Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Framtiden för Macen

Tråden skapades och har fått 324 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Citat:

Skrevs ursprungligen av Christian Åhs
Aplle USA och Apple Sverige verkar inte arbeta mot samma mål.

Apple USA lanserar datorer och tjänster mot konsumenter medans Apple i Sverige arbetar uteslutande mot företag.

/c

tråkigt, mycket tråkigt...
jag tycker att man borde kunna enas om en approach till alla marknader, inte bara till företagen...

Gör inte den här tråden till en datorkrigs-tråd.

/c, moderator

  • Medlem
  • Malmö
  • 2003-06-03 15:25

Säg mig: sen när fins möjligheten till äkta multitasking på din maskin?

Lite mera krut får jag förhoppningsvis till hösten och om du nu har så mycket tid (tack vare din fantastiska maskin) så läs lite om de nya krafter och möjligheter som finns bakom PPC970.
Du finner diskussioner och länkar här på forumet.
Sedan försök hitta motsvarigheten i din värld.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2003-06-03 15:26
Citat:

Skrevs ursprungligen av Christian Åhs
Gör inte den här tråden till en datorkrigs-tråd.

/c, moderator

Ja, det har jag påpekat flera gånger att tråden spårar ur.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Christian Åhs
Gör inte den här tråden till en datorkrigs-tråd.

/c, moderator

som sagt, jag har kommit med en del påståenden som gäller macens framtid, många av andras inlägg har tyvärr bara varit runt mina personliga uppfattningar om macens framtid, det har inte varit så många andra som faktiskt kommit med något nytt själva... tyvärr...

Så nu uppmanar jag återigen folk att komma med lite egna tankar, inte bara komma med invändningar på mina påståenden.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2003-06-03 15:33
Citat:

Skrevs ursprungligen av 12moons
som sagt, jag har kommit med en del påståenden som gäller macens framtid, många av andras inlägg har tyvärr bara varit runt mina personliga uppfattningar om macens framtid, det har inte varit så många andra som faktiskt kommit med något nytt själva... tyvärr...

Så nu uppmanar jag återigen folk att komma med lite egna tankar, inte bara komma med invändningar på mina påståenden.

Du är bra du, du krånglar med sanningen som en pc krånglar skulle man säga.
Ha ha ha

Citat:

Skrevs ursprungligen av malen
Du är bra du, du krånglar med sanningen som en pc krånglar skulle man säga.
Ha ha ha

är du bara barnslig ?
jag börjar faktiskt undra...

kom igen nu, du kan säkert skriva något positivt om macens framtid...

Citat:

Skrevs ursprungligen av 12moons
Så nu uppmanar jag återigen folk att komma med lite egna tankar, inte bara komma med invändningar på mina påståenden.

Du får nog förvänta dig att det blir mycket invändningar mot dina påståenden när du säger t.ex. att Adobe lagt ner utvecklingen av Photoshop till MacOS och verkar anse att Cubase SX är enda viktiga audioprogrammet till Mac.

men seriöst ?

ska ni fortsätta gnälla så får niu göra det här...

Citat:

Skrevs ursprungligen av 12moons
men seriöst ?

ska ni fortsätta gnälla så får niu göra det här...

Det är inte lika kul att gnälla där

Jag tycker för övrigt att framtiden för Apple/Mac ser ljus ut.
Vi kan väl vid detta laget utgå från att Apple presenterar nya stationära burkar, med ordentligt ökad prestanda, under detta år. Jag tror att många kommer att köpa dessa även om priserna fortfarande är en bra bit högre än jämförbara PCs. Tror även att de som senaste året övergett Macen för en snabbare PC kommer att börja snegla tillbaka på macarna och fundera på om nästa dator blir en PC igen.

iPod och iTunes lär också locka över en del PC-användare, och då tänker jag framförallt på bärbart där priserna sänkts nyligen och blivit mycket konkurrenskraftiga jämfört med motsvarande PC-alternativ.

Jag tror att framtiden ser ganska ljus ut för Apple om de väljer PPC 970. Om det sen väljer G4 el. G3 som lo-end processor spelar väll kanske mindre roll (svårt att sia om villken som är bäst/lämplgast). Det skulle vara kul om rycktet om en "lo-end" box var sant.

Jag tror att 970:an har stor potenssial, och så är ju 980 på g.

Sen vore det ett plus om Apple kunde få ner priserna lite.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2003-06-03 16:24
Citat:

Skrevs ursprungligen av 12moons
är du bara barnslig ?
jag börjar faktiskt undra...

kom igen nu, du kan säkert skriva något positivt om macens framtid...

Det gjorde jag, minst 2x i denna tråd, men du är nog lite yr av farten på din maskin så du nog missade det.
När man läser dina inlägg så ser man att du har inte hittat något positivt om Macens framtid i hela tråden. Eller så missade du hela poängen.

  • Avstängd
  • 2003-06-03 16:42

Lite rörigt är det.

Jag vill ha en dator som ett verktyg.
Den skall inte lägga av.
Ja har använt commodore 64 och sedan
gått endagskurser för att sköta enkla program tabeller uträkningar Bokföring.
En period arbetade jag i SAS koncernen
Då kunde man plötsligt chatta med andra över hela världen ( 1982 )
Häftigt på den tiden "avlyssnad" i Köpenhamn men ändå !

Gick på kurs bl.a. på Wang norr om Sthlm. deras stordator i kyld hall tror jag var på 2 MB.

I dag har många i Sverige ett datorsystem som ingen någonsin kunnat drömma om.

Jag själv är väldigt nöjd med det jag har
men utnjyttar inte mer än kanske 10% av min maskins kapacitet.

Ungefär som hjärnan hos en människa.

Till mig själv säger jag:
Försök att använda mer än dessa 8-10 procent Hitta en väg att utnjytta de andra procenten till annat än destruktion.

Mycket snart bör mördarmaskinen Homo Sapiens omprogrammeras

Citat:

Skrevs ursprungligen av 12moons
man sa så förr i tiden ja, men nu är det framtid som gäller, då funkar det inte att leva på gamla meriter, speciellt inte när dom inte riktigt gäller längre....
så kom igen, något nytt tack....

Om inte jag missminner mig är det Apple som driver på utvecklingen med innovationer och Microsoft som plagierar...

Firewire, Gigabit Ethernet i PM -99, datorer förberedda för Airport sedan många år, Aqua, Quartz, AAC och mp4 etc etc...

  • Avstängd
  • 2003-06-03 18:01

Varken eller.
Uppfinningar , innovationer

Är individuella.

Tillsätt pengar , framtidsutiker , frihet.

En mängd designers har valt lägre lön men å andra sidan fast jobb.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Pirre
Varken eller.
Uppfinningar , innovationer

Är individuella.

Tillsätt pengar , framtidsutiker , frihet.

En mängd designers har valt lägre lön men å andra sidan fast jobb.

¿Que?

  • Avstängd
  • 2003-06-03 20:10
Citat:

Skrevs ursprungligen av scooterbabe
¿Que?

Que paso ! no entiendes nada ?
Pregunte me.
Yo te explique

Nej, jag förstår ingenting

  • Avstängd
  • 2003-06-03 20:37

Är du innovatör , uppfinnare , kreativ ?

Vill du leva av de som betalar högst för tillfället.

Eller vill du ha fast anställning med garantier och försäkringar?

Om nu Microsoft har en inriktning som IKEA att anställa designers på lång tid med låg lön.

Eller välj Apple och få bra betalt för den stund du lägger ner arbete plus betald royalty.

Var våra tankar på olika plan eller kan vi sammanföra dem.
/ den sista meningen var säkert genomtänkt/ Hajjar nada själv.

Citat:

Skrevs ursprungligen av scooterbabe
Om inte jag missminner mig är det Apple som driver på utvecklingen med innovationer och Microsoft som plagierar...

Firewire, Gigabit Ethernet i PM -99, datorer förberedda för Airport sedan många år, Aqua, Quartz, AAC och mp4 etc etc...

mmm... visst, visst...

men IDE för hårddiskar då?
Apple körde SCSI in i det sista.
och AGP för grafik, det var ju också Apple eller ?
Och DDR ramminne, det var ju självklart Apple som tog det steget först ?
Bara en sådan sak som en helt vanlig VGA port till din bildskärm...
Apple körde med sin egen lösning ett bra tag där också, nu har dom återigen fallit dit och har ADC porten...
Och sist, men inte minst, USB !!!
Det är ju självfallet Apples genidrag eller ?
Det finns säkert fler om man letar, men det tillhör ju den tid som varit, så kom med något nytt och kul.

Visst driver Apple lite forskning, men likväl så kör dom på standard teknik från PC världen.
Då kanske man frågar sig varför dom inte tar en CPU från Intel eller AMD ?
Och Scooterbabe, kom inte med något tråkigt som att Intel skulle vara synonymt med MS eller liknande...

Ponera nu att Apples OS X skulle funka på en Intel eller AMD maskin, varför inte köra på det och skriva OS X för den processor som är snabbast ?
Varför inte börja använda teknik som är standard inom resten av datorvärlden, och som redan är bevisat snabbare, skriva ett riktigt kickass OS till denna tekniken och lägga en snygg design på det hela ?
Det är ju trots allt inom datordesign som Apple ligger mil framför alla andra...

Det bör ju inte vara så svårt för Apple som är sååååå innovativa....

Citat:

Skrevs ursprungligen av malen
Det gjorde jag, minst 2x i denna tråd, men du är nog lite yr av farten på din maskin så du nog missade det.
När man läser dina inlägg så ser man att du har inte hittat något positivt om Macens framtid i hela tråden. Eller så missade du hela poängen.

diskussionen gäller inte POSITIV framtid för macen, den gäller "framtiden för macen", alltså både positiv och negativ.
men det är klart, du kanske inte märkte det för du har en sån seg dator...

Citat:

Skrevs ursprungligen av scooterbabe
Nej, jag förstår ingenting

närmast sanningen du kommit med hittills...

Citat:

Skrevs ursprungligen av 12moons
mmm... visst, visst...

---

Då kanske man frågar sig varför dom inte tar en CPU från Intel eller AMD ?
Och Scooterbabe, kom inte med något tråkigt som att Intel skulle vara synonymt med MS eller liknande...

Ponera nu att Apples OS X skulle funka på en Intel eller AMD maskin, varför inte köra på det och skriva OS X för den processor som är snabbast ?

Därför att x86-arkitekturen är sämre än den Apple använder, även om den för närvarande råkar tuffa på i högre hastighet.

Citat:

Skrevs ursprungligen av 12moons
diskussionen gäller inte POSITIV framtid för macen, den gäller "framtiden för macen", alltså både positiv och negativ.
men det är klart, du kanske inte märkte det för du har en sån seg dator...

Vad du bad om var "kom igen nu, du kan säkert skriva något positivt om macens framtid..."

  • Avstängd
  • 2003-06-03 21:44

Jag hatar långa texter.
Skummar bara igenom.
Korta konkreta fakta
Tack.

"Skrumphjärna"

Utbränd men återbildning positiv

Ojojoj, det här var det värsta datorkriget jag sett på länge
Jag vet att jag borde hålla mig från det här... men kan ändå inte låta bli.

Scooterbabe, kan du mer exakt förklara vad du menar med att PPC är en bättre datorarkitektur än X-86? Inga flummerier utan konkreta fakta....

Citat:

Skrevs ursprungligen av Kevin Key
Apple har en version av OS X som går att köra på x86 och har kodnamnet "Marklar".

Om vi nu ponerar att Apple byter till Intel/AMD som processor och börja sälja den med "Marklar". Vad är det då för någon anledning för Apple att tillverka hårdvara. Jag är övertygad om att DELL och alla andra PC tillverkare kommer att spöa Apple på försäljningsbiten. Detta för att dessa företag redan har marknadsandelar inom PC-försäljningen. Så varför ska då Apple tillverka hårdvara (förutom att de kan designa snygga och trevliga burkar.). Då är det bättre att Apple licencierar ut OS X "Marklar" till dessa företag och få royaltys på det. Men, som alla vet så är det inte så mycket pengar i OS och mjukvara som det är i hårdvara. Så resultatet blir för Apple att de måste sparka en himla massa anställda. Eftersom OS X "Marklar" körs under x86 så innebär det inte att mjukvaruutvecklarna kommer att ha det lätt att föra över sina produkter till OS X "Marklar" eftersom "Marklar" har helt andra APIer (än alla andra OS). Så hur ska Apple kunna övertyga dessa utvecklare att tillhandahålla en "Marklar" version också?? Det är också värt att påminna om att dessa utvecklar har valt, dock motvilligt, att supporta PPC när den väl kom samt nu också OS X APIer. Varför skulle dessa utvecklare vilja satsa pengar och tid för "Marklar"?? Sen så är det ju så att Apple i det här fallet har blivit tvungna att göra sig av med anställda vilket leder till att Apple inte kan ge den support för OS X "marklar" som dessa behöver (så som de kan göra nu OS X för PPC). Så vilka problem löser en x86-processor då?? Hur ska Apple kunna trycka in en 80W processor i sina bärbara när de bärbara som Apple säljer nu inte klarar det? Ska Apple gå tillbaka i utveckling då? iof. i det här fallet så är det ju ingen mening för Apple att sälja hårdvara eftersom de ändå inte kommer att kunna tjäna lika mycket pengar på det som Apple gör nu. Om nu Apple gör en version av x86-hårdvara som är den enda modellen som kan köra x86, hur ska då det hjälpa Apple att ta marknadsandelar? Apple kommer att förlora den biten Apple faktiskt tjäna pengar på. Att utveckla ett operativsystem samt mjukvara själva som Apple gör är inte billigt och mycket tack vare det pengar de får in på sin hårdvara så möjliggör det för Apple att kunna utveckla OS X, FCP4, Shake osv.

Så frågan är: Är det en bra lösning för Apple att byta till x86? Nej, anser jag.

Själv så tror jag på att samarbetet med IBM (för PPC och annan teknik) är och kommer att vara framtiden för Apple och IBM samt NVIDIAs samarbete med IBM är och kommer att vara bra för NIVIDA och IBM samt Apple.

Sen så spelar det ingen roll hur snabb processor/burk man har om det inte finns program och spel som dess användare vill köra. De som jag känner som kör PC valde PC just pga att det är lättare för dem att få tag på ISO och 0DAY program och spel (mao. piratade program och spel). Jag tycker detta är fel och är en stark förespråkare för Apples DRM FairPlay. Så det jag tycker att Apple ska göra är att utnyttja det ekosystemet som Apple har byggt upp för Apple Music Store och tillämpa det konceptet för att sälja program och spel över nätet och i butik för en billig summa pengar. Sen erbjuda denna tjänst för tredjepartsutvecklar för en billig penning. Detta kommer att leda till att spridningen (ärlig sådan) av program och spel blir enklare och således lättare för konsumenten att köpa. Detta kommer inte att få mjukvaruutvecklare ABCDEFG att genast börja utveckla för OS X och PPC pga av att dessa räknar endast dollar och inget annat. Men om då vi konsumenter som lever i denna marknadseknonomi och framförallt oss redan macanvändare visar att vi är villiga att betala för dessa program och spel. Att verkligen visa att vi har pengar och att vi är intresserad av att spendera dessa på deras produkter så kommer de åtminstone vara intresserad av att leverera dessa produkter till oss. Hur detta ska gå till vet jag inte. Men det är iaf. upp till var och än att bestämma hur dessa tänker röst min sin plånbok.

Detta är iaf. vad jag personligen tycker och tänker om detta och om någon inte håller med så får ni göra det.

Ord och inga visor !
Sånt gillar vi !!!

lite tungläst, kunde kanske spaltat upp det lite, men i grund och botten riktigt intressant läsning...

Så kommer lite frågor omkring det hela...

Eftersom jag inte programmerar eller rotar runt bland APIer till vardags så undrar jag bara varför Apple lagt ner tid o pengar på att utveckla denna marklar ?
Om det nu är så att det inte går att lyfta över applikationen till vilken plattform som helst, oberoende av själva hårdvaran, så varför forska i om marklar fungerar på en x86 överhuvudtaget ?
Det ligger ju ingen logik i det om man inte tänker använda sig av denna teknik senare ?
Eller missade jag något ?
Det hade ju varit smartare att lägga denna tid och kostnad på något annat.

Citat:

Skrevs ursprungligen av KristerG
Ojojoj, det här var det värsta datorkriget jag sett på länge
Jag vet att jag borde hålla mig från det här... men kan ändå inte låta bli.

Scooterbabe, kan du mer exakt förklara vad du menar med att PPC är en bättre datorarkitektur än X-86? Inga flummerier utan konkreta fakta....

ja, det vill vi nog höra faktiskt....
inget illa menat nu, men du har kommit med såna otroligt dumma kommentarer, så du får mer än gärna förklara dig...

Först och främst vill jag bara säga:

Bra skrivet Kevin Key!

Sedan till 12moons:

"Marklar" kom till för att Apple ville ha ett nöd-alternativ om Motorola skulle misslyckas (vilket de till viss del har) el. om det inte skulle finnas ngn annan lösning.
Nu finns det en annan lovande lösning -
IBM's PPC 970

Citat:

Skrevs ursprungligen av 12moons
ja, det vill vi nog höra faktiskt....
inget illa menat nu, men du har kommit med såna otroligt dumma kommentarer, så du får mer än gärna förklara dig...

Ursäkta mig men om någon har kommit med dumma kommentarer så är det nog inte jag.

Bevaka tråden