Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Pwnage Tool 2.1 (Uppdaterad) Guide för iPhone 2G

Tråden skapades och har fått 245 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Lund
  • 2009-01-02 02:48

Min iPhone 2G har efter nästan precis ett år lagt av helt oförklarligt. Den stannar helt enkelt vid appleloggan när jag ska försöka starta den.

Det jag undrar nu är om man först kan återställa telefonen med iTunes på vanligt sätt och få fw 2.2 på den och sen låsa upp den med Pwnage? Jag har läst att det inte är några problem att låsa upp 2.2 på 2g telefonen, men har också läst någonstans att den kan låsas i 2.2. Jag är jätteosäker!

Jag stötte också på ett problem när jag skulle använda Pwnage tool, och det var att programmet stannar i stadiet när den ska hitta firmwaren som jag laddat ner. Den letar och letar, och jag får inte heller inte chans att leta upp filen åt programmet. Någon som stött på samma problem, eller någon som kanske har en lösning på felet?

Något annat utlåtande om vad jag ska göra i min situation med en fryst iPhone hade också uppskattats, jag blir ledsen bara av tanken att inte kunna använda samma telefon i framtiden!

nu när jag ändå skriver passar jag på att fråga: går det att återställa min iPhone i det skicket som den är nu direkt med hjälp av Pwnage, eller måste jag se till så att den blir normal först på något annat sätt innan jag låser upp den med Pwnagetool?

Tack på förhand.

EDIT:
Upptäckte att jag mitt all stress missat att det i guiden framgick tydligt att det inte spelar någon roll vilken firmware man har. Återställer min iPhone till 2.2 mha iTunes nu! Problemet med PwnageTool återstår dock...

  • Medlem
  • International user
  • 2009-01-02 09:20

Du måste plocka ner firmware 2.2 först. Pwnage tool letar endast på din hårddisk. Du kan återställa allt genom att välja återställa i itunes.

//Rob

Respekt till alla som svara på frågor

Lyckades just uppdatera min 2G till 2.2 från 1.1.4 och är så jävla tacksam för all bra kommentarer, tips och lösningar på problem som man hittar här. Inte minst från TS.
Big up! :):):)

Har bara en snabb fråga, om man uppdaterar med QuickPwn-guiden försvinner ens kontakter då? och om man vill spara dom hur ska man då gå tillväga?

Ursprungligen av blomman_J_:

Har du mac är dert bara att synca med adressbok, och om du har pc synkar du med outlook innan!

När jag fortfarande körde på PC föredrog jag Adressboken även där.
Kan jag rekommendera.

edit: raderade citerad korspostning /Kainen

Senast redigerat 2009-02-07 18:25
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-04-04 15:11

Min iPhone var redan upplåst när jag köpte den men nu låstes den igen när jag kopplade den till macen och uppdaterade iTunes.

Jag använder Mac OSX, Leopard, Firefox och har senaste version av iTunes, men när jag laddat hem PwnageTool och försöker öppna det så har jag inget program för det. Vilket program funkar?

Ursprungligen av HeLe:

Min iPhone var redan upplåst när jag köpte den men nu låstes den igen när jag kopplade den till macen och uppdaterade iTunes.

Jag använder Mac OSX, Leopard, Firefox och har senaste version av iTunes, men när jag laddat hem PwnageTool och försöker öppna det så har jag inget program för det. Vilket program funkar?

Inget nu när du har uppdaterat i Itunes.
Iom uppdateringen uppdaterade du även till senaste baseband, vilket inte går att låsa upp(än?!).

Du kan nu använda den som en iPod Touch.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-04-04 16:51
Ursprungligen av theplague:

Inget nu när du har uppdaterat i Itunes.
Iom uppdateringen uppdaterade du även till senaste baseband, vilket inte går att låsa upp(än?!).

Du kan nu använda den som en iPod Touch.

Nä, seriöst? alltså egentligen vill jag mest ha iPhone som telefon. Men funkar inte det heller nu?? och hur ska jag ens kunna använda den som en iPod Touch när jag inte ens kommer in i eller kan låsa upp telefonen?

Kan man inte avinstellera senaste iTunes eller nåt?

Ursprungligen av HeLe:

Nä, seriöst? alltså egentligen vill jag mest ha iPhone som telefon. Men funkar inte det heller nu?? och hur ska jag ens kunna använda den som en iPod Touch när jag inte ens kommer in i eller kan låsa upp telefonen?

Ja, seriöst!
Så länge en upplåsningsmetod för senaste baseband finns är det kört.
Däremot borde du kunna jailbreaka(något annat än att att upplåsning) den och använda allt utom kommunikationsfunktionerna(telefon, mobilt internet, wifi etc).
En iPod Touch utan wifi med andra ord.

Citat:

Kan man inte avinstellera senaste iTunes eller nåt?

Det är alltså inte iTunes du har uppdaterat, men iPhonens programvara, vilket man gör genom iTunes.
Och nej, detta(basebandet id et här fallet) kan du inte backa.

Ursprungligen av theplague:

Inget nu när du har uppdaterat i Itunes.
Iom uppdateringen uppdaterade du även till senaste baseband, vilket inte går att låsa upp(än?!).

Du kan nu använda den som en iPod Touch.

Att du uppdaterar iTunes innebär väl inte att du uppdaterar din iPhone. Det är ju en separat åtgärd.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-04-04 17:08
Ursprungligen av BlackSmp:

Att du uppdaterar iTunes innebär väl inte att du uppdaterar din iPhone. Det är ju en separat åtgärd.

Jag gjorde det medans iPhone var ipluggad i macen. Den verkar ha påverkats av det. Eller så var blev någon slags uppdatering av telefonen också. Kommer inte ihåg exakt vad det var.

Självklart var det uppdatering av iPhonens programvara!
Klart att en uppdataering av ett program på datorn inte påverkar hur telefonen funkar!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-04-04 17:24

1. Kan den börja funka igen om jag fixar nytt abonnemang till den nu när den finns för Telenor?

2. Ursprungsfrågan var med vilket program jag kan öppna PwnageTool, för det är väl med det man jailbreakar med? (för att den åtminstone ska funka som iPod Touch.)

3. Jag försöker nu ladda hem Bootloaders men den råkade sparas som en kodad textfil i .rar-format, så den kan jag inte använda. När jag försöker göra om nedladdningsproceduren så går inte det för man fick bara göra en gratisnedladdning. Jag kommer ingenstans. Hur gör jag??

Senast redigerat 2009-04-04 19:48

1. Nej, eftersom just din iPhone inte är låt till telenor.

2. Vi börjar om från början... Gå till iclarified.com som har massa klockrena tuturials för iPhone, leta rätt på guiden som passar vad du ska göra(jailbreaka en 2.2.1-iPhone).
Hint: använd QuickPwn och inte PwnageTool.

3. ???

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-04-05 13:26

När du säger att man ska använda QuickPwn och inte PwnageTool så är inte iclarified särskilt "klockren".

Jag följde den här http://www.iclarified.com/entry/index.php?enid=1557 men det var där jag körde fast för jag frågade om med vilket program jag ska öppna de programmen man laddar ner. Jag kunde iaf inte öppna dem. Det förklaras inte där heller.

Bootloaders var något som står nämnt som en av förutsättningarna i första inlägget i den här tråden.

Och du har en Mac?

Edit:
Och förresten är ju den där guiden fortfarande för PwnageTool och inte QuickPwn.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-04-05 13:39

Mac, Leopard, Firefox

Senast redigerat 2009-04-05 15:13
Ursprungligen av HeLe:

Mac, Leaopard, Firefox

Ok, kör den här guiden till punkt och pricka:
http://iclarified.com/entry/index.php?enid=1842

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-04-05 18:44

I början av guiden står det "innan du börjar klicka Återställ-knappen i iTunes för att uppdatera din iPhone till programvaran 2.2.1 firmware." Någon återsälla-knapp fanns inte då men kom upp senare under tiden QuickPwn var igång. Jag tryckte igång det men sedan säger iTunes att det inte gick och ger felmeddelande 2001. Är det för att QuickPwn gjort återställningen istället för iTunes?

Ursprungligen av HeLe:

I början av guiden står det "innan du börjar klicka Återställ-knappen i iTunes för att uppdatera din iPhone till programvaran 2.2.1 firmware." Någon återsälla-knapp fanns inte då men kom upp senare under tiden QuickPwn var igång. Jag tryckte igång det men sedan säger iTunes att det inte gick och ger felmeddelande 2001. Är det för att QuickPwn gjort återställningen istället för iTunes?

När du har iPhonen inkopplad och du markerar iPhonen i vänstra kolumnen, finns det då inte en restore/återställ-knapp?
Hur som helst, om den nu finns där trycker du där och återställer och börjar om fran början av guiden.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-04-05 18:55

Nej för iTunes kunde inte hitta iPhone när den var låst. Det var bara varningsmeddelande om att det inte fanns giltigt SIM-kort mm.

Alltså QuickPwn lyckades bra och iPhone funkar nu. (förutom telefoni förstås.), ska jag då köra en iTunes-återställning och uppdatering i alla fall? och därefter QuickPwn igen?

Ursprungligen av HeLe:

Nej för iTunes kunde inte hitta iPhone när den var låst. Det var bara varningsmeddelande om att det inte fanns giltigt SIM-kort mm.

Alltså QuickPwn lyckades bra och iPhone funkar nu. (förutom telefoni förstås.), ska jag då köra en iTunes-återställning och uppdatering i alla fall? och därefter QuickPwn igen?

Näe, nu har du ju kommit så lång du kan...

Edit:
Sedan är ju frågan om du vill ge dig in på att försöka hitta att fake-SIM som fungerar istället för att vänta när/om en upplåsningmetod för närvarande baseband kommer.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-04-05 19:14

Nu när jag testar att ansluta den till datorn så vill iTunes att jag återställer och uppdaterar iaf. Blir telefonen låst igen om jag gör det?

I guiden står det "...genomför denna guide för att jailbreaka, installlera sedan BootNeuter från Cydia för att komplettera upplåsningen." Det låter som särskilda procedurer utöver QuickPwn.

Ursprungligen av HeLe:

Nu när jag testar att ansluta den till datorn så vill iTunes att jag återställer och uppdaterar iaf. Blir telefonen låst igen om jag gör det?

Den ÄR låst, men du har jailbreakat den.

Citat:

I guiden står det "...genomför denna guide för att jailbreaka, installlera sedan BootNeuter från Cydia för att komplettera upplåsningen." Det låter som särskilda procedurer utöver QuickPwn.

Eftersom du redan hade den upplåst innan behöver du inte köra bootneuter, men misstaget du gjorde vara att uppgradera programvaran i iTunes utan att köra QuickPwn-guiden, så du har nu även fått senaste baseband = kan inte låsas upp.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-04-05 19:33

..ännu. Men det verkar finnas möjlighet att låsa upp baseband för 3G-telefonerna. Så det är väl en tidsfråga.

Men ska jag helt undvika att koppla telefonen till iTunes i forsättningen om jag vill föra över bilder tex.?

En annan sak, skulle mitt eget sim-kort sitta i under jailbreakingen? jag befarade att alla anteckningar mm skulle raderas men det har det inte gjort.

Ursprungligen av HeLe:

..ännu. Men det verkar finnas möjlighet att låsa upp baseband för 3G-telefonerna. Så det är väl en tidsfråga.

Ja precis, men tänk på att basebandet för iPhone 3G innan apple uppdaterade till det nuvarande tog 6 månader att fixa en upplåsning för. Förhoppningsvis är det en tidsfråga, men vi vet ju inte förrän det faktiskt finns en upplåsning.

Citat:

Men ska jag helt undvika att koppla telefonen till iTunes i forsättningen om jag vill föra över bilder tex.?

Nej, men klicka inte "Ok" på uppdateringar hur som helst utan att veta vad det är du gör.

Citat:

En annan sak, skulle mitt eget sim-kort sitta i under jailbreakingen? jag befarade att alla anteckningar mm skulle raderas men det har det inte gjort.

Det ska inte spela någon roll vilken sim-kort som sitter i.
Eftersom du inte återställde utan uppdaterade försvinner inget från iPhonen.
(även om man återställer kan man använda sig av sin backup vid uppstartningen av telefonen, men det är ju inget du behöver tänka på nu)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-04-05 19:55

Ok. Uppdateringar söks förresten upp automatiskt när man ansluter telefonen till iTunes. (Fast just det där jag gjorde var nog ett specialfall där man själv sätter igång det.)

Jag tryckte på Cydia-ikonen som nu finns i telefonen, för att se vad det var. Då körde den igång nån slags reorganizer-program. Jag kan inte se vad den har gjort dock. Om den alls gjorde nåt.

Ursprungligen av HeLe:

Ok. Uppdateringar söks förresten upp automatiskt när man ansluter telefonen till iTunes. (Fast just det där jag gjorde var nog ett specialfall där man själv sätter igång det.)

Precis, men man måste ju inte trycka på "Ok"-knappen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-04-05 20:01

Nä det var det jag menade

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-04-05 21:07

Tack för supporten iaf.

Nu ska jag vänta i 6 månader på nåt kul

Bevaka tråden