Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ja e så jävla glad idag!

Tråden skapades och har fått 3729 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Linköping
  • 2011-11-19 09:29
Ursprungligen av Yes:

Du har levt 2x15 år. Huset kostade 1.500.000 kr. Å det var ditt 1.500e inlägg

Ursprungligen av Drakfot:

haha, ja jävlar ja! Allt stämmer, förutom priset på huset

Jag vill inte "regna på er parad", men husinlägget kan inte varit hans 1500e inlägg, då inläggen i Loungen inte påverkar räknaren... O:-)

Ursprungligen av Drakfot:

1929 ?

  • Medlem
  • Hillared
  • 2011-11-18 20:08

Nästan, 1920 är det byggt

Ursprungligen av LCR:

1929 ?

Ursprungligen av Drakfot:

Nästan, 1920 är det byggt

Tänkte säga 1927. Jag har en otrolig kärlek för svenska huse 1850-1930. Bor själv i ett 1910 hus, mycket speciell känsla.

Lite svårt att avgöra iom fasden och en massa annat som är bytt på huset ditt, men visste att det var 20-tal, kanske den moderna känslan lurade mej lite...

Diggar omgivningen starkt!!! Bor själv mitt inne i ett samhälle, men tack vare storleken på tomten och träden så är det mer privat än många sommarstugor i Norrtälje!

  • Medlem
  • Hillared
  • 2011-11-18 23:06

Jag & damen var ute efter något som var lite äldre, de har en speciell känsla. Säljaren tog över huset c:a 57 och började nästan direkt med att bygga till lite lite som balkong, fönsterkupa (vad heter det? Delen som är vid balkongen så att säga), samt grävde ur hela källaren för hand. Så det har nog gjorts en del på det huset ja. Men det är i stort sett toppskick på insidan. Bara sedvanliga slitaget så att säga.
Japp, den stora tomten kommer göra gott för vovvarna att springa runt på. Vi skall bygga en hundgård (finns ett litet förråd som vi gör om till koja, isolerar mm) som de kan vara i när vi jobbar samt skall senare fortsätta staketet runt tomten så att när man är hemma skall man kunna släppa ut dem på hela tomten så att säga

Ursprungligen av LCR:

Tänkte säga 1927. Jag har en otrolig kärlek för svenska huse 1850-1930. Bor själv i ett 1910 hus, mycket speciell känsla.

Lite svårt att avgöra iom fasden och en massa annat som är bytt på huset ditt, men visste att det var 20-tal, kanske den moderna känslan lurade mej lite...

Diggar omgivningen starkt!!! Bor själv mitt inne i ett samhälle, men tack vare storleken på tomten och träden så är det mer privat än många sommarstugor i Norrtälje!

Ursprungligen av Drakfot:

... bygga till lite lite som balkong, fönsterkupa (vad heter det...

Japp!

Delar av mitt hus har riktig järnvägsräls som konstruktion!!

Men Rimbo var å andra sidan ett riktigt centrum vad gäller järnväg på den tiden.

Extra häftigt då vi bygger modelljärnväg i källaren och har räls som balkar ovanför våra huvuden...

  • Medlem
  • Hillared
  • 2011-11-18 23:22

Fräckt! Det vore kul att se bilder på det någon gång
Vi ser fram emot att få flytta och börja sätta igång med saker (i lugn och fin takt givetvis och inte börja med allt på en gång)

Ursprungligen av LCR:

Japp!

Delar av mitt hus har riktig järnvägsräls som konstruktion!!
<snipp>

Ursprungligen av Drakfot:

Fräckt! Det vore kul att se bilder på det någon gång
Vi ser fram emot att få flytta och börja sätta igång med saker (i lugn och fin takt givetvis och inte börja med allt på en gång)

Nej, det är väl mitt största tips, en sak i taget!! Bott här 11.5 år och ännu inte klar med vissa saker jag började med för 10 år sedan...

Dragning på jobbet om The Node Pole (The Node Pole) och Facebooks lansering i Luleå. Spännade och vilka siffror (MWh och sådant) som det bollas med...

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2011-11-18 17:29

Idag fick jag 100Mbit fiber

Åkte hem från jobbet idag men kom på att jag glömt viktiga papper (nej, har ännu inte skrivit kontrakt eller fått lön), kände på mej att jag inte skulle kunna koppla av då jag hade tänkt sätta ihop allt över helgen för att "chefen" skulle skriva på på måndag morgon.

Jag tog sonen med in i kväll, hämtade papperna och gjorde ett par fingerboard rampar i aluminium åt honom och tog en burgare på Max innan vi åkte hem, riktigt mysigt; tyst och mörkt.

Att ha kul med sina barn väger upp att ha en chef som inte kan göra sitt jobb! Helgen är räddad!

Det är kul med gamla hus, jag önskar att jag hade möjlighet att ha ett eget men jag är glad ändå som bor i en sen 1800-tals stuga som jag hyr av min morfar.

Hur är köket i det där huset, är det ett fint gammalt platsbyggt? Vad ni än gör, riv isåfall inte ut det! Det finns få saker som gör mig så ledsen som när jag ser och läser om folk som sliter ut sina fullt fungerande kök och ersätter dem med någon spånskiveskit från IKEA, med skåp som inte har perfekt passform och antagligen faller ihop inom ett halvår. Bara för att de är "omoderna". Pfft, pyttsan! Det finns inget mer modernt än ett gammalt rejält kök - det är nämligen tidlöst! Det spelar ingen roll ifall det ser fallfärdigt ut, det krävs nästan aldrig speciellt mycket för att få det i toppskick igen, oftast så räcker det med lite ny färg (och givetvis så använder man linoljefärg och inte någon plastskit (vilken borde förbjudas!!)), då det i 9 fall av 10 bara är ytan som är sliten.

Hm, nu känns det som att jag spårade ur lite, men jag har en väldig passion för kök... (Och färg...)

Ursprungligen av Papperskatt:

Hm, nu känns det som att jag spårade ur lite, men jag har en väldig passion för kök... (Och färg...)

Mitt kök (jag vet att du inte frågade mej) är platsbyggt... men NYTT!

Jag byggde hela köret själv, eller hela och hela, vi har varit utan skåpdörrar i 6-7 år nu. Man har blivit sp var att inte öppna skåpdörrar att skulle jag någonsin få dit dem skulle man nog köra näven i dörren av ren vana var gång man skulle hämta något...

Familjen uppgraderad. Fruns 3GS "släpade efter" lite, hon var rejält sugen på en 4S.

Jag iPhone 4S
Fru iPhone 4S (ny för idag)

En iPad2, en ATV2, en TimeCapsule 1TB, en iMac 27" ...

...och inte ett enda datorrelaterat problem på horisonten....

En helt spontan "recension" från frun; "Wow sicken skärm!" , "Det är ju kamera FRAM på den här med!", "Attan vad snabb!" ...

Hon är helt klart ett större Mac-head än jag

Frugan på Facebook :

Ny lur, en iPhone 4S, jämfört med andra lurar är det precis som mellan PC och Mac; som att jämföra skorpa och Napoleonbakelse!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-11-20 14:58

Jag är jätteglad för jag unnade mig en biljett till Eric Prydz Juldagen 25 december på Svenska Mässan. Kommer bli helt grymt!

  • Medlem
  • Hillared
  • 2011-11-20 22:10

För att jag köpte en 11" MBA, blir gladare och mer nöjd varje gång jag använder den

för att äntligen få bilen lagad efter krocken, och för att jag i några dagar får prova på att köra Volvo C30 när min lilla Clio står på verkstaden

Nu är det kanske inte aktuellt, men se upp med att "ta lite i taget". Risken är att man exempelvis börjar med att helrenovera badrummet. När det är klart och man börjar fundera på resten av huset, så upptäcker man att planlösningen skulle mått bra av lite förändringar, rörledningar ses över, ventilationen kompletteras osv. Men då är kanske allt omöjligt att lösa utan att rota i det badrum man precis fått färdigt!

Alltså - ingen panik utan fundera över helheten först. Ta gärna in en som begriper sig på både hus och funktioner (lyssna alltså inte bara på en snickare som måhända har full koll på konstruktioner och detaljer men kanske inte riktigt är den bäste att rådfråga om hur kök, badrum och förrådsutrymmen skall planeras*).

Den som bott i huset sen 1957 har kanske av gammal vana levt med aldrig så välbyggda mindre mindre vällösta saker. Hur är det egentligen med kylskåpet? Öppnas dörren åt rätt håll eller öppnas den in mot ett hörn? Finns det avlastningsbänk vid sagda kylskåp? När förre ägaren köpte sitt bulliga Bosch-kylskåp 1957 var dessa saker inget som man i regel hade i tankarna! Osv osv...

Frontespis heter det förresten när "takkupan" går ända ut i fasad.

Förresten hade mina morföräldrar ett sånt här kylskåp inköpt typ -57. Fungerade långt in på 1990-talet, ja antagligen fungerade det även när det byttes ut. Drog väl ström som tusan och var trångt inuti pga den (dåliga) tjocka isoleringen. Men för att hålla sig OT: Snyggt så man blir glad! Tror förresten att Bosch tog upp designen igen för några år sen (men det passar kanske bättre att ta upp i retro-tråden?)

* Jodå, jag är arkitekt och far är byggnadsingenjör. Och vi har sett våra beskärda delar av stolligheter inom den folkliga byggnadskonsten genom åren...

Senast redigerat 2011-11-23 10:46

Är HYSTERISKT glad över att få provköra Volvo C30 (se mitt tidigare inlägg från i morse) vilken trevlig bil, jag är förälskad... måste bara ha en sån!

  • Medlem
  • Hillared
  • 2011-11-23 21:44

Den är ganska smutt
Hade en sådan innan jag bytte för några månader sedan. Den blev lite liten när jag, tjejjen samt hundarna skulle ut och åka. Förutom det trivdes jag väldigt bra med den.

Ursprungligen av Gusten68:

Är HYSTERISKT glad över att få provköra Volvo C30 (se mitt tidigare inlägg från i morse) vilken trevlig bil, jag är förälskad... måste bara ha en sån!

Ursprungligen av Gusten68:

Är HYSTERISKT glad över att få provköra Volvo C30 (se mitt tidigare inlägg från i morse) vilken trevlig bil, jag är förälskad... måste bara ha en sån!

Jag är inte så glad i nya bilar, men just C30 tycker jag också verkar ganska fin, men skulle aldrig betala de pengarna för något annat är 60-tals Detroit iron, så jag håller mej till min 940 lättrycks turbo, 0.9l/mil och bakhjulsdrivning

Ursprungligen av LCR:

Jag är inte så glad i nya bilar, men just C30 tycker jag också verkar ganska fin, men skulle aldrig betala de pengarna för något annat är 60-tals Detroit iron, så jag håller mej till min 940 lättrycks turbo, 0.9l/mil och bakhjulsdrivning

...och jag min 2011 Peugeot 0,38lit/mil och framhjulsdrivning. Väl värd varenda krona den kostade.
Senaste månadens Dieselräkning; 1400:- jämfört med 3200:- i månan på den sura V70:n

Ursprungligen av Goflorp:

...och jag min 2011 Peugeot 0,38lit/mil och framhjulsdrivning...

Fast ni har inte speciellt roliga vintervägar i Götebörg så då spelar det ju inte speciellt stor roll. Jag är uppvuxen i Norrland så bakhjulsdriver i snön (salt på vägarna är för mesar) ligger i blodet.

Ursprungligen av Gusten68:

Är HYSTERISKT glad över att få provköra Volvo C30 (se mitt tidigare inlägg från i morse) vilken trevlig bil, jag är förälskad... måste bara ha en sån!

Den är underbar! Min syster äger en C30 D5 med Designpaket och lite annat smått & gott.. Hade gärna ägt en sådan

  • Medlem
  • 2011-11-23 21:29

Jag fick upp farsans gamla stereoanläggning för några veckor sen och det visade sig att något gått sönder under transport och jag trodde till min förskräckelse att ena högtalaren sprängts. Men så kom jag på att ena kabeln in i högtalaren var lite omständlig, så igår tog jag och öppnade kontakten och såg att kabeln var lös där i, så efter lite omskarvning, så låter de så fint så!

Ska iväg och lyssna lite på måndag så att jag får en förstärkare med fjärris och kan ha både cd-spelare och aux-ingång till datorn. Förhoppningsvis blir det bättre ljud också Men det är inte så pjåkiga grejer ändå, Quad och Stridbeck!

Jag har dessutom fått använda ordet omständlig, sen jag lärde mig den rätta stavningen på det! Whoho!

När jag har fått gnälla av mig lite i sur-tråden, jag är så jävla glad att den där kursen är över!

O jag fick 30.5 på provet, av 32. yey!

Nu är det html och css, äntligen något som måtte vara omöjligt att fucka upp! PeppPepp!

  • Medlem
  • 2011-11-25 06:38

Ekjäveln i Fjollträsk är nere och "aktivisterna" kan förhoppningsvis gå tillbaka till sina verkliga liv. (Efter att ha gråtit ut i TV och skickat in protester till Miljööverdomstolen eller liknande skit)

Eller för att citera killen som beskrev Gudrun i Aftonbladet 20050109?
Träden far omkring som furor i luften, sa larmoperatör Ola Nilsson vid SOS i Malmö vid 18-tiden.

Julmust + F1 i Brasilien!

Bevaka tråden