Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Pwnage Tool 2.1 (Uppdaterad) Guide för iPhone 2G

Tråden skapades och har fått 245 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Gotland / Åre
  • 2008-09-15 10:54
Ursprungligen av Robo-X:

Är skärmen helt svart?

//Rob

Ja, helt svart och för att få igång telefonen igen måste jag hålla inne båda knapparna i minst 10 sekunder så den startar om.

  • Medlem
  • Dals-Ed
  • 2008-09-14 17:19

Min uppdatering gick hur bra som helst till en början, men nu kan jag inte säkerhetskopiera. Varje gång jag synkroniserar kommer det en ruta där det står att det inte gick eftersom enheten kopplades bort.

Varför blir det så och hur kan jag åtgärda det?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-15 11:05

Som jag skrev i annan tråd:

error 1600 problemet löser man enklast genom att svara NO när den frågar om man pwnat den tidigare.

om någon får error 2001 så löser man det på detta sätt:
1) Svara NO när den frågar om man pwnat den tidigare. 2) Om du fortfarande får 2001 i iTunes, dra bara ur iphone-sladden ur datorn och sätt i den igen. 3) Försök att återställa (återställ + alt) med samma ipsw fil, nu borde det fungera.

  • Medlem
  • Gotland / Åre
  • 2008-09-15 13:51
Ursprungligen av kia2:

Som jag skrev i annan tråd:

error 1600 problemet löser man enklast genom att svara NO när den frågar om man pwnat den tidigare.

Japp, det är precis så jag gjort hela tiden.

  • Medlem
  • Gotland / Åre
  • 2008-09-15 14:00

Kan jag gå från 1.1.3 till 2.1 med Pwnage Tool 2.1 eller kommer det skita sig med bootloadern då?

  • Medlem
  • International user
  • 2008-09-15 14:33
Ursprungligen av Rasmus:

Kan jag gå från 1.1.3 till 2.1 med Pwnage Tool 2.1 eller kommer det skita sig med bootloadern då?

Nej du kan gå direkt till 2.1 från 1.1.3.

//Rob

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-15 16:08

Jag får felmeddelandet "wrong firmware selected" när jag ska välja "iPhone1,1_2.1_5F136_Restore.ipsw"

Platt fall direkt mao, nån idé vad som kan vara snett?
När jag packar upp zipfilen med iPhone1,1_2.1_5F136_Restore.ipsw så blir det bara en mapp och ingen såndär duploikon som på bilden i guiden..

iPhonen är 1:a gen med 1.1.4 installerat

Tacksam för hjälp

  • Medlem
  • International user
  • 2008-09-15 16:20

Det står i guiden hur du ska göra. Läs igenom allt igen.

//Rob

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-15 16:24

Back to the lab...

Ursprungligen av Robo-X:

Det står i guiden hur du ska göra. Läs igenom allt igen.

//Rob

  • Medlem
  • Solna
  • 2008-09-19 10:21

Hur gör jag för att ladda hem firmware utan att den packas upp automatiskt?

  • Medlem
  • Solna
  • 2008-09-19 10:24

Usch vad dum jag är!! Förlåt... Vet bättre nu!

  • Medlem
  • Solna
  • 2008-09-19 11:41

Har nu följt guiden 2 ggr och det slutar med att iTunes säger:
" The simcard insrted in this iPhone does not seems to be supported"
Vad gör jag för fel??

  • Medlem
  • Solna
  • 2008-09-19 11:58

Har nu prövat igen, men får aldrig upp rutan "Are you alegit user" utan kommer direkt till
nästa steg...
Någon som kan komma med tips?

  • Medlem
  • International user
  • 2008-09-19 14:02
Ursprungligen av Big O:

Har nu prövat igen, men får aldrig upp rutan "Are you alegit user" utan kommer direkt till
nästa steg...
Någon som kan komma med tips?

Vad har du för iPhone? Den nya eller den gamla? Annars prova att köra expert guiden.

//Rob

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-19 14:07
Ursprungligen av Big O:

Har nu prövat igen, men får aldrig upp rutan "Are you alegit user" utan kommer direkt till
nästa steg...
Någon som kan komma med tips?

Just den frågan fick jag aldrig upp med senaste versionen av Pwnage Tool. Fungerade fint ändå. På både iPhone och iPhone 3G. Jag körde iofs alltid expert mode... Kan bero på det

Om jag inte minns fel hänger meddelandet ihop med aktiveringen. Och du kan i expert mode själv välja om du vill aktivera eller ej. Har du en iPhone 3G från Telia bör du inte aktivera. Annars bör du aktivera.

  • Medlem
  • Solna
  • 2008-09-19 15:33

Har 2G (1.4 innan jag försökte uppdatera)

Har kört expertguiden med samma resultat: fel 2001 / Vit display

Startar om iPhone och då säger iTunes: ..simcard does not seems to be supported

Börjar bli rejält svettig här..

  • Medlem
  • International user
  • 2008-09-19 16:29

Om allt fungerar kan du prova att installera bootneuter genom cydia och sen köra bootneuter för att låsa upp sim låset..

Alternativt kan du återställa till 2.1 med iTunes och prova med Quickpwn 1.1.
Om allt går bra så ska du ha en iPhone med 2.1 som är jailbreakad och aktiverad men inte upplåst.
Använd då Cydia och installera bootneuter. Kör bootneuter för att låsa upp sim låset..

//Rob

  • Medlem
  • Solna
  • 2008-09-19 16:54

Gjorde om allt i min andra Mac och lyckades!! Såg däremot att den rutan som man skulle svara nej på "are you legit iPhone user" inte dök upp , utan det stod något helt annat där!
Svarade dock "NO" där och sen gick allt som det skulle!! Tack för hjälpen!!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-26 00:08

Uppdatera en Iphone 2G

Hej, är ny på forumet och har precis inköpt en begagnad Iphone 2G lur. Den är upplåst och har fw 1.1.3 i sig idag. Jag har sökt lite här på forumet för att få info hur jag på bästa sätt skall uppgradera den till fw 2.1, men blir ändå lite osäker på hur jag skall göra.

Jag tror att den blivit jailbreakad och upplåst med ZiPhone. Läste någonstans att ZiPhone upplåsningen gör det omöjligt att senare uppgradera BL 3.9 till BL 4.6.

Så min fråga är: Bör jag även för min lur kunna använda Pwnage Tool 2.1 trots att den tidigare blivit upplåst med ZiPhone? Eller finns det något annat bättre sätt?

/TorH

Ursprungligen av TorH:

Så min fråga är: Bör jag även för min lur kunna använda Pwnage Tool 2.1 trots att den tidigare blivit upplåst med ZiPhone? Eller finns det något annat bättre sätt?

Jag tror det är bästa sättet, kanske i kombination med QuickPwn (se mitt inlägg ovan om de problem jag hade med PwnageTool). Du kan börja med att först göra en vanlig uppdatering till 2.1 i iTunes (så att telefonen blir låst igen), vet inte om det är nödvändigt, men det brukar rekommenderas ibland.

Nu sitter jag lite i skiten… all hjälp uppskattas.

Hela pwnage-processen har strulat för mig idag, jag följde fel guide och nu verkar det som att jag får smaka på konsekvenserna (guiden: PwnageTool 2.1 Tutorial for Mac OS X)

Hursomhelst... nu är läget som så att jag sätter min iPhone i recovery mode, restorear genom itunes på "lagligt" vis. Sedan så följer de vanliga felmeddelandena (simkortet är inte korrekt bla bla). På min iPhone syns endast "emergency call" etc. Jag kör genom Simple mode på Pwnagetool 2.1, allting funkar fint. Men när det väl är dags för mig att uppdatera med min egen Custom .ipsw som Pwnage skapade.. då klagar iTunes. "An iPhone has been detected but cannot be identified properly. Disconnect and reconnect and try again"... men problemet kvarstår. Så just nu klassar jag min iPhone som stendöd, även om den lever. Och ja just det ja, har detta något med min "carrier settings check" att göra? När jag klickade på Cancel förr i tiden så laddades min iPhone in i iTunes ändå. Nu måste jag trycka på OK, och om det blir så att jag inte får ett 1600 meddelande, då kan jag välja att restorea från customizead .. men då får jag ovvannämnda problem med identifieringen... snälla gott folk.. hjälp =(

Shuriken:
Du kan alltså inte göra n å g o n t i n g i iTunes?
Vad händer om du försöker rädda den med QuickPwn?
Min bild är att quickpwn är aningen stabilare.
Hur som helst har liknande problem lösts med antingen quickpwn eller att man klickar "no" när Pwnage Tool frågar om man har pwnat den förut.
Testa de alternativen först.

theplague, tack för ditt snabba svar. QuickPwn jailbreakar bara, inte unlockar?

Jag har under de fyra svettiga jäkla timmar läst på som sjutton på detta nu och det verkar som att iTunes jävlas med vissa iPhones om ipsw-filen i luren är byggd från en pwnad lur. Självklart tycker man att en RESTORE i iTunes verkligen NOLLSTÄLLER telefonen så att INGEN tidigare info eller firmware-ipsw kan kännas igen av iTunes som olegitim. Men icke... den nekade mig varje gång. Nu är det så att min process idag har varit en riktigt osmidig en, men jag har inte vid något kritiskt tillfälle avbrutit en pwn-process. Det jag har gjort, ca 100 ggr idag, är att skapa en ny ipsw-fil och försöka få iTunes att restorea från min custom ipsw. Jag gav mig inte med uppdateringen genom iTunes. Jag provade allt i alla olika lägen (recovery mode samt dfu mode och även är i vanligt läge (på)). Till slut kom jag på att jag borde använda det gamla simkortet... få se om det hjälper mitt fall. Efter en restore med gamla simkortet i så fick jag återigen ett felmeddelande. Nu kommer jag inte ihåg vilken det var (har fått en del idag). Så där tänkte att det verkligen är kört... och bara sådär, så bestämde jag mig för EN sista grej. Och det var att restorea från min customizeade .ipsw-fil medan iPhone var i Recovery mode AT&T kortet.... well.. det funkade. Helt otroligt. Efter allt slit och svett så fick jag äntligen utdelning.

Numera när jag kopplar telefonen till datorn så ger iTunes mig bifogade bilden som felmeddelande. Inget jag behöver bry mig om tror jag och antagligen kommer det från att den restoreade medans den hade ett AT&T kort inne. Jag är glad bara det funkar nu... typ

Hittat lösningen till Sync Service grejen: Apple - Support - Discussions - iTunes was unable to load dataclass ...

Activity monitor -> AppleMobileDevic (japp, inget e) ... döda processen, koppla ur och koppla in igen. FINEMANG!

Shuriken:
Skönt att du kom så långt.

Men för att svara på det du skrev först - jo, QuickPwn unlockar första gen iPhone.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-09-30 04:26

Som theplague redan skrev så är quickpwn ett bra alternativ istället för PwnageTool. Sen iTunes 8 kom ut och fösöker förhindra att man installerar custom ipsw firmware gjorda med PwnageTool så kan det vara smidigare att använda quickpwn programmet istället. Är enklare och gör mer eller mindre samma sak och verkar fungera bättre med iTunes 8 och firmware 2.1.

//Rob

Jag provade quickpwn först, stötte på patrull. Det var då jag bytte till Pwnage. Ska köra på QuickPwn nästa gång tror jag.

iPhone Forums - iPhone-Hacks.com / How To Use QuickPwn 1.1 To Jailbreak iPhone & iPhone 3G 2.1 Guide - steg 7 misslyckades för mig, var då jag bytte. Jag körde ju Pwnagetool när jag skulle uppdatera till 2.0 i somras nämligen gick allting smidigt.

För övrigt så tycker jag att 2.1 är en ganska tydlig förbättring, luren är mkt kvickare nu känns det som exempelvis…

Funkar den här guiden om man har en helt ny iphone 2G? alltså om den är låst till AT&T fortfarande.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-10-05 17:25

Ja ska fortfarande fungera (om du verkligen har G2 iPhone med baksidan av metall) fast QuickPwn är snabbare att använda.

//Rob

Någon som vet när winpwn 3 kommer?

Ursprungligen av puffy66:

Någon som vet när winpwn 3 kommer?

WinPwn verkar rätt dött just nu, utvecklaren har inte gjort något på länge och deras forum svämmar över av porrspam. Men det verkar som om ett alternativ håller på att utvecklas: Venom. Kolla t.ex. den här tråden.

Bevaka tråden