Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

5.1 vad krävs?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Linköping
  • 2008-08-11 09:50

Hej allihopa!

Är ny här, jobbar främst med live-ljud men nu blev jag nyfiken på vad för något som
krävs för att kunna spela in 5.1 ljud? hårdvara samt mjukvara?

• Medlem
  • Linköping
  • 2008-08-11 10:07

Var kanske lite otydlig...
Jag ska göra en ljudfil med 5.1 ljud och har för närvarande inte ens en mac
Så det jag undrar över är, går det att göra i pro tools eller måste jag skaffa andra program och vilka hårdvaror behövs (förutom en mac, som snart köps in)

Ursprungligen av HenrikC:

Så det jag undrar över är, går det att göra i pro tools eller måste jag skaffa andra program och vilka hårdvaror behövs (förutom en mac, som snart köps in)

Om inget ändrats på sistone så är det enbart de extremdyra TDM-varianterna av ProTools som stöder surround. Jag rekommenderar Logic om du ändå ska köra Mac.

Hårdvara som krävs är ett flerkanaligt ljudkort, typ RME Fireface 400 + högtalare.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2008-08-11 10:22

Cubase SX stödjer surround 5.1 också...

Visst skall du kunna göra det i Protools, i alla fall i TDM, vet inte om det fungerar i LE (fast det borde det väl?)
Du behöver ju bara en dolby decoder (5.1 decoder när du skall "bounca" det?). (eller något annat som kan koda till 5.1....)

Har dålig koll på vilka produkter som klarar detta med kodning.

Men i inspelnings-skedet kvittar det väl hur du spelar in det.
Det kan man väl "lösa" i mixningen, och så länge du har tillgång till riktig lyssning är det väl inga problem (6 spår : L, C, R, Ls, Rs, LFE) (panoreringar, skicka till de olika kanalerna och liknande gör du ju i exemeplvis PT eller något annat program)

Hoppas att det är till någon hjälp.

Mvh

• Medlem
  • Linköping
  • 2008-08-13 02:21

Okej, man tackar för svaren!

• Medlem
  • International user
  • 2008-08-13 02:28

audacity stödjer det med numera
- som e gratis

Du får en fråga hur du vill dra ut alla spår till olika utgångar när du exporterar det hela till en fil

- ja det går att "korsKoppla" dra samma spår till flera utgångar
- det vill säga har du 7 spår och sex ut så kan du "spindelväva" om dom e splittade i mono -- jag e inte tekniker .. nån får ta över ... bara musiker\testare på grenkvisten innan den brakar

• Medlem
  • International user
  • 2008-08-13 02:39

men jag finner ingen bild på nätet! .. brb

• Medlem
  • International user
  • 2008-08-13 02:50
  • Medlem
  • International user
  • 2008-08-13 02:56

PS har inget med den skiten att göra -- ser bara om det funkar .. !

• Oregistrerad
  • 2008-08-13 12:16

Om du ska encoda ljudet i Dolby Digital eller DTS för att lägga ljudet på en cd eller dvd skiva för uppspelning av dito krävs licens eller/och hårdvara för encodning, som kostar ganska mycket flis.

1
Bevaka tråden