Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Sökes: deltagare till en enkät om synth

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2008-05-23 15:17

Avaktualiserad p.g.a bra respons

Tack till alla som svarat! Jag tror att jag har fått in vad jag behöver. Det är möjligt att jag behöver skicka ut någon kompletterande fråga, men i så fall vet jag hur jag når er!

Jag håller för närvarande på med en B-uppsats i Ljudproduktion, och skulle behöva få in lite fler svar till en enkät. Jag undersöker kortfattat några olika faktorer och samband som kan tänkas påverka ljudskapande - förutom de rent tekniska.

EDITERAT --

Senast redigerat 2008-05-24 14:59

Din ålder: 33

1. Vilken typ av musik skriver/producerar/spelar du?
Electronisk, allt från eurodancepop till hård EBM, med influencer från rock och alternativmusik...

2. Hur länge har du skapat musik?
Började väl ca 1987-88

3. Hur skulle du beskriva dina kunskaper i ljudteknik?

a) Goda kunskaper

4. Vilka egenskaper värderar du högt hos en synthesizer?
Användarvänlighet, ljudsyntes-strukturen, tangenterna (Den skall helt enkelt kännas bra! )

5. Vilka tre synthar använder du mest?

1. Roland JD800
används främst till: Pad:ar, leadljud, sjukaljud

2.Roland SH201
används främst till: Leadar, solo, lite sjuka ljud, lite arp:ar

3.Roland JV2080 med Exp.
används främst till: Allt möjligt....

6. Varför har du valt just dessa? Vänners rekommendationer, egna tester, pris

7. Utnyttjar du synthens fabriksinställda ljud?Ibland

I vilka situationer?I början av skapandet

8. Vilket av följande alternativ avgör ditt intresse av att med synthens hjälp skapa egna ljud:

a) De fabriksinställda ljuden

b) Användargränssnittets utformning
A och B

9. Upplever du att de ljud du skapar påverkas av hur synthens användargränssnitt är utformat?Nej, ju svårare desto roligare

10. Upplever du att de ljud du skapar påverkas av hur de fabriksinställda ljuden låter?Nej

Övriga synpunkter:

Tack för din hjälp!

Tack själv!

Trevlig Helg!

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-05-23 16:10

Din ålder: 26

1. Vilken typ av musik skriver/producerar/spelar du?
Få se nu... idm, noise, fjantpop, pensionärselectronica, ambient, shoegazer, indietronica.... ehm... kan vi sammanfatta det med "det mesta som går att loopa"?

2. Hur länge har du skapat musik?
Provade lite fulgrejor i fruity loops nån gång runt -98.... men började väl på riktigt 2003.

3. Hur skulle du beskriva dina kunskaper i ljudteknik?

a) Goda kunskaper

4. Vilka egenskaper värderar du högt hos en synthesizer?
Hmm.. den egenskap jag faktiskt gillar mest är när det finns element av slump. Favoriten är helt slumpmässigt skapade patchar.

5. Vilka tre synthar använder du mest?

1. Oatmeal (VSTi)
används främst till: Ganska allround, men främst för pads och plinkljud skulle jag säga.

2. majkens subduer (VSTi)
används främst till: Syntbasar och leads.

3. ableton drum rack
används främst till: trumms!

6. Varför har du valt just dessa?
Oatmeal använder jag till allt, så den är självklar. Den har slumpmässiga patcher så man trycker random tills den låter roligt och sen skruvar man vidare därifrån.
Subduer är väl inte så häftig egentligen, men den är lättskruvad och gör det jag vill så det är bara att krydda med effekter sen.
Drum rack är drum rack, ypperligt för trummor helt enkelt.

7. Utnyttjar du synthens fabriksinställda ljud?
Inte speciellt ofta. Ibland finns det presets som funkar, och då kan man vrida till dem. Men i allmänhet är det roligare och blir bättre när man vrider själv, eller heltst slumpgenererar.

I vilka situationer?
När jag vet att ett preset skulle låta precis som det jag har i huvudet så blir det ju naturligt att använda det. If it ain't broke, don't fix it

8. Vilket av följande alternativ avgör ditt intresse av att med synthens hjälp skapa egna ljud:

c) Annat, nämligen: Slump! Finns det slumpmässiga patcher är jag intresserad.

9. Upplever du att de ljud du skapar påverkas av hur synthens användargränssnitt är utformat?
Tja....till viss del. Saker som ligger långt in i krångliga undermenyer används mindre, helt klart.

10. Upplever du att de ljud du skapar påverkas av hur de fabriksinställda ljuden låter?
Nä. 99% av alla presets låter skit.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-05-23 21:02

Super! Ett par till ikväll då

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-05-23 21:19

Din ålder: 29

1. Vilken typ av musik skriver/producerar/spelar du?
Electronica, EBM, Cyberpunk, Synthpop, Ambient, Konstmusik

2. Hur länge har du skapat musik?
Sedan 93-94

3. Hur skulle du beskriva dina kunskaper i ljudteknik?
a) Goda kunskaper

4. Vilka egenskaper värderar du högt hos en synthesizer?
Flexibilitet och modulationsmöjligheter

5. Vilka tre synthar använder du mest?

1. Nord Modular G2/G1: Allt du kan tänka dig och lite till.

2. DSI Evolver: Som ovan, men med en viss begräsning givetvis.

3. Waldorf Q/µWave
används främst till: plink/plonk, pads, mm

6. Varför har du valt just dessa?
För det finns inga andra på markanden som uppfyller samma modulationsmöjligheter.

7. Utnyttjar du synthens fabriksinställda ljud? Aldrig, det är för nybörjare!

I vilka situationer?

8. Vilket av följande alternativ avgör ditt intresse av att med synthens hjälp skapa egna ljud:

c) Annat, nämligen: Som ovan, möjligheterna att modulera allt med allt och samtidigt hela tiden.

9. Upplever du att de ljud du skapar påverkas av hur synthens användargränssnitt är utformat?
Självklart! Ett uselt interface hämmar kreativiteten, skaparglädje och spontanitet.

10. Upplever du att de ljud du skapar påverkas av hur de fabriksinställda ljuden låter? Nej. (eller jo, eftersom dessa definerar en delmängd av vad som kan göras och vilka klanger som går att få fram. Men jag upplever att de som knåpar presets inte engagerar sig och visar vad maskiner verkligen går för.

Övriga synpunkter: Bra ämne! Intresserad av att läsa uppsatsen då den är klar.

Tack för frågan!

1
Bevaka tråden