Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

mpc1000 vs mpc2500!!!

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

tjena är på väg att köpa nån av dessa och undrar vad som skiljer dom åt, förutom det uppenbara. fler pads och några fler effekter, reverb såg jag bla.
storleken på pads är ingen grej för jag tänker inte använda den som bongotrumma.
finns det till exempel lfo:s i nån av dom? syncbara? eller annan goodies..?
ser att de finns sjysta priser på dom med all included från usa, intern hårdisk, fullt ram etc.. men är 2500 värd de extra tusenlapparna????:tveksam:

peppe

Senast redigerat 2008-03-04 23:33

jag sitter i köptankar också... undrar samma sak...

  • Medlem
  • Borås
  • 2008-03-05 12:56

Fler separata utgångar i 2500.
Har haft en 1000 och den har LFO, dock synkar den från anslaget.. man kan alltså inte ha en LFO som sveper över ett helt pattern (om man inte resamplar då vill säga)

Hade JJOS och tycker att det var super, det finns ju även till 2500 nu, men jag har som sagt aldrig använt en.

4 ut räcker för mig.. och det är enda skillnaden?? mycket pengar för liten verkstad!!

  • Medlem
  • Borås
  • 2008-03-05 15:25

Nu har jag inte testat 2500, men här finns en liten jämförelse: http://www.akaipro.com/documents/MPC_Comparison_Chart.pdf

Mycket som tillkommit i JJ dock.

Fler utgångar (balanserade istället för obalanserade har jag för mig), några fler synkmöjligheter och möjligheten att peta in en cdspelare/brännare i mpc2500 känns som de mest uppenbara skillnaderna efter att man läst specar (förutsatt att man kör JJOS.. annars så är det fler skillnader). Själv så uppgraderade jag för att jag tyckte det var en väldans skillnad när man väl jobbade med burkarna. MPC1000 är verkligen skitbra! Men det känns tydligt att det är högre kvalitet på pads, rattar, datahjul & reglar på MPC2500 + att knapparna är bättre placerade.. vilket för min del var värt mellanskillnaden.

Jag körde båda brevid varandra under ett par veckor (båda med JJOS såklart).. och det jag märkte av tydligast (förrutom kvaliteten på kontrollerna) var att jag gjorde helt olika saker på dem. MPC1000 använde jag bara som en trummaskin.. och på MPC2500 gjorde jag låtar. MPC1000 släpade jag ibland med mig till soffan som knätrummis, vilket jag aldrig någonsin gjort med MPC2500. Skillnaderna för mig hade alltså nästan ingenting med dess funktionalitet att göra.. även om flera separata ut verkligen är väldigt användbart. Tre papp i mellanskillnad.. visst är det ganska så mycket egentligen.. men i längden så känner jag att storebrodern är värd skillnaden om man inte kommer lida pga det högre priset.

ok.. tack för insikten! men undrar om du inte gjort "färdiga" låtar även om du bara haft mpc-1000 tillgänglig...vet du föresten om den interna hårdisken(som jag tänker installera) dyker upp mountad på skrivbordet..via usb alltså? för ljudutbyten etc..
ska ner och kika på både mpc1000/2500 innan jag bestämmer mig..
peace..
peppe

Citat:

men undrar om du inte gjort "färdiga" låtar även om du bara haft mpc-1000 tillgänglig

Nä, det gjorde jag istället på datorn och/eller tillsammans med andra sequencers (jag hade min mpc1000 ett bra tag innan jag fick hit mpc2500).

Citat:

vet du föresten om den interna hårdisken(som jag tänker installera) dyker upp mountad på skrivbordet..via usb alltså?

Jo, det gör den. Men bara under tiden som man har MPCn i "USB-mode" eller vad man nu ska kalla det. Man får välja själv i MPCn om man vill visa hårddisken eller minneskortet för datorn.

1
Bevaka tråden