Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Gissa synten - final

Tråden skapades och har fått 22 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Ja, vad är det för synt som tutar och lever fan? Trummorna är är en annan synt så de är ingen ledtråd. Tyckte mest att det var kul att göra ett sånt här (o)ljud.

  • Medlem
  • Karlshamn
  • 2008-08-03 22:44

emax? Fast det är ju en sampler Roland rompler?

Ursprungligen av indigo:

emax? Fast det är ju en sampler Roland rompler?

Näe. Det faller på sin egen orimlighet. Det är omöjligt att sampla en säckpipa efter som en sådan inte han hålla en ren ton i mer än 0.00098 mikrosekunder. Det går inte att loopa ett sånt ljud. Det är enklare att få en snygg loop av ett pistolskott och spela harmoniska ackord med det

Rhodes är en bra gissning.

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2008-08-03 22:56

rhodes?

Kurzweil K2000?

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-08-03 23:37

En sån där EMU E nånting. Annars låter det Yamaha SY-85/SY-99.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-08-03 23:38

Aha, det är därför jag aldrig hittar bagpipe i romplers. Men med stort RAM borde det funka?

"final"? Betyder det att det är sista tråden av det här slaget vi ser på 99an?

*hoppas*

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-08-03 23:41

Nej då Eskimo, jag har massor på lager.

-Roland Jupiter-8000 med dubbla överliggande breathcontrollers?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-08-04 07:20

Rolle D-50?

Nope! Fast en släkting nämns i ett inlägg.

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2008-08-04 08:51

tror då på jp-8001 eller vad den nu heter.... sågsynten

Nope, ingen JP heller. Det är ju en Scooter-synt som bara kan låta tysk gaphals-techno vettu. Tänk när grabbarna på Balkan får höra hur etnisk min synt låter. Då kommer priserna sticka uppåt på dem

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-08-04 09:37

Kan det vara en EMU Planet Phatt?

Cruzwail K2500/600 (dom e ju samma typ..)

  • Medlem
  • 2008-08-04 10:01

Yamaha SY77

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-08-04 10:08

MC-303?

Skoja bara.

En Quasimidi Sirius är det.

Yamasaki EX-77 (blue metallic edition) med upplyst instrumentpanel.

Jomenvisst! Herr Syraödla slog huvudet på spiken. En styck Yammamamaha EX7 är det. Blåmetallic. Med en vackert grön display.

Jag fick klura en stund innan jag kom på hur jag skulle göra ljudet. Okej, vågformerna var enkla. Det var bara till att leta reda på de vågformer som tutade mest. Det fick bli 2 oboe, en klarinett och en sax. Dessa snedstämdes lite. LFO 2 modulerar tonhöjden för att få lite svävningar i ljudet och börjar på olika fas på alla ljuden. Rattarna under displayen är kopplade till finjusteringen av tonhöjden på varje vågform och en ratt styr mängden modulation från LFO:n. Man kan alltså snedstämma dem så att det låter riktigt, riktigt illa.

Problemet var bara att en säckpipa är typ duofonisk (med flera snedstämda oscillatorer/tutor/trattar). Den har en grundton som ligger och brölar hela tiden och en "part" för melodi. En patch kan vara antingen monofon eller polyfon på en EX7, så det duger inte. Ljudet är ett performance där jag splittat klavituren så att nedersta oktaven spelar grundtonen och resten spelar melodi. Detta funkar eftersom patchen är monofonisk. Skillnaden mellan de två patcherna är i princip bara att den nedesta har de ovan nämda realtidskontrollerna för att få extra hemskt ljud.

EX7 har en patch som börjar låta så fort man väljer den. Det är något slags jazz-ljud med ståbas, ridecymbal och piano. Så fort jag väljer den patchen så hör man ett LP-knaster. Jag har försökt lista ut hur den är uppbyggd men inte lyckats. Jag har bytt alla de vågformer jag ser att patchen är uppbyggd kring, men knastret låter i alla fall. En av realtidskontrollerna är dock kopplad till brus. Det skulle vara fint om säckpipans grundton började spela av sig självt när jag väljer patchen. Tonhöjden skulle jag kunna bestämma med en av rattarna.

Förslag på förbättringar tages emot.

Ursprungligen av Real Parakeet:

EX7 har en patch som börjar låta så fort man väljer den. Det är något slags jazz-ljud med ståbas, ridecymbal och piano. Så fort jag väljer den patchen så hör man ett LP-knaster. Jag har försökt lista ut hur den är uppbyggd men inte lyckats. Jag har bytt alla de vågformer jag ser att patchen är uppbyggd kring, men knastret låter i alla fall.

Den patchen har väl en effekt som ger knastret?

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2008-08-04 12:46

Fågeln: har du kollat med folket på EX5Tech?
EX5Tech
Den sidan hjälpte mig en hel del när jag hade EX5R/EX7.

  • Medlem
  • 2008-08-04 13:48

Editerade ellespes post till att bara inkludera det viktiga i det som citerades.

1
Bevaka tråden