Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Jag vill ha en sampler!

Tråden skapades och har fått 40 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-07-24 13:14

Men inte vilken som helst, utan en med pads eller klaviatur, som kan sampla snabbt, mappa upp snabbt med någon chopfunktion, enkel sequencer, snabb CPU, några skojiga effekter, polyfonisk, och några rattar. Den finns inte, närmast kommer väl ESX-1, men den saknar polyfoni och har få parter. Ensoniq ASR-X verkar skoj, men hopplöst gammal och sällsynt. MPC-burkarna är för avancerade och saknar väl möjligheten att lägga ut en sampling på hela skalan. Det är nog första gången jag inte kan köpa det jag vill ha, för att det helt enkelt inte finns. Eller? Ge mig tips!

mpc2000xl har iaf "auto chromatic assignment" = möjligheten att lägga ut en sampling på hela skalan.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-07-24 13:50

Samplingen hamnar alltså inte bara på 16 pads? Om jag förstått MPC-1000-maualen så stretchar den en sampling och kan max läggas på 16 pads?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-24 14:31

V-Synth XT lite dyr kanske.. men ska tydligen funka riktigt bra som sampler, då får man iofs en hel del annat på köpet.. varvid en del grejer kanske e lite overkill om man bara är ute efter en sampler och sen var ju du kanske inte så förtjust i rolands nya grejer

Ursprungligen av platon:

Samplingen hamnar alltså inte bara på 16 pads? Om jag förstått MPC-1000-maualen så stretchar den en sampling och kan max läggas på 16 pads?

nej, man kan göra så också, men det är en annan metod. det är ett smidigt sätt att ändra pitchen lite på ett ljud utan att ta upp så stor plats i programmet. men det är en annan femma.
om dom nu inte har tagit bort funktionen efter 2000xl så skall det gå.

Låter nästan som du ska kolla på DJ prylar. Jag har inga tips där, men dom jobbar ju så direkt med materialet.

Fantom G6 kanske? Den har det mesta du vill ha och en sjujävla synth också, oavsett vad man tycker om Roland anno 2008. Men den är å andra sidan nästan lika dyr som V-Synth...

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-07-24 22:38

Annars kan jag ju köpa ett midiklav, bygga en fin låda och stoppa in min ESI-32:a, efter att ha byggt om denna. Snabbjobbad sampler är den i alla fall. Spela in med auto truncate, mappa på en sekund, klart.

En Emulator 4 klav kanske? De borde inte vara såååå dyra. Såg en för 5000:- och det är ju på tok för mycket. Har sett dem billigare än så. Stor som ett hangarfartyg är den också.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-07-25 11:05

Den vore fin, men rätt sällsynta.

Här har du en: EMU Emulator E4K Keyboard
Borde vara prutbar eftersom priset är satt i överkant.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-07-25 13:09

Ja, intressant, lite dyr och stor som sagt.

Den där e4kn tänkte jag köpa. vi var överens om ett pris sen så började snubben jiddra om andra köpare som betalade mer.sa då att jag avstod.sedan kom ett mail med ett nytt pris som jag då godtog.
lite senare så hörde han av sig igen å höjde ytterligare ynka 200kr.
då bad jag han dra typ.
Jag har ju redan 2st.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-07-28 18:34

Har inte den historien utspelat sig förr? Med någon MPC?

Kröjtz, får man fråga vilket pris ni var överens om? Du har redan två och vill ha en till, slut på polyfoni eller vill du säkra inför framtiden?

köpa upp alla emus å styra marknaden MOUAAAAAA

först var priset 3500 sedan var vi överens om 4000kr.
5000 tycker jag e billigt men inte för att ha en i reserv när jag har 2.
svinbra klav

Alltså de var inte de där 200kr som gjorde att jag drog mig ur utan säljarens attityd

Du skulle gått med på dealen men sedan när du skulle betalat skulle du sagt att du ändrat priset och gett honom 3700:-

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-07-29 00:11

Nä, jag står på säljarens sida, inte ska väl Kröjtz har monopol på EMU?!

Det är för sent. Kröjtz är Emu-Sveriges svar på Kingpin.

Ursprungligen av platon:

Nä, jag står på säljarens sida, inte ska väl Kröjtz har monopol på EMU?!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-07-29 13:01

Hur är det med Yamahas gamla stallbroder till RM1X då, samplern som skulle dominera hela drum'n'bassvärlden? Vad hände sedan? En blå tabletop-historia. Samma ljudmotor som A3000, eller något åt det hållet. Kanske är svinkul?

  • Medlem
  • Karlshamn
  • 2008-07-29 13:12

RM1X är ingen sampler.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-07-29 13:25

Hahaa!!! I know man, jag har jobbat rätt mycket med RM1X t om. Stallbroder, I said. Det kom en samplebaserad maskin i samma veva. Har glömt vad han heter. Eller hon. Eller vänta, samplebaserad är klurigt... det är ju RM1X. Samplingsbaserad menar jag.

  • Medlem
  • Karlshamn
  • 2008-07-29 13:30

jaha läste lite fort sorry, du menar Yamaha RS7000? Tyckte det var lite skevt eftersom jag hade för mig att du använde rm1x innan du började med reason.

Det finns ju en annan blå groovsampler från yamaha. Minns inte vad den hette men den körde väl nån slags porta/loopsampler -hybrid.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-07-29 13:31

Stämmer, kul att du har koll på det! RS-7000 kom lite senare, den här första var blå med färglada knappar och liten som RM1X ungefär, lite mer plastig sådär. Vafaaasen gör tanten... hette hon, menar jag.

  • Medlem
  • Karlshamn
  • 2008-07-29 13:37
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-07-29 13:38

Hahaha! Nej, men den är också fin hörru. Den jag menade var större. Vafaaaasen.

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2008-07-29 13:43

SU700

Komplett med briokolor som knappar!

EDIT: har haft en sån med max RAM (64Mb). Jädrigt enkel att jobba med men jag lackade ur på att skyffla floppysar innan man kunde komma igång. Tror dock att den (som många andra Yamaha) har ett uruselt SCSI-interface.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-07-29 13:51

Precis, that's my baby! Hittade den just jag med, här: Vintage Synth Explorer - Yamaha SU-700

Bevaka tråden