Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Öppna och rengöra Apples tangentbord?

Tråden skapades och har fått 22 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Apples tangentbord är ju snygga och söta på alla vis, och det vill man ju hellst att de ska förbli ett tag. Jag använder modellen som levereras med de senaste PowerMacarna. Det är lite irriterande att det lätt kommer in damm och skräp under det genomskinliga plasthöljet.

Jag törs inte öppna mitt tgb och göra rent det innan jag hört om någon annan har gett sig in på det och lyckats. Är det någon som har försökt sig på det? I så fall: är det pillrigt och marigt, eller en baggis?

Har också seriöst funderat på samma sak....damtussar under plasten är inte så fräscht....

Det du behöver är en torks-mejsel (jag vet inte hur det stavas, torx, torks, thorks, torsk?)

Jag ska nog ta mig tid i helgen att göra det med mitt....

  • Oregistrerad
  • 2003-05-22 20:36

Förstår precis vad du menar, men har inte drabbats av panik, det finns möjlighet att skruva upp eländet. (Även om jag inte fixat rätt skruvmejsel ännu, borde finnas på Clas Ohlsson)

Det riktigt läskiga är musen, hur ska man få ur skiten ur den? Har försökt peta in en trasa i springan vid tummen men musen blir inte renare. Har någon några tips på mustvätt?

"Torx" heter det. En del skruvar är så jävla små att inte ens Clas Ohlsson har mejslar till det.
Jag försökte öppna ett som jag spillt kaffe i, det är bara att glömma det där med rengöring.
Det går inte att få ihop det sen, en massa plastbitar som sprätter iväg och som man aldrig får ihop igen.

Då blir det väl till att leta efter ett väldigt litet munstycke till dammsugaren - ett som man kan pilla in vid kanten till tangenterna.:D

Åk till Volvo i Haga Norra, kasta upp 600 kr och åk hem med ett litet vidunder som blåser tryckluft genom hela tangentbordet så att färgen nästan lossnar. Det fina med Volvos lilla kompressor är att den laddas med 220 volt och sedan fungerar med batteridrift. Man kan m a o släpa med sig den från datorsal till datorsal (ja ja, det finns oftast väldigt mycket ström i den datasal men det var ju inte det det skulle handla om...)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-05-22 21:44

Det stämmer att det är en väldigt liten torx-skruv, men de flesta välsorterade järnhandlare har sådana mejslar. Själv är jag verktygoman så jag har naturligtvis en sådan, och en gammaldags "skalman".

Jag bruka få ut en halv katt bara genom att dra med en bit vikt kopieringspapper (horisontellt) mellan tangentraderna.

Ingen slutgiltig lösning, men en bit på vägen.

  • Medlem
  • 2003-05-22 22:05

Jag snäppte av alla tangenterna, diskade dem och torkade under dem. Det hade gått jättebra ifall jag inte fick hjärnsläpp och fick för mig att pilla på de mjuka kontakterna med en vass sax... Gör inte det. Ibland är man inte alldeles smart.

Nu srere fdt ut så häer ´näre man skericver på dfert tangerntboredfret....

OBS! Det var ett sånt där litet tangentbord, jag vet inte ifall det är lika enkelt att pilla av tangenterna på den nya modellen.

  • Avstängd
  • 2003-05-22 22:42
Citat:

Skrevs ursprungligen av Nurell
"Torx" heter det. En del skruvar är så jävla små att inte ens Clas Ohlsson har mejslar till det.
Jag försökte öppna ett som jag spillt kaffe i, det är bara att glömma det där med rengöring.
Det går inte att få ihop det sen, en massa plastbitar som sprätter iväg och som man aldrig får ihop igen.

Det låter som mitt kök. Köpte nya grejer allt från Electrolux för att få ett paketpris.

På spisen ( Ugnen ) har jag bytt handtag 3 gånger plasten tydligen felblandad.
Tålde inte värme ??
Skyddsplasten på diskmaskinen där knapparna är pajade vid rengöring
Två löjliga plastpiggar.
Tre hyllor i kylen tålde inte heller rengöring.
Nästa gång blir det rostfritt.
Det borde jag förresten lärt mig efetr alla år på krogen.
Köpa billigt blir dyrt.:)

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-03-10 19:24

Jag skulle vilja göra rent tangentbordet. Jag undrar om någon har erfarenhet utav Cyber Clean för rengöring av ditt tangentbord ? Jag undrar det borde väl göra tangentbordet något fräschare?

Den försäljaren har svada, han... Undrar om han har stått på marknader och torg för att kränga mirakeltrasor tidigare?

Men visst, det kanske fungerar.

Annars: Vilket tangentbord gäller det? I texten ovan diskuteras den vedervärdiga badbaljan™ som Apple körde med under mitten av förra decenniet. Inte nog med att det samlade smuts – man såg smutsen tydligt genom det genomskinliga tråget.

De nya, platta tangentborden av aluminium borde det väl räcka med att torka med mirakeltrasa och ev blåsa med tryckluft på burk? Eller gäller det en bärbar? Då skulle jag nog vara lite tveksam till att slajma det...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-03-11 12:01
Ursprungligen av johan_tanying:

Den försäljaren har svada, han... Undrar om han har stått på marknader och torg för att kränga mirakeltrasor tidigare?

Men visst, det kanske fungerar.

Annars: Vilket tangentbord gäller det? I texten ovan diskuteras den vedervärdiga badbaljan™ som Apple körde med under mitten av förra decenniet. Inte nog med att det samlade smuts – man såg smutsen tydligt genom det genomskinliga tråget.

De nya, platta tangentborden av aluminium borde det väl räcka med att torka med mirakeltrasa och ev blåsa med tryckluft på burk? Eller gäller det en bärbar? Då skulle jag nog vara lite tveksam till att slajma det...

Jag syftade på trådlösa tangentbordet som man får med när man köper en stationär dator eller köper separat. Vad för trasa är det du menar?

Ursprungligen av liganen:

Jag syftade på trådlösa tangentbordet som man får med när man köper en stationär dator eller köper separat. Vad för trasa är det du menar?

Mirakeltrasa – en sån där duk som inte behöver rengöringsmedel för att göra rent. Vilken som helst duger väl i princip. Finns på alla Ica/Coop/andra valfria snabbköp.

  • Avstängd
  • Kungsholmen
  • 2012-03-11 12:51

Hej. Jag vet inte om mina egna erfarenheter funkar på era tangentbord, men här får ni min historia.
Jag råkade hälla lingonsylt på min första vita iMac med kabelstyrt Alu tangentbord. Innan jag gick ner till macaffären för att köpa ett nytt, tänkte jag testa om det gick att tvätta bort lingonsylten.
Sagt o gjort med yesflaskan i ena handen och tangentbordet i den andra gick jag in i badrummet , dränkte bordet i diskmedel och satte duschen på full sprut på varmvattnet och duschade av tangentbordet i säkert 15-20 minuter. Efter att det mesta av vattnet runnit ur torkade jag av det med en handduk. Virade in det blöta tangentbordet i en torr handduk och lade det på värmeelementet i köket. Varje dygn i 3-4 dagar vände jag på tangentbordet och lade in det sedan i bokhyllan, eftersom jag jag köpte ett nytt i macaffären.
Ett halvår senare tyckte jag att det nya Alutangentbordet började se solkigt ut. Kanske dags för ett bad, jag visste fortfarande inte om badet hade förstört det första tangentbordet. Jag kopplade ur det nya och in med det gamla nytvättade som fungerade perfekt. Sedan dess har jag badat mina tangentbord lite då och då utan problem tills jag köpte min nya iMac i5 som inte ännu behövt något bad.
Ett Alu tangentbord är gjort i aluminium, plast, lödningar och kretsar som allt tål vatten. Det viktiga är att allt vatten avdunstat innan man börjar använda det igen, annars riskerar man att kretsarna hittar genvägar genom fukt/vatten som ligger kvar som kortsluter kretsen/kretsarna och förströr tangentbordet.

Nu har jag till min nya iMac i5 ett trådlöst Alu tangentbord med batterier. Är inte säker, men tar man bort batterierna så borde man nog kunna bada det också.
Tack
Kalle

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-03-11 12:55

Vatten består ju inte bara av vatten, så jag tycker nog inte att det är att rekommendera som rutin, däremot om man har spillt något på det (det blir lite avlagringar kvar när vattnet har avdunstat). Men gött för dej att det funkade.

  • Avstängd
  • Kungsholmen
  • 2012-03-11 13:14

Stämmer. Vatten innehåller olika mängder av kalk. Gotland och vissa delar av Norrland har visst mer kalk i vattnet än andra.
Jag tror för min del att risken för kortslutning på grund av avlagringar i tangentborden är ringa. Alternativet för mig hade varit att slänga.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-03-11 13:55

Kalk är en stor del, men även en hel del andra grejor kan finnas med (järn...), dock i små mängder. Har man tillgång till avjoniserat vatten är det en fördel.
Givetvis ska man testa när man råkar ut för sådant som du gjorde med sylten, men att ha som rutin att tvätta det i duschen skulle inte jag göra

Fukten gör att allt oxiderar. Förr eller senare lägger en badad elektronikpryl av.

Skall elektronik bada, gör det i sprit (isopropanol-A).

Batterivatten är avjoniserat och således inte elektriskt ledande samt fritt från kalk och salter vilket för det lämpligt för rengöring av elektronik efter vad jag har hört. Så om jag skulle rengöra elektronik utan att demontera den så skulle jag nog satsa på batterivatten+ lite diskmedel.

  • Avstängd
  • Kungsholmen
  • 2012-03-11 16:47

Bra råd och synpunkter. Klibbiga saker som yes, lingonsylt och coca cola kräver nog en riktig genomrinning av varmt vatten. Tror ni batterivatten kan lösa klibbigt och varmt måste det nog också vara.
Kalle

Hundrade gången jag tjatar om det här.

Man behöver inte använda massa kemikalier.
En mirakeltrasa, skölj under kran i varmt, vrid ur till den är fuktig - inte blöt.
Torka över alla tngenterna med den varma, fuktiga trasan.
Torka sedan efter kanske 10s med en torr mirakeltrasa. Nu kan du gni lite hårdare om du vill.

Löser fett, smuts och mkt annat. Inga kemikalier.
3 mirakeltrasor i en förpackning kostar väl 39:- på ICA/Coop och räcker i åratal.

Funkar även på kylskåp, glasbord, skärmar, TV'n, skrivaren, bokhyllan ... etc.

Här har ni killar som inte städar så mkt chansen imponera lite på era tejer

Jag tvättar mina tangenter med kemiskt ren bensin lite då och då. Blir kliniskt rena. Tar hudfett, snorkråkor, kaffe, snus mm.
För den känslig så blir det en rätt tung doft i rummet under själva processen - rökning undanbedes.
Har använt bensin de senaste 14 åren och kommer fortsätta i minst 14 år till.
/m

1
Bevaka tråden