Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

80-tals brass - vilken är källan?

Tråden skapades och har fått 29 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2008-07-20 20:05

80s_brass.mp3

Det här brassljudet har jag hört i några låtar från slutet av 80-talet, den tidigaste låten är från 1986, och jag undrar vad som är källan? Först gissade jag på att det kunde vara Korg M1 (eftersom den var populär och jag inte har så bra koll på M1) men den kom för sent och dess brass låter inte likadant (synthmania).

Är det ett samplingsbibliotek? Eller är det kanske en Kurzweil K250?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-20 21:05

Kan det inte vara så enkelt dom en DX7?

Mvh
Demokid

  • Medlem
  • International user
  • 2008-07-20 21:07

Då borde jag varit den första som hört det. Nä, det är samplebaserat. Ingen D-50 heller.

Jag tror också att det är DX7. Jag hade ett ljud på min V-50 som väldigt likt detta. Grejen är väl den att man fettar upp det genom att spela exakt samma toner en oktav längre ned också.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-07-20 21:39

u-110?

eller emulatorIII kanske?

det låter ju väldigt samplebas...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-20 22:45

Låter rätt mycket klassisk Howard Jones brass och han använde DX7.

Låter som rätt feta syntljud bara, förmodligen stackade.
Man blir nog lite lurad att tro att det bara är ett brassljud på grund av att man arrat melodier och frasering som blåsinstrument.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-21 05:06

Man behöver ju inte stacka med en OB. DX77-II kan göra riktigt fina brass ljud...

"Den Jeg Elsker"... Visst var det väl den vid 7/10? Stygg flashback, har inte hört den sen Absolute Music 7. Jag hade annars mest "Now!"-samlingarna. Just det, syntbrass... Ingen aning faktiskt. Ville bara minnas lite.

-Jag gjorde en snabbrazzia i ljudbanken men hittade bara något snarlikt(?) i ett gammalt Akaibibliotek:

Samples 882 KB wav: Download 80s_brass.rar

MVH Brasse

  • Medlem
  • International user
  • 2008-07-21 11:36

Safe1978: Kanske något samplebibliotek till nån Emu-sampler kanske. U-110 tror jag inte riktigt på.

Demokid Jag äger en DX7II:a och tror nog att jag hade registrerat det om det varit från den maskinen. Det låter helt enkelt som samplingar, på flera olika sätt och med mindre det är en avsamplad DX7:a från första början tror jag inte det här har något som helstmed fm-syntes att göra.

Analog: Yep, den är det. De andra låtarna är Lola med Jeanne Mas, ett Monrad & Rislund-intro samt Sjæl I Flammer (intro till en dansk tv-serie). Blandat danskt/franskt alltså.

Acid: Tack, ska kolla sen när jag kommer hem. Heter du verkligen Brasse eller var det ren humor?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-07-21 19:21

E-mu hade alltid bra bibliotek med ljud, men det hade även de andra samplertillverkarna, man ansåg nog att det var en nödvändighet att leverera intressanta ljuddiskar; kanske kom kunskapen ifrån Dave Smith som gjorde Prophet-5 och sedemera även klaviaturer till E-mu. När Prophet 5:or kom in för reparation efter många år märkte man att de flesta användarna hade behållt och använt fabriksljuden.

Hur som helst så fanns det underbara brassljud som verkligen lät brass både till Emulator II, Emax och Emulator III. Jag minns t ex ett Emax II-brassljud som låter närmast exakt som blåssektionen i tipsextras gamla jingle, vasst och fint.

Men som svar på ditt spörsmål kan det ju vara Ensoniq Mirage också, den var mäkta populär i och med att den kostade så lite pengar jämfört med då regerande Emulator II. Mirage kom 1985 har jag för mig. Alla samplers fabriksdiskar innehöll dock ett flertal brassljud.

Något av ljudexemplet låter som om man har samplat av frilagt blås från skivor eller andra källor och sedan använt på ett mer "sampligt" vis, ett sätt att spela på ljuden som t ex Art Of Noise med flera gjorde.

Howard Jones använde för övrigt inte bara DX7 utan även Prophet T8 (saxljudet på "Pearl In The Shell" har han avslöjat i en intervju med Keyboard Magazine t ex), Jupiter 8 och andra trevliga instrument.

Ett billigt och enkelt sätt att få tag på många av E-mu-ljuden är att skaffa en dirt cheap Proteus av första generationen (t ex Proteus/1 som innehöll flera schyssta typiska EII/EIII-brass).

En stor nackdel med att köpa gammal sampler idag är tyvärr att fabriksdisketterna ofta saknas. De borde egentligen borga för ett högre värde på själva samplern. Mycket möda lades ner på att försöka få fram så naturtrogna ljud som möjligt, på så liten minnesyta som möjligt. Det är egentligen state of the art-kvalitet på de redigeringsjobben.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-07-21 19:32

Emulator II

WT

Det där ljudet har jag nånstans. Det fanns på hollowsun. WT har nog helt rätt.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-07-21 20:11

Det är en vild chansning från mig men eftersom det är samplat ( hörs tydligt på några av klippen ) så skulle jag nog tro att det kommer från en EMU 2:a då den var relativt vanlig.

WT

Hittade den.

Den är enligt ljudets namn från en ASR.

Är det rätt? http://www.2meter.dk/samples/asr_brass.rar

  • Medlem
  • International user
  • 2008-07-21 21:43

Tack för tipsen. De samplingar du lade upp, CC, låter definitivt som de som används i det andra ljudklippet. Det verkar ju vara en blandning av flera olika brass-spelsätt, så fler finns nog, men har spelat runt lite med Ensoniq ASR-samplingarna och de låter likt.

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2008-07-21 21:46

rhodes?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-07-21 23:53

Testade jag med, rätt roliga, tror de kan ha använts till Sledgehammer, layer'at med annat, kanske riktig blåssektion också. Kan härstamma från Fairlight, de var rätt gryniga, definitivt inte ASR!

Här måste väl va nån som sitter med brassarna från originaldiskljuden från alla emulatorerna och fairlightarna? Är vi på ett musikforum?

Det är en Ensoniq Mirage sampler med orgnialdisken "Brass fall-off". Det ljudet är så klassiskt för just Miragen.

Miragen kom väl också runt 84-85 så det passar ju väl in tidsmässigt på dina låtexempel.
Dessvärre är det måga år sedan jag sålde min Mirage, men någon här borde kunna lägga upp ett ljudexempel.

Ensoniq Mirage Library SLD-C, ten floppy disks, listed below (Part #SLDC)
SND-C1 - 4 Trombones, Horn Section Unison, Bari Sax, Horn Section, Horn Section Octaves, Horn Section 2 Octaves
SND-C2 - Low Mondo Voices, Hiss Vocals, Breaking Glass, Lagong, Walking Spring Toy, Wine Goblet
SND-C3 - Fretless Bass, Keyboard Harmonica, Dobro, Mandolin Major Chord, Mandolin Minor Chord
SND-C4 - Hammer Dulcimer, Bass/Alto/Tenor Recorders, Soprano Recorders, Bass/Tenor Shawm, Soprano/Alto/Tenor/Bass Crumhorns
SND-C5 - Chainsawed Bass, Plucked Brass, Choir & Orch Hit, Orch Hit IV, Electric Piano #2
SND-C6 - Acoustic Piano, Low Voices "AH", High Voices "AH", Bowed Strings
SND-C7 - Upright Bass, Sax, Trombones, Trumpet, Rock Drums
SND-C8 - Brass Fall-Off, Brass Gliss, Brass Section, Electric Bass #1, Solo Rock Guitar, Drums/Synth Bass, Marimba/Electric Piano/Organ/Clav
SND-C9 - Electric Bass/3 Basses, Piano/Organ 1/Electric Piano 1/Voices, String Bass/3 Basses, Electric Piano 2/Strings/Vibes/Flute, Drums + 4 Basses, Organ 2/Electric Piano 3/Guitar/Brass
SND-C10 - Bell/Elec Piano/Organ/Clav 1, Voices, Lead/Clav 2/Ana Syn 1/Ana Syn 2, Synth Sounds 1, Brass/Clav 3/Guitar Synth/Rok!, Synth Sounds 2

Senast redigerat 2008-07-22 02:23
  • Medlem
  • International user
  • 2008-07-22 11:02

Ja, nu när du säger det så.......

Vi hade nog den disken till vår Mirage för länge länge sedan. Kan ju vara den !

WT

Hihi, kom på att den brassen används i inledningen till Ulla-Bella Rap

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-07-22 13:54
Ursprungligen av charliecrash:

Hihi, kom på att den brassen används i inledningen till Ulla-Bella Rap

YouTube - Ulla-Bella Rap
hehe...*kräks*...tänk att barn tvingades se detta och gilla det...

Åh... ljuva 80-talet...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-07-22 20:54

Nja, i fallet samplad blåssektion kan man vara glad att det är över.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-07-22 22:59

Ulla-Bella Rap är lite nostalgi för mig, jag hade låten på ett brusigt kassettband, men den får en också att vilja undvika de där brass-samplingarna när de används så torftigt.

Jag svepte nätet igår efter original retro sampler presets/patches, men hittade inte mycket.
Time&Space har en ProSamples Vol 55 - Retro Sampler, som nog kan va rätt kul. ProSamples Vol 55 - Retro Sampler - Time+Space | Virtual Instruments, Sample CDs, DVDs, Hardware and Software
Bara man slipper installera en 14GB VSTi blir jag glad.

Nån annan som har bra förslag på källor till retrosampleroriginalmaterial?

  • Medlem
  • Västerås
  • 2008-07-23 13:13

Ursprungligen av charliecrash:

Jag svepte nätet igår efter original retro sampler presets/patches, men hittade inte mycket.
Time&Space har en ProSamples Vol 55 - Retro Sampler, som nog kan va rätt kul. ProSamples Vol 55 - Retro Sampler - Time+Space | Virtual Instruments, Sample CDs, DVDs, Hardware and Software
Bara man slipper installera en 14GB VSTi blir jag glad.

Nån annan som har bra förslag på källor till retrosampleroriginalmaterial?

Jag har litegrann, men kanske inte såna samplingar man helst vill ha, som t ex Ensoniq Mirage och Prophet 2000 originalsamplingar. Vad söker du för stil på ljud?

Tjae... Om du förstår vad jag menar med "The 80s in a nutshell" så är det det jag letar efter, och Encore också skulle jag tro. Dom ljuden som utmärkte sig när man kunde sampla på mainstream musik.

Svårt att förklara, men dom ljuden som samplerfabrikerna trodde skulle göra nästa stora hit, och också gjorde - dom har man nästan glömt idag. Madonnas senaste skiva sneglar lite åt det hållet, men som nyproducerade ljud. Timbaland har garanterat varenda preset från den tiden, för dom dyker upp lite då och då.

1
Bevaka tråden