Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Framtiden för Macen

Tråden skapades och har fått 324 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Citat:

Skrevs ursprungligen av 12moons
Jag ska förtydliga så att t.o.m. du förstår...

... så får man ... och för gemene man ... hans syn ... han ser inte skillnaden ... för honom ...

Ok, I've got your point: datorköpare är män!

hahahahaha...

preeeeciiiiiis.....

hahahaha...

Citat:

Skrevs ursprungligen av 12moons
ja, men konstigt nog så är inte PC så otroligt kasst som folk tror. Det är inte längre så att PC är ren skit.
det var för bara ett par år sen, men inte nu längre....

Jodå, det är de visst. Vad för revolutionerande har det underbara företaget Microsoft skapat de senaste åren som vänt detta?

Möjligtvis kan en pece fungera tillfredsställande så länge man bara surfar på nätet eller skriver mail, men i övrigt: bah!

men seriöst, en "pc" måste inte köra windows.. MÅNGA kör ett operativsystem som heter Linux.. heard of it? Intel är inte lika med Windows..

tja, för min del så var det ju ett par skäl som gjoirde att jag köpte en PC o kör Windows XP....

1. Steinberg som gör programmet Cubase SX, utvecklar sina mjukvaror på PC och för Win XP i första hand.
2. Det finns fler mjukvarusynthar till PC än Mac idag.
3. Det finns fler pluggar till PC än till Mac idag.
4. Man får faktiskt mycket mer prestanda i en PC än i en mac idag.
5. Det är mycket billigare med PC än mac idag. har alltid varit så och kommer kanske alltid vara så.
6. Windows XP är inte så längt ifrån Mac OS X som alla tror.
7. bara för att jäklas steve jobs personligen så köpte jag en PC....

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-06-02 02:51
Citat:

men seriöst, en "pc" måste inte köra windows.. MÅNGA kör ett operativsystem som heter Linux.. heard of it? Intel är inte lika med Windows..

Nä, men nästan. De flesta som har en Intel-burk använder Windows vågar jag påstå.

Visst, Linux eller BSD Unix är kanon för servrar och för vissa arbetsstationer, men hur många använder egentligen Linux på kontors-, surf- och grafikmaskiner på heltid? Inte många tror jag.

Nu byter jag ämne igen dåra ba typ lixom vettu va.

Jag har en Power Mac kvar, men den är gammal. Det blir ingen ny Mac för min del förrän Apple släpper den dator jag behöver och vill ha: en Cube II eller något i stil med ShuttleX fast med Power4 Lite (PPC 970).

Jag vill inte ha en Power Mac, en allt i ett-burk liknande eMac eller iMac. Jag vill ha en knäpptyst dator med hyffsade prestanda och en separat platt skärm. Kuben i en ny men kanske mer robust skepnad, alltså.

Kraftböckerns är himla najs, men för dyra, och iBook har för lite krut under huven.

Snälla Apple, ge mig den dator jag vill ha! En Power Cube med rejält med kräm!

Gäääsp. Nu ere leggdax asså.

Senast redigerat 2003-06-02 11:09

Apple KAN helt enkelt inte konkurrera med pc-sidan längre. De måste säkerställa sin vinst och då måste de pressa upp priserna eom marknadsandelarna sjunker. Frågan är hur bra det ser ut för dem rent försäljningsmässigt, de har ju pressat NED priserna de sista månaderna?

Vad det gäller ren teknik är de hopplöst efter och PPC970-processorn (låt oss förutsätta att det är Apples nya processor) kommer INTE att lösa dessa problemen över en natt men den är en bra start.
Apple måsta jobba tätt ihop med IBM för att få fram konkurrentmässig hårdvara samtidigt som Apple själva måste tänka över prissättningen. Det finns inga goda grunder (förutom rent vinstintresse) för att hålla så höga priser längre. Macen är ingen supermaskin. Den sista supermacen var PM9600/350. Den var överlägsen och motiverade också sitt pris.

Fick följande erbjudande häromdagen på en PC:

AMD Athlon XP 2700+, 333FSB, 2xEIDE, 5xPCI
NVIDIA GeForce FX 5600 128 MB, 8xAGP, DirectX9, DVI, S-video out
Western Digital 160 GB HD 7200rpm
512 MB DDR RAM, max 3GB DDR RAM
DVD-ROM 2xDVD-R, 1xDVD-RW, 16x CD-R, 10xCD-RW
16xDVD/48xCD
Asus Power VCRII TV/Radio in/out
Kortläsare för CP 1/2, MicroDrive, SMM w/b, MMC/SD, Smart Media
10/100 ethernet, modem
Digital-Audio-kort Dolby Digital 5.1 2x In/6x Out
S-Video In/Out, Composite in
4x USB2
3x FireWire
Trådlöst tgtbord + mus
Högtalare 120 W
16MB USB-minne
inkl XP home, Star Office, Pinnacle Studio 8.6SE (Video-edit.) Hoolywood FX, T-Rex, Photoshop Elements, PowerDVD, Gula sidorna, Route66/Tyskland, Antivirus, AOL
För detta betalar jag 1179 ojrå (euro uttalas så härnere).

För motsvarnde summa får jag inte ens den minsta iMacen men ändå en eMac 1GHz med 128 MB SDRAM, Combo-Drive
, 60 GB HD och 32 MB ATI Radeon 7500...

Wow Apple, wow...

Oscar, jag hoppas du läser det här och vågar säga något till Steve & Co.

Hej, har du kollat Nasdaqbörsen de senaste 15 månaderna?

[QUOTE="Marcus Holmer"]Apple KAN helt enkelt inte konkurrera med pc-sidan längre. De måste säkerställa sin vinst och då måste de pressa upp priserna eom marknadsandelarna sjunker. Frågan är hur bra det ser ut för dem rent försäljningsmässigt, de har ju pressat NED priserna de sista månaderna?

Jag har både mac och pese hemma. Inte precis de nyaste men jämförbara när det gäller ålder. Det är inte speciellt kul med pesen. Den stora skillnaden är själva systemet.

Jag har arbetat med både utlänningar och svenskar. Inte precis de yngsta och fräschaste men i alla fall jämförbara åldersmässigt. Det är inte lika kul med svenskar. Den stora skillnaden är själva grundattityden.

Grundattityd och system är lite grann samma sak: gå på hockey i Kanada eller USA och kolla in grundattityden hos hockeyfansen. Avspänt är bara förnamnet. Men gå på Globen och lyssna in skrikhalsarna.

Svensken är gärna "en stor stark" enligt devisen "man blir det man dricker"

Anta att en tjej lämnar dig för att du bara kör med henne och skriker och gapar. När du då får veta att hon träffat en lite mindre men avsevärt trevligare och mer kultiverad kille, tror du då att hon bryr sig om någon kommer och gapar om att du är över en och nitti, väger 100 kg och kan häva 18 bärs?

Till sist är det ju de trevliga grabbarna som får de bästa liggen och lite så är det nog med datorsystem också. Jag är också införstådd i att det finns en oerhörd massa spel till pesen, men om man har datorn för att jobba med - dygnet runt nästan - då vill man ha det bästa, dvs ett trevligt och intelligent upplägg. Vi snackar alltså arbetmiljö.

Det insåg jag redan 1984 när jag köpte min första Macintosh med 128 Kb internminne och ett titthål till skärm. Men med ett grafiskt gränssnitt och inbyggt nätverk...

Det är möjligt att pesevärlden snart kommer ikapp, skam vore väl annars. Men det ser inte så bra ut mtp hur Pyttemjuks aktiekurs sett ut i jämförelse med Appleaktien. Obs! Om du kollar in Nasdaq- eller New Yorkbörsen, så bör du ta med i beräkningen att Apples kurs bör dubbleras eftersom de nyligen gjort en split. Kolla deras kurva för de senaste 15 månaderna!

Det är de väl värda.

Apple har igentligen inget problem, och dom lär verkligen inte försvinna. Apple är ju trots allt ett av de få datorföretag som det går relativt bra för i dessa tider. Dom klarar sig med 3% marknadsandel, om dom håller sig på sin kant och inte retar upp The Beast of Redmond kommer dom antagligen fortsätta att existera bra länge till (under förutsättningen att PPC970 kommer någon gång!).

Macen överlever för att den är ett alternativ till tråkiga och opersonliga Dell-burkar. Macen är snygg, har ett grymt OS och Apple ser till att ligga längst fram när det gäller teknik (hårdvaruaccelererat GUI, "Airport Extreme" etc) - det är vad Mac-användare betalar för: att ligga längst fram, att ha det som blir standard på PC om först ett par år. Så länge Apple håller sig "längst fram" och odlar sin image som ett roligt alternativ till Winblows, "a thinking mans computer", kommer det finns människor som är villiga att betala för deras dyra hårdvara.

Palladium / DRM och Microsoft anti-konkurrens beteende kan naturligtvis sätta käppar i hjulet för dom, men jag tror inte att "Trusted Computing" (Trusted för vem, Microsoft? ) kommer att bli stort.

Men.. Men.. om Apple skulle vilja öka sina marknadsandelar, och tränga undan PC:n behöver de göra ett par saker:

1) Billigare hårvara (kan inte överskattas)

2) Bättre hårdvara - PPC970, DDR, snabbare bussar osv. (kan heller inte överskattas)

3) Göra en "ingångs-mac" som har betydligt bättre prestanda än e/iMac.

4) Göra Macen till ett fungerade spel-alternativ till Wintel. Se till att speltillverkarna portar sina grejor, alt. parallellutvecklar.

3) Etablera sig på servermarknaden, en marknad stödjer en annan, t.ex. en Xserve som servar ett dussintal X desktops, på samma sätt som win2003 är gjort för att fungera smidigt med WinXP.

4) Mer reklam! Låt folk veta att ni finns. Mindshare är väldigt viktigt. Snygga datorer borde praktiskt taget kunna sälja sig själva.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2003-06-02 12:26
Citat:

Skrevs ursprungligen av mondo65
Gemene man frågar sig kanske varför Macen är dyrare än Dell-burken. Eller också vet han varför, på samma sätt som en BMW-köpare vet varför bilarna från München är dyrare än bilar från Skoda och Hyundai till exempel.

Det är fel att jämföra datorer med bilar.
Verkligheten ser nämligen så här mondo:
1. Allmänheten tycker att pc är en bättre dator eftersom alla har den.
2. Allmänheten tycker att pc är en bättre dator eftersom alla företag baserar sin verksamhet på pc.
3. Allmänheten tycker att pc är en bättre dator eftersom viktiga institutioner som försvar baserar sin verksamhet på pc.
4. Allmänheten tycker att pc är en bättre dator eftersom den är billigare.
5. Allmänheten tycker att pc är en bättre dator eftersom de finns i alla butiker som säljer datorer.

Det tycker allmänheten, gå ut på stan och gör en opartisk enkät då får du se vad allmänheten tycker.

6. Det är bara vi Macanvändare som tycker att Macen är bättre.
Hur många är vi?
----
Datorer och bilar är inte samma sak.
En dyrare bil betyder sällan att den är bättre och det samma gäller datorer.
Macar är dyrare inte för att de är bättre utan att de säljs i mycket, mycket mindre kvantiteter.
Kostnader man har lagt ner på utvecklingen av Macar betalar sig tillbaka inte så fort som i pc världen.
Det är sanning. Allt annat är myt som vi Macägare gärna tror på och odlar lika engagerat som pc folket gör.

Övertyga allmänheten om motsatsen kan bara Apple själv genom att finnas överallt, ha den senaste tekniken som finns att få (processorer, systembussar, minnet osv), omgående leveranser till en konkurrenskraftigt pris!

Det är en omöjlighet för Apple just nu och minst 10 år framöver. Alltså vi kan glömma hela den grejen om Apple som var mans dator.
Varför? Jo, det vill inte Apple själv. Så enkelt är det. De har det bra nu och är helt nöjda med den rådande status quo.

Citat:

Skrevs ursprungligen av 12moons
6. Windows XP är inte så längt ifrån Mac OS X som alla tror.

Nej, faktum är att det är ännu längre från!

Bara för att de lyckats färglägga sitt OS och göra knappar och fönster lite runda i hörnen innebär det inte att det kommer närmre Mac OS X. Det är fortfarande ett Windows, i teletubbiestappning, med alla nackdelar det innebär.

Retorisk fråga: Skulle det kunna vara så att det inte finns En Universiell Sanning om vilken datortyp som är bästa köp oavsett vilken budget och behov man har?

Jag gillar min Mac, och den passar mig. Jag känner mig trygg i MITT val och jag blir inte hotad av att andra konsumenter med rätta väljer PC. Det är säkert rätt för dom. Utan ironi.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2003-06-02 13:12

Mac folket köper det de vill köpa.
De har gjort eget val.
Pc folket köper det som andra har köpt.
De tror att de har gjort ett eget val.

Visst, om man tror att "PC" är en maskin där MS bara färgat knapparna i Win XP lite och sånt krafs så kanske man inte märker nån större skillnad...

Och fler o fler av "Mac-folket" köper faktiskt PC idag bara för att det inte går att få snabba macar.
punkt slut !

Tyvärr så är detta dagens sanning och jag försöker inte övertyga någon av er, men jag har köpt en PC för att macen inte räcker till, inte ens det fetaste macen som du kan köpa idag räcker till när jag vill ha ren rå prestanda...
visst, köpa 2 macar, men är det ekonomiskt försvarbart ?

Inte när jag får 3 feta PC maskiner för samma pris som 1 fet mac...

sen handlar det ju lite om kunskap också....
Det är ju inte alla som "vill" (eller kanske orkar) sätta sig in i en PC, det är lite olika förfaranden från macen till PC, men i slutändan så handlar det ju om att få själva jobbet gjort...

Jag har haft macar sen -87 eller nåt sånt men börjat tappa förtroende för Apple och deras maskiner, eftersom jag inte ens kan komma i närheten av det jag vill ha med Apples datorer.

Visst, en mac är snyggare än en PC, men det ska ju funka också....
Om jag vill ha kraft så ska det finnas där, det ska inte behövas "jobba runt" problemet bara för att man inte kan åtgärda själva grundproblemet.
En vän till mig uttrycker det hela ganska bra: "finns inte !"

Persolnligen så anser jag att det för min egen del bara vore dumt att köpa en Mac idag, eftersom man inte ens kan köra OS 9 på den.

De program jag använder behöver mera kraft än den fetaste macen har, och dessutom så betalar jag inte för en dator bara för att den är "snyggt designad".
Återigen min väns ord: -finns inte !

men men men...
detta är bara mina personliga åsikter om Apples hårdvara och jag tror att för att komma nånvart i framtiden så måste Apple komma med maskiner som verkligen rockar CPU-kraft...
Riktigt sinneslös CPU-kraft i kombination med billigare hårdvara skulle vara att föredra...
Men som det är nu så förlorar Apple "power-users" varje dag på flera flanker, så vem vet, slaget kanske redan är över...

M

Citat:

Skrevs ursprungligen av 12moons
De program jag använder behöver mera kraft än den fetaste macen har...

Vad kan det vara för program?

  • Avstängd
  • 2003-06-02 20:51

Windows är som Sveriges Regering.
Eller tvärt om.

Mycket spel många oseriösa program Väldigt infekterat. Blackout och mycket Hoppsan!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2003-06-02 21:03
Citat:

Skrevs ursprungligen av 12moons
Riktigt sinneslös CPU-kraft i kombination med billigare hårdvara skulle vara att föredra...
Men som det är nu så förlorar Apple "power-users" varje dag på flera flanker, så vem vet, slaget kanske redan är över...

M

Var lungn. De kommer tillbaka om några månader, snabbt som fan!
De får sälja sina pc'n, cyklar, mobiler (om någon vill köpa det) för att kunna köpa de överdesignade supermaskiner från Apple till överpris, allt annat blir bara leksaker från stenåldern som har bara en framtid: en antikrundan på Microsoft.

Citat:

Skrevs ursprungligen av scooterbabe
Vad kan det vara för program?

Steinberg Cubase SX kombinerat en massa tunga pluggar såsom Waves pluggarna...
Sen så har vi feta softsynthar som kräver bra med CPU...

Detta är vad jag menar när jag skiriver att jag behöver den fetaste macen...
Så man kan lugnt säga att jag har nog lite mera krav än du har på din maskin...

vad jobbar du med förresten ?
bara så att vi har lite referenser att gå efter när det gäller dina anspråk på datorkraft....

M

Citat:

Skrevs ursprungligen av malen
Var lungn. De kommer tillbaka om några månader, snabbt som fan!
De får sälja sina pc'n, cyklar, mobiler (om någon vill köpa det) för att kunna köpa de överdesignade supermaskiner från Apple till överpris, allt annat blir bara leksaker från stenåldern som har bara en framtid: en antikrundan på Microsoft.

hahahaha

Ja, om det bara vore såväl....
Sen så har vi ju frågorna runtomkring den macen om (om, inte när) den väl kommer...
kommer det att finnas program som funkar under OS X ?
Kommer det finnas ett utbud av tredjepartspluggar till denna platformen ?

För mig så är dessa pluggar minst lika viktiga som grundprogrammet i sig, det är inte något jag klara mig utan.
Då kanske ni börjar förstå min misstro till Apple och deras väg.

Och seriöst, tror ni på att Apple någonsin kommer leverara en rackmonterad mac med "kickass" prestanda för runt 15.000 inkl. moms ?
Eller ens 20.000 inkl. moms ?
Eller kanske bara en helt grym BTO tower-maskin som kostar under 20.000 inkl. moms ?
skulle inte tro det.....

M

  • Avstängd
  • 2003-06-02 21:19

Och seriöst, tror ni på att Apple någonsin kommer leverara en rackmonterad mac med "kickass" prestanda för runt 15.000 inkl. moms ?
skulle inte tro det.....

M [/B][/QUOTE]

Du som har tolv månar runt pallet bor du i Afganistan ??

Powerbook är bara början.

Varför slösa på datorkraft när det är din egen energi som skall framkalla musik ??

hahahaha

om det har med saken att göra så bor ju du garanterat närmare afghanistan än mig, men det kanske inte du vet om...

och PowerBook ????

seriöst talat så ger jag inte mycket för den i jämförelse med stationära maskiner, och det är faktiskt de stationära som ger bäst speed idag, inte bärbara...

Och när det gäller min egen musik så är det faktiskt så att det är fet CPU som krävs för att jag ska kunna göra den musiken jag vill...
Och Apple ger mig definitivt inte den kraften i kombination med de pluggar som finns att tillgå för att skapa mina alster.
Inte ens i närheten.....

  • Avstängd
  • 2003-06-02 21:30
Citat:

Skrevs ursprungligen av 12moons
hahahaha

om det har med saken att göra så bor ju du garanterat närmare afghanistan än mig, men det kanske inte du vet om...

och PowerBook ????

seriöst talat så ger jag inte mycket för den i jämförelse med stationära maskiner, och det är faktiskt de stationära som ger bäst speed idag, inte bärbara...

Och när det gäller min egen musik så är det faktiskt så att det är fet CPU som krävs för att jag ska kunna göra den musiken jag vill...
Och Apple ger mig definitivt inte den kraften i kombination med de pluggar som finns att tillgå för att skapa mina alster.
Inte ens i närheten.....

Större bete Dessto större fiskar.
Eller bara krill?

Utveckla gärna ditt tänkande lite mer....

  • Avstängd
  • 2003-06-02 21:48

Du var inne på "citattråden" innan.
Trodde du fattade kopplingen.

Sen om du backar lite så skrev jag
Powerbook är bara början!

Du låter som en del citat jag lade in.
Ingen tro på framtiden och väldigt negativ inställning till konkurrens och utveckling.
Försök att få fram det positiva annars går vi allla bakåt.
Presentera det du vill köpa så kan utvecklarna gå vidare " Brainstorm "

Förhoppningsvis så lite plåt som möjligt , transportabelt dessutom snyggt.

Framförallt att lira på gamla färgburkar , skurbräda , oljefat ger en musik som JAG
tycker är ball. Inte något jag slungar runt i en hårddisk.

Blues Funk m.m. som man kan deltaga i
är musik.

Citat:

Skrevs ursprungligen av 12moons

Och när det gäller min egen musik så är det faktiskt så att det är fet CPU som krävs för att jag ska kunna göra den musiken jag vill...
Och Apple ger mig definitivt inte den kraften i kombination med de pluggar som finns att tillgå för att skapa mina alster.
Inte ens i närheten.....

Komiskt, antar att artister som Pink Floyd lirar i en lägre division då de är helt macbaseradde i studion, tillåt mig småle åt ditt "alster resonemang"

  • Avstängd
  • 2003-06-02 22:00

CPU = Cigg Prepared with Undentified materia.
Jag har hört att rökare inte tycker om Äpple måste vara syran som inte går ihop med nikotin. ?

jaha...
verkligen uttömmande och nytänkande ser jag....

Men din referens till fiskarna gick inte fram eftersom jag inte läst resten av tråden gällande citat.
Det hela blev lite smått kryptiskt, som du kanske förstår.
men i vilket fall som helst....

Jag fattar fortfarande inte din koppling mellan "att lira på gamla färgburkar , skurbräda , oljefat " och en powerbook, eller ens en dator överhuvudtaget ???
Och du kanske tror att jag bara slungar runt min hårddisk lite och vips så kommer det ljud ur den som skivbolagen sedan plockar upp och släpper ???

Jag tror inte att vi är på samma nivå när det gäller digital musikproduktion eftersom du inte verkar ha så större krav om du går igång på lite färgburkar och oljefat...

Seriöst, människan har ju slagit på saker i flera tusen år, så det är ju inte nydanande på något sätt.
Rytmik-biten är ju inte på något sätt originellt, och att lira på lite färgburkar är ju inte min grej, såvida jag inte kan ta in det i en dator och tweaka inspelningen i sig...

Så jag förstår nog din syn på musik, men tvekar lite inför att du ens har hört det jag sysslar med, eller förstår min syn på skapande och produktion.
Men det är klart, bor man så nära afghanistan så....

M

Och då du drar upp Pink Floyd, när gjorde dom något banbrytande sist ?

Flies on Sid liksom....

För dom slungar väl bara runt lite hårddiskar ???

  • Avstängd
  • 2003-06-02 22:25

Wow good smoke.

Men lägg ut ditt alster så vi får vara med.

Bevaka tråden