Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Orgeln i introt till Deep purples Hush...

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har funderat länge på hur man får fram det där percussiva (är det ett ord?) ljudet ur en Hammond. Satt igår och försökte få till nåt åt det hållet på min Nord Electro, men resultatet blev magert.

Någon som vet hur ljudet uppstår och om det överhuvudtaget är möjligt att få fram på en Nord Electro eller om det bara är att fortsätta drömma om en alldeles egen B3:a?

Ni som undrar vad jag pratar om kan klicka här och lyssna uppmärksamt ca. 20 sekunder in i videon.

/Björn

  • Medlem
  • Vetlanda
  • 2008-05-14 23:09

Kan det inte vara med nån wha wha pedal??

Rent spontant så låter det vettigt, men jag såg någon annan på youtube framföra låten på sin orgel och det såg inte ut som om han hade någon wha (ska se om jag hittar den filmen igen och dubbelkolla)

EDIT: Hittade filmen men ingen wah wah. Därmed inte sagt att DP inte använder det... YouTube - Hush - my way, Deep Purple

  • Medlem
  • Vetlanda
  • 2008-05-14 23:31

BEHRINGER X V-AMP - Svensk International Cyberstore

En sån så kan du nog få ett kul retro ljud!!

I den videon är det väl rotary speakern som gör jobbet.... nån annan som vet hur det funkar??

Om man sitter vid en Hammond och trycker ner en tangent sakta, sakta, kan man höra hur deltonerna från drawbarsen läggs på varandra en och en i takt med att tangenten trycks ner. Det gör att man kan spela "bongotrumma" på tangenterna, och det är just vad Lord gör på Hush. Skitlätt att få till - om du har en ('riktig') Hammond. Såvitt jag vet finns det inga syntar som på samma sätt kan känna av hur mycket en tangent är nedtryckt, så det blir svårt att få till det på t ex en Electro, är jag rädd.

  • Medlem
  • Nyköping
  • 2008-05-15 06:26
Ursprungligen av nixpix:

Om man sitter vid en Hammond och trycker ner en tangent sakta, sakta, kan man höra hur deltonerna från drawbarsen läggs på varandra en och en i takt med att tangenten trycks ner. Det gör att man kan spela "bongotrumma" på tangenterna, och det är just vad Lord gör på Hush. Skitlätt att få till - om du har en ('riktig') Hammond. Såvitt jag vet finns det inga syntar som på samma sätt kan känna av hur mycket en tangent är nedtryckt, så det blir svårt att få till det på t ex en Electro, är jag rädd.

det skulle väl iså fall vara korgs orgel ?
(har inte spelat så värst mycket på den iofs)

-Orgelbongo, är inte det korta ljud som man kan köra i t.ex en anslagskänslig sampler?

MVH

Ursprungligen av nixpix:

Om man sitter vid en Hammond och trycker ner en tangent sakta, sakta, kan man höra hur deltonerna från drawbarsen läggs på varandra en och en i takt med att tangenten trycks ner. Det gör att man kan spela "bongotrumma" på tangenterna, och det är just vad Lord gör på Hush. Skitlätt att få till - om du har en ('riktig') Hammond. Såvitt jag vet finns det inga syntar som på samma sätt kan känna av hur mycket en tangent är nedtryckt, så det blir svårt att få till det på t ex en Electro, är jag rädd.

Jag misstänkte nästan att det var något åt det hållet. Lustigt det där, hur ofta det är dom (elektro-)mekaniska avarterna som gör att det låter så bra

Jaja, då får jag väl fortsätta drömma som sagt...

Tack för hjälpen!

/Björn

#8: Det blir inte riktigt samma känsla eller ljud. Klart man skulle kunna sampla det från en B3:a, men då skiter det sig ändå när man ska göra "glissandot" eller vad man ska kalla det som kommer efter trummandet.

#6: Korg CX-3? Inte gamla modellen iaf. Vet ej om den nya kan det.

#7: Börja spara till en A100 (genom att sälja Electron billigt till mig...)

Ja, det finns inget som låter så kaxigt som en Hammond... Just de där ljuden är väldigt svåra att reproducera. Jag tycker att det som låter närmast är Hammonds egen XK-3c, den kan vara väldigt agressiv. På ett bra sätt.

Hammond har ju gjort en 250 000 kronors digital replika av C3an, som är den enda som kan klara samma sak, då den mekaniskt är en exakt kopia, men med digitala tonhjul. Det är metallbleck i flera lager, som får kontakt med varandra, och precis som Nixpix skriver, ju djupare man trycker tangenten, desto fler "drawbars" lägg på. Pierre Swärd har en sådan, och han sa att det var den första emulatorn som han inte kunde skilja från de riktiga B3orna.

Ursprungligen av Dr Dront:

Hammond har ju gjort en 250 000 kronors digital replika av C3an, som är den enda som kan klara samma sak, då den mekaniskt är en exakt kopia, men med digitala tonhjul. Det är metallbleck i flera lager, som får kontakt med varandra, och precis som Nixpix skriver, ju djupare man trycker tangenten, desto fler "drawbars" lägg på. Pierre Swärd har en sådan, och han sa att det var den första emulatorn som han inte kunde skilja från de riktiga B3orna.

Musikutrustning & Instrument - Klaviatur, övrig - HAMMOND New B3 Portable Orgel

  • Medlem
  • 2008-05-16 10:51

Skulle kalla den:

Portabel.........om du har en gaffeltruck

Men det är väl en fråga om sammanhanget.

250 lök känns märkligt, måste jag säga. Jag gav 50 för min C3:a + 760 Leslie, så det är svårt att förstå varför det betalas fem gånger summan för en replik.
Nå väl, ett inslag i Hush-debatten kanske. Det där med anslaget var intressant och ska testas. Tror också att mr Lord utövar ett relativt slarvigt spel i introt också. Snarare ett hamrande med hela händerna än några fingerackord, men jag vet inte, alltså bongospel. Lord och Gillan kanske har den läggningen gemensamt. Provade för några år sedan, men minns inte hur likt det lät eller exakt vad jag gjorde.

lite OT men...

YouTube - My teacher shreds like mad on a B3 - If I should Lose You

Gubben bräcker fan allt jag sett!!

Jaha, där försvann ännu en kväll på youtube....

Jag ska ha ägt minst en Hammond (B3, A100, C3, whatever...) innan jag dör. Det fina i kråksången är att jag antagligen kommer hinna lära mig att spela ordentligt på den tid det tar att få ihop pengarna så jag slipper skämmas när jag ska provspela den

1
Bevaka tråden