Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Program för att synka olika iTunes bibliotek med varandra

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Någon som har erfarenhet av program som synkar flera iTunes bibliotek med varandra? Jag har kollat Tuneranger, vilket jag inte gillade.

Vad jag sett så finns det några andra också såsom; Syncopation, Supersync och myTuneSync, som jag tänkte kolla. Men tänkte höra hur ni andra löser det och/eller har erfarenhet av ngt av dessa program, när ni har iTunes installerat på flera olika datorer, det blir ju rörigt som tusan med tiden.

Någon som kan rekommendera något?

  • Medlem
  • Öland
  • 2008-07-19 14:01

Har bara nosat på ett program som heter PowerTunes, men det verkar mycket bra. Har inte kontroll på allt det kna användas till, men kolla upp det...

//Filip

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-07-19 20:46

JAg har testat en del av de du nämde ovan men de flesta blev jag besviken på. Syncopation utförde dock allt jag ville alldeles utmärkt. Jag har ett centraliserat lager av filer på en extern hårddisk men lokala library-filer på tre olika datorer i hemmet. Syncopation kunde med några simpla inställningar i preferences auto-synca alla bibliotek med varandra nästan ögonblickligen. Det enda jag tyckte blev irriterande är att när jag lägger till tv serier i itunes så läggs de först in som filmer och sedan måste man ändra dem till tv serie i infomenyn, då syncopation börjar synca omedelbart när förändringar görs blev det så att när jag höll på att ändra film till tv-serie så syncades det fram och tillbaka på en gång så jag fick dubletter på allt, en version som film och en verision som tv serie.

För musik funkar det dock briljant, även om den inte synkar artwork som inte är embedded, det är möjligt att senaste uppdateringe fixade detta dock då den berörde tagsen.

P

Kom ungefär fram till samma sak som du.
Syncopation var helt klart det smidigaste. Jag har inte en massa tv-serier, utan det handlar i princip bara om musik som jag använder iTunes till, och till det funkar det klart bäst. Dessutom för 5 macar på en licens, det erbjöd ju knappast de andra programmen.
Tack för ditt utlåtande, det hjälpte till i min bedömning.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2010-12-07 09:45

Jag har varit borta ett tag nu från iTunesvärlden, så jag skulle vilja fråga om det har tillkommit någon funktion på sistone som tillåter att flera datorer/enheter synkar sina bibliotek med varandra (istället för att bara länka över nätverket)?

Inlägg #5 har flyttats hit från en annan tråd. Den tråden handlade om NAS och iTunes Server. Jag tycker att inlägget och frågan passar mycket bättre i den här tråden.

/Mod

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2010-12-08 13:20

Helt okej för mig att min fråga flyttas hit... Det jag undrar är alltså ifall det har tillkommit någon funktion i iTunes för att synka flera bibliotek/databaser.

Denna tråd, liksom den förra har inte uppdaterats på länge så det skulle ju kunna vara så att Apple har knackat fram en lösning under tiden...

Ja det har dom.

Hemmadelning heter det.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2010-12-09 09:58

Okej... Och det är alltså en synkroniseringsfunktion, inte en länkningsfunktion? (Ska undersöka vid tillfälle)

Nä, det är bara länkning, ingen synkronisering.

Man kan säga att det är en enkelriktad synkronisering som bara lägger till. Ta bort filer får man göra själv.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-12-09 21:11
Ursprungligen av Macaddict:

Man kan säga att det är en enkelriktad synkronisering som bara lägger till. Ta bort filer får man göra själv.

Den synkar väl inte alls åt något håll. Man kan se och kopiera till/från andra iTunesbibliotek, men det görs manuellt. Eller har jag missat något?

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2010-12-09 12:22

Oki doki, då har alltså Apple fortfarande en del kvar att utveckla här...

Nej visst ja! Det är bara nyinköpt materiel som man kan ställa in att det ska kopieras automatiskt.

  • Oregistrerad
  • 2010-12-12 15:26

Kidnappar tråden då jag äntligen planerat att göra något åt mina #€€ itunes bibliotek.

Följande:

* Jag har flera datorer med itunes bibliotek med både köpt musik och inlagd musik
* Jag har backup av bibliotek då jag bytt datorer.
* Jag har köpt musik på olika iphones som jag synkat till något bibliotek (där telefonen varit ansluten för tillfället)

Allt detta är en salig röra.

Jag vill lägga mitt itunes bibliotet på dropbox då jag använder dropbox på alla datorer jag har. Det blir ganska mycket data men det får det vara värt.

nu några frågor.

1.) Går det?
2.) Är det möjligt att få itunes att läsa från min dropbox (en symbolic link borde väl fungera?)
3.) Kommer databasen krasha om jag har flera itunes som samtidigt läser till samma bibliotet?
4.) Kan jag annars skapa ett "middleware" med alla mina lokala bibilotet som synar mot mitt globala automatiskt med någon app?

Jag vill ha flexibiliteten att på jobbet köpa musik på itunes och kunna lyssna på det hemma sen utan att behöva göra en massa manuellt tjaffs som aldrig blir av. Nu lyssnar jag på spotify mest då det är enkelt, alla mina spellistor hänger ju med oavsett om jag sitter på min mac pro på jobbet, min macbook pro, min mac pro hemma, min iphone eller Plex på TVn.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2011-12-10 17:51

Gammal tråd det här, men är det fortfarande så att Apple vägrar låta flera datorer synkas mot samma iTunes-bibliotek? Det funkar ju fint att göra detta med iPhones och iPads, så det vore ju trevligt om datorer kunde hanteras på samma sätt...

Senast redigerat 2011-12-13 07:45
  • Medlem
  • Norrköping
  • 2011-12-15 09:32

På gott och ont... Följande artikel antyder att även datorer kan komma att betraktas som devices (och då bör ju även iTunes-bibban kunna hanteras som man vill):

Apple Quietly Updates iTunes Policy To Reduce The Number Of Authorized Devices Per Account | iPhone App/Game Reviews, iPad App/Game Reviews, Apple, Mac, iOS, and App News At AppleNApps

1
Bevaka tråden