Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tangent som fastnat

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-05-07 19:13

Hej

Jag gissar på att problemet är vanligt i musikvärlden, men har inte hittat någon vettig guide till det. Jag äger bl a en Yamaha S08 som har haft sin ettstrukna A-tangent i knasigt tillstånd en tid tillbaka nu. Den går att slå an, men är något seg och fastnar lätt i sitt läge, nedtryckt. Ibland är det så illa att den fäster sig på något annat sätt och man måste trycka loss den genom att trycka längs tangentens smalare del (alltså: något längre upp, på tangenten). Den är något skev nu och jag vet inte riktigt hur den hamnade i detta läge.

Jag har varit hos 4Sound, där jag köpte keyboarden för fem-sex år sedan, och berättat om mitt problem. De har sagt att det är Yamahas egna support som gäller och att det kostar minst 500 kronor för att bara kolla på den. Vad reparationen går på hade de ingen aning om. Jag tycker det är ovärt att punga ut pengar om det visar sig att detta är ett problem som jag kanske kan lösa själv. Kan jag gå tillväga själv och eventuellt försöka montera av tangenten och sen tillbaka den på rätt sätt eller hur ser tekniken ut?

Tack på förhand

  • Medlem
  • Lidingö
  • 2008-05-07 20:06
Ursprungligen av lither:

Hej

Jag gissar på att problemet är vanligt i musikvärlden, men har inte hittat någon vettig guide till det. Jag äger bl a en Yamaha S08 som har haft sin ettstrukna A-tangent i knasigt tillstånd en tid tillbaka nu. Den går att slå an, men är något seg och fastnar lätt i sitt läge, nedtryckt. Ibland är det så illa att den fäster sig på något annat sätt och man måste trycka loss den genom att trycka längs tangentens smalare del (alltså: något längre upp, på tangenten). Den är något skev nu och jag vet inte riktigt hur den hamnade i detta läge.

Jag har varit hos 4Sound, där jag köpte keyboarden för fem-sex år sedan, och berättat om mitt problem. De har sagt att det är Yamahas egna support som gäller och att det kostar minst 500 kronor för att bara kolla på den. Vad reparationen går på hade de ingen aning om. Jag tycker det är ovärt att punga ut pengar om det visar sig att detta är ett problem som jag kanske kan lösa själv. Kan jag gå tillväga själv och eventuellt försöka montera av tangenten och sen tillbaka den på rätt sätt eller hur ser tekniken ut?

Tack på förhand

Jag hade en Ex5R inne hos Sontec i Stockholm (ett Yamaha serviceställe) och de tar runt 400 (om jag minns rätt) i diagnosavgift. I mitt fall (trasigt nätagg) blev det dock billigare än vad jag trott först. Man har dock alltid rätt att "stoppa" dem och avstå eller lägga ett maxtak på vad en reparation får kosta (de gjorde ett bra jobb i mitt fall).

Men en tangent som beter sig så kanske går att åtgärda själv med lite lugn och försiktighet?

inte direkt svar på din fråga men lite hur servicecentret beter sig.

M v h

Danne

  • Medlem
  • 2008-05-07 20:08

Om du känner att du behärskar det så skulle jag rekommendera att du själv skruvar upp den och kikar. En sådan sak känns inte som det mest avancerade att fixa direkt.

Vill du inte själv så kanske du har en kompis som kan kika på det?

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2008-05-07 20:56

Om du är i gör-det-själv-läget:

Skaffa tålamod, en ledig kväll, bra skruvmejslar(liten/stor stjärn+liten/stor vanlig+ev torx), digitalkamera. Kanske bra musik i högtalarna.

Skuva försiktigt isär S08:an. Dokumentera varenda steg med digitalkameran. Rita upp på papper hur skruvarna ska sitta(skissa och lägg skruvarna på respektive ställe). Bryt aldrig isär någonting. Till slut kommer du åt och ser vad problemet är. Det kan vara allt från dålig smuts till trasig tangent till fjädrar som gjort sitt. Ring sedan Yamaha och beställ reservdel samt montera dit om så behövs.

En polare med ett elpiano(Yamaha tror jag) fick ett helt nytt klaviatur(montera fick han göra själv) för att det var tydligen produktionsfel på ett antal äldre Yamaha-pianon. Nu vet jag inte om detta gäller din modell.

Är det en sådan där svart tangent? Korg Wavestation har ofta problemet som du beskriver. Men det är de svarta tangenterna som bråkar. Om det är samma konstruktion på tangentmekanismen så är det en metalltunga under tangenten som blivit böjd. Då tappar den spänsten att fjädra upp tangenten igen. Det är busenkelt att fixa, problemet är bara att man ofta få plocka ned halva synten för att komma åt klaviaturet. Då behövs tålamod, digitalkamera och gott om plats

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2008-05-08 14:19

Jisses... jag glömde ju "gott om plats".. som Real Parkeet påpekade.. en isärskuvad synth/keyboard/orgel tar fruktansvärt mycket mer plats än en ihopskruvad

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-05-08 16:02

Nej, det är som sagt en vit tangent ("ettstrukna A") som krånglar. Så det är inte bara att plocka tangenten från sin plats måntro, utan synthen i sig måste plockas isär?

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2008-05-08 16:44

Troligtvis sitter alla tangenter fast(eller ska göra det). När du fått isär klavvet så kan du plocka loss EN tangent, men ofta först då.

1
Bevaka tråden