Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Pro Tools vs Logic...

Tråden skapades och har fått 40 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Norrtälje
  • 2008-02-08 22:33

Hej alla!

Nu har jag äntligen skaffat mig en MacBook 2,2 med 4 gig.

Har en rätt stor vana i gamla hederliga studios, både som musiker men även spelat in och gjort en del mixar för många år sen, men inte jobbat direkt med datorn tidigare. Har skrivit en del mindre grejer förut och är hyfsat van att skriva noter och arr för hand - men det vart mest trumspel för mig ändå i sluttampen.

Vill lära mig att jobba med Logic el Pro Tolos men är osäker vilken som gäller för just mig. Nu vill jag försöka satsa på ett program och inte småtesta lite av varje. Testade lite på Logic 7 hos en kompis men tyckte den var rätt knepig. PT har jag bara fått tips om, och den liknar kanske mer en vanlig studio (mixer etc) än Logic säger några, och kanske skulle vara bra för mig med lite studiovana?

Iaf har jag beställt Sibelius notskrivningsprogram då jag gärna vill lära mig detta, velade in i det sista mellan Finale och Sibelius, men jag valde S då jag fått för mig att det är lättare att komma in i (och detsamma gäller väl även i detta val..).

Problemet blir även att; då Avid/Digidesign nu äger både Sibelius och Pro Tools så är dom jäkligt kompatibla och verkar gå att slänga fram och tillbaks hur som helst..
- men funkar det lika bra mellan Logic 8 och Sibelius..??

Jag kommer till stor del att jobba i min lilla hemstudio med mjukvarusyntar av alla de sorter samt typ Miroslav Symphony Orch (som jag har sen tidigare) samt DZ drummer och slagverkssamples (klassiskt, world, afro/latin etc) samt med lite egna samples till att börja med. Håller både både på med typ pop/soul grejer till mer trad orkestergrejer samt ska försöka att ta upp lite av filmmusikvarianten (som jag pysslade med för en 15 år sen..). Dock, jag vill även kunna lägga på akustiska instrument även om det mest är mjukvarusyntar som spelar och även ibland lina in bas/git, micka trummor/perc och även ibland ta upp allt från popsång till körer etc etc.. Blir ju lite att tänka på..

Dvs, mycket midi (mest i datorn men jag har även några gamla ext burkar som proteus 1 & 2, Korg M1, Alesis Q8 (som motherkeyb nu) samt några justa Juno syntar med en del feta ljud) men vill då även kunna göra grejer live - blandat med midi eller enbart. Troligtvis blir det ca 50/50 midi kontra live. Sen är det viktigt att kunna synka till film/video om det blir lite ljud- och musikläggning i framtiden. Vem vet..

Några säger att Pro Tools är oslabart om det lutar åt live hållet (audio) och några tycker Logic (speciellt 8) är oslagbart om det mest är midi som gäller. Och jag tror det blir 50/50 för mig som sagt, vilket dilemma.. Men jag har inte fått så många el klara svar så att jag vet vart det barkar.

Vad göra, vill gärna lära mig ett program ordentligt som förhoppningsvis passar just mig?

Hmm, mycket om lite kanske- men jag är ju tacksam för alla tips.

Tack för att du läste!

Hälsningar
/JCDC

ps) föresten har jag inget ljudkort eller mikar heller (jo några gamla Shure). Är ju van att kunna micka upp trummor och en massa annat i "vanlig" , men det går ju bara inte ekonomiskt med ett ljudkort som har 15 mik ing... Dock, två mic tycker jag är minimum för att komma igång + några line, eller.. Ekonomin är heller inte den fetaste i dagsläget..

pss) sen får jag väl ta resten som det kommer, men vill gärna komma igång iaf

Låter lite som att du även bör kolla upp Digital Performer 6 som kommer villken dag som helst. Det brukar vara populärt bland folk som sysslar med filmmusik eftersom det först och främst kan i stort sett det mesta som ProTools, Sibelius och Logic kan (t om utnyttja DSP kraften i ProTools HD-hårdvara.. men Sibelius är fortfarande bättre på notskrivning öven om DP länge varit väldigt populärt bland de som jobbar med sådant) och dessutom så har det väldigt bra verktyg för ljudsättning av film. Det kan t ex importera FinalCut-projekt för att få med tidsstämplar och sånt skoj.

Förutom det.. Pro Tools känns som det lättaste alternativet att komma igång med. Om man inte tänkt lägga ner så mycket tid på musiken så att man orkar lägga ner tid på att läsa manualerna ordentligt eller helt enkelt inte bryr sig om den tekniska biten så känns det som det absolut bästa valet tycker jag. Väldigt lättanvänt och samtidigt ganska så kraftfullt. Logic känns lite mer passande till att jobba mycket med mjukvarusyntar och snabbt slänga ihop låtar i på ett lite annat sätt. Även det är ett väldigt kraftfullt program som kan det mesta, men kräver lite mer inlärning för att komma igång ordentligt. Det som egentligen talar mest emot DP är väl att det inte är så populärt i europa.. så det kan vara lite svårt att hitta någon som kan hjälpa en på plats med att komma igång. Istället så får man vända sig till internationella forum som t ex unicornation.com. Det är svårare att komma igång med än de andra två alternativen.. men det har ganska så mycket smarta funktioner som tyvärr saknas i de andra.

Produktsida: MOTU.com - Digital Performer Overview
Nyheter i 6:an: KVR: MOTU previews Digital Performer 6 at NAMM

Har aldrig själv lyckats komma in i DP, men jag känner en del som envisas med att höja det till skyarna. Personligen har jag mångårig ProTools-vana. Har också jobbat med Logic och Cubase emellanåt men har inte känt mig hemma i de miljöerna på det sätt jag gör i PT. Det finns ju fler alternativ, t ex Sequoia/Samplitude m fl.

ProTools är ju väldigt smidigt för ljudläggning till film, tycker jag. Jag tror att om du associerar dig till en "traditionell" ljudteknisk bakgrund så kommer du att känna dig hemma i PT hyffsat snabbt. Men har du växt upp med Steinberg & Co så kommer du inte att göra det.

När det gäller midibiten - personligen trivs jag bra med midiupplägget i ProTools. Folk pratar mycket om att Logic och Cubase är så mycket bättre på midi, fast jag kan inte komma på vad jag saknar i PT som skulle finnas i de andra programmen. Jag gör i o f s inte så mycket midimultitapdelayer och nonol-arpeggion.. M a o, om din användning av midi inskänker sig till inspelning, redigering (noter, velocity, controllers), kvantisering/timing, transponering, tja det finns en drös midigrejer till, t ex selektiv sökning, merge/split och sådant, så tror jag säkert du tycker ProTools räcker till. Dock har (väl, har inte kollat menyerna på sistone) PT ingen score-editor. Fast du verkar ju var inne på Sibelius, så det torde vara lugnt.

Min personliga favoritgrej med PT är fortfarande denna: Att man kan ställa in att visa alla kontroller/mixreglage, etc, direkt i Edit view. På det viset jobbar jag bara i ett enda fönster, behöver aldrig byta vy. Har faktiskt inte haft uppe Mix view på 7-8 år - och då har jag både spelat in, redigerat, mixat och mastrat rätt mycket plattor. Har också gjort lite filmljudläggning - också i Edit view med filmspår som frames på ett eller flera spår (liksom rullande på extern monitor).

När det gäller ljudkortsbiten (en av de mer begränsande aspekterna på PT) så låter det som att du behöver antingen Digidesign HD, Digi 002/003, M-Audio Delta eller Firewire 1814, ProFire 2626, ProFire Lightbridge (+adat A/D) eller möjligen NRV10. Det vill säga, om du vill ha fler ingångar än 2-4 st.

Nu känner jag att jag gör grymt mycket reklam för PT. Så vad gillar jag inte?

1. Tja, trots en knagglig start för ett gäng år sen är ProTools helt ok idag avseende mjukvarusyntar. Men det är ändå så att den plattform som har störst utbud är VST, främst under Windows. Hur stort problem det är för dig beror ju på om du känner att du hittar vad du behöver som RTAS. Det finns ju i o f s några VST-adaptrar till PT men jag låter det vara osagt hur bra det funkar, har hört att det inte nödvändigtvis gör det.

2. Har alltid tyckt att det varit svårt, ibland direkt frustrerande, att hitta rätt interface för syfte/budget. Det är bättre nu sedan MPowered. Först körde jag Mixplus/TDM, sedan HD, men de senaste åren har jag kört LE (eftersom det räcker väl för mig och jag kan köra allt portabelt). Är själv på väg till MPowered nu. Samma mjukvara, större utbud av interface.

3. Versionsskillnader vad gäller möjligheten att se SMPTE i tidslinjen samt OMF import/export. Vet faktiskt inte status på detta nu, nyligen var man tvungen att köpa till DV-Toolkit till LE för detta och vad jag kan se är det fortfarande så. Möjligheten fanns inte med MPowered. Om du behöver se/jobba mot SMPTE så gräv i detta.

  • Medlem
  • Norrtälje
  • 2008-02-09 19:48

Hej och tack för förbaskat givande inlägg!

Jag är nästan övertygad om vad välja men väntar lite för att se om tråden fortsätter..

Nu har jag skaffat mig Sibelius som dimper ned i lådan vilken dag som helst - en riktig score editor är toppen för mig tror jag.. Sen att man kan bolla detta mellan PT och S verkar ju väldigt smidigt - men jag undrar hur det funkar med Logic. Dock, att kunn få upp allt på ett fönster verkar ju super - hur stor skärm har du.. Nu kör jag på en 22" hemma, funkar det. Men att sitta på långväga tåg samt ev hotellrum och kika i mackbookens 13" är väl ingen höjdare antar jag..

Jag tror mig inte behöva alla superfinneser i midihanteringen ( dock vissa supersnabba arrpeggios kan väl fås in i midihanteringen i PT..- om det var det du menade,,- skrev tidigare och gärna lite konstiga sådana för stråkar t ex - kanske blir likadant framöver, vem vet..) men som du skriver Ninjamac så tror jag att om det funkat för dig så kommer det funka för mig - under lång tid framöver..
Och din tanke Volantiz, jag vill ju gärna komma in i programmet på ett lätt sätt så där verkar ju PT vara bra. Ska kolla upp DP i alla fall, även om det känns nästan bökigt att nu ha tre viktiga val i stället för två..

Dock, film/video-grejer tror jag kommer bli rätt viktigt för mig framöver så jag ska kolla upp detta mer också. Här verkar ju PT vara en standard, nästan.. Men HD är för mycket för mig nu, LE ska väl funka med ev tilägg hoppas jag.

Tja, mycket att funda på. Tack för svar!

Ha´det
/JCDC

Skärmyta.. mycket en vanesak. ibland är det jättetrevligt med två feta skärmar, med oftast jobbar jag på en 19" och/eller min bärbara 15". Nu har jag blivit lite ringrostig på ProTools speciella one-key-kortkommandon men de är till stor hjälp när man jobbar på små skärmar (och annars också, men just navigering och zoom av spår/kanaler/noter underlättas av en del shortcuts).

  • Medlem
  • International user
  • 2008-02-11 09:47

Har jobbat med båda två, om än ganska begränsat. Men Logic faller mig som Ableton-användare mer i smaken för överblicken. Logic började väl vad jag förstår som Notator, ett rent notskrivningsprogram, och har kvar det upplägget... skicka tillbaka Sibelius?

Till att börja med, vilket system kör du? Om du har 10.5 så får du avvakta med Pro Tools eftersom det inte finns stöd för Leopard där än, men det ryktas ju om att det ska komma när som helst.

Jag jobbar med både Pro Tools och Logic och måste säga att jag tycker om bägge programmen, men för olika saker. Pro Tools är underbart att lägga spår i och editera osv. medans jag fördrar Logic för låtskrivning. Men med senare versioner (framförallt från Logics sida) så suddas gränserna sakta men säkert ut. Nuförtiden är det ju i stort sett samma editering i Logic som i Pro Tools. Och enskärmsarbete kan du köra med Logic också, behövs inte bytas runt där inte...
Iom version 8 av Logic så tycker jag att Apple närmar sig Digidesign allt mer, troligtvis så kommer Pro Tools fortsätta att vara standarden i de flesta studios, men jag tror att Logic kommer ta över en del av dessa. Vet många som redan bytt, framförallt låtskrivare.

Men vad allt i slutändan handlar om är ju vad man själv trivs med. Bägge (eller alla tre om vi tar med DP) gör ju samma sak. Hur du vill göra dessa saker är vad som bestämmer vilket program du ska köra.
Nuförtiden är ju Logic extremt billigt också, så om du tar tex ett M-Audio interface så kan du ju köpa både M-Powered PT och Logic Express för en billig penning...

PS. Apogee Duet är ett väldigt trevligt litet Interface med 2 mic och 2 line + midi...

  • Medlem
  • International user
  • 2008-02-11 10:01

hmm.. blir det inte billigare att köpa en m-box mini och logic...

jo men med m-audio kan han få fler in om han ville ha det...

jag kör nu Maudio FW1814+m-powered på en macbook funkar skitbra har kört innan med mbox1 men latancy är inget roligt med USB+protools

  • Medlem
  • Norrtälje
  • 2008-02-11 17:18

Hej och tack för alla svar och idéer. Fundar på, men undrar om Apogee Duet funkar i PT?

Hur många mik in i Maudio FW1814, följer ävn PT LE med där?

Sen detta med PT och Logic igen - visst kan jag kanske fixa bägge, men om nu inte mjukvarus och plugg ins går att använda på bägge känns det lite splittrat att börja jobba med ljud i ena programmet och kanske vilja fortsätta i andra (typ då skriva låtar, orkestergrejer etc i t ex Logic för att sen försöka lägga över allt i PT för livepålägg editera etc - men det går väl inte att skeppa över allt (dvs sounds från mjukvarusyntaarna i t ex Logic till PT). Novis.... men ska jag då först lägga in allt som audiospår och sen imortera i PT.. Jag är lite lost här..

Sen, vet nån hur det är me Sibelius och Logic - kan det vara lika smidigt här som i PT att bolla fram och tillbaks?

MPowered, kan nån berätta lite mer... är det detta tillägg för x-tusen spänn som gör att det blir 48 ch...

/JCDC

Du kan inte få DV Toolkit med MPowered och MAudio-produkterna. Så om du behöver kunna spotta till tidskod etc så är det tyvärr inget för dig.

MPowered är också en ProTools-version, i övrigt identisk version med LE.

Music Production Toolkit kan köpas till både LE och MPowered, se mer om det här:
http://digidesign.com/index.cfm?langid=151&itemid=4865

Undvik det otroligt rappliga M-audio alternativet och kör på Apogee. Det är mitt tips. M-audio är i mina ögon ett riktigt lågbudetalternativ (plastigt skit) och Apogee är en ren Rolls Royce. Sen tycker jag du ska köra Logic . Kolla vilka som kör Logic i Sverige så inser man snabbt att oldtimers utan koll alltid tror att Pro tools är bäst för att det råkar heta nåt med "pro". Coola snubbar födda efter 1970 kör Logic. För tusan, bara dom inbyggda syntarna kommer att få dig att dregla. Logic är den enda sequensern jag känner till, där man kan vara nöjd med det som "följer med".

P.S behöver du mera kanaler in och ut: köp detta utsökta interface:
http://www.motu.com/products/motuaudio/828mk3/

Min FW1814 funkar kanon vist är det inga preamps att hänga i julgran som apogee men köper man till en grym preamp med digital ut så piskar den apogee på sjärten du kan då köra protools och alla andra program om du vill. För övrigt om du kör audio och inte så mycket midi så är pro tooös som namnet säger PRO
P.S. det är 2 st mick in och 6 telein 4 tele ut, sen har du lightpipe där du kan expandera med 8 I/O + 2Spdf in-ut

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-05-15 23:14
Ursprungligen av tiger leap:

Kolla vilka som kör Logic i Sverige så inser man snabbt att oldtimers utan koll alltid tror att Pro tools är bäst för att det råkar heta nåt med "pro". Coola snubbar födda efter 1970 kör Logic.

Finns det nån lista med folk man känner till och vilka program de använder så får du gärna posta en url, hade varit roligt att se

Ursprungligen av kkr:

Finns det nån lista med folk man känner till och vilka program de använder så får du gärna posta en url, hade varit roligt att se

Jag vet inte vilka som är coola men vad vissa använder är :

George Michael - Otari Radar II fram till 2003 och förmodligen fortfarande.
Shapeshifters - ProTools
Iron Maiden - ProTools
Madonna - ProTools
Mike Pedan - Logic (Emma Bunton, Lighthouse Family, Lucie Silvas mfl.)
Trevor Horn - Protools
Gareth Jones - Logic
Pete Gladell programerar väl allt i Logic också?

Bra/rolig länk : Record Production for record producers, music recording studios and all music producers - sound recording studio equipment for musicians band software downloads

Mvh

Ursprungligen av Lordlondon:

Jag vet inte vilka som är coola men vad vissa använder är :

George Michael - Otari Radar II fram till 2003 och förmodligen fortfarande.
Shapeshifters - ProTools
Iron Maiden - ProTools
Madonna - ProTools
Mike Pedan - Logic (Emma Bunton, Lighthouse Family, Lucie Silvas mfl.)
Trevor Horn - Protools
Gareth Jones - Logic
Pete Gladell programerar väl allt i Logic också?

Bra/rolig länk : Record Production for record producers, music recording studios and all music producers - sound recording studio equipment for musicians band software downloads

Mvh

Både Martin Gore, Dave Gahan och erasure kör Logic

Jag bli emellanåt avundsjuk på de som kan välja och vraka bland en massa interface, för visst är det lite trist med de billigare interfacen till ProTools. Dock är ju Digi002 och uppåt mycket bra interface (och som en liten parantes är micpreamparna även i Mboxen ganska trevliga). I vilket fall, välj inte program efter interface..

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2008-05-15 23:37

Logic, Cubase, ProTools...dom är likvärdiga enligt mig. Att folk håller sig till ett specifikt program har med rutin/kunskap/pluggsamling att göra.

Om jag ska börja med ett nytt verktyg så väljer jag alltid Apple's om dom har ett inom gebitet. Varför? Jo, jag är övertygad om att när samma företag gör hårdvaran, OS'et OCH applikationen - då har man reducerat strulfrekvensen så lågt det går med datorarbete. Dessutom så subventionerar Apple sin mjukvara - man får ofta väldigt mycket för pengarna.

My five cents.

För tillfället är valet enkelt då PT inte rullar under Leopard än...

Ursprungligen av Gilbert 2:

För tillfället är valet enkelt då PT inte rullar under Leopard än...

Enligt mina försök så fungerar Pro Tools LE under 10.5 kan dock vara lite "buggigt" ibland men funkar i alla fall. Jag har Pro Tools v.7.4 ilag med ett digi 002

Ursprungligen av Bjollsing:

Enligt mina försök så fungerar Pro Tools LE under 10.5 kan dock vara lite "buggigt" ibland men funkar i alla fall. Jag har Pro Tools v.7.4 ilag med ett digi 002

Jag tror du har fel. Vet många LE-användare som väntar på 10.5.3...

Ursprungligen av Gilbert 2:

Jag tror du har fel. Vet många LE-användare som väntar på 10.5.3...

Ok jag kanske har fel, men det fungerar i alla fall på min Intel iMac med OS X 10.5.2 Pro Tools LE 7.4 med dig 002

Ursprungligen av Bjollsing:

Ok jag kanske har fel, men det fungerar i alla fall på min Intel iMac med OS X 10.5.2 Pro Tools LE 7.4 med dig 002

Åh fan...

Ursprungligen av Gilbert 2:

Åh fan...

"Hello Everyone,

I'm Dave Lebolt, general manager of Digidesign. I wanted to take a moment to talk to
you about what is happening with Mac OS X Leopard and support in Pro Tools. Some of
you have commented that getting Leopard qualified far earlier than now would seem
like a "no-brainer," or that Digidesign is often far too late in coming on line in
support of newer OS versions. Some have hypothesized that we will charge for an
upgrade just to offer you Leopard support. Some people have even said that it's
possible that Apple may be causing problems for Pro Tools on purpose. And some folks
have said all of these things at once!

The first thing I want to say to all of you is: I'm sorry. I'm sorry that getting
here is taking so long and that we have not been able to communicate more about it,
and also because we really do care about your experience as customers... People
working here are passionate about Pro Tools, a lot of us here want to use our
product with Leopard too, and most of all we care because we genuinely want to do
anything we can to help you be creative and successful in what you do. So I'm sorry
if we're letting you down by not getting things released sooner.

Lack of Leopard support across our product line affects many of you (and affects our
business), so I wanted to give you some insight into what's been happening and where
we are in the process. Some quick answers to the above statements:

. We have an excellent working relationship with Apple. I have regular
communications with senior folks there, as do many others in our organization with
their peers (especially engineering and test). The people I talk to at Apple want
Pro Tools to be compatible as much as we do; they know that a lot of you are our
mutual customers. Ultimately, Apple considers Digidesign to be an important
developer on the platform.

. Rest assured, we will not charge Pro Tools 7.4 owners for an update to support
OS X Leopard. In fact, it is not our policy (nor has it ever been) to charge for a
"dot release" where the only change is support for a new OS version.

. We'd love to have the new Leopard compatible version out to all of you, and
it's very painful not to have it for everyone right now. We start work on the
qualification (and development process as required) early in the cycle. We begin
work on the "seed" versions of the operating system as soon as they are available
and sometimes things are changing even as the initial OS release goes to market. If
anything changes after that (i.e., a dot release), we sometimes have to start over
in addressing any problems that may be newly introduced and go through entirely new
rounds of testing to ensure quality.

What's The Current Status?

We have been working hard on supporting OS X Leopard since its introduction to
developers at WWDC in 2006 for many months (including some period of time prior to
Leopard's release). As is often the case with entirely new major OS versions, there
were some quick "dot" releases after introduction. Many of the problems that Apple
addressed in these dot releases were critical to improve OS X Leopard operations
(you can read about some of them on the support section of Apple's website). These
improvements and fixes were very valuable to a broad base of Mac users.
Unfortunately, the currently shipping OS X Leopard release, 10.5.2, contains some
changes that actually caused problems with Pro Tools (and some other apps as well).
In our case, the problems included audio interfaces not being recognized by the
computer, track counts dropping to near zero, and errors coming up during normal
operation. Some of you who may have experimented with Pro Tools and OS X Leopard
10.5.2 may have encountered some of these problems.

We have worked closely with Apple's engineering group, who have been working very
hard in cooperation with us to get the problems ironed out. The good news is that
we're getting close to the home stretch, but we have to do a lot of testing of the
fixes that have been implemented in order to be sure that we're in good shape. We
need to make sure that our product works well and you're not just getting something
that's marginal, and it takes time to exercise all of the newly changed code.

What Works on Leopard? Anything At All?

Currently, only Pro Tools|HD systems running Pro Tools 7.4.1 software are officially
qualified with OS X Leopard 10.5.1 running on the new generation Mac Pro 8 core
desktop machines (with "Harpertown" processors). This means no support yet for Pro
Tools LE and M-Powered, and it means that users of the new Mac Pros need to stick
with OS X 10.5.1 for the time being.

Why this Message?

We have posted this information along the way (just a couple of weeks ago our head
of customer service posted information to the DUC), but the amount of time that is
passing combined with our concern within the company prompted me to want to reach
out to all of you. We work cooperatively with Apple, and want to respect the process
that we have in place for fixing problems; but I wanted to give you a bit more
information about what's been happening and why we're not there yet...

When Will It Ship?

We hope to have the new release within between 1 and 2 months from now; some of that
timetable is contingent on Apple. We'll keep you posted as we get closer. Normally,
we don't want to give specific dates because that can cause problems in expectation
and it's better not to have negative surprises, but I'd like to share this info with
you in the spirit of keeping closer to you as our customer.

I hope that my note gives you a better idea of what's been going on - thanks for
listening.

- Dave L."

Pro Tools funkar med 10.5
Digidesign | News | Product News | Pro Tools Compatibility with new Mac Pro Systems

Däremot funkar inte Pro Tools LE än.
Men det borde komma när som.

Ursprungligen av Chaosstar:

Pro Tools funkar med 10.5
Digidesign | News | Product News | Pro Tools Compatibility with new Mac Pro Systems

Däremot funkar inte Pro Tools LE än.
Men det borde komma när som.

PT HD 7.4.1 är den enda version som rullar på Leopard och bara under 10.5.1 på en 8-core mac, alla andra macar får vänta ett tag till...

Dom kanske inväntar 10.5.3 för att se så allt funkar med den versionen.
Om så är fallet och allt funkar så kanske vi får se ett släpp tätt efter.

Hej,

Jag använder både Logic 8 och protools på jobbet. Jag tycker att protools har en del små smarta audiohanteringar. MEN fy fasen vad Logic rockar röven ur det programmet. Det finns så otroligt många saker som gör att ditt workflow blir både snabbare och mer kreativt. Som alla skriver så gör dom flesta dawsen jobbet idag (Även om jag bara arbetear med protools och logic). Kan hålla med om att logic var lite yxigt att komma igång med tidigare, men inte nu med 8:an. Världens bästa och mest kreativa program kort o gott.

Sedan får du så ofantligt mycket med programmet som pluggar och ljud. Jag skulle tänka två varv runt jorden om du är sugen på nåt annat.

Lars

Bevaka tråden