Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med dns-servern

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Ja, som rubriken lyder. Jag har problem min dns-server. När jag kör en felsökning på nätverket så står det att min dns-server inte kan identifiera ip-adresser. Vilka åtgärder finns det mot detta problem?

tack på förhand

Vad är det för system på dns-servern?

Har problem med min DNS server. Kan inte byta numren som är fel och blivit gråa. Bredbandsboalget var som vanligt till ingen hjälp. Kan surfa men det går sakta. Dock kan jag inte komma åt min mejl på Bredbandsbolaget. Siffrorna är:

85.255.133.126
85.255.112.227

Finns det något "virus" program som kan ta bort det här. Har min DNS-server blivit "Hijacked"?

  • Oregistrerad
  • 2009-02-10 13:11

Varför kapa en 1 år gammal tråd??????

Desas DNS'er tillhör inte bredbandsbolaget och det är dåligt då dom kan dirigera om exempelvis din internetbank, paypal eller annan sida till en fusksida utan att varken du eller din webbläsare kommer märka det.

Använder du DHCP överallt och plockar bort DNS'erna så borde du få bbb's DNSer.

Därför att jag trodde att man skulle försöka söka först om det fanns något som hade relevans med det man undrade över först. Men strunt samma.

Som jag skrev så kan jag inte byta DNS eller IPv4 / IPv6 siffrorna. DOM ÄR GRÅA!!!!
Förklara med om att använda DHCP istället. tack på _förhand.

Kör du DHCP så får du dns'er av bredbandsbolaget tilldelade (de grå siffrorna). Du skall dock kunna lägga till egna samt även ta bort de grå..

Detta är alltså en windows trojan som nu funkar i Mac.... Suck...

Den funkar på båda systemen se nedan.
http://www.youtube.com/watch?v=XrGuVTzYEsw

Dock så har jag inte samma symptom. Om jag skriver www.sjdhfgdsjhfgsdj.com så hmanar jag ingenstans...

Senast redigerat 2009-02-10 15:42
Ursprungligen av marlon69:

Detta är alltså en windows trojan som nu funkar i Mac.... Suck...

Tror jag knappast. Windows-kod kan ej köras på Mac utan vidare.

Trojan dns changer

Ursprungligen av Johan S:

Tror jag knappast. Windows-kod kan ej köras på Mac utan vidare.

Ja men tyvärr verkar det inte bättre enl. BBB. Trojanen heter DNS CHANGER

  • Oregistrerad
  • 2009-02-10 14:07

Skicka en skärmbild på hur det ser ut.

Gråa fält betyder att du får DNS servrarna från en DHCP server, men om du klickar på dom gråa fälten så ska du kunna skriva in nya där.

Det kan också vara så att din /etc/resolve har blivit ändrad. Jag vet inte exakt men jag gissar att man kanske inte kan ändra DNS Servrar i GUI'et om det finns några i resolve. Är för lat för att kolla det.

Ursprungligen av studiox:

Skicka en skärmbild på hur det ser ut.

Gråa fält betyder att du får DNS servrarna från en DHCP server, men om du klickar på dom gråa fälten så ska du kunna skriva in nya där.

Det kan också vara så att din /etc/resolve har blivit ändrad. Jag vet inte exakt men jag gissar att man kanske inte kan ändra DNS Servrar i GUI'et om det finns några i resolve. Är för lat för att kolla det.

Hur skickar jag skärmdumpen? Var? Vad är Resolve? GUI? Hjälp?

DHCP = dynamsik IP - Jo det har jag men vad hjälper det? Får inte bort trojanen ändå. Är det någon som kan något om Trojaner på Mac?

Testade:

http://www.dnschanger.com/

Men den kunde inte hitta viruset och försökte sälja in ett annat program. BBB säger att jag måste omformattera datorn. Det suger! Någon som har några andra tips? Vad händer t ex med Time machine? Kan jag köra det innan jag gör en ev omformattering eller sparas "skiten" då också?

1
Bevaka tråden