Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Smidig cd-förvaring?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag skulle behöva litet tips angående lagring av cd-skivor, det ligger cirka 300 (!) cd-skivor i ett skåp på jobbet med olika innehåll som man inte riktigt vågar slänga, då man aldrig vet om man behöver bilderna/dokumenten i annat ändamål - för kunderna sparar inte alltid jobben själva.

Är det någon som använder cd-fickor för pärm? Om så är fallet: funkar det bra?

Eller ska man vara så duktig att man samlar ihop allting och bränner ut på DVD?

  • Oregistrerad
  • 2002-09-27 09:05

Jag kör med dessa fickor till mina musik-CDs http://www.cdincase.se/ . Funkar helt ok. Dessvärre blir inte alltid ryggtexten på CD-lådan vänd rätt när man flyttar över från CD-lådan till dessa fickor. Jag får dock in 100 skivor där det förrut bara gick in 30, och den fördelen överväger nackdelarna.

För data-CDs som i ditt fall tycker jag dock att DVD-varianten låter väldigt attraktiv.

/J

[ 27 September 2002, 09:06: Meddelandet ändrat av: Goka ]

Rätt smidig lösning, men en fruktansvärt oprofessionell sida. FUL och med trasiga länkar som inte direkt ger något förtroende.

Om jag hittar en lösning för pärmsystem skulle jag antagligen kunna lagra fler skivor på mindre plats. Tänk dubbelsidiga pärmark med plats för 2-3 cd´s per sida, varje ark blir max 3 mm tjockt, en full pärm cirka 60mm= 120 skivor i bästa fall.

CD in Case kräver ju trots allt ett större lagringsutrymme i slutändan...

Jag säger bara en sak:

CaseLogic !!!!!

CaseLogis både ser ut och fungerar som pärmar så att du kan förvara dina CD´s eller DVD´s på ett otroligt smidigt sätt, dessutom så är dom lätta att stuva undan, antingen så ställer man dom upp som vanliga pärmar, eller så lägger man dom på varandra i en hög...

När man öppnar en CaseLogic (som tillsluts av en kraftig dragkedja) så är det enkelt att bläddra och komma åt skivorna, det är inget knöligt med att varken få in eller ut CDskivorna...
På de största modellerna så finns det 4 st. fickor på varje blad (som är dubbelsidiga), det innebär att när du öppnar den så har du tillgång till 8 fickor direkt...

Det finns ett par olika modeller, den största som jag har tar strax över 200 skivor...
Pris för en 200 case är ca 400-500 kr.

Jag kan rekommendera dom varmt för all sorts CD/DVD förvaring, inte bara gammal backup...

Jag har tyvärr ingen länk till CaseLogic men sortiment finns hos typ Siba, OnOff, ElGiganten och såna ställen...
Men om du letar (läs typ Ullared) så kan man komma under 400, kanske under 350 för den största modellen...

Lycka till !

[ 27 September 2002, 12:54: Meddelandet ändrat av: 12moons ]

Hett tips om du tänker bränna över all info till DVD...

http://www.microstore.se/

Microstore ligger i GBG och säljer 100-pack (japp, hundra) DVD skivor för 1.500 kr.
Jag har provat dom och det funkar perfekt med Apples SuperDrive...
En liten nackdel är väl att det inte är rekommenderat (läs att man ändå kan bränna i 2x) att bränna i 2x med skivorna,men jag kör ändå alltid DVD i 1x.
Dessutom så klarar skivorna av ALLA format, om du fattar vad jag menar

  • Oregistrerad
  • 2002-09-27 13:06

Jag kör med CaseLogic mycket bra fast dyra. Ni kanske inte behöver en så raffinerad lösning för era överblivna CD-skivor? Ta en titt på ClasOhlsons billiga men fullt dugliga CD-pärm.

CD-pärm med 3 st blad. Varje blad rymmer 4 st CD-skivor. Storlek 205x280x45 mm.
32-1202 49,00 st. 

Extra blad till CD-pärm 32-1202, 5 st med plats för 20 st CD-skivor.
32-1201 25,00 st. 

http://www.clasohlson.se/

[ 27 September 2002, 13:16: Meddelandet ändrat av: ••• ? ••• ]

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: 12moons:
Jag har tyvärr ingen länk till CaseLogic men sortiment finns hos typ Siba, OnOff, ElGiganten och såna ställen...

Kolla på Dustin.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-09-27 13:47

Det finns en sorts plastlåda på Clas Ohlsson. Lådan, som är i läckert gråbeige fågelbajsfärg, påminner om ett gammaldags arkivskåp och har en utdragbara låda med några fack. Plastkuvert med mjuka insidor följer med. Jag tror varje låda rummer 100 skivor, och de är billiga. Tar oerhört liten plats och är låsbara.

Adrian B !
Tack för tipset, dom har ju den 208´an som jag har ett par stycken av hemma, och dessutom till ett OK pris...
350 + moms är inte billigt, inte dyrt, det är "lagom" om man får vara så Svensson och säga så...

Men jag tror att den 208´an fanns i Ullared för typ 350 inkl. moms...
Detta var ca. ett år sen eller så, kan be en kompis kolla upp det, dom åker dit 2 gånger per år eller så...

Fundera skarpt på detta alternativet, Andersson !!!
CaseLogic funkar verkligen otroligt bra...

1
Bevaka tråden