Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kommer Ximian Evolution för Mac OS X?

Tråden skapades och har fått 27 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-06-12 18:01

Ximian Evolution är mycket välgjort. Jag gillar särskilt väder- och nyhetstjänsterna, men epostdelen, kalendern, uppgiftslistan osv är också imponerande och bra!

Finns ju div motsvarigheter till OS X redan.

Konfabulator, WeatherPop/Man, Meteorologist osv.

Nej och ja

Enligt en intervju med den oförskämt unge Nat Friedman :

"Nat Friedman: Evolution *does* build and work on OS X with little or no fuss, especially if you have fink going; there are half a dozen tiBooks at Ximian HQ all of which run Evolution. Apple is cool. We like Apple. But we're not going to spend a lot of time porting and supporting our stuff on Mac OS X. Someone ran a poll a while ago to try to drum up support for a Ximian-supported OS X Connector, and the demand just isn't there.

Why isn't the demand there? Because Mac OS X isn't a free platform, and it runs on expensive hardware. It is not a plausible Windows alternative for our desktop customers, who are mainly large government organizations displacing Windows desktops and big enterprise corporations replacing Solaris workstations. That is where the action is today for Linux clients. It is not in the consumer space, which is where Mac OS X plays."

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-06-12 18:27

Det vore verkligen synd om Mac OS X skulle begränsas till hemanvändarfacket! :eek:

Man får hoppas at Apple har större ambitioner än så.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-06-12 18:31

Jürgen, Ximian Evolution är ingen haxie. Det ersätter Outlook *ryyys*. Men det visste du säkert redan.

  • Medlem
  • 2003-06-12 19:05

Ännu mera skärmbilder som .PNG.. går det inte at göra .Jpg på linux?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-06-12 19:08

Det som skulle kunna göra ximian till en "killerapp" vore ju om man fick med stödet för exchange-servrar. Då skulle man ju som Mac-användare inte heller behöva använda kommande Entourage för att köra mot Exchange. Men idag är väl dom delarna komersiella tillägg till Ximian, eller?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-06-12 19:42
Citat:

Ännu mera skärmbilder som .PNG.. går det inte at göra .Jpg på linux?

Äh va nu rå, va ere för fel på PNG? Funkar ju bra ju. (Dock inte i IE, men det skiner jag i.)

  • Medlem
  • 2003-06-12 20:45
Citat:

Skrevs ursprungligen av mondo65
Äh va nu rå, va ere för fel på PNG? Funkar ju bra ju. (Dock inte i IE, men det skiner jag i.)

Haha Lol png funkar inte i IE (testade) det måste ju vara därför att M$ inte tjänar pengar på det formatet...

Skall bara använda png från nu....

Citat:

Skrevs ursprungligen av nixon
Haha Lol png funkar inte i IE (testade) det måste ju vara därför att M$ inte tjänar pengar på det formatet...

Skall bara använda png från nu....

Tjohej!!! På en sådan däringa PC med Vindovss så funkar visst .png i IE... Tusen också!!! Åtminstone om man som en själv kör med 6an.

png funkar i windoze IE om man har quicktime plugin installerat. Kul att det krävs att Apple fixar microsofts (dunder)missar. Patetiskt att de inte har stöd för png.

Jag tror bestämt jag ska testa att kompilera ihop Evolution för OS X.

Ciryon

Om jag fattat rätt så funkar inte transparens som det skall i IE för Windows. PNG Files Do Not Show Transparency in Internet Explorer

Evolution är en riktigt trevlig bekantskap. Synd bara att deras stöd för Microsoft Exchange-servern är icke kostnadsfri (priset är dock inte speciellt högt med tanke på vad Outlook etc kostar i licenspengar). Hade jag bara haft detta stöd så skulle jag inte längre köra W2K på jobbet. Nästan allt annat som har med mitt arbete att göra kan jag köra i Linux.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-06-12 22:31
Citat:

png funkar i windoze IE om man har quicktime plugin installerat. Kul att det krävs att Apple fixar microsofts (dunder)missar. Patetiskt att de inte har stöd för png.

Jag tror bestämt jag ska testa att kompilera ihop Evolution för OS X.

Ciryon

Kanon! Men måste du inte mecka i koden så att menyerna hamnar överst i Finder-fönstret - ja du hajar vad jag menar? Det är ju helt annorlunda i Windows och Linux. Fast jag är inte programmerare förstås.

  • Medlem
  • 2003-06-12 23:22

Är det inte så att Internet Explorer för PC inte fixar png med genomskinlighet?

/majk

Citat:

Skrevs ursprungligen av mondo65
Kanon! Men måste du inte mecka i koden så att menyerna hamnar överst i Finder-fönstret - ja du hajar vad jag menar? Det är ju helt annorlunda i Windows och Linux. Fast jag är inte programmerare förstås.

Jag förmodar att Ciryon inte skall designa om den utan endast kompilera den (via Fink) och använda den under X11.

Citat:

Skrevs ursprungligen av majk
Är det inte så att Internet Explorer för PC inte fixar png med genomskinlighet?

/majk

Ja, förlåt så menade jag förstås

  • Medlem
  • 2003-06-13 00:57
Citat:

Skrevs ursprungligen av FredrikHolmqvist
Jag förmodar att Ciryon inte skall designa om den utan endast kompilera den (via Fink) och använda den under X11.

Om han lyckas kompilera den i Project builder så hamnar ju menyerna på rätt ställen.. men det är ganska mycket mer komplicerat än att köra fink..

Såg att Ximian köpts av Novell ...

Ingen som lyckats få igång Evolution på X?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-08-04 17:46

Såg det också. Hej då Ximian.

Ojdå - vad skall Novell göra med dem? Och vad skall Gnome göra utan Ximian?

Evolution funkar som den skall i mac OS X - men genom X11.

  • Medlem
  • International user
  • 2003-08-04 22:16

skulle vara kul att veta hur du gjorde. jag har försökt mest genom finkcommander men fick d inte till att fungera

Citat:

Skrevs ursprungligen av mondo65
Såg det också. Hej då Ximian.

Tror inte det faktiskt... Nästa version av Novell skall ju ha 2 kärnor, en novell och en linux... Man kan själv välja alltså... Och Ximian har ju stöd för bland annat Groupwise och annat smått och gott...
Kanske kommer de att utveckla Ximian för ett slags "novell-för-skrivbordet" (inte direkt troligt kanske, men vem vet)...

Citat:

Skrevs ursprungligen av lionfromzion
skulle vara kul att veta hur du gjorde. jag har försökt mest genom finkcommander men fick d inte till att fungera

Kommer inte ihåg i vilken ordning jag installerade allt - men det var inget särskilt krångel...

Jag kör Fink unstable och installerade så mycket binärer som det var möjligt för att slippa kompilera hela Gnome.

Evolution finns dock bara som source i Fink så den måste man kompilera ihop.
Hur långt kommer du, varför funkar det inte?

Det skall bli mycket spännande att se vad utkomsten av Ximian/Novell blir. Ximians Miguel de Icaza och Nat Friedman är ju såna frontfigurer inom Gnome att saker onekligen kommer att hända. Kolla på Friedmans senaste projekt, Dashboard: www.nat.org/dashboard

  • Medlem
  • International user
  • 2003-08-05 00:37

Kommer inte ihåg exakt hur långt jag kom, men det hela slutade med att Finkcommander (efter att ha bytt nerladdnings server, ett par gånger pga av den inte hittade vissa packet ...) inte hittade nått packet det tydligen var tvungen att dra ner. (har för mig det var mozilla, inte för att jag vet om evolution, bygger/på något sätt använder sig av mozilla) men aja, ska försöka flera gånger dock inte än på ett tag.
(gnome har jag igång, iallafall 1.4 )

Och nästa gång utan finkcommander, så kanske det går bättre

Krångligt var det...
men väldans kul att man kan köra unix/linux program under Os x.
Och det kan ju bara bli bättre.

Evolution vill ha lite libs från Mozilla - för att visa HTML-mail gissar jag.

Kommandot "apt-cache show evolution" säger:
Source: evolution
Version: 1.2.4-2
Depends: scrollkeeper (>= 0.3.12-1), libxml-shlibs (>= 1.8.17-1), gnome-print (>= 0.35-1), gdk-pixbuf-shlibs (>= 0.18.0), oaf (>= 0.6.10-1), libglade-shlibs (>= 0.14-1), bonobo (>= 1.0.3-1), bonobo-conf (>= 0.14-2), gtkhtml1.1-shlibs (>= 1.1.7-1), gal21-shlibs (>= 0.22-1), gnome-vfs (>= 1.0.5-1) | gnome-vfs-ssl (>= 1.0.5-1), soup-shlibs, mozilla-shlibs (>= 1.0.0-1)

Fink är guld - men jag tycker det är smidigare att använda en native (vad heter det på svenska?) e-mailklient på Mac. Fink ger access till annat bra, Pysoulseek, Gnomemeeting, Gnucash, Gnumeric, Dia och underbara Abiword.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-08-05 01:14
Citat:

Fink är guld - men jag tycker det är smidigare att använda en native (vad heter det på svenska?) e-mailklient på Mac.

Ett epostprogram som springer som en inföding?

Däremot så rullar numera Koffice direkt i OS X, dvs utan X11.

Så det är väl bara att tjata lite på Novell...

1
Bevaka tråden