Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Framtiden för Macen

Tråden skapades och har fått 324 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Det finns ett ordspråk som kanske kan passa i debatten; "Man får vad man betalar för".. Billigast är oftast inte bäst

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-06-04 21:31

Jo, på ett sätt stämmer det. Men många väljer PC:n + linux pga. grymt billig hårdvara och ett OS de kan "leka fritt med" (typ). Macen är extremt dålig på hårdvarufronten eftersom att (ex) grafikort kostar 2 ggr mer på Macen än på PC:n och reparationer på Macar kostar mer än vad en ny PC gör. Det är något väldigt fel på Appleplattformen att det utvecklats så. Hur f-n kan Apple ex. ta 7200 kr + moms för ett moderkort till en iMac G4 800Mhz !? Om de nu ska ha patent på sin marknad så borde de banne mig värna om sina få kunder också.

De säger att det blev för jobbigt, man kunde aldrig veta vad slutanvändaren körde för system. Med PS2/Xbox osv vet man ju exakt vad man utvecklar för och hur det kommer se ut i slutet.

Jo, både jobbigt och sen säljer de inte så bra heller. Släpper man en hit till PS2 så kommer det säljer MYCKET. Säljer man en hit till PC/Mac... Tja, var femte eller så spelare kopierar bara spelet. Till undantagen hör on-linespelen som ändå inte är bulletproof. Det är en stor bidragande faktor att spelföretagen drar sig till konsollerna: de säljer fler spel där. En totalt homogen maskin underlättar också utvecklingen, helt klart, och köparen förväntar sig inte att spelet skall updateras 2 ggr per månad med nya funktioner heller

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-06-04 21:33

"Billigast är oftast inte bäst"...
"...men konstigt nog snabbast"

Jo, jag håller verkligen med dig i att det är dyrt. Jag ska snart köpa en ny ibook tänkte jag. Jag jämför den inte med motsvarande på pc sidan eftersom jag vet att jag ändå får mer för pengarna, men det är trots allt mycket att hosta upp 10-12000:- för en 800mhz bärbar.

Problemet är ju att Intel kan pressa sina priser eftersom att de säljer 100x mer än Apple. Men en av anledningarna till att Apple är dyra är ju antagligen att folk inte köper.. därför att de är dyra.. moment 22 Om folk kunde köpa lite, så kunde de antagligen pressa priserna med till slut. Detta är bla. en av anledningarna till varför jag köper en ny istället för en begagnad, jag skulle ändå inte få den mer än ett par tusenlappar billigare.

Jag vet inte riktigt hur det fungerar eftersom jag inte är värst insatt - än! Men är Apple den enda som säljer hårdara? eller tillåter de andra att göra t.ex Moderkort osv?

"Billigast är oftast inte bäst"...
"...men konstigt nog snabbast"

Man kan se det lite såhär; om jag köper en mac idag.. hur länge kommer den då hålla sig? ett par år?

köper jag en i dagsläget snabb pc, så är den som en snigel om 6 månader.. dvs 10000:- på en ny eftersom spelen inte längre fungerar

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-06-04 21:46

Det vore onekligen trevligt om man kunde köpa logikkort och andra saker från Apple Store och bygga sin egen Mac (eller Linux PPC- eller Amiga-burk) efter eget huvud.

Eller vad sägs om en dator med två logikort: ett med PPC 970 och ett med värsta AMD-proppen?

Det vore också trevligt om Apple ville släppa en version av Mac OS X för Intel/AMD, men det kommer inte att inträffa, det inser till och med jag.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-06-04 21:51

Precis eftersom Apple lever på både hård och mjukvara - främst hårdvara. Men priset på Apple datorer är ju en stor del till varför de kan säljer OSX väldigt billigt.

Ett stort problem i Sverige är ju också att Macar kostar avsevärt mycket mer här än i USA. Man kan skylla på vad som helst men så är det. Skulle en iMac här kosta, som i USA, c:a 13000kr inkl, finnas på alla SIBA och Elgiganten i sverige, så skulle den sälja helt klart.

Nej det sista är nog inte så troligt Men det finns väl redan en för x86, men de lär väl inte släppa den..

Jo, det vore nog ide att länma det där "allt i ett" och ge folket chansen att bygga eget, billigare såklart.. Reparationskostnaderna blir ju högre om att är inbyggt med! Men vem vet, det kanske kommer

Erik.dv: Det där har du mycket, mycket rätt i.. Om t.ex Siba och on/off skulle ta in mac så att den fanns lite mer "tillgänglig" så skulle säkert många se den med andra ögon.. samma sak om de skulle visa de briljanta reklamfilmerna i sverige! mycket handlar om marknadsföring!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-06-04 21:54

Tiden för att bygga macar kom och for väldigt fort. Hade Apple haft lite framtidsutsikter så hade de lesat ut OS7 när det kom 1992 eller vad det var. Då hade de troligen haft en stor chans mot WinTel idag. Men, i och med Windows 95 så har det enorma försprång Apple hade försvunnit. Idag kan du i stort sätt göra allt på en Mac eller PC, Windows, OSX, eller Linux även om jag vet vad de olika OS:en för mig står för så...

Kanske.. men jag tycker inte att man behöver se Apple som en konkurrent till Wintel. De kommer troligen aldrig att bli lika stora, men om spelarna i längden överger Wintel för Xbox/PS2 så kommer siffrorna bli VÄLDIGT annorlunda. Om folk skulle välja sin dator efter allt annat än spel, då tror jag inte att Wintel längre skulle vara självklart. Som det är nu så är nog Apple nöjda med de 3-4% som de har.. idealet just nu vore om de hade kanske 10%.. Det hade nog ändrat en hel del!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-06-04 22:03

Det var dåvarande teknikchefen på Apple, en viss Jean-Louis Gassée, som satte sig emot en licensiering av System 7. Han tyckte att Apple skulle satsa på att bygga ännu dyrare datorer istället... Sällan har en obegåvad person kommit så högt upp i hierarkin.

Allt var väldigt förvirrande på den tiden, och Apple-cheferna velade än hit och än det. Det var Novell och Apples Star Trek (System 7 för Intel), Taligent och Kaleidas Pink OS (som var tänkt fungera på samma PPC-baserade maskiner från Apple, IBM och Motorola, parallellt med Windows och OS/2) och en massa andra saker som inte blev något, exempelvis OpenDoc och Copland.

Men ponera att allt går åt helvete och PPC 970 brinner upp. Vad händer då? Vad har Apple för olika alternativ?

Senast redigerat 2003-06-04 22:23

Då blir det körigt.. men chansen är nog inte så stor att det går åt helsicke med dem. De måste ju vara mer eller mindre klara redan? Apple kan knappast leva på att enbart tillverka mukvara, även om det skulle vara till x86. Men jag tor aldrig att Apple kommer att försvinna.. De spelar en allt för stor roll i nyskapandet!

Citat:

Skrevs ursprungligen av Chriss
Då blir det körigt.. men chansen är nog inte så stor att det går åt helsicke med dem. De måste ju vara mer eller mindre klara redan? Apple kan knappast leva på att enbart tillverka mukvara, även om det skulle vara till x86. Men jag tor aldrig att Apple kommer att försvinna.. De spelar en allt för stor roll i nyskapandet!

Jag tror inte MS vill att Apple skall försvinna heller. En parasit måste ju som bekant ha något att leva på:rolleyes:

Jo det är nog med sant, MS vill inte att Apple ska försvinna.. De har ju mer eller mindre erkännt Mac os X som ett bra os.. men de behöver ju inte se dem som konkurranter eftersom det är olika platformar. Däremot är de nog ganska skrajja för Linux just nu
Men det finns inget företag som har hållt genom alla tider, samma sak gäller med MS.. De KOMMER att gå ner, nån gång. De förlorar MASSOR just nu på stämningar angående IE. På att vissa sidor inte fnugerar med Netscape osv. Nån gång kommer de falla

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2003-06-04 22:22

De anledningar som oftast finns till att behålla M$-lösningar är få. Tyvärr alltför mäktiga:
De tekniker som jobbar med datorerna är i många kommuner hjälplöst okunniga och kan i stort sett bara "installera windows". Allt som inte de kan ses som ett hot och måste motarbetas med alla medel.
Som exempel kan jag nämna en skola i norra skåne. De har haft några få iMaccar som har varit synnerligen styvmoderligt behandlade av IT-avdelningen. De har anklagat maccarna för att "sabotera" nätverket och försökt få rektorn att ta beslut om att de ska bort.
Bara för att "jävlas" så har jag skänkt minst 10 maccar till skolan så nu har de fler maccar på den aktuella avdelningen, än PC

Dessutom har rektorn kungjort att maccar är rumsrena.

Teknikerna har ett flertal tillfällen lanserat tjänster som de varit "säkra på" att maccen inte skulle fixa. Som t.ex. en RDP-lösning för betygsrapportering. Det roliga är ju att M$ har en RDP-klient för X och det funkar lysande. Teknikerna anklagade då macanvändarna för alla anomaliteter som upptäcktes på servern. Bl.a. anklagades macanvändarna för en massa tmp-filer som hade hittats någonstans :eek:

Inkompetensen är ofattbar...

Inkompetensen kan vi anklaga MS för till stor del. Enligt dem kan ju i stort sett vem som helst vara admin för ett stort nätverk, och ofta så är det helt okunniga personer. MS personers försvar mot att Linux är gratis är ofta att "utbildningen kostar desto mer". Men man får det i alla fall grundligt gjort då, hellre kunskap än okunskap. Speciellt när det gäller en så pass viktig sak som ett skolnätverk. Med windows så kan ju lärarna "ta över" en del av uppgifterna, de kan byta lösenord åt eleverna osv osv. Det är egentligen ingen bra lösning. Enbart kunniga bör låtas syssla med systemen. Man ska veta precis vad man håller på med, och man ska ha utbildning eller lång erfarenhet!

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2003-06-04 22:29

Jag tror att M$ ibland är lite avis på Apple. De vill också styra allt. Varför skulle de annars satsa på det här otäcka, nya systemet för "anti-pirating"?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-06-04 22:33

Men alltså .tmp-filer är ju en MS Office för Windows-grej...?

Såna där nötter finns överallt. Deras lösning på datorproblem är att radera hårddisken och installera om Windows och alla program.

Allt som inte är tillverkat av Microsoft ser de som något suspekt.

Jag stötte på en Windows-administratör en gång som var så in i helvete inkompetent och dessutom otrevlig att jag var bredd att sätta eld eller pumpa in 230 V växelström via parallellporten på alla hans skräpburkar från Compaq och säga "Hoppsan, oj då, sånt händer. Windows krånglar igen, oj oj oj, det var tråkigt" bara för att reta honom lite.

På det företaget hade vi inom loppet av sex månader:

- Fem totalpajade skrivbordsdatorer från Compaq (burkarna var helt nya).
- Två filserverkrascher som resulterade i att alla data var borta.
- En e-postserverkrasch (MS Exchange, vad annars?) som gjorde att all epost för fyra månader var puts väck.

Om det fanns backuper? När jag frågade det fick jag kommentaren "Försöker du tala om för mig hur jag ska sköta mitt jobb va?"

Jo det är nog sant. Såklart att de vill styra mer, det nya palladium är ju helt galet. En annan sak är att i "nya" windows kommer IE att vara en intergrerad del av OS:et och inte längre en stand-alone produkt. Inte nog med att systemet kommer bli galet ostabilt, de kommer kunna kontollera vilka sidor man kollar på. En sida som inte är signerad är inte säkert att den går att se på. hejdå www.apple.se osv

allt för få kommer nog inse faran innan de sitter i klistret. Bara genom att se vad XP redan skickar ut för information så blir man rädd.

Jag vet inte riktigt hur apple står i det hela med copy-protection osv.. någon som kan upplysa? MS palladium ska ju gälla hårdvara osv. ska Apple inför något liknande?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-06-04 22:42

Inte vad jag känner till, men om den amerikanska lagstiftningen ändras kommer Apple att bli tvungna till det.

Apples inställning är väl annars att om du har köpt en film, ett program eller en musik-CD lagligt har du rätt att göra vad du vill med materialet, även bränna kopior eller konvertera till AAC elller MP3.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-06-04 22:54

Apple behöver också synas mer, dom är alltför passiva i sin marknadsföring,,

Min kommentar till inlägget från Chriss:
Jag förespråkar inte FÖR Win XP !
Jag har inte min dator till spel !
Jag har köpt en PC och Kör Win XP på den, ja, men det är inte för att jag ska kunna säga: "Jag kör minsann Windows XP".
Jag sitter inte och funderar om Windows XP är bättre eller sämre än Mac OS X !
Jag har bara sagt att dom är likvärdiga !
Jag kör Win XP för att det är stabilt på min maskin och mina mjukvaror får bättre prestanda än om jag skulle köra t.ex. Windows 95 eller 98 eller något annat OS.
PC är inte Win XP, PC är inte MS, jag hoppas ni förstår den biten !
Win XP är garanterat inte det som är det primära för mitt val av dator, det är den överlägsna prestandan i PC hårdvara !
Vill ni fortsätta att hänga upp er på Win XP så varsågoda, men gör det i sandlådan där den diskussionen hör hemma...

Jag struntar fullständigt i om en dator har en uptime på si eller så lång tid, eftersom det är fullständigt orelevant för det som jag har min dator till, så att komma med sånt räcker inte för att övertyga mig om macens framtid...
Jag har min dator som ett redskap, inte som en leksak att testa hur stora mina växlingsfiler kan bli under Win XP !
Min dator har inte hängt sig eller kraschat på de 6-7 månaderna som jag har haft den och mina program har varit så otroligt stabila att jag förvånas själv över det.
Hoppas alla är på det klara med den biten nu !

Vad jag däremot använder min dator till är ljudproduktion och ljudredigering, något som kräver en starkare dator än Apple levererat någonsin !
Jag har ju faktiskt testat båda plattformarnas värstingmaskiner i produktion, det är det inte så många andra här som gjort.
PC hårdvara är snabbare än Apple hårdvara, oberoende av vad ni tycker eller tror.

Jag har använt Cubase SX under Win XP i stort sett varje dag sen jag köpte min PC och det har konstigt nog inte hängt sig en enda gång !
I macen var det konstanta problem med mjukvaran, inte bara Cubase utan även Logic och andra mjukvaror överhuvudtaget under OS X.
Och det är ett OS som har funnitrs ett bra tag nu och det är fortfarande inte stabilt.
Jag har med andra ord belägg för det jag säger.
Jag hoppas verkligen ni förstår den biten...

Så min löpande punkt har varit att Apple måste få fram snabbare hårdvara, priserna måste ner och det måste finnas programvara och pluggar som funkar under OS X om det ska vara intressant för mig och andra som behöver mer datorkraft !

För att citera dagens absolut vettigaste inlägg:

Citat:

Skrevs ursprungligen av Erik.dv
Summakardimumma:
- Apple måste bli mer flexibel på sin hårdvarufront
- Apples maskiner och mjukvara måste överlag snabbas upp
- Apples hårdvarupriser måste ner
- Apple måste fortsätta vara innovativ och erbjuda lösningar som:
a) Fungerar
b) Lätta att använda för vanliga döingar

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-06-04 23:15

Vad jag däremot använder min dator till är ljudproduktion och ljudredigering, något som kräver en starkare dator än Apple levererat någonsin!

Det där håller jag verkligen inte med om. Jag känner flera personer som jobbar inom "higherend" ljudproduktionsmarknaden i Sverige och alla kör Mac. Notera att alla kör Mac och inte MacOSX, det är det ganska få som gör idag. Dock rullar, enligt de jag pratat med, så väl Logic 6 som ProTools klockrent där. Men jag OSX har precis, för ett år sedan, varit "klart" för ljud. Å andra sidan rullar ProTools mycket bra även under OS9 så...

Samma sak gäller för videoproduktion. Trots den sämre prestandan på Mac-plattoformen ser jag mängder av människor som väljer en Final Cut-redigering framför en AVID Xpress DV (väldigt dyr lösning även om man skaffar PC) eller annat, halvobskyl, DV-lösning.

Men helt klart får man mer hårdvara för pengarna på PC-sidan än Mac, det kommer man alltid göra tror jag.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-06-04 23:20
Citat:

Skrevs ursprungligen av malen
Mac folket köper det de vill köpa.
De har gjort eget val.
Pc folket köper det som andra har köpt.
De tror att de har gjort ett eget val.

Jag har följt den här forumet och detta är absolut problemkärnan ! som Malen nämnde alldeles utmärkt.
Man ser alltså ur annan synvinkel hur lätt påverkad folket är !
Kärnan är att folk köper av vad andra säger är bra, det sprider som i Börsen köp ! köp! köp!

Citat:

Skrevs ursprungligen av Erik.dv
Vad jag däremot använder min dator till är ljudproduktion och ljudredigering, något som kräver en starkare dator än Apple levererat någonsin!

Det där håller jag verkligen inte med om. Jag känner flera personer som jobbar inom "higherend" ljudproduktionsmarknaden i Sverige och alla kör Mac. Notera att alla kör Mac och inte MacOSX, det är det ganska få som gör idag. Dock rullar, enligt de jag pratat med, så väl Logic 6 som ProTools klockrent där. Men jag OSX har precis, för ett år sedan, varit "klart" för ljud. Å andra sidan rullar ProTools mycket bra även under OS9 så...

Samma sak gäller för videoproduktion. Trots den sämre prestandan på Mac-plattoformen ser jag mängder av människor som väljer en Final Cut-redigering framför en AVID Xpress DV (väldigt dyr lösning även om man skaffar PC) eller annat, halvobskyl, DV-lösning.

Men helt klart får man mer hårdvara för pengarna på PC-sidan än Mac, det kommer man alltid göra tror jag.

Men det är ju konstigt om inte Protools skulle funka stabilt eftersom dom ju kör CPU kraft från instickskort.
Så det räknas ju inte egentligen, eller hur ?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-06-04 23:28

Nej, fast Logic kör rent CPU baserat (kan i varje fall, jag är inte superinsatt i ljud). Där har jag två kompisar som kör Logic 6 i OSX och är supernöjda, samt två som kör Logic 6 i OS9 och även de extremt nöjda.

Jag har också en del nära vänner som kör Logic 6 under OS 9 eller OS X, och dom säger detsamma som mig, det behövs mera kraft...

Rent spontant: så länge det finns folk som prioriterar funktion framför rå prestanda kommer mac att ha en framtid. Naturligtvis innebär det också att fok kommer att välja pc för att det passar dem bättre, av funktionella skäl. Men _mina_ erfarenheter _mig_ att macen är lättare att handskas med för den som inte har någorlunda bra koll på hur man sköter om sin dator. På mina två senaste arbetsplatser används wintelmaskiner, och flera personer delar på samma dator. Där har det för det mesta tuffat på som det ska, men från och till uppstår oerhörda problem som ofta visar sig bero på att någon har pillat på fel inställning eller installerat ett program de inte borde (senast var det real one som tog ner prestandan till 486-fart på en binge feta videoredigeringsmaskiner) med ominstallation som följd.
Får folk upp ögonen för det här tror jag att macos x rent av kan vinna terräng i system med "okunniga" användare.
För power users krävs dock att processorerna skräms upp i fart en del, och siffrorna för 970 ser ju i alla fall lovande ut.

Bevaka tråden