Jag blir inte klok på när Användare (dvs kontots namn) visas för andra enheter på ett nätverk (ex. en skrivare) eller när Användarnamnet (dvs det man kan ändra under Systeminställningar->Konton) gör det. Det verkar inte vara logiskt?

Jag har mitt namn som Användarnamn i datorn, dvs Lars Einarsson. Våra kontonamn på jobbet är första två bokstäverna i efternamnet följt av första två i förnamnet. Således har jag på min dator valt att ha eila som Användare. När jag exempelvis skriver ut visas jag som eila i en skrivarlista.

En annan kollega som skulle kunna heta Maria Johansson och har detta som Användarnamn i datorn och joma som Användare visas dock som Maria Johansson när hon skriver ut.

Varför är det inte konsekvent? (Notera att jag inte pratar om Datorns namn under Systeminställningar->Delning. Det verkar inte visas någonstans?)

Jag vet att det finns ett antal trådar om att inte byta kontots namn, vilket är detsamma som användare. Men som sagt, om man skulle veta vad som styr hur datorn presenteras i ett nätverk är inte detta relevant.

Följdfrågor kan ju blir varför man behöver Användarnamn och varför man dessutom behöver Datornamn när det oftast verkar vara kontots namn (Användare) som visas utåt...?