Ipod_Lover:

jopp ska försöka skynda på passet
Kommer lägga upp många nice'iga bilder när jag kommer hem igen

Säg till sen.

  • Medlem
  • Vänersborg
  • 2008-03-06 07:42
Ursprungligen av Ipod_Lover:

jopp ska försöka skynda på passet
Kommer lägga upp många nice'iga bilder när jag kommer hem igen

-Nice? Skulle inte du till Paris?:cool:
-Sorry hörde just en trailer om Framåt Fredag/Radio väst och blev smittad!

Ursprungligen av nabben:

-Nice? Skulle inte du till Paris?:cool:
-Sorry hörde just en trailer om Framåt Fredag/Radio väst och blev smittad!

Öh what?

Bra att kameraväska passade fint iallafall, men jäkligt komiskt med en medföljande twix?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-03-06 21:24
Ursprungligen av Ipod_Lover:

Bra att kameraväska passade fint iallafall, men jäkligt komiskt med en medföljande twix?

Ja, den var rymlig och hade såna där löstagbara väggar med kardborrfästen. Och det fanns regnskydd i en av fickorna. Smidigt.

Ja, det var en kul överraskning med Twix. Kul grej och som gör det där lilla extra att handla från dem igen.

yep. dock inte lika trevlig upplevelse om twixförpackningen gått sönder så det smält chocklad i hela insidan väskan.

sure will

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-03-06 18:32

Fick hem det begagnade 55-200 gluggen idag. Oj, vad tung kameran blev alltså. Har ju bara kit-gluggen på 18-55. Fick även hem nyinköpta Toploader-väskan. Den ser större ut i verkligheten. På hemsidan där jag beställde väskan stod det att den rymmer upp till 200mm gluggar. Men där är ju mer yta. Så kanske den räcker även till en 70-300mm också. Där är typ 10-15 cm kvar när jag stoppar ner kameran.

CyberPhoto är för lustiga. De hade stoppat ner ett Twix-choklad med i kartongen de skicka väskan i. Haha!

Det kan vara så att dom menade t ex 70-200 2.8, den kräver dom där extra 10-15cm.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-03-06 19:49
Ursprungligen av irrelogical:

Det kan vara så att dom menade t ex 70-200 2.8, den kräver dom där extra 10-15cm.

Nu när jag kollade igen på CyberPhoto så stod det 80-200/f2,8. Jag som trodde att de som slutade på 200 var lika långa. :">

Edit: Kollade måtten och vikten för 55-200 respektive 70-200. Det skilde sig väldigt mycket. Det sistnämnda var ju typ dubbelt så långt. Haha.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-07 00:35

Fick också choklad i paketet tillsammans med mitt stativ. Det är CyberPhotos gimmick att skicka med lite godsaker i paketet. Man blir ju lite extra glada av det!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-03-07 07:06
Ursprungligen av magnur:

Fick också choklad i paketet tillsammans med mitt stativ. Det är CyberPhotos gimmick att skicka med lite godsaker i paketet. Man blir ju lite extra glada av det!

Ja, sådana här saker gör ju att de sticker ut från mängden. Ja, man blir extra glad faktiskt.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-03-16 21:50

Nu efter nästan två månader med instegssystemkameran Nikon D40 så märker jag att det blir roligare och roligare för varje ny sak man testar och lyckas med. Kör mycket med slutar- och bländarprioritet, samt manuellt läge. Kikar en del på fokus- och exponeringslås nu...

Har avfyrat en del exponeringar fram till nu men många blir kassa och slängs. Ett fåtal blir bra och sparas. Dock märker jag att mängden misslyckade exponeringar minskar med tiden. Har inte varit ute och plåtat så mycket som jag önskar.

Vill kunna allt nu och fånga alla magiska ögonblick...

Det här är himla kul! Att jag inte tagit tag i detta tidigare...

oxå fotat runt nu med min Nikon D40, under resan på hawaii tryckte jag av 1500 bilder men kan erkänna att jag aldrig kör på P eller M ska man börja våga det? börja få kläm på A och S nu vågar jag nog säga..........någon som vet kan säga vad den största skillnaden är mellan S/A kontra P då......

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-03-17 17:59
Ursprungligen av Nefcairion:

någon som vet kan säga vad den största skillnaden är mellan S/A kontra P då......

S-läget är det s k Slutarprioriterade läget, dvs du ställer in slutartid och kameran anpassar automatiskt bländarstorlek.
A-läget är det s k Bländarprioriterade läget, dvs du ställer in bländarstorlek och kameran anpassar automatiskt slutartiden.
M-läget är det s k Manuella läget, dvs du ställer in både slutartid och bländarstorlek.

Den stora skillnaden med M-läget kontra S/A-läget är just att du kan ställa in slutartid och bländarstorlek manuellt.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-03-17 18:02
Ursprungligen av Nefcairion:

oxå fotat runt nu med min Nikon D40, under resan på hawaii tryckte jag av 1500 bilder

Aha vad skoj att du fick fotografera en del på din resa. Ja, det är lätt hänt att man fotograferar rätt många foton på resor. Det finns ju allt möjligt kul att fotografera.

de bilderna vill man se hur de blev. lägg upp nårra på flickr vetja

Ska åka iväg till paris kl 5 imorgon bitti. Yey! Hoppas på bra väder,

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-03-17 18:12
Ursprungligen av Ipod_Lover:

Ska åka iväg till paris kl 5 imorgon bitti. Yey! Hoppas på bra väder,

Aha, så det är dags att resa till Paris. Vad kul. Då antar jag att du fick passet i tid. Fick du lånat ett Tamron 70-300? Se till att komma hem med fullmatat minneskort!

Jepp passet lyckades komma i tid, dock lyckades jag inte riktigt få tag i ett tamron pga beställningsvara :/ Men minneskortet kommer vara fullt 4 sure

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-03-17 18:20
Ursprungligen av Ipod_Lover:

Jepp passet lyckades komma i tid, dock lyckades jag inte riktigt få tag i ett tamron pga beställningsvara :/ Men minneskortet kommer vara fullt 4 sure

Ok, men det blir bra med ditt 18-55 också. Ha en trevlig resa!

Tackar!

  • Medlem
  • Vänersborg
  • 2008-03-18 08:24

Köp inte ett stort minneskort köp flera små!
Läser om minneskort med otroliga gigabites kapacitet. Fy vad hemskt att tappa en gigabite bilder från tex Hawaii. Inte bara att kvista dit och ta om dem. Så jag har fyra 256 mb kort i stället. Känns lite lugnare. Bara nåt hundratal bilder som går åt fanders. M,P.S eller nåt annat. Prova hemma i köket! Har några snygga bilder i min bildmapp som jag tagit med "Tulpansymbolen". Makro funkar riktigt bra. Blir så snygg bakgrund. Råkade prova den inställningen på porträtt. Kanske kan utvecklas. Våga prova, det är ju toppen med digitalt att man kan radera direkt i kameran och inte behöver skylta med sina tabbar för kollegor.

Mja, många små minneskort gör ju så att man får byta oftare. Mao ökar risken för att man tappar bort något av dom, istället för att kanske inte behöva ta ur det alls under hela resan. Sen finns det såklart andra aspekter, som att ett minneskort kan gå sönder, men det är inget som så ofta drabbar "vanliga dödliga".

Om man fotar i Raw-format så blir det riktigt jobbigt med småkort, jag får plats med 200 bilder på mitt 4-gigskort om jag fotar med D2x'en, och ungefär lika många på mitt 2-gigskort i D40x'en.

Bevaka tråden