Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Finns detta idag?

Tråden skapades och har fått 22 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-07-30 11:48

Dåtid!

För några år sedan hade man sitt mixerbord, en virus b, en nova osv osv...

men mjukvaran kom mer och mer, det va bekvämt att öppna en låtfil och få allt inställt åt sig.
Slippa ratta presets, ställa volymer på mixerbordet...

Idag jobbar jag helt med mjukvara.
Men varje gång man är inne i musikbutikerna går man där och pillar på syntar o trummaskiner, smeker o flörtar...

Och det verkar som att utvecklingen gått lite dit jag inte kunde gå då jag sålde syntarna.

Nutid!

Det jag vill ha, vet jag inte om det finns, men ska försöka förklara vad jag vill ha:

En hårdvaru synt eller trummaskin med egen ljudmotor osv.
Relativt lättarbetad i sin fysiska form.

Den ska gå att koppla till datorn via tex USB och styras där ifrån via VST.
Alltså, i datorn ser den ut som en mjukvara, men det är hårdvara.
Jag kan editera på den fysiskt och datorn följer, lika väl som att den hårdvaran följer mjukvaran om jag styr där ifrån.

När låten öppnas blippar det till och allt är som det ska…

Frågan är nu, finns detta?

Antar att virus TI är något åt det hållet, men är åt #¤%#¤ för dyr för att jag ska köpa den som ett första test,
Det är lite det detta är, ett test för att se om hårdvaran utvecklas så pass att jag äntligen kan gå tillbaka.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-07-30 11:53

Roland SH-201?

Det är TI du vill ha. Fast Snow kanske, om fullversionen är för dyr? Det finaste i Virus-kråksången tycker jag är att även ljudet blir helt integrerat i datorn. Ingen mixer/ljudkort behövs.

Arturia Origin verkade också vara något ditåt, men jag vet inte om den är släppt än?

Yamaha's nya synthar ska också vara rätt bra integrerade med nya Cubase (är ju Yamaha som äger Steinberg nu), men vet inga detaljer...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-07-30 12:25

Roland SH-201 känns för "platsleksak" över det hela...

Blofeld? Den har usb såg jag, men den kanske inte är någon vidare integrerad i datorn?
Va rädd för att det va TI som gällde, men ja, lite i överkant känner jag.

Vad med är "på G"? kanske va jag för tidigt ändå i mina förhoppningar?

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-07-31 10:32

evolver har fått en jäkligt nice editor som även ska funka som vst-plugg .... du får inte in ljud där, men kan kalla fram o spara patcher på dator, bla bla ....

kolla in vyzor evolver: Psicraft Designs

Rekon har liknande till Pulse, Nord Lead, Virus mfl.

Bekvämt, men jag tycker ändå att en "riktig" integration hanterar audio också, som TI...

Ursprungligen av PeterH:

Rekon har liknande till Pulse, Nord Lead, Virus mfl.

Då måste jag flika in och fråga, funkar det bra? Tänker på min NR2'a, vad vinner man egentligen på att ha rattarna i datorn när den är så lättrattad som den är? Spar den aktuella patchar i själva daw-projektet när man spar och dumpar över vid start? isf inte helt ointressant.. funkar den med t.ex. Live (som annars inte supportar sysex)

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-07-31 11:43

Samma frågor här, om jag vrider på ratten i "fusk-vst'n", styr jag då synten i realtid?
Eller kan jag bara bygga patchar och skicka över stötvis?

*efter 2 min*

Ok, kollade på deras virus-vsti och fick upp detta:

The reKon™ VST Virus C Editor is a realtime MIDI synth editor that allows you full control of every parameter of the sound on the Access Virus™ synthesizers. Now you can utilize your Virus to its full potential and build lasting and meaningful patches that will bring new life to your Virus, and more importantly, your music. You also maintain all your patches on the PC itself without the hassle of manual dumps. All parameters are fully automatable and you can even use your favorite VST host, giving you the ability to visually program the Virus to your music via the host sequencer. This ability to model your synth patches in realtime, inside your main music production environment is part of what makes the reKon™ VST Virus Editor unique when compared to other hardware synth editors.

Hm ja, kanske.. inte övertygad man måste nog testa själv. Men ja, saknar också mer integrerade grejer som du säger från början. Använder Reaktor och nyligen inskaffad Nord G2 engine och jag kan ju säga vilken som åker fram oftast! Reaktor, mjukvara som det är, ploppar snällt upp som vst i Live medans Nord'en, trots sin usb-anslutning, ska matas med midi och ljudet går externt. Bortskämd? Lat? Som fan! Men det lär ju komma mer och mer.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-07-31 12:02

Jag har dålig erfarenhet av reKon VST virus editor. Den var hur buggig som helst senast jag testade (för nåt år sedan), och utvecklaren verkade inte vilja fixa. Vågade hursomhelst inte lita på pluginen, och då slutar det ju ändå med att man lagrar en egen sysex-dump i början av låten istället för att överlåta det till VST:n.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-07-31 12:00

Du är som jag med andra ord

Varför ha en extern mixer när jag har en perfekt i datorn med total-recall?

Men ja, tiden verkar komma mer och mer!
Lite sugen på en virus igen nu när jag ser VST-editorn för den!
Men inte där hela vägen än...

Ursprungligen av Patbos:

Dåtid!men mjukvaran kom mer och mer, det va bekvämt att öppna en låtfil och få allt inställt åt sig. Slippa ratta presets, ställa volymer på mixerbordet...

Fast så har vi ju min favorit, en mytomspunnen idé från förr: Att ta produktionsbeslut. Ratta ett ljud och sen trycka på rec och lira!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-07-31 13:11

What? Nu hänger jag inte med... menar du att jag faktiskt ska göra något som är bestående?!

Ursprungligen av Patbos:

What? Nu hänger jag inte med... menar du att jag faktiskt ska göra något som är bestående?!

Nänä, jag menar att det fanns en tid, ungefär när drakarna härskade på jorden, som det ryktas att det fanns nåt som hette "bandspelare" och att man var tvungen att ta beslut INNAN man spelade in!

Nämen skämt åsido, det är ganska uppfriskande att emellanåt säga "Nu är jag nöjd, nu printar jag". Och skulle man bli missnöjd nånstans längre fram så gör man om det.

Jag tänkte på det här fenomenet med att allt ska vara "löst" senast igår, när jag hade jobbat klart ett arr och sa till mig själv "Nu känns det ruskigt bra! Nu ska jag bara öka tempot 1-2bpm och höja tonarten ett tonsteg". Sen insåg jag att det tänket är helt bakvänt för den gamla skolan. Först sätter man tonart och tempo, sen börjar man spela in! Men jag antar att det är nya tider nu..?

Läskigt!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-07-31 14:33

Möjligheterna gör ju att man inte behöver tänka i "rätt" ordning, på gott och ont.
Mer ont tror jag... begränsningar är bra!

Nu behöver jag inte göra något alls, för jag kan fixa det sen ändå
Och vart kommer man då?

Hehe, fast välintegrerad teknik och total recall har ju faktiskt bidragit till att slutresultatet kan bli nåt helt annat än förr. Man gör saker som säkert var teoretiskt möjligt då men aldrig blev av pga arbetsordningen.

Framförallt live tycker jag att det är ballt, när man mer och mer kan bestämma själv vad man vill fokusera på att pilla med i realtid medans resten av pusslet fortfarande hålelr sig intakt.

  • Medlem
  • Vetlanda
  • 2008-07-31 17:02

Det finns väll saker som vänder på kakan oxå som Är hårdvara men laddar vsti???

Glömm inte pluggiator i den tråden!!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-07-31 20:10

Klart att det ger en massa möjligheter med! men det är värt att tänka på

Sid64: Fast då är det ju mer en avlastning än ett userinterface? Ungefär som en VST med en väldigt begränsande midikontroll till :-/

  • Medlem
  • Vetlanda
  • 2008-07-31 21:03
  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-07-31 22:44

Jag tycker inte du ska avfärda Roland SH-201 som "plastleksak" under huven finns en sofistikerad VA som låter mycket bra, enda nackdelarna är några "gömda" parametrar och låg upplösning på rattarna.

Demo bifogas, samplade trummor, resten multitrackat.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-08-01 00:00

får faktiskt ta tillbaka sh-201 kommentaren.
Innan du postade detta sökte jag runt lite och har hittat en hel del bra kommentarer om den faktiskt. tji fick jag

Får kika på den i butik!

1
Bevaka tråden