• Medlem
  • Malmö
  • 2008-03-26 16:50

Hej!

Jag vet inte riktigt i vilket forum jag ska sätta detta och vet inte heller vad jag ska ha för rubrik.

Det är helt enkelt så att jag behöver så mycket info jag kan om Digital-TV.

Vi kan börja med att jag precis har köpt en ny TV en Sony KDL-40x3500.
Denna har inbyggda dubbla digital mottagare. Alltså för både vad dem kallar DVB-T och DVB-C. Men jag har förstått så mycket att jag behöver ett modulkort beroende då på vilken digital-tv leverantör jag har. Att då DVB-C är t.ex. för ComHems (marksända) signaler och DVB-T är för t.ex. Boxer (antenn).

Men vilka fler leverantörer finns det och vilket modulkort behöver man?

Själv bor jag tyvärr i nuläget i en MKB lägenhet i Malmö. Och där har MKB sin egna Digital Box som jag just nu har. Och jag har ingen aning om man på nått sätt skulle kunna få det att funka utan den boxen genom då ett så kallat modulkort.

Sen är jag lite fundersam över det hära med Digital Box överhuvudtaget. Jag har ju haft denna boxen till min gamla analoga TV också. Hur kan jag vet om min nya TV får nu digitala signaler eller analoga?

Detta står på MKBs hemsida:

"Vad är digitalTV?

De flesta tv-mottagare är idag är konstruerade för att ta emot analoga tv-signaler. Det är den teknik som funnits från begynnelsen. På senare år har den digitala tekniken gjort sitt intåg. För att man skall kunna se digital-TV måste man ha en box som omvandlar de digitala signalerna till tv-mottagarens analoga.
Med digital teknik får du en helt ny bild- och ljudkvalitet. Digitala signaler är inte lika känsliga som dagens analoga, vilket betyder att du slipper grynig bild och skuggbilder. Digital-TV ger dig även en helt ny mångfald av kanaler: underhållning, sport, nyheter, filmer och mycket mer.

Och då får det mig att tänka på att vad ska vi med det digitala nätet till om nu ändå boxar förvandlar det till analogt. Ingenting är bättre än den svagaste länken liksom?

Sista frågan är om någon vet hur pass bra Boxer funkar med liten inomhusantenn i tätbebyggt område?

Jag vet att detta blev lite klydigt och många frågor. Men det e mycket o tänka på och det verkar som det inte är så många som kan sånt hära. Och det är ju inget nytt att folk har blivit lurade av allt sånt hära. Jag har själv förstått innan jag köpte min TV att jag kommer få ha den tråkige Digital Boxen men det hade varit skönt om det hade gått att få väck den och ändå se bild.

Tack på förhand / Kajan