Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iMovie HD 6.04

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-04-20 16:31

Jag har spelat in en liten film från min och mina kompisars skidresa med min DV-kamera. Jag importerade filmen till iMovie HD sen.
Min fråga är att jag inte har tid att redigera utan en av mina kompisar ska göra det på sin PC med Adobe Premiere. Är det bara att ta "råfilmen" som man får när man importerar filmen från kameran och lägga över det och sedan redigera det i windows... Om inte, hur gör jag då? Finns det några andra program?

Tack för alla tips!

• Avstängd
  • Stockholm
  • 2008-04-20 16:47

Seriösa kör QT (.mov) även om dom jobbar i Windows - amatörer mest .avi.
Jag tror att Premiere Pro kan jobba med QT - så isåfall ere bara att ge dom filerna. Annars måste du packa om filerna till .avi - med QT pro t.ex.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2008-04-21 07:22

Hur får man filerna till QT? Jag får bara .dv när jag precis har importerat..

Ursprungligen av mjg:

Seriösa kör QT (.mov) även om dom jobbar i Windows - amatörer mest .avi.
Jag tror att Premiere Pro kan jobba med QT - så isåfall ere bara att ge dom filerna. Annars måste du packa om filerna till .avi - med QT pro t.ex.

Vrf skulle seriösa användare köra quicktimes .mov istället för andra format på en PC?

• Avstängd
  • Stockholm
  • 2008-04-21 21:28
Ursprungligen av Ipod_Lover:

Vrf skulle seriösa användare köra quicktimes .mov istället för andra format på en PC?

QT är ett modernare och professionellt filformat för media. AVI är ett gammalt och uselt filformat för media.
Jag lägger ofta ut jobb till animerare. En del av dom kör Windows (det är något fett animeringsprogram som bara finns för Windows) - dom kör alla QT och hatar AVI.

QT är en internationellt godkänd bärare för nästan allt - QT är en tung industristandard. ISO gillar QT. AVI är döende - en dinasaur - ett skämt. Ingen satsar idag på AVI.

Ursprungligen av mjg:

AVI är döende - en dinasaur - ett skämt. Ingen satsar idag på AVI.

.avi är ingen filmfil utan en paketfil. Den kan alltså innehålla film kodat i en mängd olika codecs. Att säga att .avi är utdött är att säga att DivX och Xvid är utdött (sen är säkert QT ändå bättre och mer standard på den professionella sidan).

• Avstängd
  • Stockholm
  • 2008-04-21 21:59
Ursprungligen av hansfilipelo:

.avi är ingen filmfil utan en paketfil. Den kan alltså innehålla film kodat i en mängd olika codecs. Att säga att .avi är utdött är att säga att DivX och Xvid är utdött (sen är säkert QT ändå bättre och mer standard på den professionella sidan).

Jag talar om den professionella sektorn. Ingenting annat.
En medlem undrade varför någon i Windowsmiljö skulle välja att köra QT. Jag förklarade varför.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2008-04-21 22:06

Tack tack, jag gav honom .dv filerna och de fungerade fint. Han var dock tvungen att konvertera dem i Premiere sen... Vet inte varför, men sedan fungerade det. Tack!

Från Adobes sida om Premiere:

Citat:

Comprehensive video-format compatibility
Work with the formats you want. Edit all standard- or high-definition formats, from DV and HDV to HD and beyond (some formats may require additional hardware).

Så det borde funka bra att ge honom .dv filen. / Midmus

Mest seriöst torde vara att ge kompisen dv-filerna. iMovie brukar stycka upp enligt filmade scener från de flesta kameror vid import. Öppna projektfilen så ligger alla dv-filer där.

Ni har inte ställt in olika TV-format (NTSC vs PAL)?

1
Bevaka tråden