Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

sända radio live

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Om man skullle vilja sända lite radio (stream, live och med prat), vad ska man då använda för program. Använder X.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2003-05-21 15:24

Använd Shoutcast eller Icecast för att strömma mp3 (som du kan lyssna på i iTunes eller Winamp). För att sända till servern behöver du tex Audion.

Annars kan du använda Quicktime streaming server för att strömma, och Quicktime broadcaster för att sända. Det går att strömma mp3 med QSS också, men jag tror inte man kan sända det live, då blir det en Quicktime-ström.

Jag drar igång den här tråden igen..
Jag står inför ett "delikat" problem.

Jag vill göra en mp3 broadcast (LIVE source, inte mp3 filer alltså). I och med detta blir utbudet av broadcasters minimerat, till typ Audion. Den stora och då menar jag verkligen STORA nackdelen med Audion är att du inte kan spela det du streamar, jag vill ju både livestreama och arkivera och det på datorn jag streamar ifrån. Arkiverar man på streamservern så kommer ju även ev framedrops med - ej att föredra.

Alt2 är att jag streamar med QTB som ju stödjer "record to disk" samtidigt som man streamar. Men här finns ju inte mp3 som valbart format utan det blir isåfall MPEG-4 - visst grymt format men då sjunker ju antalet potentiella lyssnare dramatiskt.

Just nu sitter jag o laddar ner Uplink - skall se vad det går för, men det kostar pengar och jag är inte säker på att funktionerna jag söker finns.
Ska även undersöka möjligheten att mp3 encoda i QTB - får söka på nätet om detta helt enkelt.

Någon som kan komma med ett alternativt broadcastingprogram el en annan fiffig lösning för MP3 i QTB ?
O det är som sagt LIVESÄNDNING det är frågan om.

En alt lösning skulle ju vara o kasta in shoutcast på servern (istället för QTSS) och välja archive i setupen där, MEN då får man ju som sagt ev framedrops o dyl från broadcastern.. hmm

Hmmm...
DivX Pro har ju en mp3 component med i paketet.. frågan är om man iaf kan nyttja den i QTB då QTB ju skapar .sdp filer vid sändning.

Det här är ju nästan omöjligt uppdrag känns det som, lika bra o ta dit en ful PC o köra winamp med record istället då.. men det var ju lixom inte meningen.
Snyggare med en liten 12" PB o det lysande äpplet.

  • Oregistrerad
  • 2003-08-31 17:19

Glöm inte att STIM vill ha en tusing i månaden

[Även om man bara leker med tekniken - dom jäklarna...]

Beror ju på vem som gjort musiken som streamas iofs dåra..

  • Medlem
  • International user
  • 2008-12-25 18:20

http://www.rogueamoeba.com/nicecast/

ett bra alternativ tror jag...
kostar lite dock... men man kann ju ta 20 minuters rundor

vad jag skulle vilja hitta här på 99:an just nu är hur jag ska fa igang min icecast2 server, efter att ha installerat den...

1
Bevaka tråden