Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mono/Poly Portamento strul

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,

Jag funderar på om det går att göra något åt min Korg Mono/Poly's portamento ratt. Jag tycker den "tar" för mycket. DVS redan när man vrider upp den till ettan är det jätte mycket portamento och över detta värde är det inte ens spelbart.

Vet inte om detta är ett generellt MP problem eller om det är just min som är kinkig med strulig potent i potten? Vad man kan göra åt det?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-05 13:00

Kan vara en konding som har pajat.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-06-05 14:07

Kan också vara poten som är kaputt. Börja med att rengöra den med lämplig rengöringsspray, exempelvis Oszillin borde fungera fint:
Kjell & Company - 18311 - Kontaktspray Oszillin T6

Hej! Nej det är inte problem med potten eller nått. har haft två st Mp4 och båda har haft samma "problem". Den är helt enkelt flekonstruerad. Eller megalogaritmisk.

Eller iof. På dem jag haft har "värde 1" varit på gänsen till spelbart vid solospel osv. Så det kan ju va kajko för att uttrycka sig tantigt.

aha, trodde nästan att det kunde vara ett sk generellt M/P problem.

Då vet jag att det troligen inte är min som är knas.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-06-09 12:44

I servicemanual sidan 7 syns det hur porta-kretsen är uppbyggd, tråkigt nog verkar den ha en special 2Mohms pot som påverkar de fyra CVna samtidigt... nån annan kanske vet mer om detta?

min e också lite krasslig, ibland fastnar osc3 i portamentoläge så man får snurra på ratten

  • Medlem
  • International user
  • 2008-06-10 22:02

Klassiskt Mono/Poly problem.......

WT

Min monopoly e död

Men det känns som att OSC3 är den svaga punkten på många MP4'or.

1
Bevaka tråden