Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

JX10 - eprom-fix

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2008-08-01 15:43

Jag har tröttnat lite på editeringssystemet på min JX10 och funderar på att försöka mig på ett eprom-byte till JX10se (JX 10 SysEx Edit. Nån som gjort detta byte och har några synpunkter/erfarenheter att dela med sig av? Funkar det bra etc? kanske t.o.m tillsammans med en BCR2000?

Och finns det eventuellt nån här som har en brännmackapär och kan tänka sig att bränna ett 27C256-eprom (mot betalning givetvis)?

mvh/ Elias

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-08-01 16:56

Jag minns bara att JX10:an är bökig över MIDI och kräver en massa handshake's för att leverera. Ett sätt att få fram de sysexkoder som varje regel ska ha borde vara att använda en JX10-editor och dra i "reglarna" på den och koppla den med program som agerar MIDI-mottagare, t ex Midi Yoke å kolla vad som alstras. Det är nog bra mkt enklare att försöka få tag på en PG-800 dock!

  • Medlem
  • International user
  • 2008-08-01 17:39

Kruxet är att den inte tar emot sysex alls förrän man (eventuellt) byter rom, finns inga editors... PG-jakten har jag mer eller mindre lagt ned, jag lever på csn

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-08-01 18:06

jodå, den tar emot sysex om den får ett handshake... jag gjorde en sysexbank till jx10 som encore provade har jag för mig, det ligger ett handshake först där, som jag samplade från en demoversion till en atarieditor... back in the days... satt å programmerade jx10 en hel sommar, 1993 tror jag bestämt det var.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-08-01 18:26

aha på så vis... men en kontrollyta är väl kanske inte riktigt att tänka på? Det vore ju grymt om det här skulle funka smidigt tänkte jag...:)

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-08-01 18:41

problemet är nog mest att jx inte snackar cc utan bara sysex, bäst är om någon gjort en template eller skrivit ned det som matas in i så fall. rätt bökigt. till kentons prylar finns en hel del templates vet jag iaf, exempelvis till mks-50 & 80 som är från samma familjeskara s a s.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-08-01 19:13

typ detta?

SysEx Commands for JX10se

fast det funkar ju bara med uppgraderingen vad jag förstår...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-08-01 19:15

skadar ju inte att du provar

bra iofs att teknikkunnigt folk gör vad roland inte gjorde, riktigt.

menmen, min jx10:a var från gamla skaran och den snackade sysex.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-01 19:20

JX-10 tar bara emot sysex i form av programdumpar, det går inte att editera ljuden via sysex eftersom den koden saknas i original-firmware. Det Colin gjort i sitt firmware-hack är att han lagt till kod för att kunna editera aktiv "tone" via sysex.

Det enklaste är väl att mejla Colin, han skriver ju att han mot en ringa kostnad kan programmera och skicka en ny EEPROM.

Jag har annars en brännare, men tid vet jag inte om jag har...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-08-01 19:23

precis, det var så jag använde den... tyckte den var rätt härlig att programmera på as is, t om utan pg-800, men jag är kanske lite knäpp...

  • Medlem
  • International user
  • 2008-08-01 19:35

det är ju iofs alltid en fördel att vara knäpp

Jo jag kanske skulle ta och maila Colin... men sidan är inte uppdaterad på 4 år så jag tänkte kolla med de lokala förmågorna först.

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2008-08-01 20:07

En kompis patchade en jx10 för en del år sedan, jag har för mig att det var mer än byta promar som behövdes.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-08-02 12:10

aha ja det är ju det jag är lite rädd för...

Skall kolla med min polare som hackat sin JX10....

  • Medlem
  • International user
  • 2008-08-03 01:15

ja, gör't!

Polarns gjorde detta: Jx-10 var att fixa sysex så att den går
att editera via midi samt lägga till nya funktioner till två sliders
på frontpanelen.
Med sliders menar han att de 2 sliders på fronten är assignade till vcf och resonans.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-08-03 16:15

Aha, vet du om han konstruerat hacket själv eller bytte till ovan nämnda Colin Frasers eprom, "JX10se" ?

Svar: Sysex-in var colin frasers, sen mergade jag in funktionalitet för de två konf-bara slidersarna (C1 och C2) så att de kan editera t ex VCF cutoff och skicka midi-ctrl med valfri midictrl-nummer.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-08-04 21:26

Grymt! Är det möjligtvis nån fil du/ni/han har kvar? Låter ju otroligt trevligt...:)

1
Bevaka tråden