Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur få ut 5.1-ljud med HandBrake?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Hur gör ni när ni konverterar era DVD-filmer i HandBrake? Jag försöker få ut 5.1-ljud, men jag klarar inte av det. Kör med en optisk kabel mellan AppleTVn och en Yamaha RX-V361.

DVDn har en ljudkälla som heter "English (AC3) (5.1 ch)", och jag har provat att konvertera med mixarna "Dolby Pro Logic II", "Dolby Surround" och "6-channel discrete". Ingen av dessa ger mej 5.1 från min reciever.
Konverterar jag däremot en .mkv-fil med AC3 i VisualHub (fliken AppleTV 5.1), ställer recievern automatiskt om sej till 5.1.

Någon som har någon idé, eller fått surround att funka hos sej?

Tack på förhand och trevlig helg!
Claes

Det är bara att använda den preset i HandBrake som heter AppleTV. Då får du både AAC (Dolby Pro Logic II) och AC-3. Jag har gjort så utan problem på många filmer. Min förstärkare får då en Dolby Digital 5.1 signal via den optiska utgången.

Jag har använt den preseten, men det fungerar ändå inte. När jag sedan kollar infon på min konverterade film i QuickTime står det "AAC, Stereo". Och det vill jag ju inte...
Har ingen av dina filmer blivit i stereo alltså? Det måste ju vara vid konverteringen det skiter sej, filmen har ju 5.1 om man kör via DVDn.

• Avstängd
  • Stockholm
  • 2008-04-25 19:53

Fixar verkligen HandBrake Dolby Pro? Det är ju en sensation eftersom programmet är så billigt. Dolbylicens kostar nämligen skjortan.

Så här ser mina inställningar ut. Jag kör AppleTV preset och ändrar bara Subtitles till svenska. Under Codecs ser du att det blir AVC/H.264 Video och AAC + AC3 Audio. Det blir alltså två ljudströmmar. En stereosignal kodad i DPL II i AAC-format och en AC3-ström som bara kopieras rakt av från DVDn.

Min dator spelar upp AAC och min AppleTV spelar upp AC3. Jag har inte gjort några speciella inställningar i ATV, utan den väljer AC3-strömmen själv. Quicktime hanterar dock inte AC3 utan speciella tillägg.

Mina inställningar visar inte som dina. Gäller detta för alla dina filmer?
Under codecs kan man välja mellan "AVC/H.264 Video / AAC Audio" och "MPEG-4 Video / AAC Audio". Bara de två.
Under Track 1 Mix får jag inga dubbla strömmar. Kan endast välja mellan "Mono", "Stereo", "Dolby Surround", "Dolby Pro Logic II", "6-channel discrete".

Det här gäller ALLA mina filmer, ska tilläggas.

...och nu har jag löst det. Tack så mycket för tiden Mattias och ni andra.
Det som var felet var att jag hade fel version av Handbrake... 0.9.1 istället för 0.9.2. Nu har jag bara 20 filmer att konvertera om... yes!

Tack!

1
Bevaka tråden